PDA

View Full Version : Bronze, PHOSPHOR BRONZE?



Gitaargek
16 oktober 2006, 11:37
Ik heb van het weekend snaren gehaald voor mijn 12 snarige gitaar. Nu heb ik er bronze snaren opzitten maar op de site van Seagull wordt phosphor bronze aangeraden.
Wat is het verschil? Maakt het veel uit welke je erop zet?

Groeten,

Enra
16 oktober 2006, 16:32
Er zijn gitaristen die zeggen dat Phosfor Bronze beter klinkt op steelstrings met een Western Red Cedar bovenblad; en - logischerwijze - dat Bronze beter klint op Fijnspar of Sitka spruce bovenblad.

Wie weet, misschien zit er wat in. Ik denk overigens dat jouw twelvestring een spruce bovenblad heeft omdat Western Red Cedar over het algemeen kwetsbaarder is.

gertdm
16 oktober 2006, 17:43
voor een 12string maakt het echt niet uit. Die klinkt zowiezo het beste als de snaren wat ouder worden. Daarnaast natuurlijk een toon lager stemmen.
Bronze of phosphor bronze is op een 12string niet echt hoorbaar. In ieder geval veel minder dan op een 6string.
Ik stel voor 12string mijn setjes vaak zelf samen en hecht meer aan de dikte van de snaren dan aan de coating.

Eko
16 oktober 2006, 21:58
Het bronze in de snaren wordt er aan toegevoegd om de snaar wat sterker te maken. Het bijeffect is dat de toon iets feller wordt. Door de stijvere snaar klinkt hij wat helderder.
Het hangt inderdaad van je top af of het iets is. Een maple/spruce top kan iets meer helder hebben. Een ceder top zal waarschijnlijk met bronze iets mooier klinken. Maar smaken verschillen.
Ik probeer zo ongeveer alles uit op de diverse gitaren.