PDA

View Full Version : Plaatsing Pickups



BeKaaW
17 oktober 2006, 21:11
Mijn - 4 snarige / 30" mensuur - zelfbouw bas, in wording, heeft een snaar afstand van 17mm bij de brug. Het schiet allemaal niet op en dat komt van de 17mm, want dat levert tamelijk wat problemen op. Een brug met een snaar afstand van 17mm is eigenlijk niet te vinden / te koop. Dus die knutsel ik zelf maar inelkaar met zadels van een 5 snarige bas, die wel geschikt zijn voor 17mm.

Ik heb eenzelfde probleem met de plaatsing van de elementen, want bijvoorbeeld Jazz-Bass pick-ups zijn bedoeld voor een snaar afstand van 19mm en passen dus ook eigenlijk niet bij die 17mm.

Ik kan twee dingen doen, ze "gewoon" plaatsen, dus haaks op de snaren, met als gevolg dat de snaren dus niet daar lopen waar ze zouden moeten lopen. Of de elementen onder een hoek zetten zoals per onderstaand plaatje.

Wat is beter en eventuele voor en nadelen en zijn er nog alternatieven?
http://i102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/guitaar3a.jpg
Jazz-Bass Pick-ups onder een hoek

sickpunk
17 oktober 2006, 21:16
je kan bartolinis halen, die hebben geen afzonderlijke pole pieces.... maar een stalenplaat geloof ik

piezo
17 oktober 2006, 21:31
Dat zijn geen jazzbass- maar precision bass elementen. En de plaatsing t.o.v. de stringspacing komt heus minder nauw dan je denkt. Ik heb ooit een 5 snarige bas gehad met 4-snarige P en J elementen eronder.

BeKaaW
17 oktober 2006, 21:40
Bedankt Piezo,

Inderdaad P-bass PU's, ik heb al een "echte" J-bass, maar was nog niet helemaal wakker denk ik - wordt wel tijd trouwens - of 'k dut weer langzaam in.

Had al gehoopt dat je zou reageren en begreep zondag tijdens de DGBM, dat dit je favoriete onderwerp is.

Dus maar gewoon "haaks" installeren, ik moet de gaten nog frezen dus het maakt nu nog niet uit. Het ziet er minder "af" uit als het niet allemaal in lijn staat.

Is "scheef" een optie of heeft dat nadelige gevolgen?

piezo
17 oktober 2006, 22:47
Scheef plaatsen is prima. Al komt die springspacing wel niet zo heel nauw, een iets andere plaatsing zal vermoedelijk ook een nèt iets ander signaal geven. De vraag is of het ook béter is. Een tikje uit het lood zou best wel eens een soort vervorming kunnen opleveren die juist lekker klinkt.

Om de zaken even in perspectief te zetten:
- Het halselement van een Stratocaster is eigenlijk te lang voor de stringspacing op die plaats. Wel eens gehoord dat iemand het daarom niet gebruikte?
- Bij moderne Gibson Les Pauls staan bij het brugelement (bijvoorbeeld de 498T) de pooltjes ietsje verder uit elkaar dan op de originele 50-er jaren Les Pauls, waar de beide PAF's gelijk zijn, net als bij de Burstbuckers #1,2 en 3 en de '57 waar de spacing weer voor alle elementen gelijk is.

Eerlijk gezegd vind ik gitaren met scheef geplaatse hoekige elementen (vooral humbuckers) altijd een beetje lelijk. Maar ik heb jouw tekeningetje eens even op me in laten werken en bij die splitcoils lijkt het me eigenlijk wel mooi. Al heb ik het complete beeld natuurlijk niet voor ogen.

charlotte
18 oktober 2006, 07:10
Hey Luitjes :)

Wat doen we moeilijk !
Sluit het element even profesorisch aan, en houd het op de manier zoals je ze wil plaatsen even boven de snaren van deze of een andere bas, eventueel met wat hulp van iemand,en sla dan de snaar aan, en experimenteer ermee, en luister dan wat je het mooist vindt klinken.
Idd komt het niet zo heel nauw met die pooltjes, kijk ook maar eens als je een snaar opdrukt, dan verplaats je de snaar ook van de pooltjes af.

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
18 oktober 2006, 08:30
- Het halselement van een Stratocaster is eigenlijk te lang voor de stringspacing op die plaats. Wel eens gehoord dat iemand het daarom niet gebruikte?

Grappig, dat viel me dus van de week ook al op. 3 keer zelfde elementkapjes, dus voor het brede gedeelte bij de brug, en dan ook nog eens schuin geplaats en voor het smallere gedeelte bij de hals. Dacht al dat ik gek was.

Fenders zijn echt ontworpen om snelle massaproductie mogelijk te maken.

Humbolt
29 januari 2012, 16:19
ik heb er met mijn eerste zelfbouw ook een beetje mee geëxperimenteerd,
naar mijn mening zien single coils (splitcoils in je bas ook) er beter uit wanneer ze onder een lichte hoek staan. voor een verbetering in geluid zou je het ook kunnen doen, maar dan moet je wel goede oren hebben...

Mijn "Humbolt P1" niet de beste, wel de lekkerste 'jank'gitaar uit mijn arsenaal. :supercool:

http://img208.imageshack.us/img208/8046/mg9585.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/208/mg9585.jpg/)

Rizz
29 januari 2012, 16:20
Ehh, je hebt wel gezien dat dit topic al 6 jaar oud is???? :D :ok:

Humbolt
29 januari 2012, 16:22
hahahah nee... :sssh: