PDA

View Full Version : Scheur in neck



Bl44t44p
18 oktober 2006, 18:00
Fuck. Mijn 1.5 jaar oude Epiphone Les Paul Standard is daarnet voorover gevallen met de headstock nét voorbij het tapijt op een houten vloer. Gevolg is (zoals wel is te verwachten) een scheur vanaf beide zijkanten van de topkam ongeveer t/m fret 2 in het hout (niet doorgetrokken). Heb de spanning er af gehaald en de headstock kan een beetje op en neer bewegen als je er aan zit. Overigens ging spelen nog wel beetje, dan wel met constante fretbuzz.

Eniewee, totaal geen ervaring met dit soort dingen, dus.. wat nu? Reparen moet kunnen lijkt me? Waar? Hoeveel gaat zoiets kosten? Of kan ik beter gelijk een nieuwe gitaar kopen ;) En ik neem aan dat dit niet onder de garantie van Music Store Köln valt, "warrant for all defects within the 3 years timespan" ?

The Underdog
18 oktober 2006, 18:09
Dit probleem komt vaak voor bij les pauls, vooral bij gibson. Laat hem repareren, het zal niet zoveel kosten, ik schat +/- € 50. Het zal zelfs een verbetering zijn, want dan zal je hals nog steviger zijn.

bram123
18 oktober 2006, 18:38
ha! verbetering my ass. de mijne heeft 2 weken geleden precies hetzelfde meegemaakt en staat nog zielig te wezen hier. Als ik weer tijd heb gaat ie naar een bouwer of een winkel toe. waar precies ben ik nog niet uit.

The Underdog
18 oktober 2006, 18:59
ha! verbetering my ass. de mijne heeft 2 weken geleden precies hetzelfde meegemaakt en staat nog zielig te wezen hier. Als ik weer tijd heb gaat ie naar een bouwer of een winkel toe. waar precies ben ik nog niet uit.
Ik bedoelde NA de reparatie.

zoon van Piet
18 oktober 2006, 19:07
het overkomt iedere gibson/epi-bezitter. en de eerste keer doet het een beetje pijn. Maar daarna went het. Maakt verder niet uit voor je gitaar. Ik geloof niet dat ie er sterker van wordt. De lijmverbinding is terker dan het hout, maar de tweede keer breekt ie gewoon naast de lijm.

Ik heb een gibson met vijf breuken en die is nog steeds top....

bass blom
18 oktober 2006, 19:10
dat ie steviger wordt is een typisch verhaal wat iemand vertelt die hem verkopen wil.

laat hem goed fixen als ie je lief was.

bij verkoop valt het zwaar tegen als ie een ook al is het goed gerepareede breuk heeft.

Noid
18 oktober 2006, 21:40
De lijmverbinding is terker dan het hout, maar de tweede keer breekt ie gewoon naast de lijm.Ik ben het met je eens: onbreekbaar wordt de boel er niet van en het blijft kwetsbaarder dan een fenderneck. Maar hij is op de zwakste plek gebroken en die is nu steviger geworden, dus zal er een grotere kracht nodig zijn voordat hij weer breekt.

Zo heeft dit ding na de breuk helaas nog wel eens wat te lijden gehad, maar was toch sterker geworden, want hij brak niet meer:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5990.jpg

@blaataap: Lullig voor jou, balen, maar zoals al aangegeven: dit kan goed gerepareerd worden. Mooier wordt 't er natuurlijk niet op en zoals bass blom aangaf drukt het de verkoopprijs, maar bij het spelen heb je er geen last van.

Bl44t44p
19 oktober 2006, 16:53
Bedankt voor de reacties :)

Iemand nog ideeen voor een fatsoenlijke reparateur omgeving Eindhoven?

Bl44t44p
22 oktober 2006, 13:37
Anyone? 10 tekens

Squier4ever
22 oktober 2006, 14:27
guitarworks in venlo?

zoon van Piet
22 oktober 2006, 14:43
Bedankt voor de reacties :)

Iemand nog ideeen voor een fatsoenlijke reparateur omgeving Eindhoven?


Arie de vocht in bakel heeft voor mij meerdere geknakte koppies gerepareerd en kan dat uitstekend.

SPAMMODE ON: 0492 342275 - hij is niet zo van het www...
SPAMMODE OFF

BLOK182
22 oktober 2006, 14:50
Ook een optie is inderdaad www.guitarworks.nl of www.charleeguitars.com

Dude
22 oktober 2006, 17:30
Ik heb bij vox humana vaak zat headcracks van gibson gezien en daar zag je na reparatie echt amper meer wat van. Bij sommige moest je zelfs echt heel erg goed kijken wilde je uberhaubt de breuklijn nog zien zo netjes kunnen ze dat daar fixen.

Moet alleen wel zeggen dat ik niet precies weet wat het kost, zal ook afhankelijk zijn van de breuk ?

succes igg, het zal best effe pijn doen !

LaurentB
22 oktober 2006, 17:40
Bedankt voor de reacties :)

Iemand nog ideeen voor een fatsoenlijke reparateur omgeving Eindhoven?

Er zit in Geldrop een snaarinstrumentenbouwer. 'Lutherie da Montagne' heet die. Wel meer gericht op oude instrumenten, maar dit zal toch geen probleem zijn?

cardinal
22 oktober 2006, 17:42
[QUOTE=Noid]Ik ben het met je eens: onbreekbaar wordt de boel er niet van en het blijft kwetsbaarder dan een fenderneck. Maar hij is op de zwakste plek gebroken en die is nu steviger geworden, dus zal er een grotere kracht nodig zijn voordat hij weer breekt.

Zo heeft dit ding na de breuk helaas nog wel eens wat te lijden gehad, maar was toch sterker geworden, want hij brak niet meer:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5990.jpg

Heb je deze zelf gemaakt? Ik neem aan dat je zo'n afwerking niet bij een reperateur krijgt?

Maar goed, als het maar werkt.

Heb nooit een headcrack gehad zover, knock on wood, maar wel een keer een flightcase op mijn acoustisch gitaar laten kletteren, zie je nog nog steeds en komt waarschijnlijk nooit meer goed. God wat heb ik lopen vloeken.

Noid
22 oktober 2006, 22:45
Heb je deze zelf gemaakt? Ik neem aan dat je zo'n afwerking niet bij een reperateur krijgt?De foto heb ik zelf gemaakt :), de breuk heb ik laten lijmen. Als je de breuk daarna niet laat bijspuiten (is verder wel netjes glad gepolijst enzo) ziet het er dus zo uit :)

De neck was ooit al eens verlijmd, waarschijnlijk met gewone houtlijm. Dit begon na zo'n jaar of tien te werken: er ontstond wat barstjes en die werden een scheur. Daarom moest de boel "opnieuw" gebroken worden en daarbij is de achtergebleven oude lijm verwijderd. Daardoor is hier een redelijk brede lijmnaad is ontstaan. Deze lijmnaad zit er al zo'n 13 jaar op en blijft zo vast als een huis.

pol
23 oktober 2006, 14:22
mijn gibson flying V heeft ook es zo een smak gemaakt, die had wel een maple nek, met als resultaat dat de nek gans bleef, helaas was de gitaar gebroken waar de hals in de body vast zit, maar zolang de breuk proper is kan dan niet veel kwaad, breuk goed openhouden, lijm dertussen, klemmen derop en ze speelt weer zo goed als ervoor.
Ik heb die gitaar wel laten herspuiten omdat de lak toch al beschadigd was, en een scheur in de body is nu ook geen zicht

Bl44t44p
2 november 2006, 16:30
Vandaag mijn gitaar weggebracht naar Arie de Vocht in Bakel, bijzonder vriendelijke man met een duidelijke passie voor z'n werk en ik weet dan ook wel zeker dat mijn gitaar in goede handen is. Voor 150 euro gaat ie 'm repareren , inclusief een goede afstelbeurt (volgende week vrijdag al klaar!). Tja, is een hoop geld voor zo'n gitaar maar ik heb het er graag voorover. Ik kijk nog even of ik iets met de verzekerking kan regelen.

zoon van Piet
2 november 2006, 16:56
Lijkt me een verstandige keus. Arie weet heel goed wat ie doet, heeft al diverse gitaren van me gelijmd. en ik wil niet spammen, maar hij is een kei in afstellen. hij kreeg zelfs de eeuwig net-niet-zuivere-g-snaar van mn LP zuiver.