PDA

View Full Version : met welke gitaar beginnen?



Silver_Wing
9 december 2002, 22:47
Ik ben van plan om een elektrische gitaar te kopen. Wat zijn goeie gitaars voor beginners
ik ben wel linkshandig dus k'heb een linkshandige gitaar nodig (wel geen al te dure)

mvg

Dionyios
9 december 2002, 22:51
Eerst een paar vraagjes voor jou:
- Wat is je budget?
- Wat is de muziekstijl die je wilt gaan spelen?
- Wat voor soort (model) gitaar vind je mooi?

Hou er bij het vaststellen van je budget ook rekening mee dat je bij een electrische gitaar nog een versterker(tje) nodig hebt.

Als je deze dingen nou een beetje probeert te beantwoorden kunnen wij je gerichter helpen...

Dennis

Hitpoint
9 december 2002, 22:52
Ik vind het zo raar dat linkshandige mensen meteen ook alles met links doen, net of de rechter hand een buitenbeentje is. Ik zou eerder beginnen om met een rechtshandige gitaar te beginnen. ( in het begin gewoon ff wennen) Dan heb je later als veel meer keus uit gitaren.

hoofd
9 december 2002, 23:05
Ben ik het niet mee eens. Als je linkshandig bent, kan je toch gewoon linkshandig gaan spelen. Tuurlijk, je keuze is wat beperkter, maar je kan een gitaar altijd aanpassen aan je eigen wensen, of een gitaar laten maken voor je. Je moet gewoon gaan spelen op de manier die het meest natuurlijkst aanvoelt.

sash
9 december 2002, 23:13
Iceglove is ook links, maar hij speelt rechtshandig (knopfler ook dacht ik). Je hebt dan veel meer keuzes uit gitaren, maar er is wel een grote kans dat het minder snel gaat met akkoorden e.d. Ik denk dat iedereen álles links en rechtshandig kan aanleren, het is slechts een kwestie van wennen.

sash
9 december 2002, 23:15
Trouwens voor linkshandige gitaren zou ik eens kijken op http://www.peterverspuy.nl . Hij is misschien niet de goedkoopste, maar hij heeft wel het grootste aanbod linkshandige gitaren van Nederland.

Silver_Wing
9 december 2002, 23:54
Mijn budget is tot 500 € de versterker zouden mijn ouders financieren dus 500 € voor gitaar alleen

De muziekstijl die ik zou willen kunnen spelen is Heavy Metal (Iron Maiden),Rock (Queen,Pink Floyd) en Black Metal (Dimmu Borgir,Immortal)

Die gitaar vind ik wel mooi maar ik denk dat die in België moeilijk te vinden is
http://www.music123.com/Item/?itemno=61018&AID=1110163&PID=1213821

Rechtshandig leren spelen doe ik zeker niet ... ik doe alle zaken links dus ik zie er niet echt het niet van in dat ik rechts zou leren spelen ik heb geen zin om me aan te passen want dat moeten linkse al genoeg doen ...

Ic3gl0vE
10 december 2002, 16:52
zoals Sash al zei ben ik links ja.
De eerste keer dat ik een gitaar vasthield snapte ik niet waarom ik uitgelachen werd maar ja ik hield het ding verkeerd om! :smile:
Ik speel nu toch gewoon rechtshandig en heb er totaal geen problemen mee. Misschien is het juist wel beter om rechtshandig te spelen aangezien je linkerhand meer ontwikkeld is. Alleen in het begin is het wel even heel erg wennen, omdat een rechtshandige gitaar erg onnatuurlijk aanvoelt. Echter, de houding van je pols zal sowieso niet echt comfortabel zijn in het begin omdat je je spieren wat anders moet ontwikkelen, maar dat komt allemaal vanzelf wel.
Ik zou zeggen koop gewoon een rechtshandige gitaar, dan kan je ook nog eens op de gitaar van een vriend spelen enzo.

vulvasonic
10 december 2002, 16:57
Je bent niet de enige.
Er zijn veel 'linkshandige' gitaristen groot geworden door gewoon 'rechtshandig' te spelen.

Moonchild
10 december 2002, 17:00
Ja daar zat ik laatst dus ook over te denken. Ik ben rechts, en ik merk dat mijn rechterhand gewoon wat flexibeler en beter beweeglijk is dan mijn linker, ik bedoel, ik schrijf met rechts, ik bedien de muis met rechts etc etc. Kortom, ik doe alles met rechts. Het enige wat ik dus met links doe is gitaar spelen (de hals-hand dus)
Ik dacht van, is het niet zonde om de hoger-ontwikkelde hand te gebruiken voor iets "makkelijks" als de snaren aanslaan, zou ik er dus niet meer aan hebben om als rechtshandige dus links te gaan spelen?

interesting eyh?

Silver_Wing
10 december 2002, 21:12
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe sterk je linkshandig bent. Velen zeggen het is vreemd dat linkse mensen alles met links doen maar mensen die rechts zijn doen toch ook bijna alles met rechts.
Ik denk toch dat ik links ga spelen hoor als ik een rechtse gitaar in m'n handen heb merk ik direct dat het veel ongemakkelijker voelt. Terwijl een linkse gitaar veel makkelijker in m'n handen lag.

Arbz
10 december 2002, 22:33
Alsof je in het begin verschil hebt in hoeveel je kan :smile:

Ik ben sterk rechtshandig maar normaal snaren aanslaan gingen het eerste uurtje echt niet hoor. Als je elektrisch speelt lijkt het me helemaal stom - ga je met je intelligente hand je plectrum vasthouden!

Bij een piano ga je toch ook niet alle snaren omdraaien? :grin:

Neals
10 december 2002, 22:34
koop een strat, rechtshandig, besluit je toch linkshandig te gaan spelen, draai em om a la jimi hendrix.

Ic3gl0vE
11 december 2002, 11:12
Silver_Wing, inderdaad voelt het in het begin vervelend aan, een rechtshandige gitaar. Maar je bent er echt na 1 of 2 weken wel aan gewend en dan wil je niet meer anders :smile:
omdraaien a la jimi hendrix kan ook altijd nog en dat ziet er wel heel cool uit

reversed headstocks heerschen (rara wat heeft mijn gitaar? :grin:)

Ash ketchum
11 december 2002, 11:24
Ik ben links maar speel rechtshandig(vaag he?) doe gewoon wat natuurlijk aanvoelt ennuh wat betreft een gitaar, koop 2dehands en zo goedkoop mogelijk(wel een beetje solide) gitaar. Als het spelen beter gaat kun je nog altijd wat duurders kopen.

Anders Destium
11 december 2002, 13:25
Ik ben rechts, maar volgens mij is het vooral de coordinatie en timing die ik in mijn rechterpols heb die ervoor zorgt dat ik strak speel, met links ben ik bang dat ik altijd fouten zal blijven maken met repeterende patronen (aka riffs), positiespel is makkelijk met links voor mij te doen, enkel goed kunnen aanslaan is ook een kunst :wink:

Rutger
11 december 2002, 13:40
Nog een linkshandige die rechts gitaar speelt. En drumt, en bast en wat allemaal nog meer.

k Heb er nooit problemen mee gehad. Er stond een rechtshandige gitaar bij ons thuis en ik ben er op gaan spelen. Ik heb er nooit bij nagedacht eigenlijk, het ging gewoon vanzelf. En aangezien ik een behoorlijk ritmische stijl heb... ritme is juist mijn sterke kant. k heb alleen wel het idee dat mijn rechterhand de snelheid van de linker niet altijd bijhoud (en dan echt snel). Maar met wat vingeroefeningen heb ik dat de laatste tijd wel rechtgetrokken.

Het GROTE voordeel is dat je gemakkelijk van een ander z'n gitaar gebruik kunt maken en dat je veel keuze hebt in gitaren. Je hoeft niet altijd en overal je eigen plank naartoe te nemen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-11 13:45 ]</font>

ArpeggioKing
11 december 2002, 18:08
zijn er ook rechts-handigen die linkse gitare bespelen?

Ic3gl0vE
11 december 2002, 19:15
trouwens, rechts drummen lukt me ècht niet

VHsologitarist
20 februari 2003, 12:20
beste Arbz:
hele stomme antwoorden,
met je intelligente hand je plectrum vast houden==> ???
Als je electrisch speelt moet je voor jezelf toch een manier ontdekken hoe jij het fijnst speelt (dus je plectrum vasthouden).
Ik zelf speel ook klassiek en electrisch.
Harmonie leer kun je natuurlijk ook voor de electrische gitaar gebruiken.
blijf oefenen
Greetz
VH

Arbz
20 februari 2003, 13:10
Op 2003-02-20 12:20, schreef VHsologitarist:
beste Arbz:
hele stomme antwoorden

Tuurlijk joh



met je intelligente hand je plectrum vast houden==> ???


Lijkt me duidelijk dat wanneer je rechtshandig bent je rechts een betere algemene coordinatie hebt...



Als je electrisch speelt moet je voor jezelf toch een manier ontdekken hoe jij het fijnst speelt (dus je plectrum vasthouden).


Ik beweer het tegendeel ook niet? Wat ik bedoel te zeggen, maar wat jij niet schijnt te snappen is dat op het moment dat jij nog nooit een gitaar hebt vastgehouden, het niet uitmaakt of je nou met je linkerhand of rechterhand de snaren indrukt.

Je bezit er domweg de coordinatie nog niet voor. Toch zit er een verschil tussen je twee handen. Ik speel(de) zelf ook piano en ben rechtshandig, maar ik krijg (kreeg) mn linkerhand niet zo snel en effectief als mn rechter.

Denk dat dit voor gitaar ook geldt: je plectrumbeweging is vergeleken met je 'linkerhand' gemakkelijker. Waarom zou je als je links bent ervoor kiezen om je instrument anders te besnaren?

Heeft enkel nadelen lijkt me... enige voordeel is dat het de eerste paar uur wat natuurlijker aanvoelt - kortetermijnwinst.



Ik zelf speel ook klassiek en electrisch.
Harmonie leer kun je natuurlijk ook voor de electrische gitaar gebruiken.


Euh ja, ik heb toch niets over harmonieleer gezegd?
Heb het idee dat je een beetje al mn posts aan het doorlezen bent om te kijken of je me ergens op kunt afzeiken ofzo.
Zoek dan naar iets beters :sad:



blijf oefenen
Greetz
VH


Doe ik...

john.3001
20 februari 2003, 17:41
Op 2002-12-09 22:47, schreef Silver_Wing:
Ik ben van plan om een elektrische gitaar te kopen. Wat zijn goeie gitaars voor beginners
ik ben wel linkshandig dus k'heb een linkshandige gitaar nodig (wel geen al te dure)

mvg


Het meervoud van gitaar is nog altijd gitaren
(sorry, kon het niet laten)