PDA

View Full Version : Alles wat je over microfoons wilt weten



Han S
16 oktober 2006, 20:32
Het grote microfoon draadje van de nu bijna 70 jarige Harvey Gerst, een ontwerper van microfoons en luidsprekers en studiobaas.

Als je nog eens een paar uurtjes niks te doen hebt: http://www.homerecording.com/bbs/showthread.php?t=27030&page=2&pp=25

bass blom
16 oktober 2006, 22:34
+1

schijnt dan een goede gewoonte hier te zijn :D

skanky
17 oktober 2006, 09:14
Dat doe je alleen als iemand zn mening over iets geeft en je deelt die mening. :p


+1

schijnt dan een goede gewoonte hier te zijn :D

Han S
22 oktober 2006, 00:24
Over microfoons gesproken, het is leuk als je weet hoe die apparaten werken, maar het is nog veel leuker als je weet welke microfoon het meest geschikt is voor de toepassing die je aan de hand hebt.

Vandaag heb ik een band opgenomen met de gebruikelijke bezetting drums bas gitaar keyboards, maar met vier zangers en zeven zangeressen.

Bovendien vond een van de zangers het erg belangrijk om percussie te spelen maar dan wel gelijk met de band. En dan heb je een probleem, want ga maar eens een shaker of een eitje opnemen in één ruimte met een harde band en elf zangers/zangeressen.

En toch kan het, je moet een microfoon hebben die hyper richting gevoelig is maar daarbij een mooie off axis response heeft. Dus eerst een groot membraan condensator geprobeerd, maar daar kwam veel te veel van de rest op binnen en ik heb verschillende LDC's (Large Diaphragm Condensers), maar allemaal hetzelfde probleem.

Dan een dynamische microfoon en de Beyer M88 en Sennheiser MD441 zijn hyper en super richting gevoelig. Dat werkt wel goed maar met een tamborine klinkt dat niet echt zoals ik wil dus dat valt af.

Wacht ff, ik heb nog een paar Beyer ribbons in de kast liggen. Die zijn kwetsbaar, maar combineren de voordelen van een condensator en een dynamische microfoon, hebben de mooiste OAR (off axis response) van alle mics en zijn praktisch niet te oversturen.

Dus zo'n ding neergezet en dat was een openbaring, heel goed geluid en heel weinig overspraak, dat ook nog eens prima klinkt. Ik sta elke keer weer verbaasd van die ribbons. De Beyer ribbons zijn vrij helder klinkende mics in tegenstelling tot andere ribbons die vaak vrij donker klinken.

Het moeilijkste van het vak van geluidstechnicus is de kennis van de microfoons en hun toepassingsgebieden en dat leer je alleen door ondervinding.

In je oren knopen: ribbon microfoons.http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/imgaud/ribm.gif

skanky
22 oktober 2006, 00:49
Beyer ribbons zijn idd echt fijne microfoons. Ik moet maandag een draaiorgel samplen, daarvoor gebruik ik een blumlein opstelling van 2 beyer m130's. Heerlijke sound!

Han S
22 oktober 2006, 00:59
Wat is je motief om Blumlein te gebruiken? Is de ruimte zo goed?

Bruce S. gebruikt ook veel Blumlein en koortjes rond een blumlein paartje klinken vaak te gek.

En hoe richt je ze dan? Een microfoon naar voor/achter en een naar de beide zijkanten, of als een dubbel XY als het ware?

Heb je wel eens MS geprobeerd met een M160 en een M130? Als je een goede ruimte hebt kan dat fantastisch klinken.

Leuk hé, die stereo technieken, vanmiddag nog de Hammond/Leslie gedaan met een ORTF paartje stukkie van de Leslie vandaan, het bekende olievlek effect, organ all over the place, heerlijk.

armageddon
22 oktober 2006, 10:49
Even snel een vraag aan de mic guru's hier.
Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar om met 2 mics een 4x12 cab op te nemen? Hoe ik ook schuif en fase omdraai, het blijft dun of 'phaser'-achtig klinken...Uiteraard worden verschillende frequenties gedempt/versterkt op verschillende afstanden, maar ik krijg nooit een lekkere dikke sound.
Ik gebruik een Studio Projects B1 en een Shure SM57 overigens.

Overigens krijg ik echt fantastisch resultaat met alleen de B1 (grootmembraan), maar dan moet het wel stil zijn verder in de kamer uiteraard.

Han S
22 oktober 2006, 11:15
Meestal gebruik ik maar één microfoon voor een 4x12 en het hangt van het brongeluid af welke dat wordt. De 57 gebruik ik nooit omdat hij naar mijn idee te dun klinkt. De B1 kan heel goed werken, maar ook weer niet met elk type geluid, maar dat is eigenlijk met elke microfoon zo.

Gisteren had ik een gitarist met een namaak stratocaster en een fender transistor amp, plus dat hij zijn distortion uit een digitech vloerbak haalde. Dat klonk in mijn oren als een bak glasscherven en dan zet ik er maar een MD441 voor omdat die de boel mooi afrondt.

Later in de middag ging hij een solo doen en ik kreeg hem zowaar zo ver dat hij een fender buizenbak ging proberen. Dat klonk een paar honderd maal vetter en dan gaat er een MD421 voor of een M88. Het is gewoon een kwestie van zoeken naar wat je mooi vindt, ik doe dat altijd met de microfoon en nooit met de EQ van de mengtafel.

Als je dan wel twee microfoons gebruikt op één bron, zet ze dan weg naar twee sporen, dan kun je altijd later mengen want je kunt nooit exact inschatten hoe het in de mix gaat klinken.

En als je die twee mics zoveel mogelijk in fase wilt krijgen (je houdt altijd een klein probleempje, maar de kunst is om er geen hinder van te hebben), zet dan de versterker een stuk open zodat hij ruist. Zet de twee microfoons voor de speaker(s), zet er een uit fase en zet een goed isolerende koptelefoon op met het geluid van die twee mics even hard er op.

Schuif nu met die mics zodanig dat die ruis zoveel mogelijk wordt uitgedoofd, zodat je hem nog minimaal kunt horen dus. Als dat lukt staan je mics t.o.v. elkaar in fase. Zet je nu die mic welke uit fase stond op de mengtafel weer in fase, dan heb je geen problemen meer.

armageddon
22 oktober 2006, 11:20
Hartstikke bedankt :) Ga ik dat eens proberen.

skanky
22 oktober 2006, 12:47
Ik richt ze als een 'dubbel xy', de ruimte is niet echt goed dus het wordt nog even puzzelen met de juiste afstand tot de bron, maar deze opstelling klinkt gewoon geweldig op dit soort orgels. Het orgel smelt helemaal samen tot een prachtig stereosignaal terwijl de definitie toch aanwezig blijft. Maar mocht het met de ruimte echt niet gaan heb ik nog een setje schoeps omni's mee voor een envoudige AB wat dichter bij de bron.

Ik heb wel vaker met MS gewerkt maar niet met de beyers dus ik weet niet precies hoe het klinkt, maar ik kan me voorstellen dat dat ook geweldig zal zijn. Ik heb MS alleen met 2 AKG 414's gedaan en dat zijn toch niet echt met mn favorieten.

Ik heb Bruce S. ook op het GS-forum gevolgd, wat een vent. Prachtig om al die verhalen te lezen. Ik heb er erg veel ideeen opgedaan.



Wat is je motief om Blumlein te gebruiken? Is de ruimte zo goed?

Bruce S. gebruikt ook veel Blumlein en koortjes rond een blumlein paartje klinken vaak te gek.

En hoe richt je ze dan? Een microfoon naar voor/achter en een naar de beide zijkanten, of als een dubbel XY als het ware?

Heb je wel eens MS geprobeerd met een M160 en een M130? Als je een goede ruimte hebt kan dat fantastisch klinken.

Leuk hé, die stereo technieken, vanmiddag nog de Hammond/Leslie gedaan met een ORTF paartje stukkie van de Leslie vandaan, het bekende olievlek effect, organ all over the place, heerlijk.

Han S
22 oktober 2006, 14:10
Mooie kerel hé die Bruce Swedien, hij zal een jaar of 72 zijn nu en hij is een nieuwe studio aan het bouwen.

Laatst vraagt er iemand aan hem hoe dat stereo nou precies werkt en dan antwoordt hij: this is going to get a bit wordy. En dan komt er een post van een halve meter lang, geweldig.

Overigens moet ik altijd wel een beetje lachen om die beroemdheden, ik heb wel eens het gevoel dat het te maken heeft met wie er toevallig op je pad komt. Als jij een CD opneemt die een paar miljoen copies verkoopt ben je ook opeens het mannetje en dat heeft weinig te maken met je skills als engineer.

Niets negatiefs over Bruce Swedien, maar ik heb opnamen gehoord van onbekende geluidstechnici die minstens zo goed klonken als de opnamen van beroemdheden als Bruce S.

Gisteren kreeg ik de nieuwe Interface en daar staat een artikeltje in over het feit dat iemand een contest heeft gewonnen en als prijs wordt zijn opname gemixed door topproducer Attie bouw en er staat ook iets over de bekende studiotechnicus Holges Schwed die samen met Attie Bouw iets doet aan het SAE of zo. En dan lees ik dat die mix van Attie door Sander van der Heide wordt gemastered.

Dat is 'het wereldje' en als ik nou naar die dingen luister ben ik niet erg onder indruk, het is het wereldje van Henkjan Smits en consorten. Ik ga daar geen waardeoordeel aan geven, maar het frustreert me dat de wereld zo in elkaar steekt, dat zie je op ongeveer elk gebied gebeuren. Zo zie ik vanmorgen die man uit Bangladesh die de Nobelprijs voor de vrede heeft gewonnen om zijn manier van bankieren voor de armsten.

Hij vertelt dat van de vele miljarden aan ontwikkelingshulp er hoegenaamd helemaal niet terecht komt bij de armste mensen, maar dat het uiteindelijk terecht komt bij de rijken. Deze man doet al 30 jaar iets voor de allerarmsten en dat werkt echt, maar hij wordt door de banken en het bedrijfsleven niet echt serieus genomen.

En zo zit de wereld ongeveer in elkaar, sommige knoeiers gaan door voor helden en briljante mensen krijgen geen exposure.

En om toch weer on topic te komen: heb je wel eens gehoord van het microfoonmerk Sanken? Vrij onbekend, maar ze maken briljante microfoons. Op de AES hebben ze dan een heel klein standje, waar een uiterst beleefde japanner vriendelijke buigingen voor je maakt. Maar als ze een promotie zouden voeren als Bose zouden ze een van de bekendste microfoonfabrikanten zijn. Hun CU31/32 heeft een titanium membraan van 1/1000 milimeter en er is bijna geen fabrikant die dat voor elkaar krijgt.

De microfoonwereld zit dus ook zo in elkaar, vergeet niet dat Audio technica 20 jaar geleden nog onbekend was en niet veel verder kwam dan de electronicawinkel. Pas toen ene Alan Parsons in advertenties begon te roepen hoe geweldig die AT mics wel niet waren werd het een bekend merk.

Sorry for ranting.

taylor
23 oktober 2006, 11:07
het werk ook wel eens andersom ken een aantal voorbeelden van nederlandse bands die dachten van de mix moet door die(bekende) gast in new york ofzo worden gemaakt dat hielp de album verkoop totaal niet :)

de meeste luisteraars zeggen grote namen in die wereld helemaal niks natuurlijk of kijken daar zelfs nooit naar..