PDA

View Full Version : Randall G3 Rh150 'laag' probleem!



esproC
18 oktober 2006, 00:01
Ik heb sinds kort een Randall RH150 G3 top aangeschaft. Thuis aangesloten op een simpel combootje en ik stond vol verbazing te luisteren wat voor geluid eruit kwam. Evenals toen ik hem eerder testte bij Feedback op een 4x12 cab.

Vandaag heb ik hem in de oefenruimte geprobeerd. Er viel NIET op te spelen! Laag helemaal op 0, hoog op 10 en dat ding pompte alleen maar laag! Tijdens de mutes was het gewoon echt niet te doen (Ik overdrijf niet)! Ik speel 7-snarig in B, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb hem op 4 Ohm en 8 Ohm geprobeerd op een Marshall en Koch cabinet (beide 4x12). Beide zelfde effect. Ook heb ik op allerlei manieren aan de knoppen gedraaid, maar het maakt gewoon niet uit. Zelfs op laag volume begon het al te duwen als de tering.

Ik heb GEEN idee waar het aan ligt. Ik ben echt gek op de randall sound, maar dit is te gek voor woorden.

Ik heb zo het vermoeden dat er iets niet goed is met mn amp, iemand anders nog ideeen waar dit aan zou kunnen liggen?

esproC
18 oktober 2006, 09:58
Hmmmz ik ben niet de enige met dit probleem.

Officiele Randall forum:
http://mtsforum.grailtone.com/viewtopic.php?t=771

Ik heb randall ook gemaild, ben benieuwd of ik wat te horen krijg.
Ik heb hem gekocht bij Feedback, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de support daar ;)

Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2006, 10:28
Waarom koop je ten eerste een versterker in een winkel die je daar al onbruikbaar vindt?

interessander
18 oktober 2006, 10:30
Ik begrijp uit zn post dat hij in de winkel en thuis juist wel goed klonk, dus op lage volumes.

esproC
18 oktober 2006, 10:34
Ja hij klonk daar nog wel goed (leer lezen :\) en niet alleen op lage volumes!

Echt bizar hoeveel laag eruit knalt zelfs op lage volumes. Ik kan het geluid niet zo goed omschrijven, maar het is echt alsof je al het hoog en mid eruit haalt en al het laag erin en als je dan mute dat je echt een waas van een lage enge sound krijgt. Zoiets. Zo van, tering, dat het speakerdoek niet scheurt...

esproC
18 oktober 2006, 11:11
Net even met een Groothandel gebeld die veel Randall spul verkoopt en ze kennen het probleem niet. Alleen zeggen ze wel dat Randall selectief kan zijn met de kabels van Top naar cab. Het is bijna niet voor te stellen dat dit het probleem kan veroorzaken, maar het valt te proberen. Hij zei ook nog dat het eventueel aan de pretube kan liggen. Maar goed dat ding is nieuw dus dat zou wel vaag zijn. Donderdag ga ik bij Feedback dat ding goed testen dus ik ben benieuwd naar de resultaten alvast.

Als iemand verder nog iedeen heeft... Ze zijn welkom ;)

Metoshade
18 oktober 2006, 11:19
Misschien een open deur:
Gebruik je ook een "echte" speaker kabel tussen de top en de kast, niet een gitaarsnoer? Dat komt helaas nog behoorlijk vaak voor.

Het lijkt me dan wel weer erg sterk dat verschillende speakerkabels voor deze problemen kunnen zorgen. Als het beestje thuis en in de winkel goed klinkt, dan is het vast te verhelpen.

esproC
18 oktober 2006, 11:32
Ik heb de kabel gebruikt die in de oefenruimte altijd gebruikt wordt. Het is in ieder geval geen gitaarsnoer. Ik snap alleen niet waarom randall hier problemen mee zou hebben terwijl op het mijn Powertone II allemaal prima klinkt, zelfde snoertje, zelfde cab.

Maar goed, proberen is de enige mogelijkheid lijkt me.

interessander
18 oktober 2006, 11:38
Het lijkt me heel vreemd als de preampbuis een dergelijk volume aan lage frequenties kan veroorzaken, ik zou het dan toch eerder in de eindtrap/trafo zoeken.
Zit er niet heel toevallig een loudness knop op die vol open staat? ;)

esproC
18 oktober 2006, 11:42
:)

Mja, ik sta open voor alles op dit moment. Ik ga gewoon vanalles proberen en ik hoor het wel wanneer het goed klinkt. Houdt me weer bezig hè. Gezeik altijd met m'n amps ;)

Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2006, 12:01
blabla... op een simpel combootje en ik stond vol verbazing te luisteren wat voor geluid eruit kwam. Evenals toen ik hem eerder testte bij Feedback op een 4x12 cab.
Ik heb GEEN idee waar het aan ligt. Ik ben echt gek op de randall sound, maar dit is te gek voor woorden.



Je zegt dat ik moet leren lezen, maar je verwoord het zelf ook niet slim. Wanneer je "vol verbazing" gebruikt als indicatie voor thuis en bij feedback, met daarna een klacht kun je verwachten dan iemand dan denkt dat het overal shit klonk.
Verbazing an sich is namelijk een nogal neutraal woord, het kan goed of slecht zijn. als je nou voortaan k*t en goed gebruikt dan ist meteen duidelijk.

Anyway lastig probleem.
Kun je eens beschrijven wat er van je gitaar tot je input van de versterker zit? Een multi effect kan vanalles veroorzaken bijvoorbeeld. Haal eens alles tussen gitaar en amp weg. Welke speakers zitten in het cabinet waar je in de oefenruimte op speelt?
Ik heb het ooit ook eens gehad met een crappy Marshall MG100 topje.
Die dingen knetteren normaal wel lekker door, maar er stond in de oefenruimte eens een soort 4*10 marshall kastje wat hetzelfde boemige laag gaf, idioot veel laag. Heb het ook nooit kunnen achterhalen wat dat nou was.

esproC
18 oktober 2006, 15:04
hehe, als ik vol verbazing een kut geluid heb ga ik zo'n ding toch niet kopen? :P Maar goed, je hebt ergens wel een punt.

Het ligt 100% zeker weten niet aan de speakerkasten. Beide speakerkasten die ik heb geprobeerd zijn gewoon goed en zouden zo'n probleem niet kunnen veroorzaken. Ik heb er meerdere versterkers al op aangesloten dus dat kan het probleem niet zijn.
Overigens heb ik tussen de top en mn gitaar 1 gitaarsnoer en dat was het :)

Tnx voor het meedenken in ieder geval.

Bins
18 oktober 2006, 16:32
Zit er niet ergens een "sub" knopje o.id? Zoiets heb ik ook op mn bakkie, en dat klinkt op laag volume prima, maar op bandnivo helemaal kut...

Anders zou ik et ook niet weten :s vaag probleem.

Cris
18 oktober 2006, 18:11
Ff wat pielen met je voicing en contour knoppen. Dat scheelt denk ik wle een stuk.

BlackSun
18 oktober 2006, 20:21
Hmm, vreemd probleem.
Ik zou gewoon terug gaan naar de winkel want het iig hoort echt niet. ALs je bij zo'n Randall de bass helemaal wegdraait heb je ook daadwerkelijk niks meer over. Bij een goed werkende iig:P

Dus: terug naar de winkel!

PS: is het op alle kanalen zo?

interessander
18 oktober 2006, 21:13
.......Overigens heb ik tussen de top en mn gitaar 1 gitaarsnoer en dat was het :)

Tnx voor het meedenken in ieder geval.

Ik neem aan dat het al verholpen is?

BLOK182
18 oktober 2006, 21:23
Het kan ook dat er ergens een contactje los zit ofzo, waardoor je ipv een heldere, normale sound een grote dikke zomp krijgt.

esproC
19 oktober 2006, 08:40
Nou, gisteren geprobeerd en wat denk je?

Hij doet het perfect. Het ligt echt aan de kabel tussen de top en het cabinet!

raar, maar waar!

Er zit sowieso veel laag in die top, maar vooral op die randall cab waar ik over speelde klonk hij erg lekker.

Dus... Vreemd dat zo'n kabeltje zoiets kan veroorzaken :\

master99
19 oktober 2006, 08:44
Bijzonder! Had je er eerst een 'gewoon' gitaarsnoer gebruikt? En wat heb je er nu dan tussen zitten?

esproC
19 oktober 2006, 08:57
Ik had een kabel die altijd in de oefenruimte daarvoor wordt gebruikt. Werkt bij alle andere amps. Het kabeltje ziet er wel goedkoop uit trouwens :)

Gisteren heb ik de kabels uit de andere oefenruimte gebruikt (ook geen superkabels ofzo), maar op de 1 of andere manier was het weg. Ik moet zeggen, met wat ik nu geprobeerd heb klinkt hij het best op een Randall 4x12 XL in ieder geval.

Hoe dan ook, hij produceert nog steeds veel laag (volgens mij is dat standaard met die amp), maar niet die ultra lage irritante freq. tijdens de palm mutes. Maar dat is of te stellen vooral met de contour.

Hoe dan ook, de nieuwe G3 serie kan geen buizenbak vervangen, maar ik ben blij dat ik hem erbij heb. Erg handig als je in 2 bands gitaar speelt in verschillende oefenruimtes... Ik had echt geen zin om mn powertone steeds te verslepen.

Lacrymosa
19 oktober 2006, 09:44
Ik denk eerder dat het aan de plaatsing van je speaker in de ruimte te maken heeft.
Soms kunnen er op een ongelukkige manier staande golven onstaan.
Verplaats je speaker een paar cm en het kan opgelost zijn.

Wat ook het geval kan zijn, is een staande golf in je speakerkast zelf.

BLOK182
19 oktober 2006, 10:11
Nou, gisteren geprobeerd en wat denk je?

Hij doet het perfect. Het ligt echt aan de kabel tussen de top en het cabinet!

raar, maar waar!

Er zit sowieso veel laag in die top, maar vooral op die randall cab waar ik over speelde klonk hij erg lekker.

Dus... Vreemd dat zo'n kabeltje zoiets kan veroorzaken :\
Zoiets dacht ik dus al, signaal komt niet goed door ergens in de keten:-) Mooi dat het opgelost is!

esproC
19 oktober 2006, 12:48
Ik denk eerder dat het aan de plaatsing van je speaker in de ruimte te maken heeft.
Soms kunnen er op een ongelukkige manier staande golven onstaan.
Verplaats je speaker een paar cm en het kan opgelost zijn.

Wat ook het geval kan zijn, is een staande golf in je speakerkast zelf.
Dat is het echt niet.
Ik ben er 99% zeker van dat het echt dat stomme kut kabeltje was.

Zie reactie hierboven ;)
Dankjewel voor het goede inzicht :)