PDA

View Full Version : Een vraag voor de mensen die meerdere exemplaren van dezelfde gitaar hebben.



Wouter J
17 oktober 2006, 03:26
Goed ik neem aan dat velen van ons die op dit forum postten meerdere gitaren hebben. nou is mijn vraag, als je meerdere exemplaren van hetzefde type gitaar hebt of je verschil hoort.

Ik heb drie Les Pauls en die klinken inderdaad allemaal anders.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/aRedLesterbody.jpg
1. Epiphone Les Paul Custom met vervangen hals en Seymour Duncan 59 pickups. Van mijn Les Pauls heeft deze hat hardste geluid, de vervangende Mahonie hals en Ebbenhouten toets geven hem dat grove typische Gibson geluid, duidelijk de Rocker in mijn verzamelingetje Lesters.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/asparkleLesterbody.jpg
2. Epiphone Les paul Standard limited edition silver sparkle. Afgezien van vervangen elementen (dimarzio PAF Classic bij de hals en Duncan 59 bij de brug) is deze gitaar nog helemaal origineel. Deze Lester heeft een wat voller geluid, een zeer romig karakter. Ik kan die prachtige Gary Moore leads uit deze halen en hij klinkt als ik hem clean gebruik ook niet verkeerd, veeel beter dan de rode.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/goldtop3.jpg
3. Goldtop Frankenstein lester. Gemaakt van een chambered jaren zeventiger japanse body (waarschijnlijk Ibanez maar dat weet ik niet zeker) en een hals van een Aria diamond. De elementen zijn een Wilkinson bij de hals en een Dimarzio PAF Pro bij de brug. Het is grappig: toen ik deze foto postte kreeg ik te horen van mensen dat ze verwachtten dat mijn gitaar heel Jazzy en wollig ging klinken vanwege mijn gebruik van een trapeze staartstuk. Maar niets is minderwaar, hij klinkt juist heel fel en scherp, zeer gretsch achtig.

Orpheo
17 oktober 2006, 07:36
ik herken dat. Mijn zwarte custom is enerzijds lekker fel en scheurend, en anderzijds lekker warm en wollig. lekker veelzijdig. echt mijn mainaxe.

de natural custom is veel warmer overall, perfect voor meuk als slash, thin lizzy, gary moore. Maarrrr dat gaat veranderen! er gaan 2 bareknuckle p94's in! :D is ie iets beter toegespitst op wat cleaner werk, meer richting een gretsch.

De rooie is echt een scheurbak. speelt HEERLIJK. lekkerst van allemaal. lekker dik geluid, en ongelooflijk allround (vanwege die air nortons). volume beetje dicht, tone helemaal dicht, en lekker jazzen maar! alles open, en dan maar lekker knallen! top!

maar wel allemaal typisch les pauls ;)

G.G.
17 oktober 2006, 08:28
6 Strats, (5 keer elzen body, 1 keer mahonie body) en ik kan geblinddoekt horen op welke ik speel, zeer grote verschillen, maar het komt voor een groot deel door de elementen. Vooral mijn "Hendrix-stratje" is erg herkenbaar door de omgedraaide elementen en het brug element dat naar de "verkeerde" kant staat.

Dus antwoord op je vraag: meerdere dezelfde gitaren, en het verschil horen:

Een gitaar is nooit hetzelfde als een ander, al komt het alleen maar door het hout. Het verschil hoor je altijd.

Op mijn stratjes verwissel ik nog weleens de slagplaat. Die slagplaat geeft een heel ander geluid in "exact" dezelfde andere gitaar.

zeppo
17 oktober 2006, 09:45
Ik heb 3 Peavey T-60's
Het verschil is alleen hoorbaar omdat er door Peavey verschillende pickups zijn gebruikt: zog. toasters en blades. De laatste hebben een wat hogere output, en klinken dus wat hotter.
Volgens mij onvergelijkbaar met bijv. Les Pauls en strats, omdat je daat zoveel verschillende uitvoeringen van hebt. Ook mij Predators klinken (nagenoeg) identiek.

G.G.
17 oktober 2006, 10:04
Volgens mij onvergelijkbaar met bijv. Les Pauls en strats, omdat je daat zoveel verschillende uitvoeringen van hebt.

Dat vind ik nou juist het pluspunt. Strat is helemaal mijn model, en ik heb met mijn strats werkelijk alle sounds tot mijn beschikking, wel niet in één gitaar helaas.

AART
17 oktober 2006, 10:35
2 RG's, en heb er wel 5 gehad.


In beiden zitten EMG 85's maar de RGT3020 klinkt veel beter dan de RG470, veel strakker en een vollere sound.