PDA

View Full Version : Hals naar de kloten.



vulvasonic
10 december 2002, 10:43
Hoi,

Ik pak laatst mijn geliefde tele (mijn best klinkende gitaar) en ik ontdekte allemaal scheurtjes in de hals.
De lokale gitaarbouwer wist me in ieder geval te vertellen dat de stelpen los in de hals ligt en dat er een dingetje (....) opgemaakt moet worden om de gitaar opnieuw af te stellen. Pas als dat gebeurt is, kan hij met zekerheid zeggen of de hals 'gebroken' is, of dat er slechts sprake is van lakschade.

Ik ben op het ergste voorbereid. Ik heb het namelijk al eerder meegemaakt en ondanks het feit dat ik nog steeds op die gitaar speel, is het geluid er hoorbaar minder op geworden.

Ik moet dus serieus gaan denken aan een nieuwe hals.
Nu ben ik helaas een behoorlijk merkenlul. Ik weet als geen ander dat het nergens op slaat, maar ik wil gewoon dat er Fender op mijn Fender staat.

Ik heb op de site van Fender gekeken en ik heb gezien dat ze 'genuine replacement necks' maken. Dat lijkt me op zich een mooi alternatief. Alleen...., ze maken alleen '52 tele-halzen. Dat vind ik op zich niet erg, maar ik heb een American Standard. Ik vraag me dus af of die halzen ook op een American Standard passen, zonder dat ik de neckpocket moet aanpassen.

Heeft iemand enig idee of dit kan en zoniet, weet er iemand of ik ook aan een vervangende hals kan komen voor de American Standard?

H热热热热热萀P !!!!!!

michielv
10 december 2002, 12:29
Als er een palisander toets op zit kun je bij een gitaarbouwer ook de toets los laten stomen en er een nieuwe stelpen in laten zetten. Dan heb je je oude hals nog. Probeer anders eens bij Vox Humana, die doen dat wel.

Niet goedkoop maar in ieder geval past het dan precies.

Overigens kun je goede halzen al voor 100 euro oid krijgen, maar dan staat er geen fender op. En dat wil je niet...

sash
10 december 2002, 16:01
Ik ben bang dat het net niet zal passen. Als geld niet echt een rol zou spelen kan je altijd een Custom Shop hals laten maken.

vulvasonic
10 december 2002, 16:16
Als geld geen rol speelde, zou ik een hele set telecasters door de customshop van Fender laten maken!

Helaas.....

Nocki
10 december 2002, 19:01
sparen voor een nieuwe en zorgen dat je genoeg geld terug krijgt voor deze...

wel eerlijk zijn over de hals....

nocki

vulvasonic
10 december 2002, 23:53
Ik BEN eerlijk over de hals.
Ik had heel gemeen kunnen zijn. Een man was bereid zijn gloednieuwe strat (4 uurtjes op gespeeld) te ruilen tegen mijn strat.
Op zich was ik niet zo heel erg geinteresseerd in die strat. Maar ik had die gitaar voor een hoop geld weer kunnen verkopen en daarvan een andere tele terug kunnen kopen. En dan was ik van mijn probleem afgeweest.

Ik vind alleen dat je dat dus niet kan maken.
En dus heb ik hem verteld dat de deal maar beter niet dor kon gaan.
Hij vond dat zelf trouwens ook....
;]

PJ
11 december 2002, 00:44
Hmmm..., zou graag die hals eens bekijken.

Voor een eventuele vervanging is een Warmoth nek aan te bevelen:Uitstekende kwaliteit, dubbele trussrod en compound radius.
http://www.warmoth.com

vulvasonic
11 december 2002, 09:30
Warmoth is inderdaad een heel behoorlijk alternatief. Betrouwbaar en divers.

Een 'nadeeltje' is dat ik voor iets meer geld een absolute topnek kan laten maken door Patrick Koopmans. Helemaal volgens mijn wensen, gecombineerd met zijn expertise en vakmanschap plus het feit dat hij het hele spul uiteraard weer aan elkaar schroeft en perfect afstelt.

M.a.w., als er toch geen Fender op kan komen te staan....., dan net iets liever een PK-hals dan een Warmoth.

Ik ben het evenwel met je eens dat ze hele mooie nekkies maken.

Rutger
11 december 2002, 09:33
Ach jo, plak je d'r toch een fender logo op. :smile:

Het blijft tenslotte een fender, maar dan een gemodificeerde.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-11 09:35 ]</font>

vulvasonic
11 december 2002, 13:04
Misschien krijg ik wel gewoon een andere van de importeur van Fender. Het ding valt nog onder de garantieperiode van 5 jaar. Ik heb 'm alleen niet nieuw gekocht, dus ik heb ook geen aankoopbewijs ofzo.

Heeft iemand enig idee hoe soepel hiermee wordt omgesprongen en hoe ik zoiets zou moeten proberen klaar te spelen?

michielv
11 december 2002, 15:08
Als het goed is zouden ze aan het serienummer moeten kunnen zien wanneer je gitaar gemaakt is. Misschien kunnen ze op die manier kijken of je nog in aanmerking zou kunnen komen voor een nieuwe hals?

vulvasonic
11 december 2002, 15:22
Ik weet het, maar of ze zo vriendelijk zijn?

michielv
12 december 2002, 08:37
Och, je hebt een originele Fender (kunnen ze aan het serienummer zien), er is een duidelijk aanwijsbaar defect (je trussrod), als je niet al te moeilijk doet en het gewoon vraagt. Simpelweg zeggen dat je de bon niet meer hebt. Op zich komt het vaker voor dat gitaren jarenlang in de winkel hangen dus als jij een verder goed onderhouden instrument hebt zonder aanwijsbare sporen van chronisch misbruik zullen ze toch niet al te moeilijk doen, toch?

In uiterste geval van nood kun je een winkel vragen of ze een nieuwe bon voor je willen uitschrijven en die op een oude datum zetten. Doen ze wel vaker voor verzekeringen enzo.

vulvasonic
12 december 2002, 12:47
Moet ik wel weten waar die ooit gekocht is. Dat zullen ze namelijk wel kunnen checken bij de importeur.

michielv
13 december 2002, 08:03
Hum, ja, daar had ik niet aan gedacht. Aan de andere kant: een beetje importeur kijkt daar niet naar. Als het een instrument is wat hij zelf geimporteerd heeft zou de garantie gewoon moeten gelden.

Dude
13 december 2002, 11:37
man probeer het gewoon en ga als het niet lukt naar http://www.voxhumana.nl en laat een mooie nieuwe hals maken, zo duur kan dat allemaal niet zijn man,.

vulvasonic
13 december 2002, 22:58
Ik vind 700 of 800 gulden (ik denk nog in guldens...) best veel geld.

Ik ga het zeker proberen trouwens, maar als het me niet lukt...., dan heb ik weinig alternatieven.

michielv
16 december 2002, 08:09
Is een hals bij VH echt zo duur? Dan zou ik eens gaan praten met een andere bouwer/reparateur. Zeker wanneer je de toets (als er een losse toets op zit) kunt laten verwijderen om gewoon een nieuwe trussrod te laten installeren. Kost wel een paar centen paar geen 800 piek (misschien 250 euro ofzo, denk ik).