PDA

View Full Version : Nut vijlen?



Dylan61
15 oktober 2006, 20:19
Welke maten vijlen gebruiken jullie, ik heb Fender en Martin gitaren.

PS Mocht er iemand nog een setje hebben liggen, ik heb interesse.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 00:42
Welke maten vijlen gebruiken jullie, ik heb Fender en Martin gitaren.

PS Mocht er iemand nog een setje hebben liggen, ik heb interesse.

Met een setje voelermaten uit de €1 bak (het mooiste zijn de taps toelopende) en een dremel maak je zelf effe een mooi setje nutzaagjes. de topjes even een beetje afronden zodat je mooie ronde snedes krijgt en klaar.

Deze mafkees maakt vijltjes volgens hetzelfde principe en vraagt er goud voor...
http://cgi.ebay.com/Norman-Guitar-Nut-Files-file-Gauge-System_W0QQitemZ300038636933QQihZ020QQcategoryZ470 67QQtcZphotoQQrdZ1QQcmdZViewItem

Enra
16 oktober 2006, 16:37
Met een setje voelermaten uit de €1 bak (het mooiste zijn de taps toelopende) en een dremel maak je zelf effe een mooi setje nutzaagjes. de topjes even een beetje afronden zodat je mooie ronde snedes krijgt en klaar.

Ik ben zeer onder de indruk en wil graag meer weten. Maar kan je preciezer zijn in de werkwijze van fabricage??

BamBuFan1
16 oktober 2006, 16:49
Ik ben zeer onder de indruk en wil graag meer weten. Maar kan je preciezer zijn in de werkwijze van fabricage??

Ja hoor, maar dat kost je wel €45 ;o)
Ik zal zo effe een paar foto's en een handleiding in mekaar kl**ien.

nickbongers
16 oktober 2006, 17:00
ik denk dat hij gewoon met zn dremel tandjes erin slijpt, en die aan de zijkant van de puntjes een beetje afrond.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 17:02
http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/Allenutfiles.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/Nutfileszaagbladen.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/zaagbladcloseup.jpg

Gewoon een set voelermaatjes (Halfords, automaterialenhandel, noem maar op) en deze met een dremel met een slijpschijfje erop bewerken. Het zaagdeel is ongeveer 4 cm en dat is meer dan genoeg om de zaagbewegingen te maken.

Ik heb verschillende tandjes geprobeerd en de conclusie is dat ze allemaal even goed zagen. Ik heb er kunststof, graphtec en been mee bewerkt. Ze gingen allemaal als een mes door de boter. Het mooiste is dat als je een vrij ruim assortiment voelermaatjes koopt je dus voor bijna iedere snaar een eigen perfect passend vijltje kunt maken (altijd +.05mm te ruim nemen!).

Op de tweede foto is te zien dat ik de tanden iets heb afgerond om een mooie afgeronde snede te kunnen maken.

Enra
16 oktober 2006, 17:08
Geweldig!! Waar was je gisteren??? Ook in Utrecht?? Dan had je heel goed een demo kunnen geven.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 17:13
Geweldig!! Waar was je gisteren??? Ook in Utrecht?? Dan had je heel goed een demo kunnen geven.

Eh, ik was mijn motorfiets aan het fixen, sorry :)
Ik ben (nog) geen zelfbouwer maar een kapotte-gitaren-in-elkaar-klooier. Maar ooit....!

Ik vond die nutfiles (ook die van Norman) gewoon asociaal duur voor het standaard dhz-werk, dus dan verzin je zelf wat. En het werkt nog perfect ook. Inclusief het meten of de snaar laag genoeg boven de fret ligt.

Volgens Norman:

-Checking the Depths-
Check the depth of the slot as you cut. Turn the file over and place the smooth edge in the slot resting it on the second fret. When the slot is cut to its ideal depth, the space between the file edge and the first fret should be no further apart than the thickness of a thin piece of paper but
not touching each other.

Dylan61
16 oktober 2006, 17:16
Ik heb er net een gemaakt, het dremel slijpschijfje is ongeveer drie cm doorsnee en 1,5 mm dik. Het gaat perfect, en het gaat makkelijk uit de hand.

Bedankt voor de tip!

BamBuFan1
16 oktober 2006, 17:20
Ik heb er net een gemaakt, het dremel slijpschijfje is ongeveer drie cm doorsnee en 1,5 mm dik. Het gaat perfect, en het gaat makkelijk uit de hand.

Bedankt voor de tip!

Muhahaha, f*ck Vox humana! ;)
Ik had ze even met afplakband afgeplakt en afgetekend hoe diep ik wilde zagen en hoeveel ruimte ik tussen de tandjes wilde. Ietsjes schuin dremelen en de topjes afronden en klaar!

G.G.
16 oktober 2006, 17:52
Zit eraan te denken om het hele setje in de werkbank te klemmen en dan alle 20 bladen tegelijk met een dremel in te slijpen, dat zou het snelst moeten werken.

Dylan61
16 oktober 2006, 18:04
20, heb je er zoveel nodig?

BamBuFan1
16 oktober 2006, 20:01
Zit eraan te denken om het hele setje in de werkbank te klemmen en dan alle 20 bladen tegelijk met een dremel in te slijpen, dat zou het snelst moeten werken.

Kan ook. Dit was mijn eerste poging, dus ik heb een paar verschillende manieren van dremelen gebruikt op ieder zaagje. De uitkomst was dus dat het qua zagen niet uitmaakt, dus een eventueel nieuw setje zal ik idd ook in één keer zagen.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 20:05
20, heb je er zoveel nodig?

Heb je zijn nieuwe 20-snarige gitaarbasciterdulcimer nog niet gezien dan?

G.G.
16 oktober 2006, 20:07
Heb je zijn nieuwe 20-snarige gitaarbasciterdulcimer nog niet gezien dan?

Hahaah, in zo'n setje zitten 20 bladen van 0.05 tot 1 mm in stappen van 0.05mm, vandaar.

Jim Haagmans
5 december 2007, 12:34
sorry dat ik deze keihard omhoog bump, maar ik begrijp er vrij weinig van.

wat is een dremel? wat bedoelen jullie met slijpen? ofwel als ik een setje van deze dingen ga halen, wat moet ik er dan precies nog mee doen?

en hebben jullie ook nog wat tips over het uiteindelijk hiermee uitvijlen van de nut? want hier ben ik dus ook een totale leek in. Als ik een setje 010 snaren gebruik, wat moet ik dan met de nut precies gaan doen? welke vijltjes gebruiken?

zijn vast en zeker een hele hoop domme vragen op een rij maar ik hoop dat iemand mij begrijpt en me kan helpen.

grizzly
5 december 2007, 12:58
Allereerst mijn compliment aan BamBuFan1 :)
Mooi gedaan met die voelermaatjes, perfecte oplossing en goeikoop.

Een dremel is een klein machientje waarmee je kunt boren freezen, slijpen etc.
http://www.shopservices.nl/photo/24473.gif

Vaak kun je ze in een aanbieding kopen van andere merken die rond de 15€ liggen (Lidl, Aldi, en buitenland bijv. Carrefour. (bij de ALDI in Duitsland kocht ik de mijne met hulpstukken, flexibele as en een berg schijfjes en boren etc.)

Zoals op de foto te zien is worden er voelermaatjes eigenlijk veranderd in heel kleine zaagjes (vijltje) met diverse diktes, afhankelijk van de dikte van je snaar.

Zo ongeveer goed uitgelegd?

G.G.
5 december 2007, 13:00
Zo ongeveer goed uitgelegd?

Helemaal correct Grizzly

Jim Haagmans
5 december 2007, 15:38
Allereerst mijn compliment aan BamBuFan1 :)
Mooi gedaan met die voelermaatjes, perfecte oplossing en goeikoop.

Een dremel is een klein machientje waarmee je kunt boren freezen, slijpen etc.
http://www.shopservices.nl/photo/24473.gif

Vaak kun je ze in een aanbieding kopen van andere merken die rond de 15€ liggen (Lidl, Aldi, en buitenland bijv. Carrefour. (bij de ALDI in Duitsland kocht ik de mijne met hulpstukken, flexibele as en een berg schijfjes en boren etc.)

Zoals op de foto te zien is worden er voelermaatjes eigenlijk veranderd in heel kleine zaagjes (vijltje) met diverse diktes, afhankelijk van de dikte van je snaar.

Zo ongeveer goed uitgelegd?

Duidelijk, dankjewel. Rest me alleen nog de vraag welke dikte vijl/zaag ik het beste kan gebruiken als ik er een setje .010 snaren op wil leggen

BamBuFan1
5 december 2007, 15:39
Helemaal correct Grizzly

Mag ik mij geheel aansluiten bij de vorige spreker?

Je zou in principe het zagen ook gewoon met een ijzerzaag kunnen doen, maar de dremel is sneller. En de dunste voelermaten niet apart zagen, daar zijn ze te slap voor, maar met een aantal naast elkaar.

G.G.
5 december 2007, 15:43
Duidelijk, dankjewel. Rest me alleen nog de vraag welke dikte vijl/zaag ik het beste kan gebruiken als ik er een setje .010 snaren op wil leggen

.010" x 2.54 = 0.254 mm, dus begin eens met het 0.25 mm voelermaatje zou ik denken. (hoofdrekenen is nooit mijn beste vak geweest, dus reken het ff na).

BamBuFan1
5 december 2007, 15:45
Duidelijk, dankjewel. Rest me alleen nog de vraag welke dikte vijl/zaag ik het beste kan gebruiken als ik er een setje .010 snaren op wil leggen

0,10 inch = 0,254mm daarvoor zou je dus een voelermaatje van 0,30 voor gebruiken. Altijd een iets grotere voelermaat gebruiken anders loop je het risico dat de snaar blijft 'hangen' in de snede.

Voor de overige voelermaatdiktes bereken je even de maat in mm, bv op deze site (http://www.industrial-enclosures.com/html/inch-mm-calculator.html)

Jim Haagmans
5 december 2007, 15:46
De rekensom klopt hoor ;) vraag me alleen af hoe je aan die 254 komt?

sorry dat ik maar vragen blijf stellen maar ik wil ook altijd graag weten waarom iets zo is :chicken:

btw bedankt voor de link!

G.G.
5 december 2007, 15:47
De rekensom klopt hoor ;) vraag me alleen af hoe je aan die 254 komt?

sorry dat ik maar vragen blijf stellen maar ik wil ook altijd graag weten waarom iets zo is :chicken:

btw bedankt voor de link!

1 inch is 25,4 mm

Jim Haagmans
5 december 2007, 15:50
aha dus de snaardikte van een pakje snaren wordt in inches aangegeven, zo komen jullie dus aan .010 = 0.254 millimeter.

Ik dacht altijd dat snaardikte in millimeters werd aangegeven maar dat zou inderdaad wel erg dun zijn allemaal dan :chicken:

begrijp ik het nu of heb ik het juist mis?

G.G.
5 december 2007, 15:52
aha dus de snaardikte van een pakje snaren wordt in inches aangegeven, zo komen jullie dus aan .010 = 0.254 millimeter.

Ik dacht altijd dat snaardikte in millimeters werd aangegeven maar dat zou inderdaad wel erg dun zijn allemaal dan :chicken:

begrijp ik het nu of heb ik het juist mis?

Nee, je snapt het helemaal. Nu gauw je voelermaatjes inzagen en je topkam fixen.