PDA

View Full Version : Vox of Orange?



chocolate bunny
16 oktober 2006, 08:20
Oké ik heb besloten om 1 van deze versterkers te kopen.

Vox AC30CC1 met een 1x12 cabje eronder

of

een Orange AD30HTC met een 2x12


Distortion doe ik met pedalen het gaat mij erom dat de versterker een goede respons heeft op het clean kanaal (hard aanslaan geeft randje en zacht spelen blijft mooi clean) en dat de versterker het geluidsniveau kan bijhouden van een band die oefend.

Ik heb P-90 elementen in mijn gitaren. Effectloops en recording outs enzovoort heb ik niet nodig dus het gaat puur om het geluid wat het beestje kan maken.

Welke raden jullie mij aan?

almarvk
16 oktober 2006, 08:41
Allebei!

Maaruh; gewoon uitproberen. Het is jouw sound, die die van mij of een ander. Probeer het gewoon uit en bepaal zelf wat jij er van vindt :)

Wimvdb
16 oktober 2006, 08:51
Orange. Imo de enige waarmee je een lekkere british sound kunt hebben ( zelfs zonder pedalen als je tegen wat volume ka n)

Harry
16 oktober 2006, 09:02
inderdaad uitproberen.

Tristan
16 oktober 2006, 09:04
Absoluut de Vox...
De Orange AD30 twin channel is echt veel en veel minder goed, die klinkt in vergelijk met de Vox heel erg dun, zet ze maar eens naast elkaar...
Ik vind die nieuwe Orange amps zowiezo niet echt geweldig, die oudere AD30, dus niet de twin channel, is een stuk beter, volgens mij wordt deze ook nog steeds gemaakt...
Die oudere Orange OR reissue topjes zijn volgens mij ook een stuk beter, of een oudere Orange AD15/12, helaas worden deze niet meer gemaakt...
Maar die Voxen, zeker de top, die is echt waanzinnig...
Super veel mojo en dat voor zo'n prijs en het is ook een hele veelzijdige versterker, veelzijdiger dan de Orange eigenlijk, want bij de Orange klinkt het eerste kanaal te dun en het tweede kanaal heeft te veel gain, waardoor het ongedefinieerd wordt, daardoor moet je te veel hoog in het geluid draaien waardoor het weer dun wordt, de mid knop is ook niet goed gevoiced, die voegt ook te veel dun klinkende frequenties toe...
Absoluut en 100% zeker de Vox dus, het is een veel betere amp en nog een stuk goedkoper ook...

Les Paul
16 oktober 2006, 09:27
Ik ben het helemaal met Tristan eens. De Vox is absoluut de betere amp. De AD30 wordt overigens alleen nog maar als Twin Channel gemaakt.

Verder vind ik de Orange een amp die een erg specifiek karakter heeft, wat je moet liggen. Zelf vind ik dat af en toe wel leuk, maar niet altijd.
Het karakter van Vox is makkelijker toepasbaar en eigenlijk altijd lekker. Ik gebruik mijn Vox AC15 ook veel vaker dan mijn Orange AD5 (wat echt een wereld amp is).

Als je het kan betalen zou ik voor Blue Alnicos gaan. Dan heb je echt een waanzinnige sound!

Johnny V
16 oktober 2006, 14:36
De ad single channel (AD50) wordt nog wel gemaakt hoor, heb ze wel niet gevonden op de officiele orange site. Deze AD50's zijn van de orange custom shop en zijn hand wired, wel wat prijzig tov VOX --> 2259€ bij guitar24.de

Tristan
16 oktober 2006, 15:56
Dat is weer een heel andere amp, die AD50 Custom lijkt me ook wel interessant, evenals de Retro 50, maar die heb ik helaas nog niet in Nederland gezien en dus ook nog niet kunnen testen, bovendien zijn deze inderdaad wel erg duur...
Ik kan de Topic Starter ook aanraden om eens een Marshall 2061x handwired top en een 1974x handwired combo te proberen, waanzinnige amps...

Swampash
16 oktober 2006, 16:03
absoluut de VOX, veelzijdiger, een stuk goedkoper, klinkt veel beter, ik ben het volkomen met tristan eens. Een Vox head is btw ook erg cool met een 2x12.

LostHighway
16 oktober 2006, 18:16
En de Rocker 30?
Schijnt erg responsief clean te hebben en lekker scheurkanaal.

Unicron
16 oktober 2006, 18:29
die zijn wel lekker, maar de toonregeling doet heel weinig...scheursound is ook wel fijn...

Tristan
16 oktober 2006, 19:29
En de Rocker 30?
Schijnt erg responsief clean te hebben en lekker scheurkanaal.

Vind ik ook niet echt geweldig, klinkt erg modern en behoorlijk dun in vergelijk met de Vox (ik heb ze naast elkaar getest)...
Het cleane kanaal is erg dun en het scheurkanaal een beetje dozig, bovendien vind ik die amps veel en veel te duur voor wat ze bieden...

LostHighway
16 oktober 2006, 19:33
Best mogelijk, het is maar van horen zeggen zoals mijn 'schijnt' laat blijken, en dan nog valt er over smaak weinig te zeggen.
Ik zou gewoon eens gaan testen, ze zouden vrij ver uit elkaar moeten liggen, wordt snel duidelijk welke doet wat je wil..

future2future
16 oktober 2006, 20:18
Persoonlijk zou ik voor de vox gaan, maar dat is omdat ik niet zo van de sound van orange hou, maar ik zou ze gewoon gaan testen en dan pas besluiten.

chocolate bunny
17 oktober 2006, 16:24
Ik heb die Rocker 30 een keer in utrecht geprobeerd. Was niet echt mijn ding. Vind de distortion van mn pedaaltjes en hiwatt beter. En clean heb ik hem niet echt op getest maargoed die vox klinkt ook meer naar wat ik wil.

Ik hoor ook goede dingen over die vox 1x12 met die neodog-speaker. Anders ga ik wel de mooie blauwe speakers.

@ Tristan: Die handwired marshall is toch een stuk duurder en maar 20 watt?

Om kan ie echt goed hard en toch lekker clean klinken? Een marshall koop je volgens mij eerder om z'n crunch maar als je het een optie vind voor wil ik het wel proberen natuurlijk.

Bedankt voor reacties iedereen! :cooler:

a darker shade of grey
17 oktober 2006, 16:47
En de Rocker 30?
Schijnt erg responsief clean te hebben en lekker scheurkanaal.

Bij de rocker 30 kun je van de clean channel helemaal geen toon roegelen, geen EQ. De EQ is alleen voor de dirty channel, en je wou hem hebben voor clean toch??
Ik zou voor de VOX gaan....vox heeft de reputatie.
Orange is meer een rockversterkertje met een hele typische sound, en ook voor hele typische mensen, ik wil er uiteindelijk ook eentjew :P

Tristan
17 oktober 2006, 16:48
Ik vond die Vox AC30CC1 1x12 combo erg goed klinken, beter zelfs dan de 2x12 combo met de Wharfedale speakers...
De combo met Alnico Blue's is in vergelijk wel een stuk duurder, en ook niet geheel onbelangrijk, die zijn i.m.o. echt niet te tillen...
Die Vox 1x12 combo weegt al zo'n 30 a 35 kilo, maar die 2x12 gaat daar nog ruimschoots overheen en zit misschien wel boven de 40 kilo, dat is wel iets om rekening mee te houden...
De AC30CCH top klinkt ook fantastisch i.c.m. een closed back cab met Vintage 30's is mijn ervaring, okee, dat was wel een Bogner 4x12, maar een 2x12 kast is nog wel het proberen waard lijkt me...

Het prijsverschil valt wel mee, mensen gaven hier ook al de Orange aan als optie en die zijn over het algemeen ook duurder dan de Voxen...
De Marshall 2061x kost net iets onder de 1500 euro, maar dan heb je wel alleen een top, dus met de 2x12 kast erbij zit je zo rond de 2200 euro...
Twintig of dertig watt scheelt niet zo heel veel in volume hoor...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Marshall niet specifiek voor de cleane sound gekocht heb, maar hij kan het wel, ik vond het eerlijk gezegd wel verbazingwekkend goed, maar het is wel een beetje droog...
Als hij gaat crunchen is hij wel nog wat vetter dan clean, tsja, ik weet het niet, je zou hem kunnen proberen...
Hij heeft een heel specifiek karakter wat mij in ieder geval erg aansprak, als het jou ook aanspreekt dan denk ik dat je er clean ook goed mee zou kunnen werken, maar dat moet je natuurlijk zelf beoordelen...
De Vox is in alle gevallen wat mij betreft gewoon een meer dan prima keuze...

Angel
17 oktober 2006, 22:09
absoluut de VOX, veelzijdiger, een stuk goedkoper, klinkt veel beter, ik ben het volkomen met tristan eens. Een Vox head is btw ook erg cool met een 2x12.

http://img.photobucket.com/albums/v297/angelsdeath2001/DSCN1987.jpg


8-)

Tristan
17 oktober 2006, 22:20
Mooi plaatje, is die van uzelf?

Angel
17 oktober 2006, 22:46
Mooi plaatje, is die van uzelf?
Yep, heb er zelfs nog een 2de 2x12" bij.
Ik gebruik de Vox vooral op repetitie. Speel live zelf over een The Valve(1x12") met een extra Bogner Shiva kast. Deze komt in de mix veel beter uit.

tillens
17 oktober 2006, 22:55
Ik vind die Vox ook erg tof klinken moet ik eerlijk zeggen, behoorlijk veel waar voor de poen!

Tristan
17 oktober 2006, 22:59
Yep, heb er zelfs nog een 2de 2x12" bij.
Ik gebruik de Vox vooral op repetitie. Speel live zelf over een The Valve(1x12") met een extra Bogner Shiva kast. Deze komt in de mix veel beter uit.

Haha, dat is wel heel chique zeg, een Vox alleen voor repetities, die dingen zijn waanzinnig man!
Die Bassman ziet er trouwens ook smakelijk uit...
De amp onder die Fender hoes moet dan waarschijnlijk "The Valve" zijn... :)

LostHighway
18 oktober 2006, 09:10
@Angel, ik dacht dat je Vox was verkocht en dat jouw Bassman een Tweed RI was?
Anyway, genoeg lekkers daarbuiten zoals je ziet, ik blijf erbij dat er weinig anders opzit dan je gitaartje oppakken, kabeltje inpluggen en luisteren.. (wel ook wat spelen, anders kon het wel eens behoorlijk stil worden.. als die amp niet teveel ruist :D )

Angel
18 oktober 2006, 09:16
@Angel, ik dacht dat je Vox was verkocht en dat jouw Bassman een Tweed RI was?
Anyway, genoeg lekkers daarbuiten zoals je ziet, ik blijf erbij dat er weinig anders opzit dan je gitaartje oppakken, kabeltje inpluggen en luisteren.. (wel ook wat spelen, anders kon het wel eens behoorlijk stil worden.. als die amp niet teveel ruist :D )

Nop, niet verkocht, niet de juiste prijs verkregen en daarom maar van het net gehaald.
Ik heb ook nog een Tweed RI Bassman :)

Orpheo
18 oktober 2006, 09:41
oh de keuze is eenvoudig. VOX. lang leve vox zou ik zeggen! Orange mist iets...

































ja, orange mist gewoon een lekkere tone :P

chocolate bunny
20 oktober 2006, 11:01
oké nog 1 vraagje... word het top boost kanaal op de vox ook gebruikt voor clean? want ik merk dus dat het normal kanaal alleen een volume control heeft. En op zich hou ik er wel van om op zn minst bass en treble in te stellen en het liefst ook nog de mids.

Moeilijk moeilijk moeilijk...

Ik ga mn hiwatt en die vox maar eens naast elkaar neerzetten.

DaveItUp
20 oktober 2006, 11:05
oh de keuze is eenvoudig. VOX. lang leve vox zou ik zeggen! Orange mist iets..


ja, orange mist gewoon een lekkere tone :P

hahaha sure.

Tristan
20 oktober 2006, 11:19
oké nog 1 vraagje... word het top boost kanaal op de vox ook gebruikt voor clean? want ik merk dus dat het normal kanaal alleen een volume control heeft. En op zich hou ik er wel van om op zn minst bass en treble in te stellen en het liefst ook nog de mids.

Moeilijk moeilijk moeilijk...

Ik ga mn hiwatt en die vox maar eens naast elkaar neerzetten.

Ja hoor, dat kan ook makkelijk, maar ik vind de Vox ook een hele mooie cleane sound voortbrengen als je op het normal kanaal speelt met de brilliance switch aan...
Wat voor Hiwatt heb je eigenlijk, nieuw of oud en welk model?

chocolate bunny
20 oktober 2006, 15:54
Ik heb een Hiwatt DR103 Custom 100 uit 1978 uit de hylight fabriek. Wel een 2 input model. Ik heb iemand gesproken van Hiwatt en die vertelde dat de laatste paar handgemaakt modellen met 2 inputs werd gedaan. Daarna gingen ze over op PCP enzovoort. Hij is nog in goede staat want hij heeft 20 jaar stil gestaan bij de vorige eigenaar. Eigenlijk vind ik het jammer dat het geen 4 input model is want dan had ik inputs kunnen linken en volgens mij kun je dan net iets meer uit zo'n bak halen.

Feit is in iedergeval dat ie veel te hard gaat :sssh:

Tristan
20 oktober 2006, 16:37
Ja, die dingen gaan echt kneiterhard en ze blijven heel erg clean...
Gave bakken wel hoor, is het anders niet een idee om die Hiwatt voor je cleane sounds te gebruiken en misschien een goede overdrive erop voor crunch/lead sounds?
Hiwatt amps worden vaak op die manier gebruikt en dat schijnt erg goed te werken...
Als je je Hiwatt grotendeels voor je cleane sounds gebruikt dan kan je ook gaan kijken voor een amp die je de lekkerste crunch sound geeft, inplaats van het allebei in een amp te zoeken...
Alhoewel ik moet zeggen dat een Vox (achtige) amp een van de weinige amps is die zowel clean als crunch erg goed klinken...
Daarnaast kunnen sommige (oude) Fender amps, sommige Hiwatt amps (Custom 20) en sommige (oude) Orange amps het ook...
Of misschien Bad Cat of Matchless?
Ook te gek en tweekanaals, dus erg flexibel, maar dan wel met een Vox en een beetje een Marshall karakter...

vulvasonic
20 oktober 2006, 21:20
De Orange ziet er wel veeeeeeeeeeel mooier uit!

Orpheo
20 oktober 2006, 22:12
hahaha sure.

ja he tis toch MIJN smaak..... ik vind orange n beetje donker, muffig. flubberig...

Swampash
20 oktober 2006, 23:14
vulvasonic; De Orange ziet er wel veeeeeeeeeeel mooier uit!

De looks van een ac30 blijft jaar in jaar uit mooi, raak je nooit op uitgekeken. Ik heb het idee dat een hoop mensen een orange mooi vinden omdat het er modegevoelig uitziet, mooi trendy oranje vinyl met grote lompe knoppen.
Na een aantal jaren ben je er op uitgekeken.
Hetzelde had ik met een witte marshall stack, vroeger vond ik deze mooi maar moet er nu niet over denken.

chocolate bunny
21 oktober 2006, 09:39
Ja, die dingen gaan echt kneiterhard en ze blijven heel erg clean...
Gave bakken wel hoor, is het anders niet een idee om die Hiwatt voor je cleane sounds te gebruiken en misschien een goede overdrive erop voor crunch/lead sounds?
Hiwatt amps worden vaak op die manier gebruikt en dat schijnt erg goed te werken...
Als je je Hiwatt grotendeels voor je cleane sounds gebruikt dan kan je ook gaan kijken voor een amp die je de lekkerste crunch sound geeft, inplaats van het allebei in een amp te zoeken...
Alhoewel ik moet zeggen dat een Vox (achtige) amp een van de weinige amps is die zowel clean als crunch erg goed klinken...
Daarnaast kunnen sommige (oude) Fender amps, sommige Hiwatt amps (Custom 20) en sommige (oude) Orange amps het ook...
Of misschien Bad Cat of Matchless?
Ook te gek en tweekanaals, dus erg flexibel, maar dan wel met een Vox en een beetje een Marshall karakter...

De clean is wel goed inderdaad maar voor mij veel te netjes. Het mag van mij wat smeriger en wat meer leven. Die Hiwatt moet ik net zo hard als een PA systeem zetten om dat levende geluid te krijgen dat begint te oversturen als je hard aanslaat.

Aan de andere kant wil ik wel genoeg watts om grote zalen aan te kunnen en festivals aangezien ik daar nog wel eens beland. Dan is 20watt weer net te weinig en overstuurt weer te snel. 30watt class A is volgens mij een beetje wat ik zoek. Class A vind ik nog niet eens een must dus daarom zag ik Vox en Orange als een goed optie.

Maar begin toch te twijfelen. Die Vox klinkt wel lekker hoor erg leuke versterker maar wil toch eerst even verder kijken.

Een versterker die ik zelf heb gehoord in actie en mij erg aansprak is de MEsa Boogie Blue Angel. Ik was hem bijna vergeten maar je kunt ze tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk krijgen. Ook zit ik even te kijken naar verschillende Fender versterker en dan vooral de blues deluxe, de bassman '59 reissue, of een bassman top. Vooral ook omdat Fender bekend staan om de manier waarop ze reageren op effecten (erg goed) en ze ook wel bekend staan om dat levendige clean geluid. Ik ben alleen bang of Fenders wel een "dik" en "vol" geluid in een band situatie en een beetje goed te horen zijn in de mix. Das het voordeel van de Hiwatt: superdik geluid en heel vol.

Anyway veel te lange post voor zo'n luxeprobleem :chicken: