PDA

View Full Version : Politoeren met Schellak



Javaca
16 oktober 2006, 22:32
Aangezien ik gisteren op de DGBM veel vragen kreeg naar het gebruik van schellak hier een paar sites er over.

French Polishing Tutorial (http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html)

Wikipedia over schellak (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak)

Het wat grovere werk, meubels politoeren (http://www.ijzerman-antiek.nl/politoeren.htm)

Voor de dierenliefhebbers onder ons die misschien gewetensnood krijgen bij gebruik; het is niet nodig... (http://www.food-info.net/nl/e/e904.htm)

Nog een Nederlandse site over politoeren (http://www.hout-draaien.com/politoeren.html)

Wat noten van mij:

Gebruik géén voorgemaakte politoer, hierin zitten vaak extra oplos- en conserveringsmiddelen. Dit komt je lak niet ten goede.
Gebruik bij voorkeur de lichtbruine of bruinrode schellak. De blanke blijft erg zacht en trekt vocht aan. Dit heeft te maken met het zuiveren. Hoe meer fracties, hoe zwakker het wordt.
Als dot kun je het best oude, ongeverfde(!) katoen gebruiken. Oude witte beddenlakens zijn ideaal. Als binnenkant is poetskatoen ideaal.
Gebruik geen lijnolie als loopmiddel. Deze olie hardt uit. Gebruik een niet-drogende olie als bijvoorbeeld sumatra- of paraffine-olie.
Pas op met een inleg van palissander op lichte houtsoorten. De palissander bevat een paars pigment wat vrij komt als er alcohol toegevoegd wordt. Dit kan uitlopen in je lichte hout en is vrijwel niet te verwijderen.
Gebruik alleen gedenatureerde alcohol. Geen houtgeest of spiritus. Houtgeest wordt namelijk door je huid opgenomen en is erg giftig, je kan er blind van worden.
De voordelen:

Prachtige glans
Flinterdun, waardoor:
Perfecte akoestische eigenschappen
Zeer controleerbaar op te brengen
Geen halucinerende verflucht
De nadelen:

Niet zo hard als moderne lakken
Arbeidsintensief

ernieman
17 oktober 2006, 09:28
Gebruik alleen gedenatureerde alcohol. Geen houtgeest of spiritus. Houtgeest wordt namelijk door je huid opgenomen en is erg giftig, je kan er blind van worden.
Onder gedenatureerde alcohol verstaan we "Ethanol" of "Ethylalcohol". Dit is hetzelfde als de drinkbare alcohol die je vindt in alle sterke dranken (maar hier zit er dan nog een smaakje en suiker, etc bij).
Gedenatureerd wil zeggen: "niet zuiver" dus met bijmenging van een ander product (naast water dat van natuure voorkomt in alcohol). Dit kan zijn:
-Methanol = houtgeest (5%) maar dan heb je nog altijd kans op vergiftiging, zei het veel minder natuurlijk.
-Methyl-Ethyl-Keton (5%), dit is minder giftig dan methanol in kleinere hoeveelheden, maar het blijft schadelijk.
-Ehter, is veel minder schadelijk (werd vroeger gebruikt als narcose-middel). Het enige nadeel is dat het nogal een ziekhuis-lucht geeft.
Denatureren kan in principe met ieder ander product dat de ethanol "onconsumeerbaar" maakt en dat niet met eenvoudige extractie (filtrering) is te verwijderen. Hierdoor ontloop je de acijnswet waardoor je alcohol van 80 euro (? weet ik niet precies, maar het is erg veel) naar 10 euro de liter gaat.

Dootch
15 april 2008, 12:17
-Methyl-Ethyl-Keton (5%), dit is minder giftig dan methanol in kleinere hoeveelheden, maar het blijft schadelijk.


Methyl-ethyl-keton is blijkbaar terragtogeen en dus schadelijk voor ongeboren kinderen

Gibsonman
21 april 2008, 15:19
Ik lees in deze topic dat je geen spiritus zou mogen gebruiken om de schellak te maken. Ik heb dit heel eigenwijs wel gedaan en zonder problemen. Als loop olie heb ik gewoon Danish oil gebruikt en ook dat werkt perfect.

no 1 hops
29 april 2008, 14:43
weet niet of het waar is maar bij oude stradivarius violen werden sporen van puimsteen gevonden.
dus blijkbaar wreef / polijste men de politoer in met puimsteen.

ernieman
29 april 2008, 17:24
hmmm, lijkt me eerder dat het puimsteen is gebruikt als porienvuller vóór het politoeren. Iets wat bij esdoorn nogal eens gedaan wordt/werd.

Dootch
27 mei 2008, 10:25
Met de link 'french polishing tutorial" die Javaca gaf in het begin van dit topic ben ik begonnen met mijn klassieke te politoeren.

3x ingestreken met politoer.
Nu begonnen met puimsteen poeder. En hier ben ik niet gerust in. Ik heb nu een half uurtje zitten schuren met puimsteenpoeder op de pallisander rug op een plek van zowat 20 bij 20 cm. Al de politier is er dus terug af. Het voelt wel gladder aan, maar ik heb niet de indruk dat de spleetjes echt gevuld raken. Er zit wel wat lichtbruinig schuursel in de spleetjes, maar echt "vol" zitten die volgens mij niet.

De vraag. Dien ik gewoon verder te schuren met puimsteen tot het echt spiegeleffen is? Ik zie me niet op het werk hoor, anders bouwden we geen gitaar, maar ik heb geen flauw benul hoe lang het schuren kan/moet duren.
Of houd je steeds een oneffen of generfde structuur over? :???:

Orpheo
27 mei 2008, 11:52
Met de link 'french polishing tutorial" die Javaca gaf in het begin van dit topic ben ik begonnen met mijn klassieke te politoeren.

3x ingestreken met politoer.
Nu begonnen met puimsteen poeder. En hier ben ik niet gerust in. Ik heb nu een half uurtje zitten schuren met puimsteenpoeder op de pallisander rug op een plek van zowat 20 bij 20 cm. Al de politier is er dus terug af. Het voelt wel gladder aan, maar ik heb niet de indruk dat de spleetjes echt gevuld raken. Er zit wel wat lichtbruinig schuursel in de spleetjes, maar echt "vol" zitten die volgens mij niet.

De vraag. Dien ik gewoon verder te schuren met puimsteen tot het echt spiegeleffen is? Ik zie me niet op het werk hoor, anders bouwden we geen gitaar, maar ik heb geen flauw benul hoe lang het schuren kan/moet duren.
Of houd je steeds een oneffen of generfde structuur over? :???:

kijk maar wat ernieman zei: voor het politoeren. en volgens mij moet je 't doen met alcohol...

Dootch
27 mei 2008, 12:23
Ja maar ik ben nog niet aan het politoeren.

Ik heb de gitaar ingestreken met politoer zoals in de handleiding staat.

Nu ben ik bezig met puimsteen en alcohol. de eerder aangebrachte politoer dient als bindmiddel volgens de handleiding.

Het politoeren op zich komt later

Javaca
27 mei 2008, 17:01
Die handleiding is geen wet van Meden en Perzen.

Voor het vullen van de poriën gebruik ik meestal roze tripel in plaats van puimsteen. Is wat fijner.

Ga als volgt te werk:
-Eerst opschuren: 180, 240, 320, 400; dan licht bevochtigen (uitgeknepen vod) en opnieuw 180, 240, 320, 400, maar tussen de fasen steeds bevochtigen.
-Dan strooi je een beetje tripel op de rug of zijkanten, en begint het in de poriën te wrijven, met een dot. Hierbij gebruik je alleen alcohol, en af en toe een klein beetje shellac.
Heel belangrijk: Werk dwars op de houtdraad, als je met de draad mee wrijft haal je de tripel weer uit de poriën.
-Ga door tot het oppervlak glanst, en je geen open poriën meer ziet.

Met de alcohol en de tripel maak je tijdens het werken eigenlijk een pasta. De kleurstof uit het palissander trekt in de tripel en zorgt er voor dat het mooi de zelfde kleur krijgt.

Je kunt deze kleur trouwens ook zelf nog extra maken. Doe wat restjes palissanderkrullen in een potje en voeg er alcohol aan toe. Je hebt nu een purperen beits.

Javaca
27 mei 2008, 17:05
Ik lees in deze topic dat je geen spiritus zou mogen gebruiken om de schellak te maken. Ik heb dit heel eigenwijs wel gedaan en zonder problemen. Als loop olie heb ik gewoon Danish oil gebruikt en ook dat werkt perfect.
Het kan wel, maar is niet echt gezond.

Danish oil is een drogende olie. Dit is niet echt geschikt om te gebruiken voor het politoeren omdat er oxydatie van de olie plaatsvindt.
Sumatra- en parafineolie hebben hier geen last van.

Dootch
27 mei 2008, 19:03
Voor het vullen van de poriën gebruik ik meestal roze tripel in plaats van puimsteen. Is wat fijner.



Beste javaca ik heb echt geen flauw benul wat je met roze tripel bedoelt.
Ik ken tripel alleen als bier van hoge gisting...
Ook google vind niks anders dan bier...

Graag een woordje extra.

Javaca
27 mei 2008, 19:41
Tripel is een zeer fijn slijpmiddel.
Ik haal het meestal bij een ambachtelijke drogist.

Waarschijnlijk heeft Verfmolen de Kat in Zaandam het wel.

Er bestaat trouwens niet één goede methode. Er zijn er meer die werken.

Staat me ergens bij dat er op de meeting een workshop politoeren gegeven wordt.

ernieman
27 mei 2008, 21:51
Tripel? das inderdaad een bier-type :p
Ik dacht dat het tripoli was... en inderdaad: http://www.ubeaut.com.au/tripoli.htm

Dootch
28 mei 2008, 00:59
Ha nu weet ik wat het is. Het is diatomeeënaarde, ook wel bekend als kiezelgoer (basis voor nitroglycerine om te zetten in dynamiet 8-) )

Dat vind ik waarschijnlijk ook wel bij de apotheker.
Als ik het vind drink ik van plezier nog een tripel van Westmalle; Schol!!

vanavond nog twee uur staan schuren met puimsteen en sumatra olie en alcohol op één helft van de rug van m'n gitaar. Nog niet genoeg?
Bedoelen jullie met porieënvullen het vullen van de longitudinale spleetjes in het hout? (3mm tot soms 2 cm lang)
Wanneer zijn ze voldoende gevuld? Ik zie wel dat er een "bodempje" prut blijft inliggen maar echt nokvol krijg ik die spleten niet hoor...
Het omliggende hout blinkt ondertussen wel als een spiegel.

Ik raak zo stillaan wat gefrustreerd. Please enlight me... Ik weet ook wel dat die eerder beschreven werkwijze niet in steen gekerfd is.
Is er iemand die een schatting kan geven hoelang je zo moet schuren eer het acceptabel is...


Is het bij het aanbrengen van de puimsteen belangrijk dat je echt schuurt (zodat het een geluid maakt als schuurpapier) of is het toch eerder "een papje aanbrengen"?

Javaca
28 mei 2008, 01:40
Tripel is de triviale naam waaronder het bij ons op school bekend staat. Zal wel een afkorting zijn van een van de leraren.

Bij een pap werk je te nat, en bij schuren te droog.
Je moet zelf de balans zien te vinden. Ik vind het meestal voelen alsof je een klei-achtige pasta uitsmeert.
Het is inderdaad de bedoeling dat die spleetjes dicht krijgt. De pasta komt in de porieën te zitten.
Via het forum is het lastig uit te leggen. Heb je misschien foto's?

Kom anders a.s. zondag naar de meeting, daar kunnen we het uitleggen/laten zien.

Mattia
28 mei 2008, 07:28
Het kan wel, maar is niet echt gezond.

Danish oil is een drogende olie. Dit is niet echt geschikt om te gebruiken voor het politoeren omdat er oxydatie van de olie plaatsvindt.
Sumatra- en parafineolie hebben hier geen last van.

Notenolie wordt anders zeer vaak toegepast, en ook dat is een drogende olie. Sommigen gebruiken de olie als 'glijmiddel', lijkt het, anderen als bestanddeel van de finish zelf.

Gibsonman
3 juni 2008, 11:51
Het kan wel, maar is niet echt gezond. --> je moet het ook niet opdrinken!

Danish oil is een drogende olie. Dit is niet echt geschikt om te gebruiken voor het politoeren omdat er oxydatie van de olie plaatsvindt.
Sumatra- en parafineolie hebben hier geen last van. --> Ik doopte de klot wel royaal in de Danish Oil. Maar het werkt echt!

Javaca
3 juni 2008, 17:05
Het kan wel, maar is niet echt gezond. --> je moet het ook niet opdrinken!

Danish oil is een drogende olie. Dit is niet echt geschikt om te gebruiken voor het politoeren omdat er oxydatie van de olie plaatsvindt.
Sumatra- en parafineolie hebben hier geen last van. --> Ik doopte de klot wel royaal in de Danish Oil. Maar het werkt echt!
Spiritus is een samenstelling van Ethanol en Methanol.
Methanol is giftige alcohol, deze dringt ook via contact met je huid je lichaam binnen.

Een klein beetje (veegje, geen eens een druppel) olie om te lopen is meer dan genoeg op je dot.
Verder werkt het inderdaad wel als loopolie, maar de oxydatie die er achteraf plaats vindt kan je politoer om zeep helpen.

pueblo
3 juni 2008, 18:50
Methanol is inderdaad giftig, je kan er ook blind van worden enzo (soms ook te zien vroeger als mensen hun eigen alcohol stookten)
als je het binnenkrijgt moet je, dat heeft onze leerkracht vertelt, je helemaal zat drinken, liefst sterke drank, werkt het snelst. het lichaam breekt namelijk eerst ethanol af en daarna pas methanol, en dan snel naar spoed (wel niet zelf rijden, dat zou niet gezond zijn).

Hedge
28 mei 2010, 19:03
Maar even een oud topic naar boven halen.

Ik heb in huis een flesje Alcohol Ketonatus 70% staan van de apotheek. Is dat geschikt om politoer mee aan te maken of te verdunnen?

ernieman
29 mei 2010, 07:20
Probeer maar zou ik zeggen, maar ik denk dat het gehalte aan water (30%) je parten gaat spelen. Ikzelf heb enkel geleerd dat je 100% (96 of 98 in werkelijkheid), moet nemen.

superfly
29 mei 2010, 08:27
1 liter verpakkingen zijn lastig te krijgen, maar hier (http://www.drogisterij.net/Chempropack_alcohol_96_spir_keton_/P/168218) heb ik het gevonden. 96% welliswaar.

Javaca
29 mei 2010, 08:46
Alles om te politoeren (alcohol, shellac, tripel, puim, olie) haal ik bij drogisterij Woortman (http://www.drogisterij-woortman.nl/index.htm) op de Neude in Utrecht. Een van de weinige traditionele drogisterijen van Nederland. Voordeel is dat ze alles gewoon op voorraad hebben.

http://farm1.static.flickr.com/167/371064900_d71286ebd3.jpg

Puerco
29 mei 2010, 10:03
Bij ons in het dorp (Amsterdam) heb je nog zo een echte ouderwetse verf fabriek (A.Bok & zn. op de Bloemgracht (http://www.bok-en-zn.nl/index.html)) waar ze alle ouderwetse spulletjes gelukkig nog leveren zoals schellak met alle benodigdheden, bladgoud, cellulose lak, ouderwetse pigmenten en lijmen etc.
Ze hebben geen webshop maar je kunt telefonisch of via email wel bestellen bij ze.
Ik wil hier geen reclame maken maar omdat een hoop spullen die ze leveren elders moeilijk of niet verkrijgbaar zijn toch wel even vermelden.
http://www.bok-en-zn.nl/graphics/voorkant_small.jpg

Javaca
29 mei 2010, 10:12
Gaaf, altijd goed om zulke adressen te weten. :)

In de Zaanse schans heb je verfmolen De Kat (http://www.gitaarnet.nl/forum/www.verfmolendekat.com). Hebben ook veel, ook leuk om eens te zien.

Woml
29 mei 2010, 14:18
Bij ons in het dorp (Amsterdam) heb je nog zo een echte ouderwetse verf fabriek (A.Bok & zn. op de Bloemgracht (http://www.bok-en-zn.nl/index.html)) waar ze alle ouderwetse spulletjes gelukkig nog leveren zoals schellak met alle benodigdheden, bladgoud, cellulose lak, ouderwetse pigmenten en lijmen etc.


Ik ben sinds afgelopen dinsdag ook fan van ze! Ik wilde voor mijn kleine gitaartje ook iets van lak, maar wist niet precies wat. Ik had geen zin in giftige nitro, ook geen zin in hele dikke lagen plastic, en ik had goede dingen gehoord over spirituslak. Toen ik met dit verhaal aan kwam zetten, kreeg ik direct de suggestie "Daar hebben wij dit voor!" en kwam de dame op de proppen met een blikje (wat zij noemde) schellakvernis. Klinkt helemaal goed!
Ik heb vanochtend een paar proefstukjes getest, en ik moet zeggen dat het erg prettig werkt. Lekker dun, droogt vlot, en vooral het stukje achterblad ziet er na twee laagjes al behoorlijk strak uit! :ok:

Ik denk dat ik daar nog wel eens vaker over de vloer ga komen...

Hedge
31 mei 2010, 11:31
Dit zijn inderdaad de leuke adressen. Ik zal er contact mee opnemen.

Bedankt voor de reacties. Ik ga in ieder geval voor het sterkste percentage aan alcohol en waag me niet aan een test met 70%.

superfly
31 mei 2010, 12:56
en kwam de dame op de proppen met een blikje (wat zij noemde) schellakvernis. ...

He Woml
Schellakvernis, da's toch schellak die al aangemaakt is met alcohol, of toch niet?

Ik voeg nog een online leverancier van schellak en ander politoer spul toe.
http://www.politoeren.com/contents/nl/d2_politoer.html

Woml
31 mei 2010, 15:24
Er staat "20% schellak" op, en het is opgelost in alcohol, dus tot zover klopt dat wel. Ik weet alleen niet of er nog meer doorheen geroerd zit... Of dat er juist bij politoeren nog iets extra bij zit.
Ik kan het in ieder geval gewoon opkwasten, zonder ingewikkelde toestanden met drupjes olie en rondjes wrijven. :chicken:

Hedge
1 juni 2010, 20:45
Rondjes draaien is echt niet ingewikkeld, maar het kost wel een hoop tijd. :(

De eerste ervaringen zijn daar. Ik heb nu twee dagen achter elkaar een aantal lagen aan gebracht met politoer. Ik blijf me verbazen hoe mooi het hout uitkomt met politoeren. Ik zal binnenkort een foto plaatsen in het bouwverslag.

Maar zoals altijd gaat het natuurlijk ook mis. Ik heb nu twee kleine plekjes waar de dot iets is blijven kleven. Hier is de afwerking nu niet meer netjes glad.
Kan ik dit er voorzichtig uitschuren, zijn er andere manieren om het weer strak te krijgen of moet ik gewoon opnieuw beginnen?