PDA

View Full Version : Nieuwe gitaartop!!!



scorp
18 oktober 2006, 16:12
Hoi!

Ik ben opzoek naar een heftige metal top. Ik ben in bezit van een Marshall 1960A speakerkast. Live gebruikte ik altijd een POD (line 6) die ik doorluste via de eindtrap van een comboversterkertje.....naar de speakerkast. Een héél gedoe dus.
Nu ik langzaam de pieken heb, wil ik een fatsoenlijk topje halen. Ik heb rond de 1300 euro.
Ik speel melodieuze blackmetal (Carach Angren). Das niet alleen maar schuren. Check hier onze site - klik op Releases en dan op het 2e nummer "The ghost of Raynham Hall" voor een sample.

http://www.carach-angren.nl/

Op deze Cd heb ik de gitaren dubbel ingespeeld. De ene kant gewoon via een Engl Savage 50w top. En de andere partij met de POD 2.0 via de eindtrap van die top. We waren best tevreden over het geluid. Die Engl had ik geleend.
Dus nu het tijd is voor een eigen wil ik graag wat meningen weten over diverse toppies.
Ik dacht aan de Peavey 6505 en de 6505+ of triple xxx
De betere daarvan weer vergelijken met de ENGL Savage/powerbal.
Wat zijn jullie ervaringen en kunne jullie me nog andere types/merken aanraden?

Thanx!!!!!!!!!!!! :rockon:

wytz
18 oktober 2006, 17:57
kijk eens naar een 2e hands koch powertone! Mooi clean en dikke scheur!

stumpy
18 oktober 2006, 18:01
Ik ben zelf ook van de metal. Hier in de buurt had een winkel een tweedehands mode four, ik denk even testen. Vond hem wel redelijk klinken. Maar daarna inderdaad die powerball ernaast gehad, das toch wel even een hele klasse hoger. Zeker een aanradertje. Maar de leukste vond ik de epiphone valve junior ^^

gerrekat
18 oktober 2006, 18:28
Zou de ENGL Powerball eens checken, supervette metalbak!

lampz
18 oktober 2006, 19:11
Koch Powertone all the way :rockon:

Strangegun
18 oktober 2006, 20:19
Eve offtopic: VETTE MUZIEK :P :rockon:

BLOK182
18 oktober 2006, 20:24
Engl Powerball is erg goed. Peavey 6505 ook, maar clean daarvan is duidelijk minder, scheur wel erg bruut maar weer ander karakter. Je kan ook eens naar de Framus Cobra kijken. Doodenge muziek trouwens:p

interessander
18 oktober 2006, 20:25
Als je ook echt clean wilt dan is de 6505 niet echt aan te raden dus dan kun je beter direct door naar de 6505+/5150 II . Maar je bent verder dus wel tevreden over de savage? Ik vind het gitaargeluid op de mp3 nogal droog maar in de mix valt het wel mee.
Welke amp had je op de POD ingesteld? Niet dat die modellen nou identiek zijn maar het geeft je wel een idee van wat je eens "in het echt" zou kunnen proberen.

scorp
18 oktober 2006, 20:47
Poe... ff uit me hoofd, dacht ik dat ik treadplate als amp (4x12) op de pod had ingesteld. Dat soundje heb ik al een tijdje.
Ik moet indd zeggen dat het geluid niet helemaal optimaal is op die mp3, maar je hebt een voorbeeld. We nemen de CD's namelijk zelf op......onze eerste demo staat er helemaal op (naar onder scrollen) Dat was met een gewone transistor amp van Marshall opgenomen. Was nog minder.
Maar...om eerlijk te zijn had ik toen het idee dat die Engl indd een stuk droger klonk dat het POD geluid. Alsog POD een dieper hakkend geluid geeft. Hoewel Engl meer druk geeft kwa geluid. Ken aan mij liggen. :)
Ook moet ik zeggen dat 7-snarig speel.....ik weet niet of dat invloed heeft op amp-keuze.
Ojaa en thanx voor de goede reactie!!! :) :rockon:

Wizz
18 oktober 2006, 22:39
Wat dacht je van de Genz Benz El Diablo ?
http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1403&sid=416&cid=91

Wizz

Orpheo
18 oktober 2006, 23:53
Wat dacht je van de Genz Benz El Diablo ?
http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1403&sid=416&cid=91

Wizz

oh ja. die ga ik zaterdag ook nog eens even royaal aan de tand voelen. ik kom vroeg zaterdag :D

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 00:08
In welke prijscategorie zitten we ongeveer met zo'n El Diablo? Hij ziet er namelijk wel érg vet uit en de specs zijn ook niet mis. Ben benieuwd wat voor geluidje eruit komt.

Lacrymosa
19 oktober 2006, 09:06
Laney VH100R (Opeth)
Koch power/multitone

esproC
19 oktober 2006, 09:24
Ik stond voor de keus:
- Koch Powertone II
- Engl Powerball
- Peavey 6505

Ik ben voor de Koch gegaan, ik kon hem voor een leuke prijs 2e hands kopen. Ik heb zelf over een peavey 5150 combo gespeeld, maar dat was niet mijn sound, hoewel het wel echt een zeer geschikte versterker is. Met optredens was onze geluidsman altijd erg blij met de 5150.
De Engl heb ik nooit geprobeerd, wat ik heb vernomen is dat de versterker niet bepaald stil is, dat is de Powertone II wel. Maar goed, ik heb het zelf niet gehoord, dus dat is moeilijk oordelen natuurlijk.

Gewoon alle versterkers proberen, als je ze hoort weet je wel of het jouw versterker is of niet. Tenminste... Dat heb ik altijd. Succes ermee.

scorp
19 oktober 2006, 09:48
Ahaa!! :)

Thanx mensen! Ik zie nu dat die Koch Powertone wel in trek is kwa metal. Is de triple xxx van peavey ook het testen waard?

:rockon:

BLOK182
19 oktober 2006, 10:09
Engl kan ruisen wanneer de noisegate volledig uitstaat (beetje aan kan geen kwaad voor je dynamiek hoor), en verder is de gain op kanaal 3-4 zo ziek dat je met de knop op 12 uur meer dan genoeg scheur voorhanden hebt. Dus als je em test, kan je daar ff op letten. Noisegate is kleine knopje aan de achterkant.

Mr.Bluesbreaker
19 oktober 2006, 10:11
Speel je ook in een band? Met 2 gitaristen vind ik de combinatie van amps bijna net zo belangrijk als de ampkeuze zelf.
Een Mesa Recto en een Powertone 2 vind ik bv. een stuk minder lekker matchen dan een 2203 en een PT2. Dan heb je een ontzettend breed geluid door het mid-schreeuwerige, droge en wat cleanere tegenover het vette compressie-gain verhaal.

Edit: net ff op website band gekeken. Never mind! Vergeet het 2203-PT2 verhaal.

scorp
19 oktober 2006, 11:45
hehe..nee indd.....ik ben de enige gitarist en doe tevens de vocalen. We hebben zelfs tot nu toe zonder bassist gespeeld. Wel de Cd's met bas opgenomen. Muzikaal misten de meeste mensen het niet (De bas). Ik denk omdat ik 7 snaar speel (lage B), omdat we keys gebruiken met veel laag en omdat de muziek zowieso vol is. Binnekort hebben we waarschijnlijk een bassist voor alleen live optredens. Dat oogt ook wat beter kwa presentatie.
Dus voor mij is het toch altijd zo goed mogelijk spelen, geen backup gitaar of bas om hoorbare foutjes te verbergen....mja das de bewuste uitdaging!! 8-)

:) :rockon: OOOOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

caliban
19 oktober 2006, 18:27
Kan iemand nog eens goed het klankverschil uitleggen tussen een savage en een powerball. Ik heb gehoord dat powerballs meer gain hebben, maar op schema's lijken ze minder gainstages te hebben als de savage. Of hebben powerballs gewoon een bruter geluid als savages en lijkt het zo alsof ze meer gain hebben. Zelf heb ik op een powerball eens gespeeld en ik was niet zo erg onder de indruk ervan.
Op een optreden eens een gitarist op een savage horen spelen en dat was eerder impressive.

BLOK182
19 oktober 2006, 20:36
Powerball heeft wat meer gain en is wat bruter imho, máár je moet wel op de midopen/midfocussed optie letten. Er is namelijk een mogelijkheid mid heel erg te scoopen. Zelf gebruikte ik dat nooit in die 2 jaar dat ik een Powerball had. Ik had altijd de midfocussed aanstaan (normale stevige dosis mid), dan had je samen met de brute gain echt een vette sound. Let hier dus ook ff op met testen:p

a darker shade of grey
20 oktober 2006, 10:07
iemand verder al iets gehoord van de ibanez thermion?
als ik de guitar player van vorige maand mag geloven ook een behoorlijk goeie high gain amp en onder de 1000 euro...

AART
20 oktober 2006, 12:40
Nog niet gehoord, maar je ziet em ook nauwelijks.

Hij is idd wel het testen waard voor die prijs, maar bijna geen enkele winkel heeft em op voorraad.

Wizz
20 oktober 2006, 22:09
In welke prijscategorie zitten we ongeveer met zo'n El Diablo? Hij ziet er namelijk wel érg vet uit en de specs zijn ook niet mis. Ben benieuwd wat voor geluidje eruit komt.

Hij zit klankmatig in de Mesa Triple Rectifier hoek, en prijstechnisch in de Marshall-klasse : Helemaal goed dus. Hij klinkt nog veel vetter dan 'ie er uit ziet, en dan bedoel ik VET. Dikke poep door een trechter.


Wizz

AART
20 oktober 2006, 22:35
Dank je Wizz, nieuwe sig én GAS :angry:

Orpheo
20 oktober 2006, 23:04
Dank je Wizz, nieuwe sig én GAS :angry:

ik heb die diablo gehoord... ik was er niet echt van ondersteboven, maar kon ook te maken hebben met de speakerkast. t was wel duidelijk recto georienteerd.

scorp
21 oktober 2006, 12:16
Ik heb zojuist de Powerball met de Ibanez Thermion vergelijkt. Maar die Thermion was ik niet zo onder de indruk van. Powerball kwam veel directer en voller over. MJa... ligt ook eraan wat je zoekt denk ik. :cooler:

AART
21 oktober 2006, 13:59
Ik heb zojuist de Powerball met de Ibanez Thermion vergelijkt. Maar die Thermion was ik niet zo onder de indruk van. Powerball kwam veel directer en voller over. MJa... ligt ook eraan wat je zoekt denk ik. :cooler:

Waar hebben ze de thermion staan dan?

@ Orph: Ik vind recto's erg vet, dus lijkt het me wel een interessant ding, alhoewel een Single Recto niet veel meer kost...

BLOK182
21 oktober 2006, 14:11
@ Orph: ...alhoewel een Single Recto niet veel meer kost...

Bedoel je dan nieuw (dat ze in prijs zijn gezakt), of op de tweedehandsmarkt? Vind single recto's ook erg smakelijk namelijk:-)

AART
21 oktober 2006, 14:26
nieuw is de el diablo ongeveer 1600 en de Single recto is ongeveer 1800.


Edit: bij guitarbargains.com(Piens...) is de single recto maar 1620 euro.....

scorp
21 oktober 2006, 15:20
Die Thermion staat in Brunssum (Walkers muziek). Ik vond em in ieder geval de powerball niet overtreffen. Niet voor harde metal. :rockon:

Mark_M
22 oktober 2006, 16:20
Wie heeft die El Diablo nog meer getest en wat vond je ervan
en weet iemand toevallig de prijs van de 60watt combo
GAS :hippie:

gerrekat
23 oktober 2006, 08:42
Hij zit klankmatig in de Mesa Triple Rectifier hoek, en prijstechnisch in de Marshall-klasse : Helemaal goed dus. Hij klinkt nog veel vetter dan 'ie er uit ziet, en dan bedoel ik VET. Dikke poep door een trechter.


Wizz


VInd je? ik vond de El Diablo matig, koop dan een Peavey XXX die heeft een soortgelijke sound maar klinkt organischer.

gerrekat
23 oktober 2006, 08:49
Die Thermion staat in Brunssum (Walkers muziek). Ik vond em in ieder geval de powerball niet overtreffen. Niet voor harde metal. :rockon:

Er is weinig wat de PB overtreft voor harde metal, ik heb de mijne net verkocht maar met tegenzin moet ik erbij zeggen. Naar mijn mening smoked de PB bijvoorbeld de Koch Powertone met gemak en eet hij peaveys voor ontbijt.

Josdevos
23 oktober 2006, 10:47
Er is weinig wat de PB overtreft voor harde metal, ik heb de mijne net verkocht maar met tegenzin moet ik erbij zeggen. Naar mijn mening smoked de PB bijvoorbeld de Koch Powertone met gemak en eet hij peaveys voor ontbijt.

Invader besteld Hans?

gerrekat
23 oktober 2006, 11:15
Nee nog niet, voorlopig heeft mijn Mark IV de Powerball vervangen, als de Invader de beloftes waarmaakt zal ik binnenkort wel een Mark IV te koop hebben staan....

Brord
23 oktober 2006, 12:26
tien tekens

scorp
23 oktober 2006, 23:06
Heeee Brord!!!!

WHAuhah superkix man! :) De World funerals opt net hehe.
Thanx voor de heldere info kerel!. En cool dat ik es mag komen schuren daar bij je!!!! ,...Duurt wel nie lang meer voordat ik wat koop heheh. Ik ben nu paar maanden aant werk...dus de pieken zetten je aant denken wa :) Je weet zelf dat ik toen in dynamo lag te hellen met die POD/doorgeluste combo heheh. Het werkte wel...en ik moet zelfs zeggen dat me POD soundje me opzich altijd beviel, mja.....ff kijken of er heftiger spul is hé.
Ik kan me herinneren dat jullie goeie heads hadden bij die gig. Ik meen de een zelfs Diezel en de ander Engl/Peavey??
Ik hoor nu indd veel over die 5150. Schijnt veel bij trashers etc. gewild te zijn. Ga jij trouwens die 5150 of de nieuwere halen ? (6505)
Ik wil hem eens naast die powerbal horen. Ik vind het moeilijk om voor Carach op die manier een sound te vinden, uiteindelijk bepaald de totale muziek of die sound ook tot zn recht komt hé.
Die POD simuleerde namelijk een hoop tops en cabies na. Dus meer mogelijkheid om iets te vinden. Nu ga ik er vanuit dat buizenamps altijd beter zijn. Maar toch werd ik in verleiding gebracht om een HD470 van Line 6 eens te gaan chekken. Want stel ik kies die Engl... dan ik het ook die ene Engl sound. Of zijn die gesimuleerde sounds crap vergeleken met een PB of 5150, vind jij kerel??? :)
Doe die andere raggers zowieso de groeten...spelen toch gegarandeerd vaken met elkaar :rockon:

Brord
25 oktober 2006, 09:17
tien tekens

gerrekat
25 oktober 2006, 09:50
Ik heb zelf een Powerball gehad (ruim 3 jaar) en ik heb diverse Peavey 5150’s en een XXX gehad, momenteel bezit ik ook een POD 2.0 wat een waanzinnig apparaatje is voor geruisloze opnames cq. Meespelen met een drummer over een gesloten hoofdtelefoonsysteem. Aan line 6 spullen kun je echter horen dat het digitaal is, het is fizzy en solid state, tuurlijk het klinkt allemaal best aardig, al zitten er op de POD maar enkele modellen die IMO echt bruikbaar zijn (modern high gain, dat soldano pre amp model klinkt behoorlijk goed). Voor leads klinken ze overigens prima, slaggitaar klinkt zeer matig daar mis je gewoon de buizencrunch. Peavey’s zijn hele goeie amps voor het geld heb er jaren bij gezworen na al mijn marshalls de deur uitgedaan te hebben. Toen en Powerball gekocht en direct naast elkaar klinkt de Engl toch organischer, strakker en agressiever. De Pickattack had die vette crunch en ultrasnelle respons waar de Peaveys toch iets te geknepen en losjes klonken. Ik zal niet beweren dat er werelden tussenzaten, maar zeker genoeg om voor mij de voorkeur te geven aan de engl. Ik speel overigens ook vrij stevige metal. Als je van veelzjidigheid houdt heeft de powerball zker een streep voor op de peaveys omdat de clean en crunch veel beter en bruikbaarder zijn dan op bijvoorbeeld de 5150, maar goed mij maakt dat niet zo heel veel uit. Het si zeker ook niet verkeerd eens naar de ENGL savage 120 te kijken (geloof dat lordriffenstein er een te koop heeft) ook een supervette bak, heb er 2 jaar een gehad. Nu heb ik mijn Powerball vervangen met een SE, maar het blijft voor het geld de beste high gainer naar mijn mening.

scorp
25 oktober 2006, 20:31
Aaah kijk es aan! 8-) Thanks kerels!! Met jullie info ken ik wat hhehe.
Die POD zal mij wel heftig klinken omdat ik niet beter gewend ben. Ik moet indd es ff voor mezelf horen wat het verschil is tussen die Powerball en 6505.
Denk ik dat ik daar een keuze ga uitmaken.
Das beter dan een pod aansluiten op een combo, waarvan de kabel uit de speaker is gereten, om daar vervolgens een jackplug op te smelten die weer naar de cabi gaat WHuahah :)
Maar stel ik regel me enne powerball hé....heeft ie nog leuke pedaaltjes? ...is dat alleen tussen clean en distortion? Sou bijv. fijn zijn om te kunnen kiezen uit 2 soorten high gain.........een zachter met effectje en de ander gewoon volle elle distorton.

en bedankt weer!! OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIII :rockon: :speed:

scorp
25 oktober 2006, 20:53
Ei Trouwens! Gerrekat.....gitarist van enforcer ofwat?? :) Ik zag op die site namelijk Mous terug.....Daar heb ik nog voor staan knikkebollen in de Liar of golgotha tijd. Was toendertijd een van me favorieten...the Liars. Super!!

Hails!!!

Geronimo
25 oktober 2006, 21:31
ik heb die diablo gehoord.... t was wel duidelijk recto georienteerd.

En wat is daar mis mee?


Er is weinig wat de PB overtreft voor harde metal... ...hij eet peaveys voor ontbijt.

Smaken verschillen hehe. Helemaal 's ochtends.

Laatst weer een band gehoord; Blo.torch. De ene gitarist een PB, de ander een 5150. Het verschil was luid en duidelijk, de PB klonk een stuk klinischer, strakker en ja, ook doodser. Pickattack idd, maar verder ook niks. Hark hark hark klonk het. Je hebt het over organisch? Als er iets kunstmatig klinkt is het de PB wel. Ze zijn strak ja, maar dat is het probleem juist; ze zijn té strak.

Die nieuwe van Scar Symmetry bewijst het ook weer; alleen maar pickattack en snaargekletter. Voor de rest hoor je niks. De riffs vallen helemaal in het water, ze komen zo ruk uit de verf omdat het platter dan het dichtstgeslagen plat uit die PB's komt.


"De 5150 is pure manie, grof, lomp, ongemanierd en bruut. Minder strak en minder gepolijst, heel erg rauw en natuurlijk."

Idd, wat je zegt! Het leeft, het dondert, het brult en buldert als een beest.
Tem het beest met een TS808 en je hebt het ultieme metalgeluid.

Tubescreamers zijn de bom. De lompe losheid van een rectoachtige getemd met een Screamer, daar kan geen PB tegenop!

Brord
26 oktober 2006, 10:28
tien tekens

elmark
30 oktober 2006, 12:37
hey Scorp,

mijn Powerball top mag je overkopen voor 1200 euro! 2 jaar oud met nieuwe buizen erin. Laat me iets weten mocht je interesse hebben, zelfs incl. Engl Z5 footswitch en een flightcase op maat.

Greets

JacksonBas
30 oktober 2006, 16:40
de engl fireball is egt een vette versterker in vind die powerball eigelijk maar niks. vette muziek trouwens. jullie gaan er op vooruit dat nieuwe nr is een stuk beter als jullie oude cd