PDA

View Full Version : Duo Penotti FSC hout



G.G.
17 oktober 2006, 16:52
EDIT: Had overal FSC staan, moet natuurlijk FCS zijn, kan alleen de titel niet aanpassen.


Zag vandaag in een bouwmarkt een houten balk van dik 2 meter lang en 12cm x 2 cm.

In de lengte richting van de balk zag ik een schuine helft (breedste stuk ongeveer 8 cm) donker hout (echt palissander donker) de andere helft van de balk was zo licht als esdoorn (breedste stuk in de kleur ook ongeveer 8 cm).

Op het hout zat een FCS stickertje. Ik vroeg de medewerker wat voor hout het was en hij zei: "ons FCS hout is merbau, dus dit is ook merbau". Vreemde conclussie volgens mij.

Heeft iemand enig idee wat voor hout het kan zijn? Het heeft een hele fijne structuur en bijna geen zichtbare nerven (of de nerf moet dat donkere gedeelte zijn, wat zou betekenen dat de nerf minimaal 8 cm dik is, lijkt me niet echt waarschijnlijk.

Wat voor hout is het? en belangrijker, is het bruikbaar voor een hals, (met qua kleur tegenovergestelde toets) zo ja.... dan haal ik er een twee kleurige hals uit, en de rest bookmatch ik met 4 stukken voor een Duo Penotti achtige top.

Lijkt me leuk om een keertje een FCS/ecologisch verantwoord instrument te maken, als het geluid belabbert is, kunnen er altijd nog EMG's in.


Ohja...met www.fcs.org kom ik ook niet verder

Enra
17 oktober 2006, 17:08
Hoogst waarschijnlijk is het een Merbau balk met een deel spint eraan. Spint is het buitenste deel van de stam en varieert - afhankelijk van soort hout - in breedte van enkele milimeteres tot een aantal centimeters. Spint is vaak lichter gekleurd en bij sommige houtsoorten van een mindere kwaliteit dan het harthout.

Merbau is verder donker en heeft weinig tot geen tekening.

Verder denk ik dat Merbau ongeschikt is voor halzen vanwege gewicht.

Volgens mij staat FSC voor 'Forrest Stewardship Council'. FSC is correct dacht ik, maar wel een 'wassen neus' zolang men in derde wereld landen corrupt blijft...

B_2_the_a
17 oktober 2006, 17:11
gewoon proberen

G.G.
17 oktober 2006, 17:11
Hoogst waarschijnlijk is het een Merbau balk met een deel spint eraan. Spint is het buitenste deel van de stam en varieert - afhankelijk van soort hout - in breedte van enkele milimeteres tot een aantal centimeters. Spint is vaak lichter gekleurd en bij sommige houtsoorten van een mindere kwaliteit dan het harthout.

Merbau is verder donker en heeft weinig tot geen tekening.

Verder denk ik dat Merbau ongeschikt is voor halzen vanwege gewicht.

Spint van 8 cm? Zou kunnen hoor, maar ook het donkere hout zag er niet echt uit als merbau (voor zover ik het kan beoordelen)

G.G.
17 oktober 2006, 17:22
gewoon proberen

Tsja, maar je weet zelf ook wel hoeveel werk (en kosten) er in een hals gaat zitten. Als de hals dan in de lengte richting voor de helft uit spint bestaat dat zwakker is, dan krult ie om als een banaan. Zou een grote teleurstelling zijn. Als top is het zeker wel leuk als ik 2 keer een setje boekmatch

Donker + licht (bookmatch) licht + donker <middenlijn van body> donker + licht (bookmatch) licht + donker.

Maar ik wil eigenlijk eerst weten wat voor hout het is. Voorlopig ga ik even uit van merbau en dat het dus ongeschikt voor een hals is.

Enra
17 oktober 2006, 17:23
8 centimeter is heel gewwon hoor. Ik heb stamdelen hier Amerikaans Noten liggen met wel tien centimeter spint. En mijn Taxus Bacata heeft ook zoiets.

Maar proberen kan je het met Merbau - of iets anders - natuurlijk altijd.

Mattia
17 oktober 2006, 18:51
Ik vind spinthout eigenlijk meestal erg mooi. Een pluspunt, zeg maar. De mooiste palisander setjes die ik heb hebben ook wat spint.

(En het is echt FSC, Forest Stewardship Council, niet FCS, hoor)

G.G.
17 oktober 2006, 18:58
Ik vind spinthout eigenlijk meestal erg mooi. Een pluspunt, zeg maar. De mooiste palisander setjes die ik heb hebben ook wat spint.


Ja het is echt een hele mooie balk, misschien haal ik hem wel, laat ik hem in de lengte doorzagen zodat ik twee stroken gebookmatched) van ongeveer 8 a 9 mm dik heb



(En het is echt FSC, Forest Stewardship Council, niet FCS, hoor)


Oops, grappig, of je nou fSc of fCs intikt in google in combinatie met "hout", je krijgt bij beide opties gruwelijk veel hits

piezo
17 oktober 2006, 19:03
Dan moeten jullie eens proberen ebben met spint te vinden. Ebben spint is heel licht van kleur, ongeveer zoals maple, al wordt het helaas met de jaren steeds bruiner. De overgang wit>zwart is vaak heel scherp. Je kunt van zwart-met-wit ebben dus bijvoorbeeld een bookmatched toets maken W/Z/W of Z/W/Z, recht of met een in breedte verlopende middenkleur.
Zomaar een ideetje van mij voor jullie bouwfreaks. :)

G.G.
17 oktober 2006, 19:59
Dan moeten jullie eens proberen ebben met spint te vinden. Ebben spint is heel licht van kleur, ongeveer zoals maple, al wordt het helaas met de jaren steeds bruiner. De overgang wit>zwart is vaak heel scherp. Je kunt van zwart-met-wit ebben dus bijvoorbeeld een bookmatched toets maken W/Z/W of Z/W/Z, recht of met een in breedte verlopende middenkleur.
Zomaar een ideetje van mij voor jullie bouwfreaks. :)

Het hout waar ik het over heb heeft ook een hele strake scheiding tussen de twee kleuren. Ik zit aan dezelfde methode van bookmatchen te denken omdat de lijn enigszins diagonaal door het hout loopt.

Javaca
17 oktober 2006, 20:30
Je moet wel bedenken dat spint niet altijd even goed hout is. Vaak is het zachter dan de rest en daardoor onbruikbaar.

G.G.
18 oktober 2006, 08:22
Je moet wel bedenken dat spint niet altijd even goed hout is. Vaak is het zachter dan de rest en daardoor onbruikbaar.

ja, dat heb ik inderdaad begrepen maar voor een 10mm dikke top zou dat toch niet uit moeten maken voor bijv. een thinline tele met mahonie body?

Enra
18 oktober 2006, 08:26
ja, dat heb ik inderdaad begrepen maar voor een 10mm dikke top zou dat toch niet uit moeten maken voor bijv. een thinline tele met mahonie body?

Nee, dat maakt echt niet uit. Ook spinthout is hout, ook al heeft het niet altijd de zelfde sterkte eigenschappen als het harthout, veel zal het elkaar niet ontlopen. En inderdaad, de schoonheid van spint gecombineerd met harthout kan fabuleus zijn.

Dus kopen die balk!!!

G.G.
18 oktober 2006, 08:32
Nee, dat maakt echt niet uit. Ook spinthout is hout, ook al heeft het niet altijd de zelfde sterkte eigenschappen als het harthout, veel zal het elkaar niet ontlopen. En inderdaad, de schoonheid van spint gecombineerd met harthout kan fabuleus zijn.

Dus kopen die balk!!!

Ik ga straks wel even langs. Ze zagen er ook plaatmeteriaal, maar of ze een balk ook willen bookmatchen bij de bouwmarkt?

Enra
18 oktober 2006, 09:13
Ik ga straks wel even langs. Ze zagen er ook plaatmeteriaal, maar of ze een balk ook willen bookmatchen bij de bouwmarkt?

Bookmatchen bij een bouwmarkt kunnen ze niet. Een (verticale)plaatzaag is ongeschikt.
Je zult op zoek moeten naar iemand die een zware lintzaag heeft of naar een kleine zagerij. Met een beetje mazzel doen ze dat dan tussendoor.

G.G.
18 oktober 2006, 09:30
Ben net ff gaan kijken bij die balk, maar twijfel een beetje. Wat moet ik ermee? Als ik hem bookmatch (kan ik op de hobbieclub wel doen denk ik) dan heb ik dus een stuk van 200X24X1 of 100x48x1. Dat gaat dus nooit allemaal op. Wat moet ik ermee? Wil eigenlijk nieteens een tele bouwen en op een strat is het geen gezicht.

Maar....het is zo'n gruwelijk mooi stuk hout.

Ik kijk wel ff, misschien dat ik hem gewoon haal vanmiddag.

Enra
18 oktober 2006, 09:36
Mijn advies : Een buitenkans die je laat liggen is een gemiste kans! Maar of het een buitenkans is kan alleen jij beoordelen.

PS
Wat is er lelijk aan een strat met spint???

G.G.
18 oktober 2006, 10:28
Mijn advies : Een buitenkans die je laat liggen is een gemiste kans! Maar of het een buitenkans is kan alleen jij beoordelen.

PS
Wat is er lelijk aan een strat met spint???

Tsja... ik vind persoonlijk dat een strat een effen kleur moet hebben, geen wilde houtsoorten (met een strat bedoel ik dan het traditionele fender model, geen RG ofzo, dar zou het dan wel weer bij kunnen).

Maar het is inderdaad een buitenkansje naar mijn mening, dus zodra het zometeen droog is spring ik op de fiets (mijn vrouw heeft helaas de auto mee naar het werk). Nu maar hopen dat dat goed gaat 7km fietsen met een balk van dik 2 meter onder mijn arm.

Enra
18 oktober 2006, 10:50
Misschien kan je een claim leggen (=reserveren) tot je vervoer hebt. Anders :

Succes!!!

piezo
18 oktober 2006, 11:27
Ben net ff gaan kijken bij die balk, maar twijfel een beetje. Wat moet ik ermee? Als ik hem bookmatch (kan ik op de hobbieclub wel doen denk ik) dan heb ik dus een stuk van 200X24X1 of 100x48x1. Dat gaat dus nooit allemaal op. Wat moet ik ermee? Als het te veel voor je is wil ik wel even komen kijken of het misschien ook iets voor mij is, Gigi.

G.G.
18 oktober 2006, 12:21
Misschien kan je een claim leggen (=reserveren) tot je vervoer hebt. Anders :

Succes!!!

Te laat, heb hem al gehaald, in 2-en gezaagd en in mijn rugzak op de fiets meegenomen

Foto laat de kleuren niet echt uitkomen. Het spint dat je op de rechterbalk achteraan ziet is aan de onderkant nog een stuk breder (niet ongeveer 8 cm als ik dacht maar 6 cm)

Balken zijn nu 2 cm dik, na bookmatchen ongeveer 8 a 9 mm. Zie je het voor je: twee lichte banen tussen 3 donkere (inde lengte richting van een gitaar? Is in iedergeval genoeg voor twee strat of teletops of 1 voor en 1 achterblad

http://img155.imageshack.us/img155/1208/image00034pb7.jpg


Als het te veel voor je is wil ik wel even komen kijken of het misschien ook iets voor mij is, Gigi.

Ik leg het eerst een paar maanden te drogen, want daar heb ik een redelijk goed en geventileerd plekje voor.

Misschien is het wel iets voor een semi-acc. jazzbak met F-holes en dan voor en achterblad.

Weet iemand een model jazzgitaartje met een relatief korte body (max 52 cm lang)?

Enra
18 oktober 2006, 12:51
Ziet er goed uit. Ik had hem ook gekocht. 'No doubt about it!'

G.G.
18 oktober 2006, 13:14
Ziet er goed uit. Ik had hem ook gekocht. 'No doubt about it!'Yep, dat dacht ik vanochtend ook toen ik in de bouwmarkt stond, voor €17 kan ik niet echt een grote misser begaan, zolang ik er GEEN hals van maak.

Ben op projectguitar aan het rondsnuffelen bij de Jazzbakken, maar kom eigenlijk alleen beschrijvingen van archtops tegen met ingewikkelde constructies van de zijbladen.

Wat ik eigenlijk wil is een groot stuk bodyhout helemaal holfresen met een rand van ongeveer 1 cm voor het verlijmen van de top en achterblad en een doorlopende kern om elementen en brug op te monteren.

Nog maar ff verder zoeken.

piezo
18 oktober 2006, 13:20
Misschien te drogen leggen onder vlakke druk. Je weet niet of het hout niet gaat vervormen nu het gezaagd is.

G.G.
18 oktober 2006, 13:25
Misschien te drogen leggen onder vlakke druk. Je weet niet of het hout niet gaat vervormen nu het gezaagd is.

Yep, komt onder mijn stellingkast met latjes ertussen en een dikke mahoniebalk erop, daarbovenop wat halterschijven (voor bankdrukken ben ik momenteel toch te lui :)

G.G.
18 oktober 2006, 15:52
Zo eventjes tijd gehad, dus snel de handzaag gepakt. Ik heb me totaal in de afmetinigen vergist. Een dikke jazzbak zit er dus niet in, topje is maar 36 cm breed. Betekent wel dat bij een strat/tele/prs bruin/lichtbruin/bruin/lichtbruin/bruin zichtbaar is, da's wel cool.

Mooi topje toch? Is nu 20 mm dik, eerst maar eens kijken waar ik het voor ga gebruiken voordat ik het laat bookmatchen, want 20 is wel geschikt voor een prs, 10 mm niet.

http://img153.imageshack.us/img153/3771/image00035gs3.jpg

Voorbeeldje: (is het wat?)

http://img244.imageshack.us/img244/372/image00036zs8.jpg

AvU
18 oktober 2006, 18:46
ziet er zeker wel mooi uit! :satisfie:
vooral als top

G.G.
18 oktober 2006, 20:21
ziet er zeker wel mooi uit! :satisfie:
vooral als top
Dank je, ben nog even aan het puzzelen geweest, en er is nog een mooiere optie: het rechter latje helemaal links leggen. Dan heb je precies in het midden de lichte strook, en helemaal aan de rand ook twee lichte stroken.

Nu iets leuks zien te bedenken om de top op te plakken.

Enra
18 oktober 2006, 21:00
Wat denk je van een model 'neck trough body' waarbij je een set van je nieuwe aanwinst als 'vleugel' top gebruikt!!

Keesz
18 oktober 2006, 21:40
niet is een toetsje maken van dat merbau?

G.G.
19 oktober 2006, 06:10
Wat denk je van een model 'neck trough body' waarbij je een set van je nieuwe aanwinst als 'vleugel' top gebruikt!!

Dan eerder een setneck PRS, dan maak je met de carve maximaal gebruik van de dikte van de top.