PDA

View Full Version : Five 2 One - V I progressie



-=JEROEN=-
15 oktober 2006, 12:16
kan iemand mij uitleggen wat hier precies gebeurt

loop player (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/five2one.html) of MP3 (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/five2one.mp3)

edit: vraag aangepast

heinz3110
15 oktober 2006, 12:39
Effe mee zitten pielen met het mp3tje...volgens mij kan je gewoon alle kanten op! Ook omdat je zo'n verminderd akkoordje(zo heten die dingen toch? ofzo?) speelt als 2e...

Ik kwam o.a. met : Em7 /Verminderd ding (A,Eb,F#,C) ...x4 ,zoiets
Daarna: D7/D7/G met een 6je voor de sier/G(6) /Bm7/Bm7/B7/B7

Misschien wat goedkoop die mineur-majeur bij de B maar goed.
Heb je hier wat aan?

heinz3110
15 oktober 2006, 12:40
Eh,nou,hoe heten die verminderde dingen ook al weer?? Danku!

johantipker
15 oktober 2006, 15:13
GMaj7 naar Adim (met de b5 bovenin),

je kan trouwens ook ipv Adim D7b9 denken, t behelst een gealtereerde V voor GMaj7

ReinoutV
15 oktober 2006, 16:50
Ik heb mn gitaar niet bij de hand, maar ik hoorde een mineur akkoord als I en een gealtereerd dominant akkoord (b9) als V. De bovenkant van een 7b9 akkoord (stel D7b9: F# A C Eb) is inderdaad een dim, hier kun je leuke schuif dingetjes mee doen. Op dit 7 akkoord kan je harmonisch mineur 5e trap op spelen (frygisch grote terts), blues mineur, gealtereerd, wat je maar mooi vindt.
Ik hoor ook dat de bas via een kleine secunde weer naar I gaat. Je krijgt dan in principe een (stel toonsoort is Gm) Ab7#11 akkoord, waar je lydomixolydisch op kunt spelen. Dat is hetzelfde als D gealtereerd!

johantipker
15 oktober 2006, 18:47
Reinout heeft gelijk, het 1e akkoord is mineur (Em7).....

waar hingen mijn oren uit?

-=JEROEN=-
15 oktober 2006, 22:51
wat ik niet begrijp is het volgende

in mijn voorbeeld speel ik:
G (xx9787) over een |E ''|E oktaaf '|B '| baslijn... dus dan speel ik eigenlijk Em7?

en dan:
Adim7 (xx7878) over een |B ''|B '|F '| baslijn... dus dan speel ik eigenlijk B7b9 (en F7b9)?

dus je zou dit kunnen uitleggen als B7b9 (V) naar Em7 (I), dus V naar I

nou snap ik al helemaal niet waarom dan een Em7 en waarom een B7b9, want als het een E mineur progressie is, dan zou het ook een Bm moeten zijn, en andersom... nou heb ik ooit ergens gelezen dat je altijd een majeur naar een mineur mag veranderen, maar waarom dat zo is weet ik niet

de b9 alteratie is om extra spanning te creeëren zodat de oplossing van V naar I nog wat meer geaccentueerd wordt (heb ik me laten vertellen), maar voor mij is dit allemaal hogere wiskunde

ik begin net aan de hele progressie theorie en heb het gevoel dat ik een heleboel basis kennis mis om dit deuntje te begrijpen

kan iemand misschien stap-voor-stap uitleggen hoe je van E - B naar Em7 - B7b9 komt?

stap1 = E (E G# B) - B (B D# F#)
stap2 = Emaj7 (E G# B D#) - B7 (B D# F# A)
stap3 = Em7 (E G B D) - B7b9 (B D# F# A C)

van stap1 naar stap2 snap ik, maar van stap2 naar stap3 helemaal niet

en waarom dan die F in de baslijn (ipv een F#)

johantipker
16 oktober 2006, 09:35
wat ik niet begrijp is het volgende

in mijn voorbeeld speel ik:
G (xx9787) over een |E ''|E oktaaf '|B '| baslijn... dus dan speel ik eigenlijk Em7?

en dan:
Adim7 (xx7878) over een |B ''|B '|F '| baslijn... dus dan speel ik eigenlijk B7b9 (en F7b9)?

dus je zou dit kunnen uitleggen als B7b9 (V) naar Em7 (I), dus V naar I

nou snap ik al helemaal niet waarom dan een Em7 en waarom een B7b9, want als het een E mineur progressie is, dan zou het ook een Bm moeten zijn, en andersom... nou heb ik ooit ergens gelezen dat je altijd een majeur naar een mineur mag veranderen, maar waarom dat zo is weet ik niet

de b9 alteratie is om extra spanning te creeëren zodat de oplossing van V naar I nog wat meer geaccentueerd wordt (heb ik me laten vertellen), maar voor mij is dit allemaal hogere wiskunde

ik begin net aan de hele progressie theorie en heb het gevoel dat ik een heleboel basis kennis mis om dit deuntje te begrijpen

kan iemand misschien stap-voor-stap uitleggen hoe je van E - B naar Em7 - B7b9 komt?

stap1 = E (E G# B) - B (B D# F#)
stap2 = Emaj7 (E G# B D#) - B7 (B D# F# A)
stap3 = Em7 (E G B D) - B7b9 (B D# F# A C)

van stap1 naar stap2 snap ik, maar van stap2 naar stap3 helemaal niet

en waarom dan die F in de baslijn (ipv een F#)

G drieklank = G B D, met lage E in bas, heb je dus E G B D = Em7

(ik vloog er aanvankelijk mooi in, nog bedankt)

een Ve trap voor een mineur I heeft alteraties als je er een dominant akkoord van maakt (even m'n harmonieleer oppoetsen< kom hier zo op terug)

Jimi Hendrix
16 oktober 2006, 10:09
een Ve trap voor een mineur I heeft alteraties als je er een dominant akkoord van maakt (even m'n harmonieleer oppoetsen< kom hier zo op terug)

de V in mineur komt uit Harmonisch mineur... vandaar dat 't een gewone dominant is.

De laddereigen toevoegingen zijn de b9 en b13, als je er een 9 of een 13 van maakt dan zijn dàt de alteraties tov de toonsoort (toevoegingen komen dan uit de majeurladder...).

johantipker
16 oktober 2006, 10:36
Jimi was sneller....

Net als je akkoordtrappen kunt maken op de majeur en mineur ladders, kun je dat doen voor melodisch en harmonisch mineur, en dan zie je meteen alle toevoegingen

E harmonisch mineur = E F# G A B C D#

Trappen:

I EmMaj7
II F#m7
III G+Maj7
IV A7
V B7 met evt b9 en b13 (als je doorrekent naar 5-klanken)
VI CMaj7
VII D#dim

E melodisch =E F# G A B C# D#

I EmMaj7
II F#dim7
III G+Maj7
IV Am7
V B7 met +9 en b13
VI C#m7b5
VII D#m7b5

je kunt t narekenen.... en verder rekenen...

ReinoutV
16 oktober 2006, 10:42
Inderdaad, harmonisch mineur. Een dominant akkoord op de 5e trap heeft altijd een hele sterke oplossing nodig. In mineur hadden ze die niet. Om op de 5e trap van een mineur toonsoort toch een dominant akkoord te krijgen, zodat de toonsoort beter duidelijk wordt, hebben ze de 7e toon van de toonladder verhoogd. Zo krijg je B7 ipv Bm7 in de toonsoort Em.

Je gaat hier van E naar Em7 (om in jouw woorden te spreken), omdat je in de toonsoort Em zit. In jazz achtige dingen speelt je vaker 4-klanken dan 3-klanken, dus wanneer je de toonladder gaat harmoniseren, krijg je een Em7 akkoord.

De b9 en b13 op het B7 akkoord zijn inderdaad de laddereigen alteraties. De standaard toevoegingen op een dominant akkoord (9 en 13, #11 is wat aparter), zijn hier al verlaagd. Dit is dus niet helemaal majeur in mineur gebruiken, harmonisch mineur is nog meer standaard dan dat.

-=JEROEN=-
16 oktober 2006, 11:00
beide hebben geen Em7 als I akkoord

dus kom ik uit op E oorspronkelijk mineur (melodisch dalend / aeolisch)

e - fis - g - a - b - c - d

en dus


I II III IV V VI VII
Em7 F#m7b5 Gmaj7 Am7 Bm7 Cmaj7 D7
met dus een Bm7 en geen B7


de V in mineur komt uit Harmonisch mineur... vandaar dat 't een gewone dominant is.waarom harmonisch?

taylor
16 oktober 2006, 11:10
een VI V I progressie kom je wel vaker voor, uit harmonisch mineur

dat is dan Cmaj7/B7/Emin7
emin7 hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis dat zou dan Em/maj7 moeten zijn maar dat geeft minder spanning/beweging vandaar.

-=JEROEN=-
16 oktober 2006, 11:19
Ik hoor ook dat de bas via een kleine secunde weer naar I gaat. Je krijgt dan in principe een b7#11 akkoord, waar je lydomixolydisch op kunt spelen.wtf is lydomixolydisch?

ik heb ff gegoogled en vond alleen dit: http://www.xs4all.nl/~huygensf/doc/notatie.html

mooi artikel, maar ik snap er nix van :confused:

ReinoutV
16 oktober 2006, 11:27
Op het B7 akkoord verandert je toonsoort heel even. Of je toonmateriaal, hoe je het maar noemen wil. De hele tijd is het Em, met een D erin (Em7). Op het B7 akkoord verandert de D in een D#, zodat je een dominantakkoord krijgt op de 5e trap, meer spanning en een chromatische oplossing van D# naar E.

Lydomixolydisch is een samengestelde toonladder van lydisch en mixolydisch:
1 - 2 - 3 - #4 - 5 - 6 - b7 - 8:
F - G - A - B - C - D - Eb - F bijvoorbeeld.

-=JEROEN=-
16 oktober 2006, 11:27
een VI V I progressie kom je wel vaker voor, uit harmonisch mineur

dat is dan Cmaj7/B7/Emin7
emin7 hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis dat zou dan Em/maj7 moeten zijn maar dat geeft minder spanning/beweging vandaar.
ja vandaar wat? hehehe

dus als ik 't goed begrijp komt de B7b9 uit de harmonische mineur progressie van Em#7, en is de Em7 dus een alteratie

maar dan zou je ook kunnen zeggen dat de Bm7b9 uit de Em7 progressie gealtereerd is naar een B7b9

-=JEROEN=-
16 oktober 2006, 11:36
Op het B7 akkoord verandert je toonsoort heel even. Of je toonmateriaal, hoe je het maar noemen wil. De hele tijd is het Em, met een D erin (Em7). Op het B7 akkoord verandert de D in een D#, zodat je een dominantakkoord krijgt op de 5e trap, meer spanning en een chromatische oplossing van D# naar E.wanneer het een Bm7 zou zijn, zou er minder spanning zijn, maar zou het wel binnen de toonsoort blijven (E aeolisch)?


Lydomixolydisch is een samengestelde toonladder van lydisch en mixolydisch:
1 - 2 - 3 - #4 - 5 - 6 - b7 - 8:
F - G - A - B - C - D - Eb - F bijvoorbeeld.aha, dat noemen ze ook wel Overtone toch?

is eigenlijk 4e trap van melodisch mineur

taylor
16 oktober 2006, 11:38
ja, dat begrijp je goed

emin7 is eigenlijk vervanging, en de 9 toevoegen aan een dominant is een alteratie.

jaspie
16 oktober 2006, 14:59
gebeurt er bv niet iets soortgelijks in bv Autum Leaves??
Cmin7 F7 Bbmaj7 Ebmaj7 Amin7b5 D7 Gmin.

De toonsoort zou dan Gmin(natuurlijk) zijn maar verandert voor de D7 even in Gmin Harmonisch.....

ReinoutV
16 oktober 2006, 17:48
D7 komt hier inderdaad uit G harmonisch mineur. Zoals je merkt komt het heel vaak voor.

Em7 is alleen geen vervanger voor Emmaj7. De D# uit B7 is een verandering uit Em, niet andersom.

meul
16 oktober 2006, 20:01
kan iemand mij uitleggen wat hier precies gebeurt

loop player (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/five2one.html) of MP3 (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/five2one.mp3)

edit: vraag aangepast

er zit de hele tijd iemand door een mooie bas partij te pielen

-=JEROEN=-
17 oktober 2006, 01:38
wat bedoel je meul (tis met Reason gemaakt, je weet toch dat die geluiden zuigen ;))

@rein:

dus de Bm7 (uit de Em7 progressie) is gealtereerd naar een B7b9?

taylor
17 oktober 2006, 10:03
mijn voorbeeld was zo maar ff iets uit me hoofd zonder rekening te houden met jeroens vb maar komt overheen..

Jimi Hendrix
17 oktober 2006, 12:36
De b9 en b13 op het B7 akkoord zijn inderdaad de laddereigen alteraties. De standaard toevoegingen op een dominant akkoord (9 en 13, #11 is wat aparter), zijn hier al verlaagd. Dit is dus niet helemaal majeur in mineur gebruiken, harmonisch mineur is nog meer standaard dan dat.

Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar met alteratie bedoel ik: noot die veranderd tov van de toonladder/toonsoort (bijv. mol 9 in majeur).
de 9 is in majeur dan een toevoeging .

Alteratie = verandering, laddereigen alteraties bestaan dus niet :rockon:

johantipker
17 oktober 2006, 14:31
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar met alteratie bedoel ik: noot die veranderd tov van de toonladder/toonsoort (bijv. mol 9 in majeur).
de 9 is in majeur dan een toevoeging .

Alteratie = verandering, laddereigen alteraties bestaan dus niet :rockon:

Exact!

standaard II V I in majeur

mogelijke uitbreidingen / opties volgens de majeurladder voor de V:

Bijv in C

Dus II V I
Dm7 G7 CMaj7

Mogelijke opties voor V: zijn de 9 en de 13

Dus G7 9 ook af te korten tot G9
en/of G7 13 ook af te korten tot G13

standaard II V I in mineur:

Dm7b5 G7 Cm7

Mogelijke opties voor V:

b9, +9, + 11, b13

dus G7(b9)
G7(+9)
G7(+11)
G7(b13)

dit zijn de zgn gealtereerde (gemolde of gekruiste, dus veranderde) toevoegingen / opties. (alteraties worden meestal tussen () geschreven

Je kunt ook verschillende opties combineren in 1 akkoordsymbool
bijv G7(b9,b13)

Als je geen zin hebt om al de opties te vermelden, maar je wilt aangeven dat het om alteraties gaat, kun je ook G7alt schrijven.

Je kunt ook in majeur, zoals eerder gezegd, leentjebuur uit mineur gaan spelen:
(het mineur in majeur effekt)

dus bijv II Valt Im

bijv:

Dm7 G7alt CMaj7

deze "uitzondering " komt vaak voor in jazz om meer spanning te creeren in een II V I verbinding / Changes en/of om de luisteraar op t verkeerde been te zetten......

Nogmaals G7alt behelst dus in principe de opties b9 en/of +9 en/of +11 en/of b13

G7alt = een omkering van Db9(+11)

Gealtereerde tonen uit G7

b9=Ab +9=Bb +11=Db b13=Eb

Db9(+11) bestaat uit Db=1 F=3 Ab=5 Cb=B=7 Eb=9 en de G =(+11)

zie hier dezelfde tonen!!! Db9(+11) ivm G7alt noemt men in dit geval de tritonus van G7alt

Kun je van die leuke nieuwe verbindingen mee maken:

II (Vtrit) I

Dm9 Db9 CMaj9



maar liedjes van Anouk zijn ook leuk hoor om te spelen!

-=JEROEN=-
17 oktober 2006, 15:24
en wat kunnen jullie mij nog meer vertellen over de V I progressie?

majeur: V - I (bijv G - C)
maj7: V7 - Imaj7 (bijv G7 - Cmaj7)
min7: Vm7 - Im7 (bijv Bm7 - Em7)

zijn melodies en harmonies anders? (met en zonder 7!)

bestaat er ook zoiets als modale progressies (dorisch V I ofzo)?

en hoe zit het met 6 en 9 progressies?

meul
17 oktober 2006, 15:31
[QUOTE=-=JEROEN=-]wat bedoel je meul (tis met Reason gemaakt, je weet toch dat die geluiden zuigen ;))

QUOTE]

ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat dit voor mij allemaal een hoop hokus pokus is waar ik de ballen van snap :-) het staat zo proffie, ik ben gewoon jaloers :chicken:

Edit: ik ken reason alleen van naam werk zelf met fruity

-=JEROEN=-
17 oktober 2006, 15:34
Kun je van die leuke nieuwe verbindingen mee maken:

II (Vtrit) I

Dm9 Db9 CMaj9
bedoel je Des 9 of D b9

en hoe speel je deze?

Dm9 x5355x
Db9 ??????
Cmaj9 x3243x

-=JEROEN=-
17 oktober 2006, 15:40
ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat dit voor mij allemaal een hoop hokus pokus is waar ik de ballen van snap :-) het staat zo proffie, ik ben gewoon jaloers :chicken:

Edit: ik ken reason alleen van naam werk zelf met fruityik heb dit niet zelf verzonnen, maar mn gitaarleraar, maar ik snap soms de ballen niet van die vent (net zoals sommige hier op 't forum), hij gaat er maar vanuit dat ik de basis al onder de knie heb ofzo, vandaar dat ik het dus hier vraag, omdat ik dan hopelijk meerdere uitleggen krijg, op verschillende manieren, vanuit verschillende standpunten, in de hoop dat ik het óóit gá begrijpen

fruity loops heeft iets betere geluiden dan reason geloof ik, maar geef mij eigenlijk maar gewoon een multi-tracker met een beetje fatsoenlijke drum-comp, de rest speel ik zelf wel in ;)

(ben nu aan 't klooien met CuBase, heb een waanzinnige drum-plug-in gevonden, maar krijg em nog nie helemaal aan de praat :chicken: )

meul
17 oktober 2006, 16:06
ik heb dit niet zelf verzonnen, maar mn gitaarleraar, maar ik snap soms de ballen niet van die vent (net zoals sommige hier op 't forum), hij gaat er maar vanuit dat ik de basis al onder de knie heb ofzo, vandaar dat ik het dus hier vraag, omdat ik dan hopelijk meerdere uitleggen krijg, op verschillende manieren, vanuit verschillende standpunten, in de hoop dat ik het óóit gá begrijpen

fruity loops heeft iets betere geluiden dan reason geloof ik, maar geef mij eigenlijk maar gewoon een multi-tracker met een beetje fatsoenlijke drum-comp, de rest speel ik zelf wel in ;)

(ben nu aan 't klooien met CuBase, heb een waanzinnige drum-plug-in gevonden, maar krijg em nog nie helemaal aan de praat :chicken: )

Oke dan, bij mij houd het gewoon heel erg op bij de formules voor mineur en majeur en andere basis dingetjes. ik heb het wel eens geprobeerd, dan ga ik zitten lezen met een gitaar op schoot, maar binnen 1 minuut dwaal ik af en zit ik weer te spelen.

ik ken reason dus niet, maar de dingen die ik er uit hoor hier klinken toch wel erg oke vind ik. in fruity kan je sounds zelf laden dus je zit niet vast aan wat er al in zit. elke willekeurige mp3 of wav kan je sequencen. maar dit zal in reason ook zo zijn als dit een seq is

ReinoutV
17 oktober 2006, 16:27
bedoel je Des 9 of D b9

en hoe speel je deze?

Dm9 x5355x
Db9 ??????
Cmaj9 x3243x

Des 9. D b9 zou je zo: D7b9 of D7(b9) op moeten schrijven:
Db9: x4344x of:
Db9(#11) x43443, gaaf akkoord :).

johantipker
18 oktober 2006, 09:01
Jeroen,

zoals Reinout al zegt is Db Des, de mol die we met het windows keyboard maar weergeven met een kleine "b" zou normaal gesproken wat hoger rechts naast de D moeten staan.

verder adviseer ik je als je echt alles wilt weten over harmonieleer, om les te nemen bij een goede (prive) docent. er zijn ook div. particuliere opleidingen in Nederland, waar je gedurende enkele jaren alles daarover kunt leren zoals de Djam en de Schumannacademie.

Je gaat overigens niet meteen beter spelen door alles te weten, je hebt ook een hoofdvakdocent nodig, die je helpt om het geleerde in de praktijk te brengen op je gitaar, hoewel een paar hele goede harmonische oren helpen ook. Als die oren nog niet helemaal in de goeie richting ontwikkeld zijn, kan een goede docent je ook daar bij helpen.

Nou veel plezier!

taylor
18 oktober 2006, 11:13
ik heb dit niet zelf verzonnen, maar mn gitaarleraar, maar ik snap soms de ballen niet van die vent (net zoals sommige hier op 't forum), hij gaat er maar vanuit dat ik de basis al onder de knie heb ofzo, vandaar dat ik het dus hier vraag

dat lijkt me nou niet echt een goeie manier van les nemen/geven je moet het gewoon vragen als je het niet snapt al moet het 300 X.

het is belangrijk dat je niet teveel in 1 keer wil of moet doen ,anders raak je helemaal in de knop met die theorie gedoe.

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 11:39
ach ik vind Hans een toffe peer, beetje maf, net als ik, reuze enthousiast over muziek, maar soms begrijpen we elkaar gewoon niet, en dat komt door meerdere factoren

gitaar spelen is een ware passie, maar geen obsessie

ik speel al jaren in amateur bandjes, had graag op jongere leeftijd beter les gehad, toen ik nog ambitieus was, maar om nou nog de hele harmonieleer onder de knie te krijgen, zowel in theorie als in praktijk, lijkt me onbegonnen werk, dus pik ik liever hier en daar een graantje mee

vandaar deze post, ik zoek dus naar wat truukjes enzo, dingetjes die jullie geleerd of uitgevogeld hebben

Em7 - B7b9 is zo'n truukje, maar er zijn er vast meer, waar ik weer iets anders mee kan

dus als je iets leuks weet met de I V progressie, hoor ik het graag :hippie:

edit: B7b9, niet Bm7b9 natuurlijk 8-)

taylor
18 oktober 2006, 12:07
dat leer je vooral door ander mans werk te analyseren ,naar het schema kijken(of een stukje ervan) en dan wat ze er over heen soleren wat soms ook uit totaal andere theorie hoek kan zijn ook al is bv een progresie uit harmonisch mineur.

johantipker
18 oktober 2006, 12:37
ach ik vind Hans een toffe peer, beetje maf, net als ik, reuze enthousiast over muziek, maar soms begrijpen we elkaar gewoon niet, en dat komt door meerdere factoren

gitaar spelen is een ware passie, maar geen obsessie

ik speel al jaren in amateur bandjes, had graag op jongere leeftijd beter les gehad, toen ik nog ambitieus was, maar om nou nog de hele harmonieleer onder de knie te krijgen, zowel in theorie als in praktijk, lijkt me onbegonnen werk, dus pik ik liever hier en daar een graantje mee

vandaar deze post, ik zoek dus naar wat truukjes enzo, dingetjes die jullie geleerd of uitgevogeld hebben

Em7 - Bm7b9 is zo'n truukje, maar er zijn er vast meer, waar ik weer iets anders mee kan

dus als je iets leuks weet met de I V progressie, hoor ik het graag :hippie:


Bm7b9, lijkt me erg vaag, bedoel je niet B7(b9)?

Ipv V I progressie kun je ipv de V ook kiezen voor een verlaagd zevende trap
bVII naar I

Dit fenomeen komt voort uit het moll dur verhaal (probeer eens te googelen op moll dur en/of napels sext akoord) In C kan de IV trap F naar Fm veranderd worden. En vervolgens worden voorzien van een onderdominant Bb7 (die dan de bVII is)

ipv II V I in C Dm7 G7 CMaj7 kun je dan ook spelen
IVm.d. bVII I dus Fm6 Bb7 CMaj7

De Beatles waren het eerste popbandje dat de Fm verving door een Ab, waardoor de nu redelijk cliche rockchordprogressie Ab Bb C in zwang kwam.

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 13:59
ik bedoelde B7b9 inderdaad

en weet je ook nog andere toepassingen voor V I (ipv vervangingen), zoiets als met I IVm (is dat niet gewoon V I in F melodies?), maar dan met het V akkoord aangepast (zoals V7b9)

johantipker
18 oktober 2006, 14:34
ik bedoelde B7b9 inderdaad

en weet je ook nog andere toepassingen voor V I (ipv vervangingen), zoiets als met I IVm (is dat niet gewoon V I in F melodies?), maar dan met het V akkoord aangepast (zoals V7b9)

ik begrijp je vraag niet helemaal........

V I in F mineur volgens de melodische ladder zou zijn C7 naar FmMaj7
I IVm.d = CMaj7 naar Fm7

dat is niet helemaal t zelfde........ ?

andere toepassingen?

tja.....

in een akkoordschema met bijv 62 maten Dm kun je een V suggereren, door bijv af en toe even in je begeleiding het akkoord A7 aan te stippen of in je gitaarsolo zelfs even net te doen of je over het akkoord A7 speelt om dan weer op te lossen naar Dm, dat zijn dingen die wel wat meer spanning in je spel kunnen brengen.

Een truck van Martijn van Itterson:

stel je hebt een paar maten F......

denk dan eens in je solo aan het akkoord E/F en speel dan in A harmonisch mineur over het akkoord F...... om vervolgens weer op te lossen naar F majeur

dan kom je op het terrein terecht van de zgn "voorhoudingen" dwz het suggereren van akkoorden die er eigenlijk niet zijn in je begeleiding en in je solo's

zo van niet zijn maar wel zijn,

(gevaarlijk als je stemmen in je hoofd hebt)

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 17:00
zo van niet zijn maar wel zijn,

(gevaarlijk als je stemmen in je hoofd hebt)
hahaha :seriousf:

jij had het over IV naar I (F naar C), wat ook IVm naar I (Fm naar C) mag zijn, maar is dat dan niet gewoon I naar V in F melodies (Fm naar C)... ik heb het hier alleen over akkoorden, niet over een melodie lijn erbij / erover... of denk ik dan verkeerd?

voorhoudingen is waarschijnlijk nog iets te geavanceerd voor mij, maar ik zal er eens naar kijken

nog meer?

V7 naar Imaj7, maar hoe zit dat met 6 of 9 akkoorden (Vmaj9 naar Imaj9 ?)

johantipker
19 oktober 2006, 14:57
hahaha :seriousf:

jij had het over IV naar I (F naar C), wat ook IVm naar I (Fm naar C) mag zijn, maar is dat dan niet gewoon I naar V in F melodies (Fm naar C)... ik heb het hier alleen over akkoorden, niet over een melodie lijn erbij / erover... of denk ik dan verkeerd?

voorhoudingen is waarschijnlijk nog iets te geavanceerd voor mij, maar ik zal er eens naar kijken

nog meer?

V7 naar Imaj7, maar hoe zit dat met 6 of 9 akkoorden (Vmaj9 naar Imaj9 ?)

Wat jij zegt kan wel IVm.d naar I dus Fm naar C

Maar een eerste trap majeur heeft een Majeur7, een V trap heeft een 7

dus CMaj7=C E G B
C7=C E G Bb

Een VMaj7 bestaat dus formeel feitelijk niet.

change van Bijv Cmaj7 naar Fm9 = dus echt formeel I naar IVm.d.

6/9akkoorden?

in kwintgangen dus II V I

lost de terts op naar 7 of Maj7
kwint 5 naar 9

eeeh sorry moet ff lesgeven, maak het verhaal later af...

Jimi Hendrix
19 oktober 2006, 16:04
change van Bijv Cmaj7 naar Fm9 = dus echt formeel I naar IVm.d.


IVmd zou zijn: Fm6 of Fm-maj7

Fm9 is Fm79 en dat is IVmineur (IVe trap uit mineur) haha

bij moldur verandert alleen de zesde noot van de toonsoort, die wordt nl. verlaagd... dus de E wordt niet een Es, zoals je in Fm7 wel hebt...

johantipker
19 oktober 2006, 16:20
IVmd zou zijn: Fm6 of Fm-maj7

Fm9 is Fm79 en dat is IVmineur (IVe trap uit mineur) haha

bij moldur verandert alleen de zesde noot van de toonsoort, die wordt nl. verlaagd... dus de E wordt niet een Es, zoals je in Fm7 wel hebt...


Jurgen heeft gelijk!!!

sommige dingen zijn bij mij wat weggezakt, ik moet het molldur verhaal weer eens lezen in de verstofte archiefdozen studiemateriaal....... van de div part. crematoriumachtige instituten....

de change van CMaj7 naar Fm9 klinkt overigens wel bloedg...

ik was bezig met de stemvoeringsregels in de II V I

3 lost op naar 7 naar 3
5 lost op naar 9 naar 5
9 lost op naar 13 naar 9

kun je ook doen met de alteraties

6? weet ik ff niet meer, Jimi vast nog wel!
Jurgen, wellicht wil je dit nog even aanvullen.

Jimi Hendrix
19 oktober 2006, 18:15
6 lost op naar 9
in feite wat jij zelf ook al zegt.

tenzij je de drieklank met toegevoegde 6 bedoelt (six ajouté), dan is het niet echt een akkoordtoon in de stemvoeringszin van het woord geloof ik....

vandaar dat #5 oplost naar de terts en mol dertien niet.....
veelgemaakte fout, #5 verwarren met b13

Ook een mooie: b10 lost op naar b9 (binnen het akkoord), dus #9 is sowieso ook al de grootst mogelijke onzin....

als je 't simpeler houdt lost 5 trouwens op naar 1.... anders zou je meteen in 4-klanken terechtkomen

Jimi Hendrix
19 oktober 2006, 18:43
stel je hebt een paar maten F......

denk dan eens in je solo aan het akkoord E/F en speel dan in A harmonisch mineur over het akkoord F...... om vervolgens weer op te lossen naar F majeur


Dat werkt idd goed! dat kan ook goed met octotonisch of enneatonisch (E/F maar dus ook F, G#,A,C en Db). Iterson gebruikt dan trouwens graag de zigeunermineurladder, dus D# ipv de D van harmonisch mineur.
Andere meesters in het spelen over orgelpunt: Eef Albers (uiteraard), Coltrane (CD tip: coltrane's sound).

E/F is in feite een parallellisering (van dale?? haha) van Fdim wat in feite weer een omkering is van #II is die oplost naar I in sextligging.....

makkelijker kunnen we 't niet maken, wel leuker!

johantipker
19 oktober 2006, 18:45
6 lost op naar 9
in feite wat jij zelf ook al zegt.

tenzij je de drieklank met toegevoegde 6 bedoelt (six ajouté), dan is het niet echt een akkoordtoon in de stemvoeringszin van het woord geloof ik....

vandaar dat #5 oplost naar de terts en mol dertien niet.....
veelgemaakte fout, #5 verwarren met b13

Ook een mooie: b10 lost op naar b9 (binnen het akkoord), dus #9 is sowieso ook al de grootst mogelijke onzin....

als je 't simpeler houdt lost 5 trouwens op naar 1.... anders zou je meteen in 4-klanken terechtkomen

yep,


ik ben jarenlang verveeld met het schrijven van die 5 stemmige pianozettingen tijdens m'n studie

de ene school houdt stug vol aan "b10" de andere zweert weer bij "=+ 9"

ben zelf eigenlijk meer geneigd om van de b10 uit te gaan, maar op het laatste opleidingsinstituut werd dat consequent als zijnde "fout " gezien


..maar de palestijnse kwestie baart me eigenlijk meer zorgen..

johantipker
19 oktober 2006, 18:48
Dat werkt idd goed! dat kan ook goed met octotonisch of enneatonisch (E/F maar dus ook F, G#,A,C en Db). Iterson gebruikt dan trouwens graag de zigeunermineurladder, dus D# ipv de D van harmonisch mineur.
Andere meesters in het spelen over orgelpunt: Eef Albers (uiteraard), Coltrane (CD tip: coltrane's sound).

E/F is in feite een parallellisering (van dale?? haha) van Fdim wat in feite weer een omkering is van #II is die oplost naar I in sextligging.....

makkelijker kunnen we 't niet maken, wel leuker!


eeeh wat is enneatonisch? Die heb ik nog nooit gehoord .... engetonies?


en t orgelpunt, kan je dat uitleggen?

Jimi Hendrix
19 oktober 2006, 18:53
eeeh wat is enneatonisch? Die heb ik nog nooit gehoord .... engetonies?


en t orgelpunt, kan je dat uitleggen?

orgelpunt is Nederlands voor pedalnote. inside joke: omgekeerd analoog aan voorhouding!??

ennea = negen...
negentoonstoonladder,
in feite de majeurvierklanken van Giant Steps in een ladder:
C-C#-D E-F-F# G#-A-Bb

In tonale context suggereer je dan in feite 3 toonsoorten tegelijk + hun voorhoudingen (halfje lager)... (bovenstaande ladder dan benaderen vanuit D)

heerlijk...
in de klassieke muziek gebruikt door (bij mijn weten) Bartok en Messiaen..

johantipker
19 oktober 2006, 18:58
orgelpunt is Nederlands voor pedaltone. inside joke: omgekeerd analoog aan voorhouding!??

ennea = negen...
negentoonstoonladder,
in feite de majeurvierklanken van Giant Steps in een ladder:
C-C#-D E-F-F# G#-A-Bb

In tonale context suggereer je dan in feite 3 toonsoorten tegelijk + hun voorhoudingen (halfje lager)... (bovenstaande ladder dan benaderen vanuit D)

heerlijk...
in de klassieke muziek gebruikt door (bij mijn weten) Bartok en Messiaen..

Mooi! je kunt dus Giant steps over " heb je even voor mij "? spelen...

Jimi Hendrix
19 oktober 2006, 22:36
Mooi! je kunt dus Giant steps over " heb je even voor mij "? spelen...


hahaha

nog een tip: thesaurus of scales and melodic patterns van slonimski

-=JEROEN=-
20 oktober 2006, 02:02
pfff http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/120.gif http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/104.gif http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

johantipker
20 oktober 2006, 09:55
hahaha

nog een tip: thesaurus of scales and melodic patterns van slonimski

ik ga in de loop van vandaag ff aan de gang met die scale.... nou moet ik je eerlijk zeggen, ik ben geen scale hero.....in ladders denken vind ik lastig, dus waarschijnlijk ga ik gewoon die Giant steps changes... breken en plakken en dan moet je wel ongeveer zo uitkomen,
heb gisteren al wat geprobeerd... appergio's knippen en plakken van de Giant steps changes ff getransponeerd...

G#Maj7 B7 EMaj7 G7 ...CMaj7 (voorhuidingen) over een C akkoord.......

wel weer echt voer voor de freaks, lusten de honden geen brood van....
maar mits niet foutside... very intriging.... :rockon:

maar moet eerst nog wat schilderen aan de garage...

Jimi Hendrix
20 oktober 2006, 10:20
dit loopje heb ik van eef gejat:
Bb-A-F#-D (omlaag)
Gb-F-D-Bb (Gb is dezelfde als F# in vorige, daarna weer omlaag)
D-C#-A#-F# (D is dezelfde als D in vorige, daarna weer omlaag)

Enfin we dwalen nogal af, Johan hahaha

johantipker
20 oktober 2006, 11:28
dit loopje heb ik van eef gejat:
Bb-A-F#-D (omlaag)
Gb-F-D-Bb (Gb is dezelfde als F# in vorige, daarna weer omlaag)
D-C#-A#-F# (D is dezelfde als D in vorige, daarna weer omlaag)

Enfin we dwalen nogal af, Johan hahaha

yep, maar wel verleidelijk!

Jeroen stelt een vraag en t loopt uit de klauw!

maar zolang t blijft boeien boeit t niet...


back on topic!

Jeroen, er schoten me nog wat dingetjes te binnen.

Stel je speelt over een C akkoord een solo...

speel dan es een stuk E octotonisch (vanaf de terts van C)
Octo is een dim ladder, een zgn synthetische ladder, dwz geen ladder uit de zgn natuur / stam / boventoonreeks, maar gewoon mathematisch gerangschikt met uitsluitend hele en halve tonen

E octo (heel/half) is dus E F# G Ab Bb Cb(=B) Db Ebb ["esses"](=D)en weer E
deze ladder bevat dus 8 tonen, vandaar de naam octo.
["esses"] niet te verwarren met exces...

grijpt eigenlijk heel makkelijk op de gitaarhals...

octo kan nogal stuurloos klinken... je moet t niet overdrijven en op tijd weer oplossen naar een lange akkoord toon van C

dus bijv in een loopje... (omhoog)

E (vanaf de terts van C) en dan F# G (kwint van C) Ab Bb B (Maj7van C) Db D E en eindig op een lagere G (onderkwint)

dit soort dingen kunnen bezopen klinken als je t niet goed timed.
t beste kun je off beat beginnen en op een tel eindigen, de laatste toon aanhouden met sustainnnnnnnn.......

kan ook over G7 (speel je B octo ) naar C, dus V I, loopje in B octo die eindigt op een akkoordtoon van het C akkoord

en de laatste t(r)ip over G7 naar C, dus weer V I, speel de G hele toons ladder (G whole tone) over G7, weer zo'n synthetische ladder met uitsluitend hele toonsafstanden G A B C# D# E#(=F) en weer G, dit is een ladder die bestaat uit 6 tonen, een SEX ladder?

dus bijv loopje G A B C# D# over G7
en eindig met de tonen E G sustainnnn... over C

en nu verklap ik nix meer hier in t openbaar.......

behalve...

je kunt eigenlijk alles overal spelen, mits je t maar goed timed.....
Foute of valse tonen bestaan dus eigenlijk niet, ze klinken alleen vals of fout als ze ritmisch verkeerd liggen.....
(als je t goed doet kun je zo subsidie aanvragen, en dan ben je cultuur!)
the sky = the limit!

-=JEROEN=-
20 oktober 2006, 14:06
hier heb ik niet zo veel aan, maar toch bedankt voor de moeite

ik zoek toepassingen voor akkoorden schema's, variaties op de standaard V I progressie: B naar E, wordt B7b9 naar Em7, dat soort geintjes

chromatisch, octatonisch en whole-step zijn mij veel te synthetische ladders, ik moet heel hard werken om ze melodish te maken

johantipker
20 oktober 2006, 14:55
chromatisch, octatonisch en whole-step zijn mij veel te synthetische ladders, ik moet heel hard werken om ze melodish te maken


......en dat is heel normaal..... :gitarist:

-=JEROEN=-
20 oktober 2006, 15:27
jullie 2 weten wel veel man, wat is jullie achtergrond, waar komt al die kennis vandaan?

Bassbitch
20 oktober 2006, 19:59
Jeroen, daar mag je ze even over mailen. Graag ontopic blijven!

Jimi Hendrix
21 oktober 2006, 00:05
jullie 2 weten wel veel man, wat is jullie achtergrond, waar komt al die kennis vandaan?

conservatorium van amsterdam afd. jazz
maar de meesten vergeten die shit of vinden het niet interessant, ik toevallig wel.

johantipker
21 oktober 2006, 11:39
vergeten is een groot woord, sommige dingen die je niet dagelijks gebruikt zinken wat weg. Als je veel lesgeeft en dus veel kennis moet overdragen blijft er toch redelijk wat parate kennis "hangen", en je probeert jezelf toch blijven te ontwikkelen, bij te blijven en voor jezelf verder te studeren op je instrument en muzikaal te groeien. Je bent nooit uitgeleerd immers. (stilstand is achteruitgang) Daarom vind ik dit soort topics erg boeiend.

Bassbitch
21 oktober 2006, 19:15
Jeroen, daar mag je ze even over mailen. Graag ontopic blijven!

Dat was een waarschuwing, graag hier gehoor aan geven of er volgen nadere maatregelen.

Digitech
21 oktober 2006, 20:06
Edit door Bassbitch: Vragen/opmerkingen -> PM :hippie:

LaurentB
22 oktober 2006, 00:51
yep, maar wel verleidelijk!

(...)
je kunt eigenlijk alles overal spelen, mits je t maar goed timed.....
Foute of valse tonen bestaan dus eigenlijk niet, ze klinken alleen vals of fout als ze ritmisch verkeerd liggen.....
(als je t goed doet kun je zo subsidie aanvragen, en dan ben je cultuur!)
the sky = the limit!

Dat heb ik inderdaad ook eens uit de mond van John Scofield gehoord.

Overigens: vinden jullie ook niet dat het 'uitrekenen' en oefenen van dit soort toonladders en arpeggio's uiteindelijk vooral nuttig is om je gehoor uit te breiden? Is er iemand die daadwerkelijk over dit soort dingen nadenkt als-ie op het podium staat te spelen?
Je gebruikt de dingen die je geoefend en gestudeerd hebt dan toch intuïtief?

Jimi Hendrix
22 oktober 2006, 10:13
Overigens: vinden jullie ook niet dat het 'uitrekenen' en oefenen van dit soort toonladders en arpeggio's uiteindelijk vooral nuttig is om je gehoor uit te breiden? Is er iemand die daadwerkelijk over dit soort dingen nadenkt als-ie op het podium staat te spelen?
Je gebruikt de dingen die je geoefend en gestudeerd hebt dan toch intuïtief?

Ja als je speelt moet het er 'natuurlijk' uitkomen en inderdaad is het net zoveel gehoortraining als iets anders.

Wat ikzelf wel prettig vind is dat iets in een systeem te plaatsen is ipv dat je maar wat willekeurige 'rare' noten speelt, maar dan kom je al snel in een soort filosofisch debat over levenshouding etc terecht haha.

-=JEROEN=-
22 oktober 2006, 11:53
ik was een beetje aan 't googlen en kwam toen de ii-V-I-IV-vi-iii-vii* progressie tegen in C (gebaseerd op de standaar ii-V-I), dus ik een beetje klooien ermee, kwam ik op Dm7-G7-Cmaj7-Fmaj7-Am7-Em7-Bm7b5, maar dat klopte niet in mijn oren, dus ik die vi-iii-vii* omgegooid naar vii*-iii-vi, maar dat klonk nog niet helemaal goed, dus nog een beetje experimenteren en hoorde dat de Em7 als majeur beter klonk, dus kwam ik uit op: Dm7-G7-Cmaj7-Fmaj7-Bm7b5-E7-Am7, en toen werd ik helemaal enthousiast, omdat ik dacht dat ik iets tofs had uitgevonden... dus de volgende dag waren de bassist en de zangeres hier op bezoek en liet ik ze horen wat ik uitgewerkt had, en toen zei de bassist "hmmm klinkt een beetje als autumn leaves, dat jazz nummer dat je laatst speelde", en verdomd, ik had het wiel opnieuw uitgevonden, zij het net een beetje anders en in een andere key, hahaha, wat een grap, nou begrijp ik ook waarom dit zo klopte in mijn gehoor, pfff

taylor
22 oktober 2006, 12:05
ik denk dat je een paar stappen terug moet een vooral moet kijken naar
IV
II
II7

die trappen zijn eigenlijk voorbereiders op V .dus uiteidenlijk kijk je dan naar de spanning/beweging en functie's van de trappen in het schema.

als je dat beter begrijpt is het allemaal wat logischer denk ik.

-=JEROEN=-
22 oktober 2006, 12:19
daar was ik mee bezig, en zo kwam ik ii-V-I tegen

ook kwam ik dit tegen:

I-ii-V-I wordt I-II-V-I wordt I-II-IV-I

allemaal verschillende toepassingen van de V-I oplossing

taylor
22 oktober 2006, 12:44
dat kan maar normaal zou je beginnen met IV V oplossing begrijp je dat dan kun je kijken naar II V en veder met de vierklank als II7 V.
zowel in majeur als mineur bedoel ik dan.

het was ook meer als een tip bedoelt..

johantipker
22 oktober 2006, 20:19
Dat heb ik inderdaad ook eens uit de mond van John Scofield gehoord.

Overigens: vinden jullie ook niet dat het 'uitrekenen' en oefenen van dit soort toonladders en arpeggio's uiteindelijk vooral nuttig is om je gehoor uit te breiden? Is er iemand die daadwerkelijk over dit soort dingen nadenkt als-ie op het podium staat te spelen?
Je gebruikt de dingen die je geoefend en gestudeerd hebt dan toch intuïtief?


je kunt je intuitie een bepaalde richting uit ontwikkelen, eerst studeren op freaky stuff, op een gegeven moment wordt het een onderdeel van jezelf, kun je de theorie :gitarist: vergeten en weer overgaan op intuitie / gevoel.

Uiteindelijk hoop ik weer te zeggen: "a joh..ik klooi maar wat, vibe en gevoel he...?.... moet je gewoon in je hebben.... haha...

LaurentB
22 oktober 2006, 20:40
je kunt je intuitie een bepaalde richting uit ontwikkelen, eerst studeren op freaky stuff, op een gegeven moment wordt het een onderdeel van jezelf, kun je de theorie :gitarist: vergeten en weer overgaan op intuitie / gevoel.


Ja, dat is precies wat ik bedoel.

peter_heijnen
23 oktober 2006, 09:25
Ik heb een hekel aan "moeten denken" tijdens het spelen en doe dat bij voorkeur niet. Behalve op momenten als rare modulaties e.d., waarop het lastig is op je oren te vertrouwen. Dan vind ik het juist erg handig als mijn kennis me vooral over- en inzicht verschaft.

-=JEROEN=-
23 oktober 2006, 11:41
nadenken tijdens het spelen moet als 't ware vanzelf gaan

in een 1000e van een seconde bedenk ik me "hee dit is misschien wel leuk als ik het dorisch speel" en dan hop, speel ik dorisch... of "hee ik speel C D G, das G majeur, dus dan kan ik er ook Cmaj7 D7 Gmaj7 van maken", dat soort dingen moeten bijna zonder denken gebeuren

maar we dwalen weer af, toepassingen voor V-I aub, en het liefst iets practies, zo van speel eens: Em7 - Bm7b9, enz

taylor
24 oktober 2006, 10:50
tja.. dat moet je ook wel zelf kunnen of niet?
als je de akkoorden opvolging weet in trappen(zowel in majeur als mineur) kun je gewoon wat gaan invullen/proberen anders leer je het nooit.

-=JEROEN=-
24 oktober 2006, 11:27
maw, je weet ff nix te verzinnen :listen:

taylor
25 oktober 2006, 10:30
ja hoor, schuift het maar op mij af
na al je gevraag en goeie antwoorden moet je zelf toch ook wel in staat zijn om een simpele I V progressie te verzinnen lijkt mij ..

-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 12:08
daar was ik mee bezig, en zo kwam ik ii-V-I tegen

ook kwam ik dit tegen:

I-ii-V-I wordt I-II-V-I wordt I-II-IV-I

allemaal verschillende toepassingen van de V-I oplossing
ik vind wel van alles op het net en hier in het forum, maar vind het moeilijk zelf wat te verzinnen

LaurentB
26 oktober 2006, 00:12
ik vind wel van alles op het net en hier in het forum, maar vind het moeilijk zelf wat te verzinnen

Niet teveel nadenken. De standaardconstructies zijn uitgangspunten. Vanaf daar gewoon proberen en als jij het goed vindt klinken IS het goed, voor jou. En als iemand anders dat niet vindt is dat zijn of haar probleem.
Al die regels en standaarden zijn uiteindelijk ook maar schema's die mensen in de loop der eeuwen gevonden hebben; het zijn geen wetten waaraan je je per se moet houden, alleen maar handvatten die je kunt maar niet HOEFT te gebruiken.

Door zelf te proberen ontwikkel je ook weer je gehoor. Je ontdekt vanzelf wel wat er niet 'kan' of 'past'. Volgens jou dan weer, hè?

taylor
26 oktober 2006, 11:06
volgens mij moet je het wel kunnen hoor ,het hoeft niet gelijk heel moeilijk!
als je de trappen kunt spelen in akkoorden zowel majeur als mineur, 4 en 3 klank kun je het gewoon gaan invullen toch en wat proberen.

I kan zowel majeur als mineur zijn dus dan heb je in principe 24 toonsoorten tot je beschikking.(12 majeur en 12 mineur)

V blijft in zowel in een majeur als mineur progressie:majeur/dominant.

als je dan een I V I hebt als schematje kun je daar in ook nog varieren in I.
begin gewoon simpel met wat 3 klank en probeer dat uitebreiden naar 4 klank(voor V dan).

je hebt ook les toch?dan vraag je gewoon of je schematje klopt etc...

LaurentB
26 oktober 2006, 11:28
ik vind wel van alles op het net en hier in het forum, maar vind het moeilijk zelf wat te verzinnen

Wat ik als uitgangspunt neem: eenvoudigweg alle accoorden op de trappen van de toonladder waarin je zit. Dus als je in een majeurtoonladder werkt:

I IIm7 IIIm7 IVmaj7 V7 VIm7 VIIm7-5

En dan gewoon maar spelen ermee, totdat je een leuke volgorde hebt. je gehoor het werk laten doen.

Dat klopt altijd, maar wordt dientengevolge ook wat saai. Om dat te doorbreken kun je op een zeker punt een van die accoorden proberen te zien als trap van een andere toonladdder, of een kleine wijziging aanbrengen zodat je moduleert, en daarin ineens verder gaan.

Wat ik wel mooi vind, bv in A mineur:

Am Bm7-5 Cmaj7 Fmaj7, en dan vind ik het wel erg braaf worden, dus denk ik: ik maak van de f in dat laatste accoord een f#, en dan heb ik dus een F#m7-5, waardoor ik ineens in G-majeur zit.

Kan ik verder met Gmaj7 F#m7-5 Em7, maar vind ik dan ook gelijk weer saai dus doe ik ineens alsof in niet in Em aeolisch maar Em dorisch zit en maak van die F#m7-5 een F#m7, dat klinkt ineens wat krachtiger.

Dit soort dingen doe ik spelenderwijs, ik heb ze niet van tevoren zitten bedenken. Het verhaal hierboven is meer achteraf analyseren waarom het wel logisch klinkt.

taylor
26 oktober 2006, 12:51
ja ,om nou van trappen/schemas te proberen te begrijpen naar kwint modulaties dat zijn giant steps :) voor jeroen (voor iedereen trouwens)

als is die niet oppast begrijpt die er steeds minder van of niet? hehe

LaurentB
26 oktober 2006, 12:54
ja ,om nou van trappen/schemas te proberen te begrijpen naar kwint modulaties dat zijn giant steps :) voor jeroen (voor iedereen trouwens)

als is die niet oppast begrijpt die er steeds minder van of niet? hehe

Het is niet helemaal een kwestie van begrijpen; het is ook een kwestie van proberen, je krijgt dan een oor voor accoorden.

Das Schaap
26 oktober 2006, 14:31
ja ,om nou van trappen/schemas te proberen te begrijpen naar kwint modulaties dat zijn giant steps :) voor jeroen (voor iedereen trouwens)

als is die niet oppast begrijpt die er steeds minder van of niet? hehe
thats jazz man 8-)

-=JEROEN=-
27 oktober 2006, 09:26
tja, er zit een groot verschil in/tussen wanneer ik op mn gevoel speel of met mn verstand... op gevoel speel ik heel intuïtief en weet ik precies wat ik spelen moet zonder er over na te denken... soms lukt dat niet, dan hoor ik het akkoord wel in mn hoofd, maar kan het niet vinden op gitaar, en dan loop ik vast... daarom ben ik jazzlessen gaan volgen, omdat ik merkte dat het vaak jazzakkoorden zijn die ik in mn hoofd hoor

intuïtief speelde ik bijv:

x2423x - x3533x - x5756x - x7977x waarbij vooral de frasering belangrijk is
(laatste akkoord het langst spelen, 1e en 3e akkoord zijn 'passing chords')
klinkt een beetje als Jamiroquai

of bijv:

x6878x - x7978x
D#maj7 - Em7

maar hierbij liep ik al snel vast, ik hoorde wel andere akkoorden maar kon ze niet spelen/vinden, en beredeneren kon ik het al helemaal niet

LaurentB
27 oktober 2006, 09:57
tja, er zit een groot verschil in/tussen wanneer ik op mn gevoel speel of met mn verstand... op gevoel speel ik heel intuïtief en weet ik precies wat ik spelen moet zonder er over na te denken... soms lukt dat niet, dan hoor ik het akkoord wel in mn hoofd, maar kan het niet vinden op gitaar, en dan loop ik vast... daarom ben ik jazzlessen gaan volgen, omdat ik merkte dat het vaak jazzakkoorden zijn die ik in mn hoofd hoor

intuïtief speelde ik bijv:

x2423x - x3533x - x5756x - x7977x waarbij vooral de frasering belangrijk is
(laatste akkoord het langst spelen, 1e en 3e akkoord zijn 'passing chords')
klinkt een beetje als Jamiroquai

of bijv:

x6878x - x7978x
D#maj7 - Em7

maar hierbij liep ik al snel vast, ik hoorde wel andere akkoorden maar kon ze niet spelen/vinden, en beredeneren kon ik het al helemaal niet

Ja, dan werk je dus op dezelfde manier als ik, en om precies die reden heb ik ook wel eens jazzlessen gehad. Mooie accoordenprogressie, die eerste. En dat laatste is dus precies hetzelfde als wat ik ook eens gevonden had.
De manier waarop je dan verder kunt denken is: als welke trap van welke toonladder wil ik die Em7 gaan interpreteren?
Is het de tweede (dorisch), de derde (Frygisch) of de zesde (aeolisch)? Als je hem als tweede trap beschouwt kun je verder naar Fmaj7 bijvoorbeeld.

taylor
27 oktober 2006, 11:07
vanuit D#maj7 zou ik eerder naar een F/E# akkoord gaan niet naar Emin7.

maarja fout is dat niet of zo,je kunt zo maar wat proberen en achteraf analyseren.

-=JEROEN=-
27 oktober 2006, 14:32
De manier waarop je dan verder kunt denken is: als welke trap van welke toonladder wil ik die Em7 gaan interpreteren?
Is het de tweede (dorisch), de derde (Frygisch) of de zesde (aeolisch)? Als je hem als tweede trap beschouwt kun je verder naar Fmaj7 bijvoorbeeld.
aha, ga ik proberen, dank

johantipker
28 oktober 2006, 12:09
Nog een leuk akkoordschema uit de koker van Jeroen Bohan,, mijn laatste hoofdvakdocent....

Fm9 Fm7/Eb D7(b10) DbMaj7 GbMaj7(+11) Fm9 GbMaj7(+11)

Over alle akkoorden kun je improviseren in 1 en dezelfde toonladder, namelijk Fm pentatonisch (of de parallelle equivalent Ab (majeur) pentatonisch.

-=JEROEN=-
29 oktober 2006, 01:06
wil je er ook ff bijzetten hoe je ze speelt

Em=022000 bijvoorbeeld

taylor
29 oktober 2006, 11:41
vanuit D#maj7 zou ik eerder naar een F/E# akkoord gaan niet naar Emin7.



euhm dit is fout ik bedoel F/D#.

vanuit D#maj7 kun je ook naar G#maj7 dan Dmin7-5 enzo veder de typische bosa nova progressie,vanuit G# moet je dan ook de bass noten G#,C#,D spelen naar Dmin7-5 voor het mooiste effect.

D#maj7 vanaf de A-snaar
G#maj7 vanaf E-snaar
Dmin7-5 vanaf de A-snaar

-=JEROEN=-
29 oktober 2006, 21:53
ja das allemaal prachtig, maar ik had het over D#maj7 - Em7

wat zou je daar mee doen? hoe beredeneer je deze 'progressie'?

taylor
30 oktober 2006, 10:27
wat ik daar mee zou doen niks ,vind het totaal niet mooi die stap.

dus zie maar