PDA

View Full Version : fretrulers



rinaldo
15 oktober 2006, 18:45
ik merk vaak op dit forum dat veel zelfbouwers een beetje huiverig zijn om hun eigen halsen te maken, vaak word er nogal opgekeken tegen het uitrekenen en aftekenen van de fretspacing.

ik denk dat ik daar een hele goeie en goedkope oplossing voor heb gevonden.

een liniaal van geslepen rvs waar met een laser snijer de fretspacing in is gesneden op een tiende mm nauwkeurig, je hoeft hem aleen maar over je fretboard te leggen en af te tekenen

daarna even inzagen, en klaar is kees.

ik kan ze in principe in alle mogelijke mensuurlengtes maken die er te bedenken zijn, maar heb zowiezo fender, gibson en prs rulers klaar liggen.

mocht er iemand belangstelling hebben dan hoor ik het wel.

ernieman
15 oktober 2006, 19:51
WACOSTA? (en met verzending naar ned/belgië?)
en kunnen we ook zelf de fretafstanden doorgeven? kwestie van verschillende berekeningen met compensatie natuurlijke toonafstanden etc...

doedski
15 oktober 2006, 20:26
yo rinaldo (hee dat rijmt :dance: ),

ik heb niets meer met je PM gedaan, maar ik heb interesse... nog steeds dezelfde kosten neem ik voor het gemak even aan?

if so... dan PM ik mn adresgegevens nog wel door.

gr marcel

rinaldo
15 oktober 2006, 21:05
WACOSTA? (en met verzending naar ned/belgië?)
en kunnen we ook zelf de fretafstanden doorgeven? kwestie van verschillende berekeningen met compensatie natuurlijke toonafstanden etc...


het kost ''bijna'' niks, ik hoef er niet rijk van te worden maar help graag een ander, ik reken 10 euro per ruler, plus verzend kosten.

die had ik zo geschat rond 5 euro, dus dat zou in nederland zo rond de 15 euro zijn, voor een ruler.

hoe dat voor belgie geld weet ik niet, zou ik even na moeten vragen.

en ja als jij een lijst geeft met de gewenste fretafstanden dan kan ik die in principe snijden.

Arjo
15 oktober 2006, 22:41
Die dingen rulen!! :D

Echt een aanrader, nogmaals dank Rinaldo.

Arjo

G.G.
16 oktober 2006, 08:30
Interesse aanwezig, maar zou je zoeist ook kunnen kanek waar gelijk je zaagje doorheen kan, soort verstekbak? want vanaf een potloodlijntje zagen geeft toch wel weer wat afwijkingen.

Mattia
16 oktober 2006, 18:48
Ik ben zekers geinteresseerd; moet nog even nadenken over welke mensuren ik nou iegenlijk willen hebben, maar ik kom er nog op terug. Ik denk aan basgitaar, bariton, mandoline spacings. Kan die laser er ook helemaal doorheen? Ik gebruik een StewMac verstekbak met een index pinnetje, namelijk...

(enne, ik zou ook kunnen ruilen voor hout, bijvoorbeeld. Zoek je toevallig wat leuks?)

rinaldo
16 oktober 2006, 19:33
Ik ben zekers geinteresseerd; moet nog even nadenken over welke mensuren ik nou iegenlijk willen hebben, maar ik kom er nog op terug. Ik denk aan basgitaar, bariton, mandoline spacings. Kan die laser er ook helemaal doorheen? Ik gebruik een StewMac verstekbak met een index pinnetje, namelijk...

(enne, ik zou ook kunnen ruilen voor hout, bijvoorbeeld. Zoek je toevallig wat leuks?)

hoe dik is dat index pennetje? de laser gaat er idd helemaal doorheen, dwz als de liniaal 40 mm breed is dan snijd hij aan weerszijden een inkeping van een tiende mm dik, van zo,n 10 mm lang.

maar dat zou ook net zo goed 2 mm kunnen zijn voor een eventueel index pennetje.

en wat dat hout betreft, daar kunnen we het altijd eens over hebben,
een mooi fretboardje of zo, een leuk topje? we zien wel.

rinaldo
16 oktober 2006, 19:52
Interesse aanwezig, maar zou je zoeist ook kunnen kanek waar gelijk je zaagje doorheen kan, soort verstekbak? want vanaf een potloodlijntje zagen geeft toch wel weer wat afwijkingen.

ja daar heb ik zelf ook wel aan gedacht, maar dan praten we uitreraard niet meer over tientjes, mijn gedachte hier achter was, een goedkope oplossing waar iedereen mee uit de voeten kan.

je kan zelf een verstek bak maken, waar je je fretruler voor gebruikt.

ik heb het zelf op de afteken manier gedaan, en met een zelf gemaakte haakse geleider de fretsleuven gezaagd, en heb daar geen problemen mee ondervonden. de intonatie is goed.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 19:58
Is het ook mogelijk om gewoon een 100% rechte lineaal te maken om de frethoogte mee te kunnen controleren?

G.G.
16 oktober 2006, 20:05
ja daar heb ik zelf ook wel aan gedacht, maar dan praten we uitreraard niet meer over tientjes, mijn gedachte hier achter was, een goedkope oplossing waar iedereen mee uit de voeten kan.

je kan zelf een verstek bak maken, waar je je fretruler voor gebruikt.

ik heb het zelf op de afteken manier gedaan, en met een zelf gemaakte haakse geleider de fretsleuven gezaagd, en heb daar geen problemen mee ondervonden. de intonatie is goed.

Ik dacht aan een U-profiel met aan beide kanten die sleufjes, maar met jouw manier kan je natuurlijk ook uit de voeten.

rinaldo
16 oktober 2006, 20:28
Is het ook mogelijk om gewoon een 100% rechte lineaal te maken om de frethoogte mee te kunnen controleren?

hmm, zou ik even moeten navragen, kom ik nog op terug.

BamBuFan1
16 oktober 2006, 20:51
hmm, zou ik even moeten navragen, kom ik nog op terug.

Graag, want ik heb nu gewoon een lang metalen profiel dat er op het eerste gezicht, en voor zover ik hem op een spiegel kan krijgen, recht uit ziet, maar toch...

Mattia
16 oktober 2006, 22:06
hoe dik is dat index pennetje? de laser gaat er idd helemaal doorheen, dwz als de liniaal 40 mm breed is dan snijd hij aan weerszijden een inkeping van een tiende mm dik, van zo,n 10 mm lang.

maar dat zou ook net zo goed 2 mm kunnen zijn voor een eventueel index pennetje.

en wat dat hout betreft, daar kunnen we het altijd eens over hebben,
een mooi fretboardje of zo, een leuk topje? we zien wel.

Gotcha. Het pinnetje is 1/16", dus 1.5875mm (zeg 1.59 of 1.6, 0.0125mm zit binnen de marge, denk...), en steekt maximaal zo'n 3mm uit. Ideaal zou dus iets zijn van 76mm (3") breed, met kleine, relatief breede inkepingen. Aan een kan is voldoende. Enne, fretboards, topjes, de keuze is redelijk uitgebreid...

Scale Lengths waar ik aan denk: 353mm (mando), 629mm (gibson-achtig), 655mm (long-scale gitaar, klassiek), 735mm (baritone), 863mm en 890mm (bas). 24 frets elk. Twee scales op een stuk staal van 3" zouden ook perfect zijn.

oknarb180
16 oktober 2006, 22:14
Ik dacht aan een U-profiel met aan beide kanten die sleufjes, maar met jouw manier kan je natuurlijk ook uit de voeten.

Misschien is het een idee om 2 linealen aan 2 kanten van een plankje hardhout te schroeven o.i.d.!? of een stalen plankje met gaten erin zoadat je er verschillende linealen langs kan zetten met simpel een paar bouten met vleugelmoeren door de bodem heen?! of denk ik te simpel? Zoiets zal toch ook simpel (en voor een paar tientjes) te maken zijn? staalprijs + laserkosten thats it (overigens heb ik geen idee wat laseren kost hoor!).
Ik heb Hugo (Minda) op de DGBM gesproken en die had het ook over laseren en en dan met name in RVS, blijft ook nog eens mooi!!! alleen qua staal wel wat duurder (maar dat is de moeite!!!)

Zeker intresse!!!

vriendelijke groeten,

Branko

rinaldo
17 oktober 2006, 20:39
Misschien is het een idee om 2 linealen aan 2 kanten van een plankje hardhout te schroeven o.i.d.!? of een stalen plankje met gaten erin zoadat je er verschillende linealen langs kan zetten met simpel een paar bouten met vleugelmoeren door de bodem heen?! of denk ik te simpel? Zoiets zal toch ook simpel (en voor een paar tientjes) te maken zijn? staalprijs + laserkosten thats it (overigens heb ik geen idee wat laseren kost hoor!).
Ik heb Hugo (Minda) op de DGBM gesproken en die had het ook over laseren en en dan met name in RVS, blijft ook nog eens mooi!!! alleen qua staal wel wat duurder (maar dat is de moeite!!!)

Zeker intresse!!!

vriendelijke groeten,

Branko

mijn fretrulers zijn van roestvrijstaal, maar het is niet mijn bedoeling om met complete verstekbakken de werkplaats te verlaten.

de opzet was om met een eenvoudige manier je fretboard snel en nauwkeurig af te tekenen, en dit is denk ik het handigst met een fretruler.

ik doe het als volgt.

fretruler over het fretboard, even vastplakken met dubbelzijdig tape

fretposities aftekenen, altijd zorgen dat teminste een kant van je fretboard recht is.

met winkelhaak en kraspen de fretposities voorzichtig in het hout krassen,

dan met een fijn driehoek vijltje het ingekraste lijntje voorzichtig iets dieper vijlen

dan heb je meteen een geleiding voor je fretzaagje, dan met een winkelhaak, of een andere geleider tegen je zaag, de fretsleuf inzagen.

dit werkte voor mij goed, en is voor de meeste doehetzelf bouwers een goeie methode om hun toetsen te zagen zonder dure verstekbakken aan te schaffen
die je mischien maar een of twee keer in een jaar gebruikt.

rinaldo
17 oktober 2006, 20:45
Gotcha. Het pinnetje is 1/16", dus 1.5875mm (zeg 1.59 of 1.6, 0.0125mm zit binnen de marge, denk...), en steekt maximaal zo'n 3mm uit. Ideaal zou dus iets zijn van 76mm (3") breed, met kleine, relatief breede inkepingen. Aan een kan is voldoende. Enne, fretboards, topjes, de keuze is redelijk uitgebreid...

Scale Lengths waar ik aan denk: 353mm (mando), 629mm (gibson-achtig), 655mm (long-scale gitaar, klassiek), 735mm (baritone), 863mm en 890mm (bas). 24 frets elk. Twee scales op een stuk staal van 3" zouden ook perfect zijn.

mattia je hebt pm

oknarb180
18 oktober 2006, 10:21
mijn fretrulers zijn van roestvrijstaal, maar het is niet mijn bedoeling om met complete verstekbakken de werkplaats te verlaten.


Je hebt helemaal gelijk!!!

Alleen probeer ik er altijd over na te denken of zo'n product (vooral als je 't zelf maakt/bedenkt) misschien zo kan produceren dat je het voor meerdere gitaren kan gebruiken. Zoals bijv het verwisselen van de linealen (zijkanten), heb je 1 verstekbak, maar je kan de linealen verwisselen voor als je misschien eens een andere scale wilt gaan toepassen.

Zo ben ik bijv. nog aan het brainstormen hoe ik zelf makkelijk een toets met compound radius (10°-16°) kan maken met een freesmachine. Maar het moet dan een opstelling worden die ook weer verstelbaar is voor verschillende toetslengtes. Zodat meerdere bouwers met hetzelfde apparaat/principe uit de voeten kunnen zeg maar. En daarom moet het ook weer makkelijk kunnen werken.

Ik denk voornamelijk: Wie z'n gemak niet zoekt, is lui!!!

Vriendelijke groeten,

Branko

rinaldo
18 oktober 2006, 17:39
ja, voor eigen gebruik denk ik ook veel na over hoe ik het makkelijker, en nauwkeuriger kan doen, en ik denk dat ik voor mezelf ook wel zon verstekbak zal gaan maken op den duur.

maar voorlopig doe ik het even op deze manier.

en ja, ik ben ook liever lui dan moe. haha :) :)

Mattia
18 oktober 2006, 18:24
Zo ben ik bijv. nog aan het brainstormen hoe ik zelf makkelijk een toets met compound radius (10°-16°) kan maken met een freesmachine. Maar het moet dan een opstelling worden die ook weer verstelbaar is voor verschillende toetslengtes. Zodat meerdere bouwers met hetzelfde apparaat/principe uit de voeten kunnen zeg maar. En daarom moet het ook weer makkelijk kunnen werken.

Ik denk voornamelijk: Wie z'n gemak niet zoekt, is lui!!!

Vriendelijke groeten,

Branko

Tja, ik heb hier wel plannen liggen voor zo'n ding (wel voor betaald, dus scannen enzo ga ik niet doen, zeg maar), maar er zijn redelijk 'simpele' (maar niet kleine) oplossingen voor een compound radius met de freesmachine. Wil je het verstelbaar maken wordt het al iets ingewikkelder, en te grote variaties in lengte zijn ook niet even makkelijk in te bouwen. Korte versie: twee swing arms, een met een radius, ander met de ander, metalen schacht erdoor, min of meer klaar.

oknarb180
19 oktober 2006, 13:15
Tja, ik heb hier wel plannen liggen voor zo'n ding (wel voor betaald, dus scannen enzo ga ik niet doen, zeg maar), maar er zijn redelijk 'simpele' (maar niet kleine) oplossingen voor een compound radius met de freesmachine. Wil je het verstelbaar maken wordt het al iets ingewikkelder, en te grote variaties in lengte zijn ook niet even makkelijk in te bouwen. Korte versie: twee swing arms, een met een radius, ander met de ander, metalen schacht erdoor, min of meer klaar.

Hey Mattia,

Ik heb er al een maandje zo af en toe eens over nagedacht.
Ik heb het toetsfreesprincipe van je strat en tele project gebruikt en 2 radiussen 10° en 16° dit simpel als opstelling geplaatst (10° t.p.v. smalle kant toets (nut) en 16° t.p.v. brede kant toets) met daarop dus een plank met sleuf om de frezen (en versteviging tegen doorbuigen) en zo moet het mogelijk zijn om vrij makkelijk een compound radius te maken. Ik heb geprobeerd hoe dit gaat werken. Het viel me mee. Ik dacht dat het geheel onstabiel zou worden en zou gaan wikken. Maar in de praktijk ging het geheel alleen maar uitwaaieren t.o.v. de breedte van de toets (kleine radius legt kleine afstand af, grote radis legt grote afstand af). De radius mallen behielden netjes het contact met de buisjes. Ik moet het geheel nog eens echt uitwerken en testen op een stukje hout maar ik denk dat het wel aardig zal gaan werken. Het geheel verstelbaar maken zal inderdaad wel lastig worden, maar dat is een hersenspinsel.

vriendelijke groeten,

Branko

Mattia
19 oktober 2006, 16:35
Het punt is dat als je een 'buizengeleidingsysteem' gebruikt, zeg maar, er in principe een geringe hoeveelheid flexibiliteit zou moeten zijn van de buizenstructuur om die 'uitwaaiering' op te vangen, als het ware. Met een 'swing arm' (dus: beweeg de toets lateraal, niet de freesmachine) is die waaireing er ook, maar met een as maakt dat allemaal niks uit. Ik heb zelf ook een vijftal verschillende jigs op papier zitten, maargoed, ik dacht 'och, ik kan ook gewoon een plan kopen, kijken hoe de oplossing daar in elkaar zit'.

Arjo
19 oktober 2006, 16:50
ik zit dit aandachtig te volgen, maar nu zit ik ineens aan jouw freesmal te denken Mattia. Jij zij bij de meeting dat je de mal het liefst van triplex maakt omdat MDF toch "vervormd", waar heb jij je radiusmal dan van gemaakt (vooral dus de stukken die je aan de frees zet).
Ik zit daar nu net eigenlijks aan te denken want ik dacht MDF.

Arjo

G.G.
19 oktober 2006, 18:14
Mattia, aan de mal van jou zitten toch twee stangen waarop de frees met houtcontsructie schuift? Als je die twee stangen voor en achter dichter bij elkaar kan zetten of verder uit elkaar dan veranderd de radius toch ook, of maak ik ene denkfout?

Mattia
19 oktober 2006, 18:57
Arjo: allemaal MDF, inderdaad, omdat het eigenlijk nooit als 'definitieve' mal was bedoeld, maar eerder een aanpassing van een ding voor radius dishes, die maar een keertje gemaakt hoeven te worden. Dus: MDF. Veeeeeel goedkoper dan goede triplex, en lekker stabiel.


Mattia, aan de mal van jou zitten toch twee stangen waarop de frees met houtcontsructie schuift? Als je die twee stangen voor en achter dichter bij elkaar kan zetten of verder uit elkaar dan veranderd de radius toch ook, of maak ik ene denkfout?

Denkfout. De radius wordt door de radius op het gedeelte wat op de freesmachine zit uitgestippeld; daar zit de radius op. Of ze nou verder uit elkaar zitten of dichter bij elkaar maakt aan zich niet zo gek veel uit.

oknarb180
19 oktober 2006, 23:36
Denkfout. De radius wordt door de radius op het gedeelte wat op de freesmachine zit uitgestippeld; daar zit de radius op. Of ze nou verder uit elkaar zitten of dichter bij elkaar maakt aan zich niet zo gek veel uit.

Hallo,

door de buizen verder uit elkaar te zetten blijft inderdaad de radius ongewijzigd, maar je kunt wel met de hoogte spelen. Heb ik inderdaad ook al aan zitten denken. Daarom gaf ik al aan, heb een proefopstelling gemaakt en zat achteraf helemaal verkeerd te denken, uit de proef bleek het uitwaaieren en maakte me in 1 keer heel veel duidelijk.

vriendelijke groeten,

Branko

rinaldo
20 oktober 2006, 19:47
ik denk datje idd moet denken aan een soort swingarm, zoals mattia al zegt.

een opstelling waarin je toets beweegt, en niet je freesmachine, mischien een lat of een plank oid waar je je toets op bevestigd en die aan de ene kant een radius heeft van bv 10 " en aan de andere kant een radius van 16 " en die vervolgens over een as laat bewegen zodat de ene kant een kleine beweging maakt en de andere kant een grotere, een waaier vorm dus.

zit me aleen af te vragen hoe je en de toets laat bewegen, en de freesmach voortbeweegt.

maar ik denk dat je het beste in die richting kunt zoeken.

rinaldo
21 oktober 2006, 11:38
WACOSTA? (en met verzending naar ned/belgië?)
en kunnen we ook zelf de fretafstanden doorgeven? kwestie van verschillende berekeningen met compensatie natuurlijke toonafstanden etc...

hey ernieman, heb het even nagevraagd, de verzendkosten naar belgie zijn 7,70 voor normale verzendingen als je het echt snel wilt hebben dan kost het iets van 10 euro nog wat. maar dat lijkt me niet echt zinvol.

doedski
21 oktober 2006, 19:41
rinaldo, je hebt PM :satisfie: