PDA

View Full Version : benodigheden voor een band



Semson
17 oktober 2006, 18:37
hej hallo, ik ben nu bezig met elektrische gitaar spelen en wil samen met een vriend van mij(als ik wat gevorderder ben) een bandje oprichten maar we hebben nogal weinig ervaring en zouden graag willen weten wat er nodig is. ikzelf speel dus de elektrische gitaar en zing ook mn vriend speelt drum, maar wat hebben we nog meer nodig? alle tips zijn welkom :)

MvG Sem

1vraagje
17 oktober 2006, 19:35
Een bassist? 0o plek op te spele/oefenen,, veel plezier:D

Bigfoot414
17 oktober 2006, 20:08
Ambitie, doorzettingsvermogen, geduld, beetje talent, leuk repetoire, etc.

Maar vergeet vooral niet dat muziek maken vooral supervet is, en dat je er altijd plezier in moet blijven houden!

hendrix2
17 oktober 2006, 21:16
hej hallo, ik ben nu bezig met elektrische gitaar spelen en wil samen met een vriend van mij(als ik wat gevorderder ben) een bandje oprichten maar we hebben nogal weinig ervaring en zouden graag willen weten wat er nodig is. ikzelf speel dus de elektrische gitaar en zing ook mn vriend speelt drum, maar wat hebben we nog meer nodig? alle tips zijn welkom :)

MvG Sem

Grote fout, niet wachten tot je beter bent! gewoon vanaf morgen beginnen samen spelen! Dit kan alleen maar positief zijn voor je spel.
Samen spelen maakt je echt stukken beter.
Ik kon amper een akkoord spelen, maar speelde wel al samen met mijn neef die drumt.
Ervaring doe je zelf wel op, je merkt wel wat je nodig hebt eenmaal je begint te repeteren.
Vooral plezier is belangrijk als je een band wil samenhouden!

Veel succes ermee.

Spitfire
17 oktober 2006, 21:33
Grote fout, niet wachten tot je beter bent! gewoon vanaf morgen beginnen samen spelen! Dit kan alleen maar positief zijn voor je spel.
Samen spelen maakt je echt stukken beter.
Ik kon amper een akkoord spelen, maar speelde wel al samen met mijn neef die drumt.
Ervaring doe je zelf wel op, je merkt wel wat je nodig hebt eenmaal je begint te repeteren.
Vooral plezier is belangrijk als je een band wil samenhouden!

Veel succes ermee.

hee, daar zit wel wat in. Ik ben nu ook nog niet van plan in een band te gaan spelen, omdat ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor vind. Maar inderdaad, ik zou best wel eens op zoek kunnen gaan....

grayfink
17 oktober 2006, 23:50
Te zien aan je sig, ben jij wel klaar. Als de drummer een drumstel heeft, is hij ook klaar. Bassisten hebbeb doorgaans niet alleen een bas, maar ook een versterker. Ook klaar. Dan komt het volgende punt: zang. Wie zingt? 1 van jullie, of zo'n standalone unit, zo'n eh.. zanger. Om een beetje boven de drums uit te komen ben je een kleine PA/zanginstallatie nodig die hard genoeg is om boven de drums uit te komen. Denk aan een powermixer met minimaal 2x250 watt rms. Ben je vanaf 600/700 € denk ik.
Moet die standalone unit maar voor zorgen. Klaar.

Hector_Tsolodimos
18 oktober 2006, 10:54
hej hallo, ik ben nu bezig met elektrische gitaar spelen en wil samen met een vriend van mij(als ik wat gevorderder ben) een bandje oprichten maar we hebben nogal weinig ervaring en zouden graag willen weten wat er nodig is. ikzelf speel dus de elektrische gitaar en zing ook mn vriend speelt drum, maar wat hebben we nog meer nodig? alle tips zijn welkom :)

MvG Sem
Toen ik, een jaartje of 2 geleden, begon met gitaar spelen, zat ik al gelijk in een band, met allemaal beginnende muziekanten (band heet (bestaat nog steeds): Pink Pedal).
Jij speelt gitaar, jouw vriend drums, dan heb je nog nodig:
bass
zang
en klaar is Kees.
maar: waat voor muziekrichting wil je gaan spelen? Ik neem aan in het begin covers.. het kan namelijk ook zo zijn dat je 2 gitaristen nodig hebt (zoals in mijn band, ik en nog iemand), en het kan ook zo zijn dat je een toetsenist nodig hebt (keyboard).
het ligt er maar net aan wat je wilt gaan doen..
succes er mee :D

Blijepanda
18 oktober 2006, 11:39
--> Muzikanten Diversen

Semson
18 oktober 2006, 14:42
Toen ik, een jaartje of 2 geleden, begon met gitaar spelen, zat ik al gelijk in een band, met allemaal beginnende muziekanten (band heet (bestaat nog steeds): Pink Pedal).
Jij speelt gitaar, jouw vriend drums, dan heb je nog nodig:
bass
zang
en klaar is Kees.
maar: waat voor muziekrichting wil je gaan spelen? Ik neem aan in het begin covers.. het kan namelijk ook zo zijn dat je 2 gitaristen nodig hebt (zoals in mijn band, ik en nog iemand), en het kan ook zo zijn dat je een toetsenist nodig hebt (keyboard).
het ligt er maar net aan wat je wilt gaan doen..
succes er mee :D

heel erg bedankt voor alle tips :) en ik ben zelf degene die zingt en gitaar speelt, dus ik moet nu alleen nog een bassist vinden. maar kan je geen band oprichten zonder bassist?

hassent
18 oktober 2006, 14:44
Ja hoor, als je 'm de White Stripes noemt kom je een heel end...

1vraagje
18 oktober 2006, 17:39
Maar je mist wel wat :/

farstreetblues
18 oktober 2006, 21:55
Een stel goeie neuzen, die dezelfde kant op staan

iwamoto
20 oktober 2006, 03:17
mag ik lichtjes kapen? ik ben volgens mij niet geschikt voor bands, de basist op de meeting heeft het wss ook wel gemerkt, ik wil veel te veel mn eigen ding doen, eigenlijk ook teveel soleren, maar kan ik niet gewoon "volgeling muzikanten" nemen, die zeg maar mij ondersteunen, of is dat iets te ver gegrepen?

Mithrandir
20 oktober 2006, 09:02
Tuurlijk kan dat, dan noem je jezelf Frank Zappa en componeer je alle muziek en laat je "jouw muzikanten" alles inspelen terwijl jij dirigeert.

Helter Skelter
20 oktober 2006, 11:13
Een stel goeie neuzen, die dezelfde kant op staan

+1

recalcitrante neuzen gelijk lozen!

Pun
20 oktober 2006, 13:27
mag ik lichtjes kapen? ik ben volgens mij niet geschikt voor bands, de basist op de meeting heeft het wss ook wel gemerkt, ik wil veel te veel mn eigen ding doen, eigenlijk ook teveel soleren, maar kan ik niet gewoon "volgeling muzikanten" nemen, die zeg maar mij ondersteunen, of is dat iets te ver gegrepen?

Er zullen vast mensen zijn die het fijn vinden om op zo'n manier te worden aangestuurd.

Nellyrocks
20 oktober 2006, 15:53
mag ik lichtjes kapen? ik ben volgens mij niet geschikt voor bands, de basist op de meeting heeft het wss ook wel gemerkt, ik wil veel te veel mn eigen ding doen, eigenlijk ook teveel soleren, maar kan ik niet gewoon "volgeling muzikanten" nemen, die zeg maar mij ondersteunen, of is dat iets te ver gegrepen?

Dude...

Neem lekker zelf een plaat op. Als je echt te gek bent willen er vast zat mensen met je spelen.

Muzikanten kun je trouwens niet "nemen". Je kan ze vragen, inhuren of weet ik wat maar niet "nemen". Doe je met kinderen ook niet.

Trocar
20 oktober 2006, 16:19
mag ik lichtjes kapen? ik ben volgens mij niet geschikt voor bands, de basist op de meeting heeft het wss ook wel gemerkt, ik wil veel te veel mn eigen ding doen, eigenlijk ook teveel soleren, maar kan ik niet gewoon "volgeling muzikanten" nemen, die zeg maar mij ondersteunen, of is dat iets te ver gegrepen?

Ik denk dat je dan ook wel erg goede muziek moet maken en een mooi toekomstplan voor je band klaar moet hebben liggen, anders lopen ze vroeg of laat wel weg om zelf een band te beginnen.
Er moet motivatie zijn voor de anderen om te doen wat jij zegt dat ze moeten doen, en dat zal iets anders moeten zijn dan geld/loon (neem ik aan).

Ik ken een paar bands die zo werken en dat zijn meestal gastmuzikanten die zelf al een andere band hebben, en zo'n project voor 'erbij'. Die muzikanten doen studiowerk en sessie-live werk, en het lijkt me dat je dan niet echt een 'bandjes-gevoel' krijgt, wat juist zo leuk is om te hebben!

Waarom gooi je het hele idee van een band al weg voordat je het geprobeerd hebt? Een middagje jammen is toch heel wat anders dan een band met mensen die dezelfde muziek willen maken en een gezamenlijk doel voor ogen hebben.

Hiddie
5 november 2006, 16:26
Gitarist
Zanger
Drummer

heb je al.

Dan nog een Bassist/toetsenist (Je kan ook de bas op de piano spelen why not).
of een 2e gitarist/ritmisch gitarist.


Gitaren, drumstel, miss een keyboard ofzo. Oefenruimte.

Versterkers voor de gitaren en de zang. Zorgen dat je boven het drumstel uitkomt. De keyboard ook versterken als dat niet lukt. Desnoods een doek in het drumstel proppen.

Kijk eens wat de smaak is van alle bandleden. Zoek wat leuke liedjes. oefen en speel ze voor anderen en ga zelf eens wat muzziek maken.

Best veel eigenlijk.

Je gitaar spel mag niet onder je taak als zanger leiden. Of je zingt met 2 mensen die allebei een instrument spelen of je neemt een frontman :P.