PDA

View Full Version : Mijn POD klinkt live echt niet cool!



erikvdh
15 oktober 2006, 17:42
Heye mensen,

Ik was eens benieuwd of iemand van jullie mij een goed advies kan geven.
Gister heb ik voor het eerst met mijn top40 band live gespeeld, en ik gebruik in de repetitieruimte altijd mn pod 2.0 direct in de mengtafel en dat klinkt best goed.

Maar gister, echt het klonk nergens naar alles klonk heel rommelig, en zonder dat ik iets gedaan had aan de pre-sets die ik gebruik, ineens veel te veel bas enzo, eigenlijk was heel mn nuance weg uit het geluid.
Ik heb wel eens gelezen dat dat komt doordat je dan op andere volume niveau's speelt.

Daarom ben ik eens benieuwd of er iemand is die mij kan vertellen wat ik het beste kan doen om er voor te zorgen dat geluiden die je thuis of in de repetitieruimte maak, ook live goed uit de verf komen...

Groet van Erik.



PS. Geld voor een versterker is er momenteel niet, ik moet voorlopig de dans even uitzingen met mijn POD, reacties als, POD is niks koop een versterker ect. heb ik dus niet zoveel aan :)

schwalbe
15 oktober 2006, 18:01
Presets maken op hetzelfde volume als bij een optreden en nooit over de koptelefoon.

schwalbe
15 oktober 2006, 18:04
En trouwens, wat was je geluidsbron tijdens het optreden? een amp of een monitor? - pod door een amp klinkt bijna altijd niet lekker.

LostHighway
15 oktober 2006, 18:04
Kan ook aan de PA liggen natuurlijk..
Als je die POD op repetitie ook gebruikt zie ik niet waarom het live niet zou werken..

erikvdh
15 oktober 2006, 18:55
Normaal in de repetitie ruimte speel ik dus ook rechtstreeks in de megpanneel, maar gister kon dat niet en moest ik mn pod aansluiten op een (Tork) monitor box.
Ik denk dat die versterker die daarin zit ook een foute kleuring geeft aan het geluid.

En presets maken op hard vollume? ik denk niet dat ik daar vrienden mee maak hier in de buurt:P
Ik heb hier thuis ook alleen een kleine combo zonder loop dus dat is ook niks maar nog altijd beter dan de koptelefoon idd.

duckman
16 oktober 2006, 10:59
klonk het in de zaal ook niet goed? Of alleen op je monitor?Of beide?

Veel mensen die modeling amps live gebruiken zorgen voor hun eigen monitoring, omdat de geluidstechnici vaak niet goed hiermee om kunnen gaan.

bekende ( goede weet ik niet..) oplossingen zijn:

- een pa eindtrap met een kleine pa box
- basversterker
- ee natomic amp versterker.

maar goed, je hebt nu geen geld voor een amp,dus valt dat af.
Dan moet je bij het volgende optreden i.o.m. de monitor man langer soundchecken.

schwalbe
16 oktober 2006, 11:24
Een EQ-pedaaltje tussen je gitaar en de pod wil ook wel helpen en is sowieso erg handig. Boss maakt de populairste, de GE-7: http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/boss-ge7_350_fffef1_75.jpg

Je kan dan bas eruithalen zonder de preset te veranderen. Langer soundchecken is ook altijd goed.

Kim Wilson
16 oktober 2006, 11:50
Opletten tijdens de soundcheck is idd ook vaak een oorzaak van veel problemen. Ik heb ook regelmatig geluid gedaan voor diverse bands, en met name beginnende bands zien het nut niet zo van een soundcheck. Ze gaan dan lopen pielen en laten zien wat ze wel niet kunnen. Terwijl het toch bedoeld is om het geluid goed te krijgen, ook op het podium. Maar daar heb je als PA-man wél de band voor nodig.

Zo had ik al eens een punkrock bandje. Ze hadden hun spullen neergezet, en we waren toe aan de soundcheck. Het eerste wat ik doe, is de monitormix maken. Op e.o.a. manier hadden ze daar niet echt zin in, want ze waren constant met elkaar in gesprek. Op een gegeven moment heb ik ze er echt bij moeten roepen. Ik heb gezegd dat ik voor hun bezig was, en dat ik wel van ze moet horen of het goed is of niet.
Resultaat was dat ze aan het einde van de avond naar me toe kwamen om te zeggen dat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad. Terwijl ze dat eigenlijk zelf gedaan hebben. Maar je moet ze er wel even bijsleuren.

johantipker
16 oktober 2006, 13:23
Hypothetisch gezien zou een POD of ander modelingapparaat via een PA gewoon moeten werken....

ik zeg hypothetisch want in de praktijk valt t lang niet mee, je mist de typische druk en feel van een gitaaramp, monitors en pa spullen kunnen ook best drukken en douwen, maar t "voelt" wezenlijk anders.......

voor jezelf moet je gewoon een goeie monitor hebben..... die kosten goed geld, verder tweaken en blijven tweaken, wat thuis goed klinkt klinkt op stage / zaalvolume soms gewoon niet best... omgekeerd klinken de meeste echte gitaaramps thuis op laag volume weer ruk en komen ze in op de stage /in een zaaltje pas tot leven....

Helter Skelter
16 oktober 2006, 13:39
ik heb precies hetzelfde gehad

onlangs een Tonelab SE van een bevriende gitarist geleend omdat ik zelf wel eens wilde ervaren of modelling nou werkelijk zo slecht of goed is. Thuis wat presets ingesteld (je kent dat wel: chorusje hier, delaytje daar en ook bewust veel verschillende amp-sims gebruikt) het klonk allemaal heel overtuigend dus ik met hoge verwachtingen naar het oefenhok, SE ingeprikt in een zeer goede installatie, band erbij en.....BAGGER!....echt zo'n gemaakte sound en vooral de overdrive geluiden kwamen totaal niet uit de verf. De hele avond de SE en de geluidsinstallatie nog zitten tweaken maar het bleef op z'n best erg matig allemaal.

Het zou kunnen dat ik niet over de juiste apparatuur heb gespeeld maar ik vind juist dat zo'n modelling apparaat het overal goed moet doen maar als je er allerlei randapparatuur bij moet halen om het goed te laten klinken dan heb ik mijn bedenkingen :roll:

maar goed, voorlopig maar even geen modelling voor mij :)

boss
16 oktober 2006, 17:38
Even snel een moddeling apparaat (welke dan ook) instellen lukt meestal niet. Je hebt te maken met veel factoren (en parameters) die je geluid maken of breken, en daar moet je dan ook serieus de tijd voor nemen. Even snel een lekker geluidje maken is inderdaad meestal snel gebeurd, maar dat werkt dan ook meestal alleen in die situatie waar het in gemaakt is.

Een goed geluid zowel op huiskamer volume thuis als op de buhne is eigenlijk niet mogelijk zonder randapparatuur te gebruiken die beide situaties compenseert. Een POD rechtstreeks in een P.A. moet werken, maar hoevaak heb je de beschikking over een P.A. om je geluid serieus af te regelen?

Ik heb best een lange tijd gespeeld met een POD XT rechtstreeks in het P.A. systeem. Maar daarbij werd wel gebruik gemaakt van een eigen in-ear monitormix en eigen geluidsman. Die ook tijdens repetities aanwezig is met apparatuur. Dus die persoon kent dan ook de sterke en zwakke kanten. De XT werd daarbij aangesloten op de P.A. via 2 H&K redboxs pro's.

Uiteindelijk toch terug overgestapt op een gitaarversterker, want hoe handig en goed een dergelijk apparaat ook mag zijn... er gaat niets boven een echte buizenversterker.
Maar dat is mijn mening! ;)

vosarnout
16 oktober 2006, 22:27
Ik gebruik de tonelabSE icm een tech21 power engine (maar elke powerd monitor volstaat) Het grote voordeel is dat ik thuis over mijn studiomonitoren of over koptelefoon mijn presets maak. Ik plug tijdens repetitie/optreden in de tech21 en gaan. Exact hetzelfde als thuis. Belangrijk is dat de amp waarover je speelt fullrange is. In feite is het dan niks anders dan het zachte geluid van thuis hard weergeven. Niks meer en minder. Hooguit een beetje compensatie van de ruimte waarin je speelt doormiddel van eq. Tijdens een optreden gaat hetsignaal vanuit de tonelab doormiddel van een stereoDI naar de PA. Vanuit de DI lus ik door naar de Tech21. Een PA is uiteraard ook full range dus ook dat moet goed gaan. ( en gaat goed...)

no 1 hops
17 oktober 2006, 09:17
heeft het misschien ook te maken dat er in pod en andere moddeling app. een speaker simulator zit die bij hoofdtelefoon goed klinkt maar als het ware verdubbeld word wanneer je via echt luidsprekers werkt?
ook ingestelde delay zoals hall, en je speeld in een 'hall'.
verdubbeld dan het effect niet?

zo weet ik bv niet hoe mijn pickups werkelijk klinken omdat ik alleen via hoofdtelefoon speel op een gnx1.
een speaker kan soms een zeer groot verschil maken

schwalbe
17 oktober 2006, 10:17
Dat valt wel mee hoor; het ding is natuurlijk ook ontworpen om weergegeven te worden door koptelefoons/speakers. Probleem is wel dat elke speaker weer anders klinkt. Vooral goedkope PA speakers en monitoren klinken soms zo onnatuurlijk dat het inderdaad te veel invloed heeft.

Kim Wilson
17 oktober 2006, 10:48
Nogmaals, een goeie soundcheck is echt dé oplossing voor veel problemen. Misschien moet op de mengtafel de low-cut (mogelijkheid om het sublaag weg te filteren) wel aangezet worden. Als je niet voldoende tijd neemt om te checken, kom je daar nooit achter. Tijdens het optreden lukt je dat bijna niet meer.

vosarnout
17 oktober 2006, 11:09
heeft het misschien ook te maken dat er in pod en andere moddeling app. een speaker simulator zit die bij hoofdtelefoon goed klinkt maar als het ware verdubbeld word wanneer je via echt luidsprekers werkt?
ook ingestelde delay zoals hall, en je speeld in een 'hall'.
verdubbeld dan het effect niet?

zo weet ik bv niet hoe mijn pickups werkelijk klinken omdat ik alleen via hoofdtelefoon speel op een gnx1.
een speaker kan soms een zeer groot verschil maken

Daarom is het dus zo belangrijk dat je versterkt via full range speakers/PA. Deze kleuren het geluid niet of iig niet zoals een gewone gitaarversterker dat doet. Daarnaast is idd de soundcheck van belang. De details afstellen etc. Maar in principe moet de basis van het geluid al goed zijn.

harrie-beton
17 oktober 2006, 11:14
Omdat een pod direct op een mengtafel wordt aangesloten ben je afhankelijk van de PA die erachter hangt.
Het is zo dat veel PA's flink wat klankverschillen hebben en dat die zaal PA zeker verschilt van het bakje wat in jullie oefenruimte staat.

Een van de oplossingen is je patches goed onder de loep nemen, zit er niet teveel laag in die je in de oefenruimte niet hoort?

Verder veel optreden want van veel oefenen leer je oefenen. Ik gebruik een pod over PA sinds 2003 en na een paar optredens had ik de ziektes eruit.
Op Sunsation (Middelstum) buiten opgetreden en daar was het geluid niet best. Ondanks de soundcheck. Mijn broer liep naar de geluidsman "ik hoor geen gitaar". De geluidsman zei:



"nee ik ook niet"

Kim Wilson
17 oktober 2006, 11:19
Maar hoe soundchecken jullie dan? Je moet met de geluidsman samenwerken. Als jij een kutgeluid hebt op het podium, ben jij degene die dat aan moet geven. Als jij één op één met de geluidsman je gitaar hebt getest, kan je dit nooit overkomen. Ik loop zelf altijd één voor één de mensen langs, kijken of ik alles op de tafel binnen krijg (line check). Daarna vraag ik de muzikanten één voor één wat en hoeveel ze op de monitor willen hebben. Dan spelen ze een stukje en daarna vraag ik ze nog een keer of er nog wat anders moet. Succes gegarandeerd, maar je moet wél samenwerken met de man achter de PA.

Speeddemon
17 oktober 2006, 12:17
@erikvdh:
Je POD heeft een speaker-sim aanstaan, welke lekker werkt, als je hem versterkt via het mengpaneel (of een fullrange (bass)amp, zoals een Roland JC120). Wanneer je hem inprikt op een Tork (best matig merk trouwens) monitor, gaat DIE speaker ook meewerken, want GOEIE lineaire monitors zijn niet goedkoop (denk aan L-Acoustics etc.), dus mis je de sprankel en klinkt alles een stuk doffer en bassiger.

Optie 1: Probeer de speakersim in je POD uit te zetten in zulke situaties. Volgens mij zou dat met die 'Air' switch al aardig moeten lukken, maar pin me er niet op vast, aangezien ik al 5 jaar geen POD meer heb aangeraakt.

Optie 2: Tegen de geluidsman zeggen dat je vanwege de 'soort output' je hem op het mengpaneel MOET aansluiten, en dat ie dan maar een Auxje + monitor terugstuurt.

no 1 hops
17 oktober 2006, 12:43
ik heb geen idee hoeveel user patches de pod heeft, maar je zou evt. een oefen/studio groep kunnen maken en daarbij deze groep kopieren naar een live groep en die alleen gaan aanpassen tijdens een echt optreden

johantipker
18 oktober 2006, 10:17
Kun je niet op "volle oorlogssterkte" gaan proefdraaien in een zaaltje in je buurt? neem je je pod mee en een monitor, of t pa dat jullie regematig huren...

misschien kan je wel even een paar uurtjes terecht in een buurthuis of school?
zodat je ff rustig ongestoord kunt tweaken en aan je sounds kunt werken.
Het zou helemaal gaaf zijn als de rest van je band dan ook mee zou gaan, zodat je meteen kunt horen hoe je sound zich verhoudt tov de totale bandmix...

erikvdh
18 oktober 2006, 14:47
Wow, ik heb even niet gekeken en wat een reacties!

Bedankt iedereen, ik heb dr heel veel aan.
Het voordeel is we hebben een eigen PA en we doen ook ons eigen geluid normaal gesproken.
De situatie die ik beschrijf was echter een typische muziekavond met teveel bands en ingehuurde geluidstechnischi, wel goede hoor, maar tijd is dan altijd het probleem.
Maar het belangrijkste is inderdaad dat ik die speaker sim beter uit had kunnen zetten.
Maar over de tip van een EQ na de pod, zou die behringer ook voldoen of is dat ding tonesuck bij het leven?

En anders misschien toch maar eens doorsparen voor die amp die speciaal is gemaakt voor POD en andere moddelers, iemand ervaring met dat ding?

Erik.

harrie-beton
18 oktober 2006, 20:37
Maar het belangrijkste is inderdaad dat ik die speaker sim beter uit had kunnen zetten.


Ik ben het niet eens met dit advies. De speakersim van de pod moet aan om een goed geluid te krijgen uit een PA. Een CD van een band (opgenomen met microfoons) klinkt toch ook goed over een PA?
Het probleem zit hem eerder in je patches. Het valt me trouwens op dat jullie niet in-ear spelen.



Maar over de tip van een EQ na de pod, zou die behringer ook voldoen of is dat ding tonesuck bij het leven?


Zoek maar eens op Behringer pedalen :satisfie:

johantipker
19 oktober 2006, 16:41
Ik ben het niet eens met dit advies. De speakersim van de pod moet aan om een goed geluid te krijgen uit een PA. Een CD van een band (opgenomen met microfoons) klinkt toch ook goed over een PA?
Het probleem zit hem eerder in je patches. Het valt me trouwens op dat jullie niet in-ear spelen.




Zoek maar eens op Behringer pedalen :satisfie:

I agree,

ik zou eerder geneigd zijn om het te zoeken in de kwaliteit van de gebruikte personal monitors. Als het thuis via de koptelefoon waanzinnig klinkt heb je gewoon een monitor nodig die die kwaliteit kan weergeven, die zijn helaas niet goedkoop. Verder veel tweaken...

wat misschien ook nog werkt voor live is de aanchaf van een 19" channelstrip met subtiele (tube) compressie en consorten, om de sound wat beter en dikker in een mix te plaatsen.

Dit soort dingen zijn niet goedkoop. Ik denk dat voor serieus live werk de prijs van een setje op basis van modeling met prof. versterking de prijs van een goede tube rig niet ver ontloopt.

Speeddemon
19 oktober 2006, 16:48
Ik ben het niet eens met dit advies. De speakersim van de pod moet aan om een goed geluid te krijgen uit een PA. Een CD van een band (opgenomen met microfoons) klinkt toch ook goed over een PA?
De speakersim moet uit als ie de POD direct aansluit op een matige monitor!


Als ie direct de mengtafel ingaat, dan moet ie juist wel aan!
Dat was ook mijn/ons advies en 't geen de TS bedoelt.

Want bedenk je 't volgende:
band speelt via backline, dit wordt uitversterkt door PA. die PA wordt opgenomen en DIE opname wordt door een andere PA afgespeeld; reken maar dat alles dan te dof klinkt, vanwege een rondje 'speakers' te veel.

harrie-beton
19 oktober 2006, 19:29
De speakersim moet uit als ie de POD direct aansluit op een matige monitor!
Als ie direct de mengtafel ingaat, dan moet ie juist wel aan!
Dat was ook mijn/ons advies en 't geen de TS bedoelt.



OK, dan heb ik dat niet goed gelezen. Helaas is het bij een pod aan of uit. Je kunt niet het signaal splitsen in een "pre speaker" en "post speaker sim" tegelijk.

Nellyrocks
20 oktober 2006, 16:03
Wat een moeite allemaal.

Ik heb niet veel POD ervaring maar een vriend van mij zweert erbij. Hij gebruikte eerst een gewone verterker (oa mijn Engl) en over alles wat hij gebruikte klonkt het kut het harsh, vollumeverschil veel te veel gain, etc... Het ding was dat die POD eigenlijk een preamp is en het signaal dus van preamp naar preamp naar poweramp gaat. Prik hem in de return van de effectloop en er gaat een wereld voor je open. Hij speelt vanuit zijn POD nu in een MESA 50/50 en dat klink prima. Met eigen monitoren naar een gig gaan maak je geen vrienden mee.

Heb je dit allang geprobeerd dan weet ik het niet, nogmaals, ik ben geen line6 man, en issie mi gewoon stuk of slecht ingesteld.

no 1 hops
21 oktober 2006, 06:46
volgens mij weten de meesten hier wel dat elk merk speaker zijn eigen kleur geeft aan de output van een versterker.
als ik rechtstreeks speel via een line out of hoofdtelefoon mis is die kleuring, de fysieke beperking die elke speaker heeft om het hele geluidspectrum weer te geven.
(ergens houd het een keer op)
dus een speaker simulatie voegt dit kunstmatig toe, terwijl je dat ook toevoegt wanneer je de pod voor een normale versterkerzet met echte speaker.

de gnx die ik heb lost dit gedeeltelijk zo op.
je kunt hem via target system setup instellen van direct
en verschillende opties zoals rechtstreekst in een 12 inch speaker amp.
een 4 x 12 of zelfs wanneer je hem in een effect return van een 1 x 12, 2 x 12 en 4 x 12 zet.

dit geeft al aan dat de gedachte, als het via hoofdtelefoon goed klinkt dan MOET het ook ingeplugt in een gitaarversterker goed klinken niet helemaal klopt

thefox
21 oktober 2006, 11:15
Ik heb een hele tijd gespeeld met mn pod xt over de PA. Dit gaat wel, de zaal heeft goed gitaargeluid, maar ik had veel moeite om mezelf te horen. En ik kon mn eigen volume niet regelen onafhankelijk van de zaal... Ik heb wel heel veel tijd gestoken in het maken van goede presets, en inderdaad presets die thuis lekker klinken zijn live (hard volume) vaak een stuk minder relax en andersom. Momenteel speel ik over een Tech21 Power Engine60, dat is al een hele verbetering dan alleen over de PA spelen. De zaal krijgt nog steeds mn directe Pod geluid en ik hoor mezelf nu een stuk beter met mn Tech21! Toch blijf ik de feel van een 'echte' versterker missen, die reageren toch net ff wat anders. Dus als ik wat meer geld heb, ga ik een echte versterker kopen en zelfs dan blijft mn xt live nog handig voor effectjes etc :) Kwestie van veel proberen, testen etc, maar dan moet je ook live echt wel een redelijk goed geluid kunnen krijgen.

Hier heb je een kleine compilatie van mn laatste optreden, dit is met een mp3 spelertje direct van de PA opgenomen, en dus ook mijn directe Pod geluid (enige extra wat ik soms gebruik is mn Vox Wah, en dus niet de wah van de Pod, alhoewel, de auto wah is soms wel weer erg handig!)
http://home.planet.nl/~zijde164/yamama.mp3

harrie-beton
21 oktober 2006, 11:28
De gewone pod is ook al weer 6 a 7 jaar oud en de podxt en aanverwanten (gt8, tonelab, zoom enz..) zijn een flinke verbetering ten opzichte van de eerste pod.

Ik herken veel van je verhaal om met een pod een goed live geluid te krijgen, persoonlijk vind ik dat als je een pod hebt, gitaarversterkers moet vergeten. Een pod heeft baat bij een neutrale poweramp. Het hoeft alleen rechtdoor versterkt te worden. Je patches moet het punt van je focus zijn. Het kost wel veel werk maar het loont allemaal.

Als je er niet uit komt zou ik de pod wegdoen en een lekkere buizenversterker kopen met pedalen of een multi effect bak zoals de gt6. Een Engl is een mooi AC-DC ding maar voor een coverband te ruig denk ik.

johantipker
21 oktober 2006, 11:48
in de Werkbank van dit forum wordt veel gediscussieerd en gedebateerd over het zelfbouwen van tube amps. Het wachten is op een paar mensen die zelf gaan expirementeren met de zelfbouw van actieve monitors voor modelingapparaten.. dit is best een interessante materie. Goeie PA speakers voor laag en hoog hoeven niet eens zo duur te zijn, het ontwerpen en tunen van een echt goed scheidingsfilter is een groter probleem, dwz dat de PA speakers bijna niet meer kleuren... ook zou je kunnen denken aan het sturen van speakers via aktieve crossovers en dus bi-amping.. alles erop gericht op het modelingapparaat zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

Zo zou je een cab kunnen bouwen die uiterlijk lijkt op een gitaarcab, maar eigenlijk een super pa cab is...