PDA

View Full Version : Jazzmaster ruilen voor een Jaguar



Jay75
17 oktober 2006, 10:46
Ik heb een Jazzmaster, japans re-issue.
Klinkt super, maar ik heb vrij kleine handen waardoor ik sommige dingen lastiger kan pakken.

Omdat een Jaguar dezelfde looks/uitstraling heeft ( die ik toch zeker wil behouden )wil ik mijn jazzmaster misschien omruilen voor een Jaguar.

Maar die jazzmaster klinkt zo lekker dik ( kickuh als je alleen al keihard op de lage E slaat en lekker aan de jengelhengel sjorren) en naar mijn idee klinkt een Jaguar wat dunner. ( misschien te dun? )
Ik ga er uiteraard geen metal op spelen ( bah ;) ) maar sixties/surf/garage.

Uiteraard kan ik best overweg met de Jazzmaster, maar een wat kleinere scale lijkt me toch prettiger spelen.

Wat zijn voor jullie de voor en tegens.

Dude
17 oktober 2006, 11:03
Ik heb een jaguar uit 1963 gehad, volledig orgineel, en deze heb ik een half jaartje geleden verkocht voor een leuk bedrag omdat die totaal onpraktisch was, idd heel ielig en dun in de band, uiteraard gekozen voor een jazzmaster 74 en deze klinkt dus een stuk dikker en voller, veel praktischer en bruikbaarder in de bandsituatie.

Nou moet ik zeggen dat ik wel cover speel in de band, geen typische jaguar/jazzmaster muziek dus. Ik gebruik hem vooral voor cleane stukjes of slag nummertjes, daar komt die perfect in uit.

ik heb trouwens een tijdje een quarterpound element in die jaquar gezet, gaf iets verbetering maar het was nog een schep vinnig hoog iel eng geluid in de bandmix wat ik ook deed met de amp..

echt... ik verkies jazzmasters 100% boven jaguars, al heb ik wel ergens gelezen dat die late 70's jazzmasters ook stukken dikker en voller klinken en minder neuzig zoals de vroege jazzmasters, ik weet niet hoe dat met de reissues zit, mijn 74 weegt iig als dieplood, zwaarder dan mn 79er strat dus dat zegt genoeg want die staan er om bekend !

Jay75
17 oktober 2006, 12:41
precies waar ik bang voor ben, wat je nu beschrijft.

Anyone else?

Mafkees
17 oktober 2006, 12:57
Squier jagmaster, een oude vinden uit de vista series, setje betere humbuckers erin een gaan

zoon van Piet
17 oktober 2006, 14:22
Maar ik denk dat Dude's commentaar niet voor alle jaguars geldt. ik heb er een uit '64 - fiesta red!- die juist heel goed klinkt en waarvan niemand ooit zal zeggen dat ie iel is. En toen ik ooit een L-serie jazzmaster kon kopen, heb ik het niet gedaan omdat die in vergelijking echt minder klonk. Ik denk dat het verstandig is om een eventuele omruilkandidaat goed uit te testen, want de ene jag is de andere niet. En ik heb de indruk dat juist jags en jazzm's nogal individuele gitaren zijn: de een is beter dan de ander..

Sliver
17 oktober 2006, 15:27
was het niet zo dat die japanse reissue jazzmaster onder de kapjes vrijwel dezelfde elementen herbergen als de japanse reissue jaguars?

Wabbie
17 oktober 2006, 16:04
was het niet zo dat die japanse reissue jazzmaster onder de kapjes vrijwel dezelfde elementen herbergen als de japanse reissue jaguars?

Er zitten iig geen breedgewonden elementen in zoals in de orginele jazzmasters & USA's. Maar een setje Seymour Duncans lost dat vrij makkelijk op. Ik gebruik ook een Japanse reissue in een vrij stevige rockband. Dat klonk met de japanse elementen al prima, maar met de SD's helemaal te gek. Ik heb zelf overgens ook kleine handen, maar ik prefereer wel de langere scale van de jazzmaster. Ik vind een kortere scale altijd zo'n gepriegel na de 12de positie.

Jay75
17 oktober 2006, 19:40
Verder dan 15 kom ik toch niet :-)

Maar ik denk dat ik het niet doe, staat nu toevallig wel een vette op marktplaats, maar i'll stick with the jazzmaster!

Dude
18 oktober 2006, 00:31
die wit me rooie zeker ??


geil ! doen ! en idd andere elementen er in !

Lucluc
20 oktober 2006, 13:11
Mijn ervaring is dat een jaguar juist dikker klinkt dan een jazzmaster. :satisfie:

Op een jaguar moet je wel een stevig setje snaren leggen. Minimaal 0.12. Als je er een in de winkel test hebben ze vaak .09 snaren en dat gaat echt niet op zo'n gitaar.

Persoonlijk verkies ik een jazzmaster boven een jaguar, omdat de jazzmaster wat dunner klinkt. Sorry voor de verwarring. 8-)

Jay75
20 oktober 2006, 15:56
Ik heb besloten om het niet te doen, ik hou mijn Jazzmaster lekker, was erop aan t spelen/surfen en man o man, hoe kon ik toch ooit denken dat ik 'm in wilde ruilen!

Zit een set 0.11 op trouwens, met minder kan je er niks mee IMO.

Iedereen blij, iemand nog een mooie Jaguar kopen, staat op gitaarmarkt, want ik hou mn eigenste dus :)