PDA

View Full Version : buis herkennen?



SimonS
16 oktober 2006, 10:31
Hoi, ik heb een paar oude buisjes liggen waarvan ik niet weet welk type het is. Sowieso een dubbele triode, 9 pins, even groot als een ecc83, maar de opdruk is dus eraf gegaan door de tand des tijds. Zijn er uiterlijke kenmerken waarmee je een ecc83 (of 82 en 81) kunt onderscheiden? Ik zal vanmiddag een paar foto's plaatsen.

Nog een tweede vraag: een ecc83 is niet zomaar te vervangen door een ecc85 meende ik. Klopt dat?

SimonS
16 oktober 2006, 13:07
Hey Nico bedankt voor je reactie!

Mbv. een meetopstelling kun je gauw ontdekken welke het is door de stroom door de anode te meten bij een bepaalde neg. bias. en opzoeken in de specs.
Helaas heb ik niet de mogelijkheden om even een test schakeling in elkaar te klussen. De situatie concreter: ik heb twee philips miniwatt **C82 en en philips miniwatt **C8*. waarbij de sterretjes staan voor onleesbaar iets. Is er een morfologisch (uiterlijk) verschil/kenmerk waaraan ik kan zien dat de buizen bruikbaar zijn?

De ECC85 heeft een 6.3V gloei over Pin 4 en 5. Pin 9 is een andere aansluiting. Dus als je de verbinding tussen pin 4 en 5 losmaakt en een gloeidraad op pin 4 en een op pin 5 zet, dan doet ie het. Maatje van mij doet dit wel meer mbv. een schakelaar.
Duidelijk. ik wil echter niet "onnodig" knutselen in mn versterker dus dit valt af.

SimonS
16 oktober 2006, 13:09
Ow en ik heb nog een compleet "blanco" buisje, waar dus helemáál niets op te zien valt... Ik heb de voetjes van de 3 (de twee philips in vorige post genoemd, en deze blanco) vergeleken met een Telefunken ECC82 en ze hebben dezelfde "layout" wanneer je kijkt waar de draadjes van de pootjes heengaan in de buis zelf.

SimonS
16 oktober 2006, 13:17
na mn mistery-buisjes te hebben vergeleken met een ecc85, zie ik al 1 verschil:

de ecc85 heeft een "afscherming" tussen de twee triodes. In de tube specs kon ik dit ook al vinden.