PDA

View Full Version : Weinig low end: Pod pro, behringer A500 amp, 2x12 Marshall JCM900 lead 1936 cab.



Arma
17 oktober 2006, 09:55
Hallo allemaal!

Ik heb een Pod pro, behringer A500 amp met 2x12 Marshall JCM900 lead 1936 cab. Alleen krijg ik er naar mijn idee niet genoeg low-end uit, ik heb er een flextoneIII XL naast gezet en daar zat gewoon veel meer "ballen" bij. Ik heb al met de EQ in de pod en de bass/treble knoppen zitten spelen maar ik krijg toch niet het gewenste effect.

De behringer A500 is een (budget) lineaire amp en dat schijnt goed te werken met een pod omdat daar toch al buizenmodulatie etc etc... bij zit. Ik denk nu alleen toch dat ik met een normale "gitaar' buizen-amp misschien een beter resultaat zal krijgen.

Goed! wat vinden jullie? welke amp past het beste bij mijn setje, of zit ik in de verkeerde richting te denken?

http://www.andesign.nl/images/DSCN1376_small.jpg

vester86
17 oktober 2006, 11:56
ik denk dat je vooral zal moeten kijken naar de speakerkast, ga daar eens mee experimenteren,probeer eens een andere speakerkast

Arma
17 oktober 2006, 14:43
OKey, ik heb hem al eens op een 2x12 koch cab uitgeprobeerd maar dat was eerder slechter dan beter. Ik ga binnekort ook nog op een 4x12 marshall uitproberen dus dan weet ik ook weer meer...

Michael AE
17 oktober 2006, 14:45
Een andere cab zal inderdaad al helpen, maar ook de eindtrap zal niet je-van-het zijn.

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van je budget. Ik kan wel een VHT eintrap en een Bogner 4x12 gaan aanraden, maar dan betaal je ook meteen de hoofdprijs.

Kijk in elk geval even naar de peavey eindtrappen met buizen. Relatief goedkoop en een prima klank.

Qua speakers is er niet veel budget spul wat echt zoveel beter is dan je Marshall. Ik zou in jou geval voor 2 Bogner cubes gaan, maar die zijn ook weer 500-600 euro per stuk.

Wat je ook zou kunnen doen, is je Marshall een beetje verbeteren door de achterplaat te vervangen voor een Berken Multiplex plaat, de te schroeven vervangen voor stevigere exemplaren, de bedrading te vervangen voor kwaliteits-spul en eventueel wat padding in je cab aan te brengen.

MarkS
17 oktober 2006, 14:55
Er is qua budget spul wellicht niet veel dat kwalitatief beter is dan de 1936, maar wat misschien wel beter matcht met de Pod/Behringer...
Ik zou eens een Line6 cab proberen...

almarvk
17 oktober 2006, 15:20
Een buizeneindtrap zou natuurlijk wel direct veel schelen. Dat zorgt al voor een beter geluid. Daarna zou ik pas gaan kijken voor een andere cab...

hassent
17 oktober 2006, 15:29
Een buizeneindtrap zou natuurlijk wel direct veel schelen. Dat zorgt al voor een beter geluid. Daarna zou ik pas gaan kijken voor een andere cab...

Helemaal eens, ik gebruik een Zoom G9.2TT als preamp direct (nou ja, via de fx return) in de eindtrap van m'n TSL100 (4xEL34). Ik kan je zeggen, bass in overvloed.

Das Schaap
17 oktober 2006, 15:32
Ik denk juist dat die cab ook echt een probleem vormt in jouw doel.
Je gooit je geluid nu eigenlijk door 2 cabs, een keer met modeling en dan nog een echte cab die ook nog eens een eigen kleuring heeft. Heb je het zelf al vergeleken met misschien hifi of andere speakers ?

Ben zelf trouwens wel benieuwd naar de sound van die Behringer Line 6 combo.
Kan je daar niet snel wat van laten horen ? :satisfie:

hassent
17 oktober 2006, 15:42
Ik denk juist dat die cab ook echt een probleem vormt in jouw doel.
Je gooit je geluid nu eigenlijk door 2 cabs, een keer met modeling en dan nog een echte cab die ook nog eens een eigen kleuring heeft.

Ehhmm, die speakersimulatie kun je uitzetten hoor. Ik mag aannemen dat ie dat gedaan heeft??

Arma
17 oktober 2006, 16:02
Jow bedankt voor al jullie reacties! ik heb de speakersimulatie idd uit staan. jullie zijn nogal verdeeld of het nou om de amp of om de cab gaat. ik wacht nog even wat meer reacties af :).

Ibanez RuleZ
17 oktober 2006, 16:49
ik denk om een combi? er is niet zoiets in een geluidsketen als 1 reden. die behringer amp zal niet veel soeps zijn, maar ook die marshall kast ben zou ik vervangen door iets anders...

een buizenamp met een POD? tja, ik ben er niet weg van, heb het geprobeert met een mesa 50/50: niets normaals uit te krijgen, maar dat was ik. ik zou zeggen: probeer eens een betere eindtrap, lijkt mij op dit moment de zwaktste schakel.

harrald

SimonS
17 oktober 2006, 17:06
zulke setups zijn nogal moeilijk goed te krijgen, daar heb ik wel wat ervaring mee...

Ik kon op mn PODxt-Live instellen "what are you connecting to". De keuze uit studio direct, combo poweramp, stack poweramp, combo front, stack front. Dit scheelde echt immens per setting.

Heb jij je pod staan op "studio direct" en de speaker-sims wel op elke present uitgeschakeld?

MarkS
17 oktober 2006, 18:02
Het voordeel van de Line6 cabs is dat dit redelijk neutrale speakers zijn en je wel de cabinetsimulaties kunt blijven gebruiken in je presets, alleen de A.I.R (miking) functie schakelt zichzelf uit als je bijv. de poweramp-combo optie kiest. Zo doe ik het althans, versterking gebeurt via een gewone Hifi amp: de NAD C372. Ik heb echt niets te klagen over het laag.

Ik had daarvoor de speakers van een Marshall VS230 combo (Goldbacks) aangesloten. Dat was met de cab sims van de presets aan niet al te best, kleuring op kleuring. Met de cab sims van de presets uit klonk het nergens meer naar, althans niet naar het "gemodelde origineel".

hassent
17 oktober 2006, 19:57
Veel onzinnige reacties gelezen. Jammer.
Jammer dat je zo je mede forummers beoordeeld.....

Dat het wel degelijk in de eindtrap kan zitten is best een optie. Als jij zegt dat dat niet zo is leg me dan maar eens uit waarom er een wereld van verschil zit in het geluid of ik m'n G9.2TT op een buizen eindtrap of een solidstate eindtrap, beide icm een 1960, zet. En rara.... de buizeneindtrap heeft veel meer bassresponse.

SimonS
17 oktober 2006, 20:00
:nervous: wat is het opeens gezellig hier

Arma
17 oktober 2006, 20:11
Houden we het een beetje gezellig eh? :hippie: Om alles wat duidelijker/waziger te maken heb ik even wat opnames gemaakt (condensator mic voor speaker) met wat verschillende presets.

Gebruikte ampmodel:
Solo 100, gebaseerd op een Soldano SLO-100 head
met waar van toepassing cab model:
4x12 Brit v30's, dacht gebaseerd op marshall cab

Oordeel zelf:

FlextoneIIIXL ::
flextoneiiixl.mp3 (http://www.andesign.nl/bestanden/flextoneiiixl.mp3)

PodXTpro met speakersimulatie(cab) UIT en "connecting to" op PWRampCombo ::
PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_pwrampComb o_noCabSimulation.mp3 (http://www.andesign.nl/bestanden/PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_pwrampComb o_noCabSimulation.mp3)

PodXTpro met speakersimulatie(cab) AAN en "connecting to" op PWRampCombo ::
PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_pwrampComb o.mp3 (http://www.andesign.nl/bestanden/PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_pwrampComb o.mp3)

PodXTpro met speakersimulatie(cab) AAN en "connecting to" op StudioDirect ::
PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_studioDire ct_noCabSimulation.mp3 (http://www.andesign.nl/bestanden/PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_studioDire ct_noCabSimulation.mp3)

PodXTpro met speakersimulatie(cab) UIT en "connecting to" op StudioDirect ::
PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_studioDire ct_noCabSimulation.mp3 (http://www.andesign.nl/bestanden/PODpro_BehringerA500_Marshall1936Cab_io_studioDire ct_noCabSimulation.mp3)

Als ik het zelf zo terug luister lijkt het low-end verschil wel weer mee te vallen
en nogmaals dank voor de reacties!!!

dano
17 oktober 2006, 20:20
he ann ik hier?



koop zo'n dikke mesa eindtrap en klaar:P

morris
17 oktober 2006, 20:36
Sorry guys, ik heb even een dreigend relletje de kop in moeten drukken, dat maakt het er niet leesbaarder op. Carry on!

B.O.T: ik vind het gebrek aan laag op de clips wel meevallen, al zal het live wellicht wat dunner klinken. Mijn beste gok is de eindtrap. Probeer eens een buizen eindtrap van iemand te lenen, dan weet je het gauw genoeg!

Morris

forceps
17 oktober 2006, 21:48
Ik heb zelf bijna dezelfde combi, alleen heb ik een rocktron eindtrap. Niks te klagen hierover, hoewel ik ook wel een tijdje op zoek ben geweest naar een goeie sound...
ik kan de (geluids)kwaliteit van je eindtrap niet echt beoordelen, maar ik vind het geluid helemaal niet zo veel verschillen van de flextone sample.... sommige samples vind ik zelfs strakker en minder modderig klinken!

Ibanez RuleZ
18 oktober 2006, 00:10
@ topicstarter...

ik snap je probleem niet?? geen laag? er zit meer laag in dan ik zelf ingesteld heb op mn mesa amp... als je nog meer laag hebt zoals in de eerste clip, dan kom je teveel in het vaarwater van de bassist. klinkt vet, absoluut, maar het is totaal niet functioneel, dus lekker zo houden, ik vind het eigenlijk beter klinken dan met dat pak laag er bij.

Harrald

stevie_vp
18 oktober 2006, 00:49
Kvin er ook zat laag in zitten... helemaal als je in een band speelt
moet je je geluid niet te "mooi" maken want dan kom je dus idd in de
bas ze frequenties. Word er dan niet echt strakker op... Misschien is
een 4x12 wel beter dan.. geeft meer body maar geen overvloed aan bas.
/

Arma
18 oktober 2006, 07:57
Yeah als ik zelf die mp3tjes nog naluister kom ik tot de zelfde conclusie eingelijk. In Real-life klinkt het natuurlijk wel wat anders, misschien heeft het er ook mee te maken dat de marshall cab op een ophoging staat en die flextone niet zodat ik die hoge frequenties direct in m'n face krijg ipv dat het een beetje onder me door gaat. Ik denk dat ik niet meteen andere spullen ga kopen maar dat ik gewoon nog een tijdje andere amps/cabs uit ga proberen als ik daar de kans voor krijg. Bij sommige presets kan een paar instellingen op de pod maken ook wel helpen, soms kan de cab-sim aanzetten een verbetering zijn of een beetje met de EQ/bass/treble kloten. Bedankt voor jullie visies iig.

Dat was het verder wel zo'n beetje.

e!
21 oktober 2006, 15:45
ik denk dat je vooral zal moeten kijken naar de speakerkast
In één woord: NIET!

Uiteraard is het een combinatie van factoren. Dat is het altijd, maar aan de capaciteit van je speakerkast ligt het in elk geval niet. Ik speel over dezelfde kast met een H&K Triamp en ik heb juist veel te veel bas. Ligt helemaal aan de amp die je gebruikt.

Goed, in die kast zitten normaal gesproken Celestion G12T-75's. Die verschillen qua basweergave weinig met Greenbacks die in een 4x12 zitten. Kijk maar:
T75: http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=5
Greenback: http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=6

T75's geven wel wat meer hoog, maar dat veroorzaakt je probleem niet. Een Marshall 4x12 heeft wel meer kastinhoud, maar minder kastinhoud per speaker en daarom relatief minder bas dan een 2x12.

Een "gebrek aan ballen" wordt echter vaak ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan bas, terwijl veel van de "push" die een amp geeft juist in de lage middenfrequenties (250-500 Hz) zit en niet in de bodemfrequenties. Ook dat heb ik in de praktijk ondervonden. Mijn setup miste iets push als ik op m'n strat speelde. Als ik echter de lage tonen (30-120 Hz) een flinke dip geef en de lage mids (pak 'em beet 120-500 Hz) flink boost dan duwt die bak als een gek.

M.a.w. als je met deze speakers niet genoeg bas krijgt, krijg je dat met geen enkele speaker. Probeer dus:

1. andere EQ-instelling (als hierboven).
2. ander type pre- of poweramp. Vermoedelijk een andere poweramp.

Ik heb zelf gespeeld over 2x12, 2x 2x12 en 4x12 en het verschil is marginaal (kast op de grond geeft idd wel meer bas). Dat je andere speakers nodig zou hebben is zonder meer onzin.

e!
21 oktober 2006, 15:56
Die samples klinken overigens niet slecht. Mogelijk dat je eens met je oren voor de speaker moet luisteren. Als die cab op de grond staat gaat 't geluid voor 't grootste deel langs je broek, omdat 't een gesloten kast is. Open kasten hebben meer spreiding. Op oorhoogte kun je het best horen hoe 't klinkt.

Dat is ook belangrijk voor als je gaat optreden via een PA. De mixer werkt nl. met het geluid dat rechtstreeks uit de speaker komt en dat hoor je zo niet. Als je op een podium staat krijgt je publiek trouwens ook al gauw de sound van je backline mee en terwijl jij hoog bijdraait voor meer definitie krijgt je publiek pijn aan de oren.

Raffie
22 oktober 2006, 14:13
Als je echt een mega sound wil moet je eens proberen de pod aan te sluiten op een mackie srm450, niet normaal de klank, kristalhelder, ballen noem maar op. 't ziet er niet echt uit om een actieve box te hebben ipv een amp met cab maar 't geluid is niet te evenaren. een andere tip : koop een Line6 cab (flar response celestions) en laat de cabsimulatie zijn werk doen !

Raf

e!
22 oktober 2006, 15:01
...flar response celestions...
Bedoel je flat response?

Raffie
23 oktober 2006, 07:31
yep flaT response, in't begin met marshall cabinet vond ik het geluid maar niks, zonder de cabinet sim gebruik je volgens mij maar een deel van het pakket en moet je serieus tweaken om een aanhoorbaar geluid te krijgen, de cab sim lostte veel op maar zoals iemand hier al zij model je bv een 1960 en als je er dan nog een 1960 op hebt hangen heb je teveel van't goede en klinkt het geheel niet zo denderend, met de line6 cabinet krijg je in principe min of meer het geluid dat je via pc hebt geregeld. maar als je iemand kent met een actieve speaker zoals de mackie of jbl eons zeker testen.

Bedoel je flat response?

Arma
23 oktober 2006, 10:49
had ook nog mailtje naar line6 helpdesk gestuurd, reactie:

Response (Rick Miller) "as far as power amps go, I would suggest Crown power amps. Any cabinet will be fine as long as it can handle the wattage of the amp you choose"

Beetje algemeen antwoord, denk idd dat zo'n line6 cab met custom celestions wel beter zou moeten klinken.

Dat gebrek aan laag kwam denk ik vooral doordat ik niet goed voor de speakers stond omdat er een drumstel in de weg staat :P.

Maar het blijft gekloot of je nou die speakersimulatie wel of niet aanzet, klinkt meestal slechter en soms beter. Een line6 cab zou waarschijnlijk beter zijn.

e!
25 oktober 2006, 10:16
Werken met flat response speakers en cab en amp sims zou met een goede modelling amp fantastisch moeten zijn. Enige nadeel wat ik kan bedenken aan die flexibiliteit is dat je zo gemakkelijk verzandt in de mogelijkheden. Ik wel i.e.g. :D

Niettemin.. de ultieme conclusie bij werken met modellers is inderdaad een flat response speaker. Betekent wel dat je altijd die speaker mee moet nemen om je geprogrammeerde sounds te laten klinken, maar ik heb idd. wel eens een gitarist met floor wedges aan een rekje zien spelen i.p.v. een gitaar cab. Intelligent en zo ziet het er ook uit. Niet de uitstraling waar veel gitaristen voor gaan, maar wel consequent.

rjong999
25 oktober 2006, 11:27
Ik heb twee cheap-ass 100 w bi-amp ctieve wedges aan mijn GT8 hangen. Lekkur hoor! En super makkelijk voor "vluggertjes". Ook prima als je alleen acoustisch versterkt speelt.