PDA

View Full Version : Rack of Pedalboard?



future2future
16 oktober 2006, 16:53
Ik zit de laatste tijd een beetje te twijfelen of ik nou mijn rackje moet uitbouwen, of dat ik gewoon een pedal board moet nemen. Mijn rackje is dan een G-Major met een pedal tray met een paar pedaaltjes. Een pedalboard zou dan een rits pedalen worden. Wat vinden jullie en wat zijn de voors en tegens? Ow ja qua amp draai ik met een Mark IV

Tristan
16 oktober 2006, 20:08
Hangt ervan af, een rack is duurder, omdat je dan een looper en een controller nodig hebt...
Ik zou zowiezo de pedalen en de 19 inch effecten met de looper enzo in een aparte rackcase zetten, zodat je een wat meer flexibel modulair systeem hebt, wat ook gelijk weer het voordeel is van het hebben van een pedalenplank...

future2future
16 oktober 2006, 20:17
Ja ik snap wat je bedoelt. Het gene wat me praktisch leek aan een plank was dat ik hem ook op andere amps kan inprikken en toch mijn eigen sound hebben, maar ja als het erop aan komt heb ik toch het liefst mijn eigen amp

Nocki
17 oktober 2006, 08:29
Hoi,

Zelf ben ik een grote fan van racks maar heb toch al een paar keer geprobeerd over te gaan naar een systeem met pedalan. en steeds loop ik eigenlijk tegen het feit aan dat het niet flexibel genoeg is.
de combinatie gmajor/mark IV geeft wat tone suck maar niet zoveel als wat pedalen. en sommige pedalen horen nu eenmaal gewoon in je fx loop.
ik zelf zou weer voor de g-major gaan.
ik werk nu zelf met de g-system van tc samen met een boogie topje en ben er heel erg blij mee. werkt super!
en in de loops komen ooit ook nog wel wat pedalen maar dat is eigenlijk nog niet nodig.

Nocki

B_2_the_a
17 oktober 2006, 09:32
ik kies zelf voor pedalboards, dat komt omdat ik een stamp freak ben :D
en het ziet er heftig uit :cooler:

maar met een rack is je podium leger, switchen tussen sounds is makkelijker maar je kan niet zomaar even een chorusje erbij gooien ofzo, je werkt alleen met presets

Josdevos
17 oktober 2006, 09:51
ik kies zelf voor pedalboards, dat komt omdat ik een stamp freak ben :D
en het ziet er heftig uit :cooler:

maar met een rack is je podium leger, switchen tussen sounds is makkelijker maar je kan niet zomaar even een chorusje erbij gooien ofzo, je werkt alleen met presets

Nou niet echt, met een beetje flexibel midipedaal kan je wel on the fly effecten toevoegen...

future2future
17 oktober 2006, 09:56
Je kan dat ook ondervangen natuurlijk door presets te maken met de meest gebruikte geluiden.

B_2_the_a
17 oktober 2006, 12:23
maar dan nog

als je van te voren niet weet dat je tijdens die en die solo die sound met chorus wil hebben

dan ist makkelijker om te tapdansen

Chroxy
17 oktober 2006, 14:49
Het kan wel:
je kan je midipedaal zo instellen dat je met de trap op een knop aan de patch waarin je momenteel zit, een ander geulid toevoegt, hetzij een Chorus, Delay..

Dat is dus eigenlijk hetzelfde als gewoon een chorus aantrappen met stompboxes

Michael AE
17 oktober 2006, 15:19
Met een rack heb je de meeste voordelen, IMO.

- Met een goed midipedaal en een goede looper kun je zowel patches gebruiken als individuele effecten aan/uit zetten binnen een patch.
- Geen gedoe met snoeren die over het podium heen lopen. Gewoon 1 midi-snoer...gaan.
- Zowel 19" effecten als pedalen in 1 handzaam rack.
- Geen gesjouw met 20.000 pedalen in een veel te zware koffer, maar gewoon wielen onder het rackje.
- Apparatuur is goed beschermd. In elk geval beter dan een pedalcase.
- Makkelijker om diverse effecten in de loop te gebruiken.
- Geen gebuk om pedalen in te stellen tijdens het spelen. Je kan ze makkelijk op armhoogte zetten.
- 19" effecten kun je programmeren voor verschillende sounds.
- Enz.

Nadelen van een rack zijn voornamelijk de prijs en de ruimte die een rack in beslag neemt, maar goed, diezelfde dingen kun je bij een pedalboard ook als nadelen zetten.

Voorbeelden:
- Met het koopgedrag wat de gemiddelde gitaarnetter vertoont, is een pedalboard binnen de kortste keren zo duur, dat het kopen van een switcher, midi-pedaal, pedalshelf en rackje erbij in het niet valt.

Met een 19" effect als een Intellifex of G Major heb je een oneindige hoeveelheid mogenlijkheden erbij, en kun je lekker experimenteren met effecten, zonder dat je dure apparaat nutteloos wordt als je een bepaald effect toch niet zo vaak blijkt te gebruiken als je dacht. Een pedaal heeft meestal maar 1 soort sound, dus als je het effect niet vaak gebruikt is je pedaal nutteloos geworden.

- Hoe meer pedalen, hoe groter je board. Dus meer tapdansen, meer sjouwen, en meer geklooi om het allemaal in de juiste volgorde (!) op het board te krijgen met zo min mogelijk tonesuck (!).

Met een goede rackswitcher is er weinig tot geen tonesuck, en bij sommige Switchers (Soundsculpture Switchblade) kun je kiezen of je de efx parallel of in serie zet en kun je ook nog eens per patch kiezen in welke volgorde je de pedalen wil hebben.

Kortom, ik zou even doorsparen en aan een rackje beginnen.

B_2_the_a
17 oktober 2006, 15:19
maar het punt instellen is zeer vervelend
zelf wil ik gewoon pedaal er tussen mikken, ff aan de pots draaien en knallen

Michael AE
17 oktober 2006, 15:27
Kan bij een rack net zo makkelijk als bij een pedalboard. Sowieso, op de meeste pedalboards in het "laat je board zien" topic is weinig tot geen ruimte meer voor extra pedalen. Dan ben je dus net zoveel aan het kloten om dat effect er toch tussen te krijgen als wanneer je een extra pedaal wil toevoegen in je rack.

Ook, als je een 19" effect erbij hebt, is het alleen maar een kwestie van het effect dat je wil in een menu aanzetten. Minder moeilijk dan een extra pedaal op het board zetten.

Bovendien zijn de meeste effecten in een 19" effectapparaat voorzijn van een standaard instelling en heb je heel makkelijk toegang tot de verschillende parameters. Bij een pedaal kun je heel snel even aan de knoppen draaien, maar bij een 19" effect kun je snel even naar de desbetreffende parameter scrollen en het aanpassen. Niet echt veel meer werk, dus. Je moet alleen wel even de tijd nemen om het desbetreffende apparaat je eigen te maken.

B_2_the_a
17 oktober 2006, 16:30
en ik hou van vintage :rockon:

Michael AE
17 oktober 2006, 17:08
Tsja, wat bedoel je met "vintage"? Bedoel je qua sound? Qua looks?

Er zijn zat moderne apparaten die een betere "vintage" sound hebben dan veel zogenaamde "vintage" pedalen.

Qua looks, tsja. Als dat je interesse wekt, kun je beter stoppen met gitaarspelen en een mode-opleiding gaan volgen.

B_2_the_a
17 oktober 2006, 17:12
looks vooral

sound maakt me geen reet uit, als het maar lekker is

Tristan
17 oktober 2006, 18:59
:confused: :dontgeti: :???: :eek: