PDA

View Full Version : AC vs DC filamenten?



LostHighway
18 oktober 2006, 19:38
Ik ben momenteel met een 2 keer 6v6 cathode biassed projectje bezig, beetje richting 5E3 Deluxe, nu vroeg ik me af of DC heaters een gunstige invloed zouden hebben op de sound?
Ik las in een paar hifi discussies dat het de amp al zeker stiller zou maken?
Goed getwisted en ver genoeg van het signaal heb ik daar in feite nog geen klagen van gehad zover ik weet..
Kheb al gemerkt dat hier redelijk wat 5E3'ers zitten, iemand nog leuke tips om zeker eens te checken in zo'n circuitje?

Chris Winsemius
18 oktober 2006, 19:48
Qua sound niet.

'n Goeie oplossing om eventuele brom te verlagen is om de midden-aftakking v/d gloeiwikkeling of het punt waar de twee 100 ohm weerstanden samen komen aan de cathodes v/d 6V6jes te verbinden.

5E3s rock! :D

aad
18 oktober 2006, 20:44
Ik ben momenteel met een 2 keer 6v6 cathode biassed projectje bezig, beetje richting 5E3 Deluxe, nu vroeg ik me af of DC heaters een gunstige invloed zouden hebben op de sound?
Ik las in een paar hifi discussies dat het de amp al zeker stiller zou maken?
Goed getwisted en ver genoeg van het signaal heb ik daar in feite nog geen klagen van gehad zover ik weet..
Kheb al gemerkt dat hier redelijk wat 5E3'ers zitten, iemand nog leuke tips om zeker eens te checken in zo'n circuitje?

Ik vraag me af of die jongens (of meisjes) ooit last hebben gehad van emissie van die gloeidraden bij DC en dus ook neerslag op het glas e.d. (Het z.g. zwart worden van fietslampjes bijv).

Geen idee eigenlijk.

Zelf heb ik goed effect gehad bij het keihard aan aarde leggen van 1 van de 6,3volt wikkelingen. En natuurlijk de aansluitdraden (stug) goed strak getwist.

Frits van Mourik
18 oktober 2006, 23:55
Het gelijkrichten van de gloeispanning wordt i.i.g. toegepast bij gevoelige microfoonvoortrappen;
het kan zeker ook z'n voordelen hebben in een gitaaramp.
Voor de kosten hoef je het niet te laten... dikke brugcel, flinke elko, klaar.
Hou er wel rekening mee, dat je gloeispanning wat hoger wordt:
√2 X 6.3 - spanning over de brugcel (meestal méér dan de 1.4 V die je zou verwachten).
Met een serieweerstand breng je dan de spanning weer naar 6.3 V.

master99
19 oktober 2006, 08:50
Mijn ervaring is dat het voor de eindbuizen niet echt veel effect heeft. Het kan wel helpen op de eerste pre-amp buis. Maar er zijn technische redenen waarom een wisselstroom beter is dan een gelijkstroom door je gloeidraaden.
Ik geef de voorkeur aan een symetrische 2 x 3,15 V met de middenaftakking aan de aarde. Als dat niet gaat, wat Nico zegt: en draadgewonden instelpot van 100 a 250 ohm, met de loper aan de massa, en de andere twee aan de gloeispanning. Als dat beide niet gaat, gewoon uitproberen: één kant aan de massa, of met twee vaste weerstanden, of één kant met een condensator aan de massa. Ook maakt het uit waar je de massa verbinding maakt. Veel proberen zou ik adviseren.

LostHighway
19 oktober 2006, 09:17
Ok, thanks, kan ik al wat mogelijkheden checken.
Die pot had ik ook al wat van gelezen, maar dan met twee vaste weerstanden, een beetje een variatie op Chris zijn voorstel?
Ik zeg het, het is wat spelen, heb er nog niet echt merkbaar last van gehad, maar je leest wat en..
Als hij af is moet ik dringend eens investeren in een camera, leukt zo'n topicje toch altijd weer op :)

Yves Pexsters / TAS
19 oktober 2006, 11:55
Hoi,
Het verbinden van de gloeispannings-middenaftakking (of de 100R weerstandjes) met katode van de eindbuizen ipv aan aarde heeft het bijkomend voordeel dat wanneer de isolatie "katode vs gloeidraad" (zitten intern in de buis quasi tegen elkaar) in warme toestand niet zeer groot is er in een eindtrap met katode bias hierdoor een lichte tot goed hoorbare 50 Hz brom ontstaat. Oudere EL34's hebben hier al eens last van, 6V6 weet ik zo niet meteen. Door de rechtstreekse verbinding van de gloeidraden met de katode sla je in elk geval 2 vliegen in 1 klap, aarding van het gloeistroomcircuit + geen last meer van brom als je toevallig eens een eindbuis hebt die wat minder scoort op vlak van isolatie. Het feit dat het gloeistroomcircuit op een klein DC-potentiaal komt te staan is geen bewaar.
Succes

Frits van Mourik
19 oktober 2006, 13:09
Maar er zijn technische redenen waarom een wisselstroom beter is dan een gelijkstroom door je gloeidraaden.


En welke zijn dat?