PDA

View Full Version : Wat vragen over nieuw aan te schaffen spul



Reb
17 oktober 2006, 20:48
Volgende week wil ik een strat lichtjes gaan modificeren. Er komt een andere slagplaat op, 1 humbucker en een volumeknop. Allereerst heb ik een vraag over de afscherming. In een topic van G.G. had ik gezien dat hij aluminiumtape gebruikte. Zit hier nog verschil in? Of kan ik gewoon een willekeurige rol bij de bouwmarkt halen?

Mijn 2e vraag gaat over een potmetertje. Volgens het schema van Seymour Duncan heb ik een 500Kohm potmeter nodig (schema (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1hum_1vol.html) ). Wat ik hier op het forum heb gelezen moet dit een "logaritmische" potmeter zijn. Bij tonefactory verkopen ze die dingen gewoon voor 3,60 (link (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=1683)). Zijn deze kwalitatief goed, of kan ik beter voor een ander potmetertje gaan? Zo ja, welke? En waar zijn deze te koop? :satisfie:

Mijn laatste vraag gaat over een knopje :dontgeti: Ik wil als volume knop een chrome knopje ipv standaard strat. Zoiets als dit: link (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_67&products_id=1469) Deze zijn er met een schroefje en zonder. Welke moet ik hebben?

Sorry voor deze vragen, maar dit is de eerste keer dat ik een gitaar ga modificeren. Ik wil graag zeker zijn dat ik de goeie spullen bestel :)

Bij voorbaat dank!

forceps
17 oktober 2006, 21:16
Zoiets heb ik pas ook gedaan, meeste spullen bij Tonefactory besteld.
De potmeter die je wilt halen is een goeie, heb ik nu een tijdje erop zitten en hij werkt perfect.
Wat die knop betreft: ik zou het voor de zekerheid aan Tonefactory zelf vragen, de potmeter heeft een geribbelde schacht, normaal bedoeld voor montage van knoppen zonder schroefje. Ik weet dus niet of de knoppen met schroef een groter gat hebben?

DarknessAwaits
17 oktober 2006, 23:31
Een knop met schroef past er hoogstwaarschijnlijk gewoon overheen, alleen moet je goed opletten dat je de potmeter niet kapot maakt bij het aandraaien van deze schroef (guilty 8)). Dus: zorg dat je schroef ongeveer in de groef van het potmeteruitsteeksel komt en juist niet aan de zijkant van een van de delen.

Verder heb ik ook deze potmeters van tf, en ze werken vooralsnog prima. Maar er wordt gezegd dat je het verschil tussen japanse en amerikaanse electronica pas na jaren gaat merken; de japanners slijten zogezegd sneller. Tijd zal het leren.

G.G.
18 oktober 2006, 08:37
In een topic van G.G. had ik gezien dat hij aluminiumtape gebruikte. Zit hier nog verschil in? Of kan ik gewoon een willekeurige rol bij de bouwmarkt halen?


Die tape hangt altijd naast het "bobbeltjesfolie" in de bouwmarkt. Werkt prima, er zit achter de strook tape een papieren achtervel opde rol. Je kan hetdus heelgemakkelijk eerst in de juiste vormen knippen voordat je het gaat plakken.

Scheelt echt een hoop ruis. Verbind ook even een aardedraad aan hettape. Vouw het tape ook een stukje overde body heen, en tape de onderkant van de slagplaat. Als de slagplaat dan op de body zit, zit de electronica in een aluminium "kooi".

Vouw af en toe ene hoekje folie om en plak dat weer met een extra stukje vast aan een ander stuk, zodat alle delen met elkaar verboonden zijn (zodat er een verbinding is van blanke stukken alu op elkaar, en niet overal een lijmlaag tussen zit).

Reb
18 oktober 2006, 10:17
Ik weet denk ik wel genoeg. Dank je wel voor de informatie! :)