PDA

View Full Version : 2 inch tape recording



Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2006, 11:28
Heb afgelopen weekend 2 nummers live mogen inspelen met mijn band in een te gekke studio.
Ze werken daar met oldschool 2 inch tape, apparaat wat ze hebben is een 24 sporen Tascam ATR-80.

http://www.lucan.nl/muziekopnames/images/tascamfolder2.jpg

(dit is het ding zelf)

Komende maandag ga ik er weer naartoe om samen met de technicus een mooie mix te maken. Nu heb ik wel ervaring met multitracking en werken met protools/cubase. Dit is hier niet aan de orde, alles analoog. Uiteindelijk komt het dan wel op cd te staan, dus het blijft wel nulletje-eentje werk.

De ruwe takes klonken in ieder geval al helemaal te gek. Het is net of het hoog veel echter en transparanter klonk dan bij mijn vorige sessie met protools en harddiskrecording.

Is er hier iemand die ook op 2 inch tape opneemt? Misschien kan iemand wat tips voor mij geven als ik maandag de laatst hand ga leggen aan de opnames. Natuurlijk weet de technicus alle ins en outs daar wel, maargoed ik hoor graag wat ervaringen. Als het klaar is dan post ik het meteen komende week in sounds.

piezo
18 oktober 2006, 11:31
Ik denk dat Han S heel erg blij is met je beoordeling. En tips heeft ie vast ook wel voor je (zoals dat je volgende keer ook bij hem kunt opnemen op 2 inch tape :roll: )

Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2006, 11:43
Hehe, ik wacht geduldig af. Moet erbij zeggen dat we dit hebben mogen doen omdat we zo'n bandcontest hadden gewonnen. Middagje opnemen en 2 uurtjes afmixen zou al met al 600+ euro hebben gekost.
Wat dat betreft is protools toch een stukkie goedkoper.

bass blom
18 oktober 2006, 11:56
hans elmers is ook 1 van die laatsten der mohikanen :D
doe hem de groeten van mij!

Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2006, 12:03
I will! Ben benieuwd hoe lang zo'n studio nog kan bestaan, gezien de "verouderde" manier van opnemen, het klinkt nog steeds te gek maar zal wellicht wat onbetaalbaar worden in verhouding tot de nieuwere technieken.

Han S
18 oktober 2006, 13:27
Dat zal je nog gaan meevallen, in Amerika neemt de belangstelling voor tapemachines toe en studiomensen komen blij vertellen dat ze een 2 inch machine hebben gekocht waarna ze van alle kanten worden gefeliciteerd.

Tape wordt weer gefabriceerd en de vraag neemt toe, het wordt net zoiets als de vinylplaat, een niche zeg maar.

De Tascam ATR is ook nog niet eens een van de best klinkende machines, een Studer A series of een Otari MTR is weer een heel ander verhaal, maar een ATR klinkt zeker beter dan elke digitale set.

Persoonlijk ben ik altijd doorgegaan met het opnemen met tape, ProTools is na 1.5 jaar verouderd en dan kun je weer 20 mille investeren, bovendien is het alleen voordelig voor bands die niet kunnen spelen, kun je mooi alle stukjes aan elkaar plakken. Overigens kan dat met tape ook en wel letterlijk met plakband.

Een middagje met twee uur kost 600 euro zei je? Doe ik het bijna twee dagen voor, met een geautomatiseerde mengtafel en dat mixt toch een stuk sneller.

Tips? richt je op het totaalgeluid en fixeer je niet op je eigen ding. Laat de studiotechnicus zijn ding doen en breng je ideeën daarbij in, hij weet wat hij doet.

piezo
18 oktober 2006, 14:36
Een middagje met twee uur kost 600 euro zei je? Doe ik het bijna twee dagen voor, ..............Zei ik het niet? :D

Han S
18 oktober 2006, 15:14
Tja, ik was in post 10 van dit draadje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81490) al aan het spammen, maar ik leg daarin ook uit dat mensen zo verbaasd zijn als ze voor het eerst horen waartoe een hi end tapemachine in staat is en deze thread is daar weer een voorbeeld van.

piezo
18 oktober 2006, 15:21
Ik bedoel het niet kwaad, hoor. In dat andere draadje heb je het over een Teac 3440. Heb ik ook nog, staat alleen stil vanwege de vuile relais, het zwakste onderdeel van deze machines.
Elders hadden we een draadje over de houdbaarheid van tape. Wil je evt. nog wat ervaringsgegevens van mijn hand hierover voor je kennisarchief?

Han S
18 oktober 2006, 15:35
Ik zou zeggen: brand maar los en laat je door niets en niemand tegenhouden. Dit forum is gebaat bij zoveel mogelijk kennis en ervaring.

Het grootste probleem met analoge apparatuur is de kostprijs, het is gewoon hardstikke duur. Ik kom net van de website van die studio waar de topicstarter heeft opgenomen en die rekent 75 euro per uur en vraagt 100 euro tapehuur. http://www.lucan.nl/muziekopnames/bands.php

Een twee inch tape kost 240 euro en als die man hem een jaar bewaart is dat een redelijke huur, ik weet van Amerikanen die 150 euro vragen. Ik vraag normaal 35 euro huur, maar de laatste maanden van dit jaar zijn ze gratis (spam).

Ik zou het mooi vinden als er eens wat mensen van dit forum zouden komen opnemen, vandaar.

Nou, kom op met je kennis en ervaring!

johantipker
19 oktober 2006, 16:34
Ik zou het mooi vinden als er eens wat mensen van dit forum zouden komen opnemen, vandaar.

... zou dolgraag eens bij je komen opnemen... maar momenteel beetje financieel onbereikbaar...

ik heb in 2004-2005 een aantal keren met Rinus Groeneveld gespeeld.
Hij heeft ook een analoge studio en is daar helemaal lyrisch over...
vorig jaar heeft ie zelfs een heuse plaatgalm aangeschaft...

Han S
19 oktober 2006, 18:25
... zou dolgraag eens bij je komen opnemen... maar momenteel beetje financieel onbereikbaar...

ik heb in 2004-2005 een aantal keren met Rinus Groeneveld gespeeld.
Hij heeft ook een analoge studio en is daar helemaal lyrisch over...
vorig jaar heeft ie zelfs een heuse plaatgalm aangeschaft...

Koel! Ik heb een aantal malen met Rinus opnamen gemaakt, de laatste keer een CD met Herbert Noord en Pierre van der Linden. Rinus heeft een mooie oude Neumann M49.

En wat dat financieel onbereikbaar betreft [spam mode] ik geef komende maanden tot 30% korting en dan zit je op €35 per uur, bovendien kan er heel snel gewerkt worden omdat alles tegelijk kan worden opgenomen, ook akoestisch gescheiden van elkaar. Waar kun je met twee inch tape en Neumann M149 tubemics opnemen voor die prijs? [/spam mode]

Vraag eens een prijsopgave aan de timmerman/aannemer, echt man, de studio's verdienen geen ene reet meer en als dat zo door gaat zal je het wel zelf moeten doen omdat er geen studio's meer zijn. Toch geen gezellig vooruitzicht want het is toch echt een behoorlijk moeilijk vak wat je niet zo snel onder de knie hebt.

Ik zal ff kijken of ik een advertentie op gitaarnet kan krijgen, vorige keer lukte dat niet.
Edit: ik kan helemaal niet in Gitaarmarkt komen, forbidden it says.

johantipker
19 oktober 2006, 18:54
Koel! Ik heb een aantal malen met Rinus opnamen gemaakt, de laatste keer een CD met Herbert Noord en Pierre van der Linden. Rinus heeft een mooie oude Neumann M49.

En wat dat financieel onbereikbaar betreft [spam mode] ik geef komende maanden tot 30% korting en dan zit je op €35 per uur, bovendien kan er heel snel gewerkt worden omdat alles tegelijk kan worden opgenomen, ook akoestisch gescheiden van elkaar. Waar kun je met twee inch tape en Neumann M149 tubemics opnemen voor die prijs? [/spam mode]

Vraag eens een prijsopgave aan de timmerman/aannemer, echt man, de studio's verdienen geen ene reet meer en als dat zo door gaat zal je het wel zelf moeten doen omdat er geen studio's meer zijn. Toch geen gezellig vooruitzicht want het is toch echt een behoorlijk moeilijk vak wat je niet zo snel onder de knie hebt.

Ik zal ff kijken of ik een advertentie op gitaarnet kan krijgen, vorige keer lukte dat niet.
Edit: ik kan helemaal niet in Gitaarmarkt komen, forbidden it says.


Ik verwijt je ook beslist niet dat ik je te duur vind!!!! Begrijp me niet verkeerd.
Weet je wat een loodgieter vangt idd?

maar je moet de poet wel ff hebben, ook al is jou aanbieding scherp en concurrerend genoeg....

thanx anyway!!!

ik pm je morgen wel ff...

Mr.Bluesbreaker
23 oktober 2006, 23:34
Nou mannen, zoals beloofd het resultaat in een ander draadje:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82204

Daar had ik het topic in het begin over geopend.:D Wellicht dat jullie er wat over kunnen zeggen. Wat had je zelf anders aangepakt qua mixing of mastering of wat dan ook, hoor graag commentaren.
Duurt wel enorm lang tot je het kan luisteren, maargoed dan heb je ook een goeie mp3 en het beste beeld.