PDA

View Full Version : Action afstellen Crafter D7



SBSP
17 oktober 2006, 13:04
Om mijn Crafter D7 wat lichter bespeelbaar te maken wil ik de action verkleinen.
Dit is op zich, dacht ik te doen door de brug wat te verlagen. Dat kan redelijk risicoloos omdat je deze makkelijk uitneembaar is en goed vervangbaar.

Vergeleken met mijn andere gitaar (yamaha) zit er echter op de brug een schuine kant bij de B snaar. Is het nu verstandig om de onderzijde af te vijlen in plaats (zoals dacht ik normaal aanbevolen wordt) de bovenkant?

Wie heeft er ervaring?

Enra
17 oktober 2006, 14:27
Als je de actie wilt verlagen moet je de bovenzijde van het zadel intact laten. Kortom, neem een stuk schuurpapier en niet dat vast op een (Vlak) plankje. Zet een streepje tot waar je materiaal van de onderzijde van het zadel wilt verwijderen. Als vuistregel kun je hanteren : 2mm zadel eraf is 1mm lager op de 12e fret, omdat de topnut dan als een scharnierpunt fungeert. Verstandig is wel om in eerste instantie te weinig eraf te halen. In feite in etappes. Je voorkomt dat het in een keer teveel is.

Succes.

piezo
17 oktober 2006, 14:33
De onderkant afvijlen, indien mogelijk. Tenzij je natuurlijk iets specifieks aan de bovenkant wilt veranderen, zoals het maken van een intonatie-profiel.
Dat wel geadviseerd wordt om liever de bovenkant te vijlen is, omdat het moeilijk is om de onderkant zowel in de lengte als de breedte mooi vlak te krijgen. Dat kàn wel eens kritisch zijn en is het bij een piëzoelement eigenlijk altijd (Er zijn ook soepele piezo strips, dan is het minder kritisch).

De zadeltjes van Crafter hebben èn een intonatieprofiel (kijk maar eens goed) èn dat "B-snaar stukje" Ik zou me wel twee keer bedenken voordat ik de bovenkant zou gaan verlagen.

EDIT: Kleine aanvulling op Enra's advies. De kunst is de druk gelijkmatig te verdelen. Gebruik dus meerdere "handgrepen" en controleer tussendoor steeds op rechtheid en gelijkmatigheid.

EDIT 2: Ik neem aan dat je eerst hebt nagegaan of de hals misschien niet te hol staat?

LaurentB
17 oktober 2006, 16:34
EDIT 2: Ik neem aan dat je eerst hebt nagegaan of de hals misschien niet te hol staat?

Ja, want dat heeft bij Mijn Crafter GAE-30 wel geholpen, de hals wat vlakker zetten. Het is niet de geijkte methode om je actie te verlagen, maar wel wat minder gedoe dan het zadel afvijlen. Hij mocht ook wel wat vlakker, had ik nagemeten. Ik geloof dat veel Crafters een beetje zwaar afgesteld staan, zo recht uit de fabriek.

Ik ga trouwens, geïnspireerd door die guitar builder's meeting, eens een benen zadel erop zetten. maar de vorm komt wel nauw inderdaad, had ik ook al gezien.

Enra
17 oktober 2006, 17:00
Actie afstellen met de hals heeft alleen zin wanneer er teveel 'relief' is. Ongeveer in het midden van de hals moeten de snaren - als je die gelijktijdig indrukt op de eerste en de twaalfde of veertiende fret - iets los zijn van de frets. Immers, elke hals moet in geringe mate hol staan om aanlopen in de hogere posities te voorkomen.

Maar het is inderdaad zoals Piezo als zei : Check eerst even of de hals te hol staat.

En LaurentB : Het maken van een zadel is niet zo vreselijk moeilijk hoor! De bovenzijde van het zadel moet echter dezelfde radius als de toets hebben. Dat is de truc! De rest wordt bepaald door maten van de sleuf in de brug en de gewenste actie.

LaurentB
17 oktober 2006, 17:28
En LaurentB : Het maken van een zadel is niet zo vreselijk moeilijk hoor! De bovenzijde van het zadel moet echter dezelfde radius als de toets hebben. Dat is de truc! De rest wordt bepaald door maten van de sleuf in de brug en de gewenste actie.

Ah, ok. Maar ik kan gewoon de contour van de oude aftekenen op het stuk been dat het nieuwe zadel moet worden. Ik zal echter wel die intonatiecurve moeten reproduceren, maar dat wordt een leuke oefening.

SBSP
18 oktober 2006, 08:23
Ja, want dat heeft bij Mijn Crafter GAE-30 wel geholpen, de hals wat vlakker zetten. Het is niet de geijkte methode om je actie te verlagen, maar wel wat minder gedoe dan het zadel afvijlen. Hij mocht ook wel wat vlakker, had ik nagemeten. Ik geloof dat veel Crafters een beetje zwaar afgesteld staan, zo recht uit de fabriek.


Een brug vervangen door een lagere nieuwe lukt me nog wel. Ik heb een paar nieuwe Crafter bruggen liggen om te bewerken, en het origineel houdt ik als reserve dus er kan niet veel mis gaan.

Maar nu de hals vlakker zetten. De Crafter is inderdaad nieuw (3 maanden). Met halsen vlakker zetten heb ik geen ervaring. Hoe meet ik dit nu en hoe stel ik dit af indien nodig?

Groet!

LaurentB
18 oktober 2006, 09:16
Een brug vervangen door een lagere nieuwe lukt me nog wel. Ik heb een paar nieuwe Crafter bruggen liggen om te bewerken, en het origineel houdt ik als reserve dus er kan niet veel mis gaan.

Maar nu de hals vlakker zetten. De Crafter is inderdaad nieuw (3 maanden). Met halsen vlakker zetten heb ik geen ervaring. Hoe meet ik dit nu en hoe stel ik dit af indien nodig?

Groet!

Dat heeft Picker (van dit forum) heel duidelijk uitgelegd op deze pagina:

http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Wél heel voorzichtig aan de afstelpen draaien en maar 1/8 slag per keer. Vooral bij het strakker draaien, zoals jij moet doen. Als-ie niet wil en je draait te strak kan die pen breken en dat is niet te repareren zonder de hals op een of andere manier 'open' te maken.

johanb
18 oktober 2006, 09:18
Blijft de gitaar wel zuiver gestemd, als je bij een electrische gitaar de brug omhoog of omlaag draaid ,moet je de zadels ook weer afstellen, anders is de gitaar vals als je hoger op de hals speelt. Die mogelijkheid heb je op een acoustische gitaar niet.

Don Capo
18 oktober 2006, 09:21
Als je de actie wilt verlagen moet je de bovenzijde van het zadel intact laten. Kortom, neem een stuk schuurpapier en niet dat vast op een (Vlak) plankje. Zet een streepje tot waar je materiaal van de onderzijde van het zadel wilt verwijderen. Als vuistregel kun je hanteren : 2mm zadel eraf is 1mm lager op de 12e fret, omdat de topnut dan als een scharnierpunt fungeert. Verstandig is wel om in eerste instantie te weinig eraf te halen. In feite in etappes. Je voorkomt dat het in een keer teveel is.

Succes.

Goeie Tip Enra, thanks, hier kan ik ook wat mee, ga het vanmiddag gelijk proberen!

piezo
18 oktober 2006, 09:31
Dat heeft Picker (van dit forum) heel duidelijk uitgelegd op deze pagina:

http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Wél heel voorzichtig aan de afstelpen draaien en maar 1/8 slag per keer. Vooral bij het strakker draaien, zoals jij moet doen. Als-ie niet wil en je draait te strak kan die pen breken en dat is niet te repareren zonder de hals op een of andere manier 'open' te maken.
Aanvulling: vaak trekt een hals wat na. Dus bijna goed zetten, een week wachten en dan zonodig wat meer of wat terug draaien is wel een goed idee.

SBSP
18 oktober 2006, 10:23
O.k. allen bedankt voor de informatie.
Ik ga hier maar eens (voorzichtig) mee aan de slag. Eerst maar eens checken of de hals recht is. Als dit wel het geval is pas ik een andere zadel aan naar de nieuwe hoogte (laagte). Ben benieuwd.

Groet!