PDA

View Full Version : REVIEW FX Engineering RAF pedalen – Boutique!!



dml
17 oktober 2006, 12:10
Via GtrGear kon ik weer eens een stel aardige pedalen proberen die zich mogen scharen in de categorie “Boutique”, wat zoveel betekent als handgebouwd, met de best verkrijgbare componenten, incl. bijbehorend prijskaartje. Dit keer gaat het om een drietal pedalen van het Amerikaanse FX-engineering, specifiek om de RAF Muther of all Boosts (afgekort tot MoaB, een booster dus), RAF Spitfire Overdrive en de RAF Mirage Compressor. De MoaB krijg je voor € 159,- , de andere twee voor € 199,- per stuk.

CONSTRUCTIE
Alle drie pedalen vallen op door hun Spartaanse uiterlijk. De elektronica is gehuisvest in een spuitgiet-aluminium box, formaatje MXR Phase 90. De pedalen zijn voorzien van een hamerslag-achtige, matte lak, de MoaB is zwart, de Spitfire is donkerblauw en de Mirage is rood. De belettering doet denken aan een simpele lettermal welke gebruikt werd en wordt bij bijv. militair materieel, denk daarbij aan de leader van “The A-team”. Dit doet vermoeden dat de gezamenlijke titel “RAF” hieruit is voortgekomen. De potmeterknoppen komen direct bekend voor, deze zijn dezelfde als die Boss gebruikt bij bijv. de DS-1. Verder natuurlijk een ledje die verraadt of het pedaal aan of uit staat. De Mirage heeft een extra rode led welke de mate van compressie aangeeft. Aan de achterzijde ook weer de bekende adapter-ingang, 9V – negative ground, tegenwoordig is dat de standaard. Het Spartaanse gaat verder: de MoaB heeft (maar) één potmeter, een Boost-knop waarmee je de mate van boosten bepaalt; de Spitfire heeft twee potmeters, een Drive-knop en een Level-knop, de functie laat zich natuurlijk raden; de Mirage heeft ook twee potmeters, te weten een Comp-knop (mate van compressie) en een Level-knop.
Intern ziet het er allemaal erg netjes uit. De elektronica is compleet ingegoten in een soort epoxyhars wat bij overmatig misbruik niet tot storingen zal leiden. Overigens zal de concurrentie een harde dobber hebben om de boel te ontleden.
Verder natuurlijk de blauwe 3PDT-switch welke zorgt voor “True Bypass”.
Alle pedalen worden geleverd in een kartonnen doosje, voorzien van gebruiksaanwijzing en rubber voetjes die je naar wens zelf kan aanbrengen. Elk pedaal zit keurig in een zwart fluwelen juwelenzakje – hoezo Boutique??

Voor een beoordeling van het geluid en de functies zijn de volgende slachtoffers ingezet:
-Koch Powertone II 2x12 combo
-Fender Stratocaster std. Hard Tail waarvan het brugelement is vervangen door een Dimarzio ToneZone-S
-Musicman Silhouette HSS Hard Tail
-Spectraflex Fatsoflex kabels

MIRAGE COMPRESSOR
FX-engineering houdt bij de pedalen steeds één ding duidelijk: Keep it simple!! Wat betreft het uiterlijk zijn ze met vlag en wimpel geslaagd. Als uitgangspunt wordt opgegeven de knoppen op 12 uur te zetten, wat ik dan ook gedaan heb.
Mijn eerste reactie: vreemd. In positieve zin. Bij de compressors die ik tot dusver getest en/ of gehoord heb valt meestal op dat je ze hoort pompen, dit natuurlijk afhankelijk van de instelling, maar dat pompende of zuigende geluid is veelal karakteristiek voor een compressor. Maar bij de Mirage is dat niet het geval. Bepaalde termen dekken in het Engels soms beter de lading dan een vertaling in het Nederlands. “Smooth” is hierbij het woord waar het om gaat, de compressie van de Mirage is zo smooth dat het bijna niet hoorbaar is, a-sociaal muzikaal. Om bevestiging te krijgen of het pedaal wel aan staat, trap ik ‘m snel weer uit. Bijna ontgoocheld trap ik ‘m snel weer aan!! Wauw!! Het rode, aanzwellende ledje geeft aan dat hij daadwerkelijk comprest, maar het is nauwelijks hoorbaar.
De attack-tijd van de Mirage staat vast op een zeer snelle waarde waardoor je aanslag niet verloren gaat in het pompen. Slim!! Bij langzaam uitstervende noten “leest” de Mirage het signaalverloop en past dit nagenoeg onhoorbaar aan waardoor een natuurlijke sustain ontstaat, iets waar andere compressors tekort schieten.
Bij een hogere compressiewaarde neemt natuurlijk de mate van compressie toe maar het blijft hoe dan ook een genot voor het oor. Ook de werking van de Level-knop is subtiel, de uiterste stand drijft je amp niet over de rooie, het blijft één en al subtiliteit en “smoothy”.
Het pedaal tast in actieve stand ook totaal niet het karakter van de geteste gitaren aan, niet geheel onbelangrijk.

SPITFIRE OVERDRIVE
Ook hier weer: Keep it simple!! Wederom alle (twee) knoppen op 12 uur en gaan met die banaan. FX egnineering geeft aan dat de Spitfire een subtiele Class A-achtige oversturing teweeg moet brengen. En ja, dat doet hij. Smooth is hier ook weer het sleutelwoord. Het pedaal reageert uitmuntend op je aanslag. Zachtjes aanslaan zorgt voor een clean geluid, hard aanslaan voor een zingende, oversuurde toon, denk aan de oversturing bij superamps a la Dumble en Bad Cat (of Matchless), ervan uitgaande dat je deze ooit wel eens gehoord of bespeeld hebt.
Na 12 uur doet de Drive-knop eigenlijk niet zo heel veel meer, er komt wel wat meer gain bij maar de compressie neemt meer toe. Hetzelfde geldt voor de Level-knop, deze doet na 12 uur niet zo veel meer maar hij beïnvloedt de toon wel, in het tophoog lijkt er wat te verschuiven. Ook hier gaat het nooit over de rooie, het blijft één en al subtiliteit. Ook hier valt weer de dynamiek met betrekking tot de gebruikte gitaren op, het karakter van je 6-snaar zal absoluut behouden blijven.

MUTHER OF ALL BOOSTS
Muther of all Boosts. Een dergelijke titel maakt hoog gespannen verwachtingen.
Zoals ik al aangaf is er wel één knop waar je aan kan draaien, de Boost-knop. Tja, laten we wel wezen, meer heb je in feite niet nodig. De MoaB is een zgn. clean booster en voegt alleen maar volume toe aan je signaal, geen oversturing. Zelf heb ik de Fulltone Fat Boost gehad, verder nog de Carl Martin Hydra-boost, zij het in uitgebreide vorm in de Plexitone, de booster hierin komt overeen met het circuit in de Hydra. Vooral die laatste is in mijn beleving kleurloos en doet wat je ervan verwacht, niets meer en niets minder.
Terug naar de MoaB. Het wordt echt een eentonig verhaal…….. smooth, smooth, smooth.
De fabrikant zegt dat dit pedaal voor een extra schakelbare gain-stage in je versterker moet zorgen.
Als ik mijn amp in standje Crunch zet en het pedaal met Boost op 12 uur inschakel, zorgt de MoaB voor een kleine gain-toename. Bij maximale boost, drukt hij mijn amp in standje hi-gain, echter smeert de boel niet dicht, inidividuele noten blijven zeer gedefinieerd. Dus ja, die extra gain-stage krijg je met dit pedaal.
Verder claimt de fabrikant, ik citeer, “Virtually no distortion up to 8 volts peak to peak”. 8 volt, da’s nogal wat. 8 volt en ook nog eens clean, da’s nog meer dan nogal wat. Of het inderdaad 8 volt is weet ik niet maar feit is wel dat het pedaal zelf niet overstuurt.
Qua “karakter” zit hij tussen de Fulltone en de Carl Martin in, de MoaB comprimeert ietwat.

ALL OF THE ABOVE
En nu het leukste. Alle pedalen op een rijtje, van gitaar naar Mirage naar MoaB naar Spitfire naar amp (cleane kanaal). Met alle knoppen op 12 uur en alles geactiveerd tover ik zonder enige moeite een zeer muzikale oversturing tevoorschijn, denk daarbij aan het gitaargeluid van Ilse de Lange’s “The great escape”. Een tikje compressie, een tikje boost, een tikje oversturing. Lekker, hoor!!

CONCLUSIE
Eén ding staat als een paal boven water, deze pedalen zijn absolute topkwaliteit die door een kleine groep gitaristen zeer zeker wordt gewaardeerd en er het geld voor over heeft. Hi-gain bullebakken moeten elders hun genoegdoening zien te vinden, FX engineering is voor toonpuristen die het maximale uit hun spullen willen halen. En zoals bijna altijd kost kwaliteit duur .

LINKS
http://www.gtrgear.com/FXeng/Mirage-NL.htm
http://www.fxeng.com/products/Index-products-030905d.html

http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,1207/RAF%20Small.JPG

ReinoutV
17 oktober 2006, 14:37
Wauw, mooi review: dank je. Het lijken inderdaad superpedalen te zijn, als je dat zo leest. Lijkt die compressor een beetje op de CM variant, of is ie heel anders?

LordRiffenstein
17 oktober 2006, 14:59
Bedankt voor de review, als alles goed gaat vallen ze binnen enkele dagen in mijn brievenbus :rockon:

Michael AE
17 oktober 2006, 15:32
Leuk leesvoer!

Ik moest vooral glimlachen toen ik het stukje over de compressor las. Geen volk zo vreemd als de gitarist. Volgens mij zijn wij de enigen in muziekland die een effect goed vinden als het weinig tot niets aan je geluid doet. :p

rjong999
17 oktober 2006, 17:03
het is "kost veel", niet "kost duur"

Dirk_Hendrik
17 oktober 2006, 18:49
het is "kost veel", niet "kost duur"


Meer dan gelijk. Meteen aangepast.

dml
17 oktober 2006, 19:03
Hee, RJONG999, gaat eens even ergens anders lopen zieken!!!

En waar haalt de gitaarnet.nl-webpolizei de gore lef vandaan om in mijn review te knoeien!!!

BOEHAHAHAHAHAHAHA :seriousf:
Is altijd weer lachen, als er serieus wordt ingegaan op "kost duur" en "is veel", of niet, Rob?!!

Tristan
17 oktober 2006, 19:08
Volgens mij staat rjong voor rotjong en als je 999 omdraait krijg je 666...
Het is de duivel, dat zeg ik je, en hij heeft Dirk_Hendrik zijn ziel al gewonnen zo te zien... :angry:

dml
17 oktober 2006, 19:11
Dat hij de duivel is, klopt, ik "ken" 'm al wat langer..........

Maar wat een "wonder" dat de webpolizei ingrijpt bij een dergelijke onnozele grammaticafout........

Tristan
17 oktober 2006, 19:34
Haha inderdaad, tsja, duivels hebben bepaalde krachten en kennelijk zijn die krachten in ieder geval een lid van de webpolizei te veel geworden, ik vraag me af in hoeverre het volledige forum is geinfecteerd...

rjong999
17 oktober 2006, 19:56
Goed zo! Aanpakken die handel! Orde en Regelmaat moet er zijn. Het is hier gitaarnet niet, Dennis

Tristan
17 oktober 2006, 20:12
Ah, de duivel steekt z'n kop op...

Mitch
18 oktober 2006, 11:50
Jemig mina wat een lap tekst en geen eens iemand die SPAM begint te schreeuwen ? Waar is het oude Gitaarforum toch gebleven ? :D

Maar serieus:

Na 12 uur doet de Drive-knop eigenlijk niet zo heel veel meer, er komt wel wat meer gain bij maar de compressie neemt meer toe. Hetzelfde geldt voor de Level-knop, deze doet na 12 uur niet zo veel meer maar hij beïnvloedt de toon wel, in het tophoog lijkt er wat te verschuiven. Ook hier gaat het nooit over de rooie, het blijft één en al subtiliteit
Dat klinkt als een inet niet helemaal 'uitgekristallisseerde' regeling. De bedoeling van het pedall is me duidelijk door je verhaal, maar regelaars die eigenlijk maar 50% bereik hebben....mwoh...
Die compressor klinkt wel erg goed, al is het trouwens niet zó bijzonder dat je 'm niet hoort pompen hoor, niet alle comps doen dat.

dml
19 oktober 2006, 22:02
Uh, spam?? Tja, een beetje reclame voor een startende ondernemer kan natuurlijk nooit kwaad. Aan de andere kant hebben we hier nog zo'n ondernemer, beter bekend als HWA, van wie de pedalen hier veelvuldig zijn besproken. Ach, en ik vind het leuk uitgebreide reviews te schrijven!!

Hulde, "mijn" topic is weer open!!!

Mitch
20 oktober 2006, 13:09
Er staat ook een vette smiley achter. Ik refereerde aan het veelvuldige gezeik van een maand of wat terug, waar echt alles, tot vervelens toe, werd bekogeld met de term "SPAM". Of jouw verhaal vooral t.b.v. de 'startende ondernemer'is die jou iets heeft uitgeleend ter beoordeling annex naamsbekendheid of omdat je daadwerkelijk enthousiast bent over iets wat je hebt gekocht zal mij aan mijn reet roesten, het gaat om de review.
Wat ik dan wel mis in de review is of je er ook iets zelf van hebt gekocht of dat je er alleen over geschreven hebt ?

Mijn indruk van een matig uitgewerkte regeling van drive en level voor een pedaal in de hogere prijsregionen blijft ;)

dml
20 oktober 2006, 14:29
Wat ik dan wel mis in de review is of je er ook iets zelf van hebt gekocht of dat je er alleen over geschreven hebt ?

Mijn indruk van een matig uitgewerkte regeling van drive en level voor een pedaal in de hogere prijsregionen blijft ;)

Eerlijk gezegd heb ik er niets van gekocht, simpelweg omdat ik het geld er niet voor over heb. Als ik alles zou moeten kopen wat ik getest en goed bevonden heb, dan zou ik allang gescheiden zijn. Overigens gebruik ik geen compressor maar mocht dat in de toekomst veranderen, dan zou de Mirage bovenaan mijn wishlist staan. Zoals ik al aangaf zie ik het geluid wat deze pedalen min of meer voortbrengen behouden aan een select gezelschap, het zijn niet zomaar pedalen die het bij elke versterker goed zullen doen, en i.c.m. goedkope andere pedalen vrees ik het ergste. Maar goed, dat is koffiedikkijken. En om nu deze pedalen aan te schaffen, zodat ik nummers van Ilse de Lange precies kan coveren qua sound, gaat me ook wat te ver ;)

LordRiffenstein
20 oktober 2006, 14:37
Pedalen van FX Engineering liggen momenteel bij mij dus ik zal hier binnen enkele dagen een verhaaltje bij aan toe voegen!

dml
20 oktober 2006, 15:41
Doen!! Ben benieuwd naar jouw bevindingen, zeker i.c.m. jouw amps.

DiscoFreq
20 oktober 2006, 15:44
Pedalen van FX Engineering liggen momenteel bij mij dus ik zal hier binnen enkele dagen een verhaaltje bij aan toe voegen!
Zo dichtbij... ;)

vinni
24 oktober 2006, 20:11
Hey DML,

Heb een aantal pedalen van Edwin hier liggen.

Het grappige is dat de MOAB, het pedaal waar ik het minst van verwachte, juist verrassend goed is!....je gitaar gaat er echt van zingen!

Zal ook wel een beetje te maken hebben met welke amp er achter hangt.
Zal morgen alle pedalen nog eens goed testen.
Maar die MOAB met dat ene knoppie!.....

Wat me wel opvalt van de MOAB is een enorme schakelknal.....
Als je een paar keer achter elkaar schakelt is dat over....
Zal wel iets met een geladen condensator zijn of zo....
Of heb ik het nu helemaal fout?
Een paar keer gemute schakelen en probleem is verholpen.
Maar wel jammer.....iemand toevallig een oplossing?

Morgen vervolg.

Groet,
Vinni

imlikeajungle
24 oktober 2006, 22:04
Ik heb ze bij LordR geprobeerd en vond er eentje OK en de andere twee slecht... Weet alleen niet meer welke? :chicken:
De overdrive werkte écht niet op Strat - Deluxe Reverb.

Tegenvaller wat mij betreft...

vinni
24 oktober 2006, 22:36
Heb nog de spitfire, Sole pressure, Rust booster en Cusack screamer/fuzz hier liggen.

Kijk....wellicht dat het bij mij wel werkt of juist niet. Bij jou kan dat andersom zijn.

Hoop dat er nog een erg goed pedaal bij zit om mijn RC Booster te vervangen.
Die gebruik ik voor het randje aan clean (kanaal op amp is dus heel clean!)
Maar vrees van niet....morgen nog eens testen.

Vinni

imlikeajungle
25 oktober 2006, 00:21
Die Cusack ScreamerFuzz lag ook bij LordR en die vond ik dan weer te gek :)

dml
25 oktober 2006, 08:27
Hey DML,

Heb een aantal pedalen van Edwin hier liggen.

Het grappige is dat de MOAB, het pedaal waar ik het minst van verwachte, juist verrassend goed is!....je gitaar gaat er echt van zingen!

Zal ook wel een beetje te maken hebben met welke amp er achter hangt.
Zal morgen alle pedalen nog eens goed testen.
Maar die MOAB met dat ene knoppie!.....

Wat me wel opvalt van de MOAB is een enorme schakelknal.....
Als je een paar keer achter elkaar schakelt is dat over....
Zal wel iets met een geladen condensator zijn of zo....
Of heb ik het nu helemaal fout?
Een paar keer gemute schakelen en probleem is verholpen.
Maar wel jammer.....iemand toevallig een oplossing?

Morgen vervolg.

Groet,
Vinni

Dat knallen, had ik geen last van!! Zal idd wel iets van een condensator zijn. Daar valt niet zoveel aan te doen, dus even een paar keer passief de switch indrukken is het makkelijkste.

Tja, bij dit soort pedalen is het altijd nog maar de vraag of ze een goede combi zijn met jouw amp. Op de ene klinken ze fantastisch, op de andere als een natte krant. Die HAO-pedalen bijvoorbeeld, deden het op mijn Koch echt niet lekker, de gemiddelde Boss-overdrive zou zelfs beter klinken.

Speeddemon
25 oktober 2006, 17:44
Tja, bij dit soort pedalen is het altijd nog maar de vraag of ze een goede combi zijn met jouw amp. Op de ene klinken ze fantastisch, op de andere als een natte krant. Die HAO-pedalen bijvoorbeeld, deden het op mijn Koch echt niet lekker, de gemiddelde Boss-overdrive zou zelfs beter klinken.
Volgens mij, 't is maar een idee, is het probleem met zulke pedalen, dat de bouwer een erg gekleurde test-amp heeft en z'n eigen voorkeur daarop tweakt.

Vandaar dat ik een reuze neutraal Roland SS-bakkie gebruik en de ervaring heeft me geleerd dat zowel de Fuzzwork Orange als de MiG*Boost niet zo moeilijk doen over welke amp ze voor hangen.

vinni
25 oktober 2006, 18:25
Vandaag nog maar eens getest.

Die MOAB....tja....die blijft ! :)
Hele mooie zingende toon.

De anderen....
Lachen was wel de Cusack screamer/fuzz....als je die over een reeds overstuurde versterker gooit....heerlijke tering herry!
Zou' m dr graag bij willen houen....maar wil zo min mogelijk pedalen.

De Spitfire....tja...heb Edwin al gemaild dat dit volgens mij niet deugt.
De rest....och...zonder meer aardig maar niet zo speciaal als de MOAB.
Maar zoals SD al zegt....T'is per setup verschillend.

Groet,
Vinni

maestro_nl
25 oktober 2006, 21:58
Reactie FX Engineering t.a.v. de initiele 'plop' bij de MoaB.

"This is due to the very high input impedance. I have pull down resistors
in the switch but there is sill a slight amount of residue charge in the
switch itself that must be cycled through once to fully discharge. This
is very common on many high impedance true bypass pedals. Simply hit the
switch once to discharge and it is good for the rest of the session. To
fix this it would also reduce the input sensitivity which picks up the
fine resonances of the instrument."

vinni
25 oktober 2006, 22:24
Bedankt Edwin!

Snelle actie....:)

Tja....de klik...ach paar keer doortrappen. Weegt niet op tegen de voordelen van het geluid.

Vinni

LordRiffenstein
27 oktober 2006, 15:36
Heb ondertussen de 3 pedalen kunnen testen:

De Mirage comp vind ik de beste van de 3, zowel als compressor maar ook als boost vind ik hem prachtig klinken. Transparant, goeie attack en een lekkere sound. Hij voegt een soort smooth presence toe aan je sound vanwege de compressie en dat klinkt erg lekker. Werkt als boost even goed als pure comp.

De MOAB vond ik erg lekker klinken met crunch, beter met mijn Masotti dan met de Engls, erg smooth als boost zoals DML ook meldde. Heb hem vergeleken met de RC en die heeft als voordeel dat hij treble en bass controls heeft. De MOAB heeft enkel een output control dus je moet van zijn karakter houden of niet. Ben vrijwel zeker dat hij prima scoort op vele versterkers.

De Spitfire overdrive ten slotte beviel me niet. Heb hem op verschillende versterkers getest maar zijn sound deed me niets. Zeker geen slecht pedaal maar ik vermoed dat hij nogal versterker-afhankelijk is.

maestro_nl
29 oktober 2006, 16:59
TIP:
Gitaar-->BlackBox (liefst op 24V) --> Mirage (CMP=min, LVL=max) --> MoaB (BOOST=min)

De kracht vd MoaB zit m in het feit dat ie op sommige versterkers zelfs beter klinkt dan meer gain op de versterker zelf!

Tevens met Boost op 0 hoor je erg goed de werking van de hoge impedantie.
Je sound krijgt veel meer punch en harmonischen.
Of beter gezegd, je verliest ze niet.

Zelf gebruik ik de MoaB continue met boost op 0 en soms met een beetje boost. Echt, typisch een voorbeeld van NOOIT meer uitzetten!

vinni
29 oktober 2006, 18:10
Afgelopen vrijdag voor de eerste keer gerepeteerd met de MoaB.

Erg fraai!.....bijzondere boost.

Zoals gezegd....jegitaar gaat er van zingen :jam:

Vinni

Riffcrusher
4 december 2006, 18:31
My thought exactly ! HEEL erg goeie boost !

kokeleko
5 december 2006, 07:32
Ik heb die M.o.a.B inmiddels een paar dagen in huis, maar idd wat een soundje.
Zelfs singlecoils gaan echt weer van zingen, weinig ruis klasse booster.
Zelfs bij de hogere gain standen op mijn TOL100 blijft het transparant, het wordt totaal niet dichtgesmeerd ofzo.
Detail misschien maar ik heb die hele zooi voor de ingang van mijn G2 zitten en dat matcht goed (met de wah,phaser pre-fx dus), ik was eerst bang voor klippen, maar niks van dat.
Heb er ook een Blackbox bij aangeschaft, ook dat doet wonderen en dat terwijl ik toch redelijk goede kabels heb. Vooral het smeuige bas gedeelte van die Blackbox is echt lekker, dat had ik niet verwacht.