PDA

View Full Version : 1x12 gezocht...



Dude
14 oktober 2006, 20:26
Ik zit er hard over te denken mijn 2x12 weg te doen en weer op een 1x12 over te gaan,

2 a 3 keer per maand spelen en ik word het sjouwen zo gruwelijk zat,

ik speel een multitone 50 over een marshall 1922 op dit moment, wordt altijd uitversterkt over de pa dus ik heb eigenlijk alleen voor het podium geluid die 2x12 bij me maar in kroegjes is dat ook niet echt nodig,

wat raden jullie mij aan ? ik ben 100% geil op koch + G12H30 speakers maar dat gaat niet echt met 1x12, stijl is coverband, stevige rock covers maar moet clean ook te nassen zijn dus, koch maakt een hoop goed maar bv met de 1x12 met hot100 celestion in de oefenruimte wordt ik niet blij van de cleans.

Ik koop het liefst kant en klaar, dus geen box waar ik dan over 3 maanden toch weer een andere speaker wil (marshall 1912 bv)

Wat zijn goeie 1x12's en wat moet ik me qua prijs een beetje gaan voorstellen ?

tillens
14 oktober 2006, 20:32
ik hoor hele goede dingen over de bogner 112. ben zelf niet bogner fan maar die 112 dingen schijnen erg tof te zijn.

Mitch
14 oktober 2006, 20:40
Ik zit er hard over te denken mijn 2x12 weg te doen en weer op een 1x12 over te gaan,

2 a 3 keer per maand spelen en ik word het sjouwen zo gruwelijk zat,



Serieus ? Je hebt het toch niet over een 4x12 ? Een 2x12 is juist zo lekker handzaam !
Nou ja, hoe dan ook, mijn (algemene) tip: closed back cab, op de grond zetten, beam blocker ervoor schroeven en je hebt een prima laag en flinke spreiding.

Rude Perception
14 oktober 2006, 20:46
tip: roadie:P:P:P

Tristan
14 oktober 2006, 20:47
Inderdaad, ik ben ook geen Bogner liefhebber, maar die cabs zijn echt waanzinnig, vooral de Bogner 1x12 Cube, die vond ik nog beter klinken dan een Bogner 4x12, serieus... :o
Die dingen zijn wel godsgruwelijk duur, reken maar op zo'n 550 a 600 euro...

Even iets anders, ik heb sinds kort een Marshall 2x12 kastje, de 2061CX handwired cab en die klinkt ook echt super...
Je kan de kast gewoon zo op de grond zetten zonder dat al het geluid onder je door blaast, omdat de twee speakers boven elkaar zitten en dat maakt de kast ook veel makkelijker te tillen in je eentje...
Ik vind hem makkelijk te tillen in mijn eentje en hij klinkt ook echt waanzinnig, hier zitten de door jou geliefde G12H speakers ook in...
Misschien is dat ook nog een idee, zeker het proberen waard denk ik...
Reken op zo'n 700 euro voor deze cab...

Orpheo
14 oktober 2006, 22:16
die bogner cubes, zijn ze ook speakerloos te koop? ik wil n kast kopen waar ik de EV black label in kan proppen... maar een 212je is wel duur dan zo. dus 112 is mooier. anders is t gewoon jammer geweest.

Michael AE
15 oktober 2006, 00:39
Bogner Cubes kun je niet leeg kopen, maar CAE cabs wel. Zijn (bijna) hetzelfde als een Cube.

Tristan
15 oktober 2006, 01:02
Weet je dat zeker?
Zijn de afmetingen niet anders en de ports?

Ik vond die CAE 2x12 die we getest hebben niet best klinken, die klonk echt veel minder goed dan de Bogner Cube...

Michael AE
15 oktober 2006, 02:14
Weet je dat zeker?
Zijn de afmetingen niet anders en de ports?

Ik vond die CAE 2x12 die we getest hebben niet best klinken, die klonk echt veel minder goed dan de Bogner Cube...

Nee, ze zijn vrijwel gelijk. Ik weet alleen niet in hoeverre het gebruikte materiaal hetzelfde is, maar volgens John Ou van HRI zijn ze bijna identiek. Hij heeft ze beiden, BTW.

chocolate bunny
15 oktober 2006, 04:04
Die nieuwe orange 1x12 cabs vind ik erg interresant! Orange staat ook wel bekend om z'n kwaliteit en geloof dat ze nog betaalbaar zijn ook!

Dude
15 oktober 2006, 12:39
http://www.orange-amps.de/artikel.php?nr=48.03.03

deze,...

adviesprijs 265 euro ?? niet duur idd zeg !

Squier4ever
15 oktober 2006, 12:46
vind dat er altijd zo dom uitzien..... grote top met zo'n klein kutkastje eronder.
vind het al erg met mijn 1922 met daarop een JCM800 ofzo. (helaas heb ik er zelf geen) Heb mijn zelfbouwtop dan ook aan de maten van de cab aangepast.

Dude
15 oktober 2006, 12:47
Zet je het naast elkaar ??

Ach stom stom... ik vind het wel cool staan ;)

http://www.bonkrock.nl/images/honky/images/CIMG3994.jpg

Squier4ever
15 oktober 2006, 12:53
mja ieder zijn ding. ik vind zo'n 1922 al a-rock n roll eigk, maar om nou iedere keer een 4x12 naar van en naar mijn zolderkamer te slepen is ook niks

future2future
15 oktober 2006, 13:08
Ik heb een 1x12 oversized mesa cab gehad, en was daar echt zeer tevreden over, wel groot voor een 1x12 maar goed te doen. Echt een vette sound. BTW die CAA en Bogner zijn echt ngenoeg identiek

chocolate bunny
15 oktober 2006, 13:17
Haha op die foto ziet het er wel apart uit. ;) Dan denk ik dat zo'n kleiner oranje kastje waarbij de top aan beide kant uitsteekt wel weer iets beter staat. Maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om of het wel klinkt

Neals
15 oktober 2006, 16:14
Zelf zit ik met een soort gelijk dillema. Alles meezeulen van oefenruimte naar huis. en dat 1 á 2 keer per week. Ik ga daarom mooi voor een leuke 2x12 combo.

Luid genoeg, inpluggen en spelen, en achteraf weinig sjouwwerk.

Tristan
15 oktober 2006, 16:18
Nou, dat zou al ik helemaal niet doen als je jezelf een hernia wil besparen...
De meeste 2x12 combo's wegen echt lood, een 1x12 combotje kan nog wel, maar sommige daarvan zijn al retezwaar zoals Voxen, Mesa/Boogies enzo...
Nee, dan is een topje met een 1x12 of een 2x12 veel beter te doen mijns inziens...

Neals
15 oktober 2006, 16:30
Mijn situatie is dat ik steeds luier wordt met betrekking tot 3x de trap op en neer, alles aansluiten, spelen, loskoppelen, opruimen enz.

Na ervaringen met tops, cabs, combo's en moddelingzooi ben ik er voor mezelf achter dat mijn voorkeur naar plug 'n play uitgaat.

Tristan
15 oktober 2006, 16:36
Plug and play, dat kan met een top en een kast ook hoor, het is maar een plugje meer en het scheelt je een hernia...

future2future
16 oktober 2006, 19:48
Hier vergelijkend waren onderzoek

http://static.flickr.com/33/67287002_42702eaf07.jpg?v=0

Tristan
16 oktober 2006, 19:56
Hmm, ze zijn dus niet hetzelfde...
Ik ben benieuwd of de bassports en de wiring e.d. dan wel hetzelfde zijn, eerlijk gezegd vond ik de CAE 2x12 helemaal niet geweldig klinken, die klonk echt eerlijk waar een stuk minder lekker dan de Bogner Cube, minder open, minder houtig, niet zo mooi laag etc. etc.
Echt op alle fronten minder en dat is dan een 1x12 v.s. een 2x12, dus ik zou niemand aanraden aan die CAE cabs te beginnen...

future2future
16 oktober 2006, 20:04
Niet helemaal hetzelfde, maar komt toch wel heel erg overeen.

btw je zou deze er ook nog tussen kunnen zetten

http://www.francescofareri.com/gear_vht1x12.jpg


Btw ik ben echt heel erg tevreden over mijn CAA 2x12...

Tristan
16 oktober 2006, 20:12
Tsja, VHT, daar ben ik ook niet dol op en die heeft geen Celestion speakers, maar (goedkopere) gemodificeerde Eminence speakers geloof ik...

Dat kan, heb je die hele kleine CAE 2x12?

future2future
16 oktober 2006, 20:15
http://static.flickr.com/24/91286729_3d87f38940.jpg?v=0

http://static.flickr.com/31/91286726_e08eeb85db.jpg?v=0

Hier nog wat pics, bij elke foto is de CAA links en de Bogner rechts.

Ja ik heb die kleinere 2x12

Orpheo
16 oktober 2006, 20:59
tristan, wat was eigenlijk het verschil tussen de bogner 112 en 412? ik denk eraan om die 112 te kopen en er een EV zakk wylde black label in te zetten... maar voor datzeflde geld kan ik ook (met een beetje extra) een bogner412 kopen... dus: is de 112 echt zo goed, en wat is t verschil? ik heb de komende tijd even niet veel tijd om 't zelf te testen, vandaar.

Tristan
16 oktober 2006, 21:03
Tsja, ik weet het niet, die CAE is dus iets kleiner, maar dat lijkt het enige verschil te zijn...
Die Bogner Cube klinkt in ieder geval verbazingwekkend goed, die vond ik in sommige opzichten beter klinken dan de Bogner 4x12 (gebalanceerder laag en opener, zingender) en ik vond hem persoonlijk op alle fronten beter klinken dan de CAE 2x12...
Getest met een Matchless Phoenix overigens, die amp heeft ook wel zijn eigen willetje, dus daar kan het ook aan liggen, maar die Cubes klinken echt met vrijwel elke versterker goed, ik heb ze al op meerdere amps getest...

Orpheo
16 oktober 2006, 21:10
Tsja, ik weet het niet, die CAE is dus iets kleiner, maar dat lijkt het enige verschil te zijn...
Die Bogner Cube klinkt in ieder geval verbazingwekkend goed, die vond ik in sommige opzichten beter klinken dan de Bogner 4x12 (gebalanceerder laag en opener, zingender) en ik vond hem persoonlijk op alle fronten beter klinken dan de CAE 2x12...
Getest met een Matchless Phoenix overigens, die amp heeft ook wel zijn eigen willetje, dus daar kan het ook aan liggen, maar die Cubes klinken echt met vrijwel elke versterker goed, ik heb ze al op meerdere amps getest...

heeft de 412 niet veel meer druk, punch, dikheid, en meer veelzijdig allround? voor dikke metal en lekkere blues?

Tristan
16 oktober 2006, 21:13
tristan, wat was eigenlijk het verschil tussen de bogner 112 en 412? ik denk eraan om die 112 te kopen en er een EV zakk wylde black label in te zetten... maar voor datzeflde geld kan ik ook (met een beetje extra) een bogner412 kopen... dus: is de 112 echt zo goed, en wat is t verschil? ik heb de komende tijd even niet veel tijd om 't zelf te testen, vandaar.

Tsja, wat jou betreft en wat betreft de Zakk Wylde EV speaker in een Bogner Cube, daar kan ik niet echt een zinnig antwoord op geven...
De Bogner 4x12 heeft meer laag, misschien ook wat meer ballen, maar de 1x12 klinkt gebalanceerder en opener, terwijl deze ook echt Rockt, misschien eigenlijk wel meer dan de 4x12 omdat de 1x12 wat opener klinkt (beide met Vintage 30's getest)...
Ik zou gewoon een Bogner 4x12 met Greenbacks, een Bogner 4x12 met Vintage 30's en een Bogner 1x12 Cube met Vintage 30's testen en daarop mijn keuze baseren als ik jou was, je hoeft alleen maar een keer naar Van De Haar te rijden en je was ook al op zoek naar die Bare Knuckle pickups die hij volgens mij ook gewoon heeft liggen, dus het is denk ik wel de moeite waard...

Orpheo
16 oktober 2006, 21:14
Tsja, wat jou betreft en wat betreft de Zakk Wylde EV speaker in een Bogner Cube, daar kan ik niet echt een zinnig antwoord op geven...
De Bogner 4x12 heeft meer laag, misschien ook wat meer ballen, maar de 1x12 klinkt gebalanceerder en opener, terwijl deze ook echt Rockt, misschien eigenlijk wel meer dan de 4x12 omdat de 1x12 wat opener klinkt (beide met Vintage 30's getest)...
Ik zou gewoon een Bogner 4x12 met Greenbacks, een Bogner 4x12 met Vintage 30's en een Bogner 1x12 Cube met Vintage 30's testen en daarop mijn keuze baseren als ik jou was, je hoeft alleen maar een keer naar Van De Haar te rijden en je was ook al op zoek naar die Bare Knuckle pickups die hij volgens mij ook gewoon heeft liggen, dus het is denk ik wel de moeite waard...

de bareknuckles heb ik in de UK besteld! :D helemaal naar mijn specs en wensen. tonewise, en qua looks! voor minder dan wat vd haar rekent ;) dus tis alleen een rondje vd haar voor de kasten :) ga ik denk ik doen bij wijze van sinterklaas/kerstcadeau.

Tristan
16 oktober 2006, 21:16
heeft de 412 niet veel meer druk, punch, dikheid, en meer veelzijdig allround? voor dikke metal en lekkere blues?

Ik weet het niet, voor solo's en voor Pop dingen zou ik 9 van de 10 keer de 1x12 prefereren denk ik, voor Rock dingen vind ik ze niet veel onderdoen voor elkaar, maar voor extreme Rock en Metal dingen kan het zijn dat de 4x12 beter is, dat durf ik niet direct te zeggen...
Blues, sommige Vintage Rock dingen en solo's zijn waarschijnlijk weer beter met Greenbacks denk ik...

Orpheo
16 oktober 2006, 21:26
ja ik zit met deze 2 scenarios in mijn hoofd:

bogner 412 stock ongemod

OF

bogner 112 met EV black label
Orange 112 met greenback.

staat wel vetter.... en past prachtig bij elkaar vermoed ik... 2 minikastjes op mn marshall, en daarop de CMW...

Tristan
16 oktober 2006, 21:31
Dan zou ik toch voor een Bogner 4x12 stock, of voor twee Bogner 1x12 Cubes stock gaan denk ik, maar eerlijk gezegd denk ik dat die extra 1x12 niet veel zal toevoegen hoor, zeker niet als je een 25 watt Greenback tegenover een 300 watt EV speaker zet...
In jouw geval zou ik dan dus voor een Bogner 1x12 Cube met EV speaker gaan, of voor een Bogner 4x12 met Greenbacks of Vintage 30's...
For what it's worth, ik vond die Orange 2x12 kast verre van lekker klinken, heel muf en dof, veel muffer en doffer dan de Bogner 4x12, ik denk niet dat die Orange 1x12 net zo goed is als de Bogner Cube...

Orpheo
16 oktober 2006, 21:42
Dan zou ik toch voor een Bogner 4x12 stock, of voor twee Bogner 1x12 Cubes stock gaan denk ik, maar eerlijk gezegd denk ik dat die extra 1x12 niet veel zal toevoegen hoor, zeker niet als je een 25 watt Greenback tegenover een 300 watt EV speaker zet...
In jouw geval zou ik dan dus voor een Bogner 1x12 Cube met EV speaker gaan, of voor een Bogner 4x12 met Greenbacks of Vintage 30's...
For what it's worth, ik vond die Orange 2x12 kast verre van lekker klinken, heel muf en dof, veel muffer en doffer dan de Bogner 4x12, ik denk niet dat die Orange 1x12 net zo goed is als de Bogner Cube...

zit wat in natuurlijk :) moet nog maar eens flink testen!

maestro_nl
16 oktober 2006, 22:02
Een EV speaker klinkt (in mijn oren) niet echt in een gesloten of nagenoeg gesloten (ported) kast.

Een zware speaker (lees: veel rendement) klinkt toch het beste in een Thiele.
Een Thiele is nl. berekend op een EV.
Omgekeerd: een V30 in een Thiele? tip: middelste port dicht maken.

Best of both worlds? probeer een MB Thiele met EV en een 1x12 met V30.

Getest met o.a. Brunetti 2x12 (open/half/closed), Mesa/Boogie Thiele, Mesa/Boogie Recto 2x12, Bogner Cube.

Mesa/Boogie Thiele:
http://gtrgear.com/images/frontloaded.jpg

Orpheo
16 oktober 2006, 22:41
ik heb de EV black label gehoord in een gesloten hiwatt kast, en dat was echt meesterlijk prachtig heerlijk ongeloofllijk lekker. woorden schieten tekort....precies wat ik wil wat cab betreft.

Tristan
16 oktober 2006, 23:01
Sorry, maar Mesa/Boogie cabs en Bogner cabs is echt geen vergelijk...
Ik vind de Mesa/Boogie cabs met afstand de minste cabs die ik ooit gehoord heb, dozig, geen zingend laag, niet open, geen ballen, kartonnig, dun, geen projectie, echt compleet waardeloos als je er een andere willekeurige cab naastzet...

future2future
16 oktober 2006, 23:14
Smaken verschillen. Ik vind mesa over het algemeen goed. Dat het minder exclusief en boutique is, maakt het niet minder goed. Ik ben benieuwd als je ze geblindoekt A/B't , welke je dan het best vind en je dus je alleen maar laat lijden door je oren, niet door merken en door faam en looks

Tristan
16 oktober 2006, 23:54
Faam en looks doen mij echt niets, die Mesa/Boogie cabs werden keer op keer weggeblazen door de Bogner cabs i.m.o...
Die Mesa/Boogie cabs, daar heb ik echt helemaal niets mee, dat was wat ik probeerde te zeggen en veel goedkoper dan een Bogner kast zijn ze ook niet, weinig waar voor je geld dus wat mij betreft...

Kim Wilson
17 oktober 2006, 08:31
Sorry, maar Mesa/Boogie cabs en Bogner cabs is echt geen vergelijk...
Ik vind de Mesa/Boogie cabs met afstand de minste cabs die ik ooit gehoord heb, dozig, geen zingend laag, niet open, geen ballen, kartonnig, dun, geen projectie, echt compleet waardeloos als je er een andere willekeurige cab naastzet...
Je zou eens af moeten leren om alles af te branden wat ook maar iets minder is dan het beste. Dat is beter voor je imago. Het is niet altijd goed of slecht. Er zijn ook mensen wél tevreden over dingen die jij niet mooi vindt. En dat loop jij keer op keer tot de grond af te fakkelen. Dat is niet leuk voor degene die toevallig dat heeft.

Zie het als een tip...

heavy-metal-thunder
17 oktober 2006, 08:41
http://www.orange-amps.de/artikel.php?nr=48.03.03

deze,...

adviesprijs 265 euro ?? niet duur idd zeg !

Ben je zeker van die 265 euro???

Als dat zo is, dan gaat mijn 1936 (2 * G12 H30 vintage) dadelijk buiten! In mijn ene groep kan ik makkelijk mijn 1960 meenemen, maar met de andere groep moet ik telkens de trap op. Noch met mijn 1960 noch met de 1936 vind ik dit praktisch. Kan ik beter de 1936 verkopen en een 1*12 aanschaffen.

heavy-metal-thunder
17 oktober 2006, 08:59
idd. bij musicstore 265, maar is niet met V30 in.

Dude
17 oktober 2006, 10:34
Zie het als een tip...


hou het effe gezellig hier aub !!!






Goed... ik heb gister een offerte aangevraagd voor het laten repareren van mijn Rola G12H speaker dus ik laat het daar van afhangen...

Anders word het idd die 1922 de deur uit en een goeie 1x12, mijn voorkeur gaat momenteel uit naar bogner of koch.

Kim Wilson
17 oktober 2006, 10:38
Ik wil het best gezellig houden, maar ik word zo langzamerhand een beetje moe van de manier van beoordelen van Tristan. Hij weet zelfs op zijn manier te emmeren over whisky. Ik stoor mij er echt aan, en ik heb me vreselijk ingehouden bij het typen van de voorgaande post.

Tristan
17 oktober 2006, 10:51
Je zou eens af moeten leren om alles af te branden wat ook maar iets minder is dan het beste. Dat is beter voor je imago. Het is niet altijd goed of slecht. Er zijn ook mensen wél tevreden over dingen die jij niet mooi vindt. En dat loop jij keer op keer tot de grond af te fakkelen. Dat is niet leuk voor degene die toevallig dat heeft.

Zie het als een tip...

Ja, sorry hoor, maar ik kan me gewoon zo opwinden over het feit dat een fabrikant als Mesa/Boogie, of liever nog de importeur, zegge Voerman, zoveel geld vraagt voor die Mesa/Boogie dingen...
Die kasten van Bogner zijn echt beter en helemaal niet veel duurder, dus ik snap niet waarom iemand nu nog een Mesa/Boogie kast zou kopen, of ze moeten Metal spelen ofzo, het zou kunnen dat die Mesa/Boogie kasten daar beter geschikt voor zijn, maar voor andere stijlen echt no way, sorry...
Ik snap gewoon niet waarom iemand iets dat minder is dan het beste zou kopen als dat niet eens zoveel geld scheelt, sorry...

future2future
17 oktober 2006, 10:56
Ja, sorry hoor, maar ik kan me gewoon zo opwinden over het feit dat een fabrikant als Mesa/Boogie, of liever nog de importeur, zegge Voerman, zoveel geld vraagt voor die Mesa/Boogie dingen...
Die kasten van Bogner zijn echt beter en helemaal niet veel duurder, dus ik snap niet waarom iemand nu nog een Mesa/Boogie kast zou kopen, of ze moeten Metal spelen ofzo, het zou kunnen dat die Mesa/Boogie kasten daar beter geschikt voor zijn, maar voor andere stijlen echt no way, sorry...
Ik snap gewoon niet waarom iemand iets dat minder is dan het beste zou kopen als dat niet eens zoveel geld scheelt, sorry...

Ja dat is jouw mening, ik weet dat Al Di Meola zweert bij Mesa Kasten, Net Als Lee Ritenour, dat zijn toch niet echte metalheads. Kijk is vind bogner ook te gek, net als mesa, maar ik vind gewoon dat in het topsegment er niet echt sprake is van goed en slecht, maar of iets jouw smaak is.

En btw de prijzen van Mesa zijn nagenoeg gelijk aan die van Bogner

Tristan
17 oktober 2006, 10:56
Ik wil het best gezellig houden, maar ik word zo langzamerhand een beetje moe van de manier van beoordelen van Tristan. Hij weet zelfs op zijn manier te emmeren over whisky. Ik stoor mij er echt aan, en ik heb me vreselijk ingehouden bij het typen van de voorgaande post.

Hee man, dat Whisky topic is mijn eigen topic en ik had toch duidelijk aangegeven dat het over Single Malt ging, dat is gewoon iets heel anders dan blended Whisky, die lust ik niet echt, kan ik toch ook niets aan doen?
Voor de rest was het helemaal geen geemmer, want het was toch een leuk verhaaltje over Allan Holdsworth enzo en welke Single Malt Whisky's ik heb geprobeerd en welke ik lekker vond?

Kim Wilson
17 oktober 2006, 11:03
Ja, dat is ook zo. Misschien maak ik me er ook wel te druk om. Maar het gaat mij om de algehele manier van beoordelen van wat jij niet mooi of goed vindt. Kijk, ik vind je een goeie vent hoor, laat daar geen misverstand over zijn. Maar alles moet ballen hebben, en als het dat niet heeft, vind jij het per definitie slecht. Dat mag natuurlijk, dat is een mening. Maar het is voornamelijk de manier waarop...

Trouwens, in welk opzicht is die mesa kist slechter? Constructief, houtsoort? Of enkel klank? Er zit in allebei evenveel hout, tolex en grill, en een 12" speaker. Dus eigenlijk vind ik het niet raar dat ze ongeveer even duur zijn...

Tristan
17 oktober 2006, 11:10
Ja dat is jouw mening, ik weet dat Al Di Meola zweert bij Mesa Kasten, Net Als Lee Ritenour, dat zijn toch niet echte metalheads. Kijk is vind bogner ook te gek, net als mesa, maar ik vind gewoon dat in het topsegment er niet echt sprake is van goed en slecht, maar of iets jouw smaak is.

En btw de prijzen van Mesa zijn nagenoeg gelijk aan die van Bogner

Tsja, zowel Al DiMeola als Lee Ritenour zijn nou niet echt voorbeelden wat betreft sound denk ik, het is wel aardig, maar er zijn zat gitaristen die een betere sound hebben lijkt me, of ben ik echt niet objectief als ik dat zeg?
Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er mensen zijn die Al DiMeola of Lee Ritenour zo'n goede sound vinden hebben dat ze die sound prefereren boven vrijwel alles...
Tsja, ik kan er echt niets aan doen dat ik die Mesa kasten zo slecht vind in vergelijk met Bogner kasten, het is gewoon zo dat ik dat vind en ik probeer altijd te omschrijven waarom ik het vind...
Ik hang ook een beetje te vaak rond hier en met die piep in mijn oor kan ik geen reet doen, dus dan is de verleiding om telkens te reageren wel erg groot, mijn excuses daarvoor...
Tsja, perfectionist die ik ben, de test zei het al, maar jullie wisten het waarschijnlijk evenals ik ook al wel... :)

Kim Wilson
17 oktober 2006, 11:14
Tja, ik zou ook graag een ouwe BF Fender amp willen hebben, maar ja, daar moet wel het geld voor zijn. Voorlopig red ik me prima met een Hotrod Deluxe. Als ik dan lees dat jij dat de grootst mogelijke rotzooi vindt, kan ik niet zeggen dat ik daar blij van word. Snap je een beetje wat ik bedoel?

future2future
17 oktober 2006, 11:15
Het was ook bedoeld als voorbeeld dat die kasten niet alleen voor metalheads zijn. Maarja verder vind ik Bogner ook te gek, maar geen van hun amps die ik heb geprobeert hebben mij overtuigd om mijn huidige amp de deur uit te doen, ik moet wel zeggen dat ik de XTC zelf nooit heb getest, dat wil ik nog wel heel graag een keer.

Tristan
17 oktober 2006, 11:26
Tja, ik zou ook graag een ouwe BF Fender amp willen hebben, maar ja, daar moet wel het geld voor zijn. Voorlopig red ik me prima met een Hotrod Deluxe. Als ik dan lees dat jij dat de grootst mogelijke rotzooi vindt, kan ik niet zeggen dat ik daar blij van word. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ja, sorry, ik ben soms wel een beetje direct in mijn bewoordingen, maar dat het rotzooi is heb ik volgens mij niet gezegd, dat is volgens mij zelfs voor mij wel een beetje extreem...
Tsja, ik zou niemand zo'n Fender Hot Rod aanraden, omdat er mijns inziens op dit moment alternatieven te koop zijn die niet eens duurder zijn en mijns inziens net even wat lekkerder klinken...
Mijn excuses in ieder geval...

Tristan
17 oktober 2006, 11:29
Het was ook bedoeld als voorbeeld dat die kasten niet alleen voor metalheads zijn. Maarja verder vind ik Bogner ook te gek, maar geen van hun amps die ik heb geprobeert hebben mij overtuigd om mijn huidige amp de deur uit te doen, ik moet wel zeggen dat ik de XTC zelf nooit heb getest, dat wil ik nog wel heel graag een keer.

Ja, Jazz/Fusion mannen, ook de Nederlandse, gebruiken die kasten inderdaad graag, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die Bogner kasten voor Jazz ook erg lekker zijn hoor, vooral die 1x12 Cube, die heeft een soort zangerigheid, openheid, dynamiek en laag die je met een cleane sound ook heel erg goed hoort, erg mooi vind ik...

Tristan
17 oktober 2006, 11:33
Ja, dat is ook zo. Misschien maak ik me er ook wel te druk om. Maar het gaat mij om de algehele manier van beoordelen van wat jij niet mooi of goed vindt. Kijk, ik vind je een goeie vent hoor, laat daar geen misverstand over zijn. Maar alles moet ballen hebben, en als het dat niet heeft, vind jij het per definitie slecht. Dat mag natuurlijk, dat is een mening. Maar het is voornamelijk de manier waarop...

Trouwens, in welk opzicht is die mesa kist slechter? Constructief, houtsoort? Of enkel klank? Er zit in allebei evenveel hout, tolex en grill, en een 12" speaker. Dus eigenlijk vind ik het niet raar dat ze ongeveer even duur zijn...

Ik zal er op proberen te letten, het is helemaal niet mijn bedoeling om andere mensen te kwetsen...

Hierin heb je dan eigenlijk ook wel weer gelijk, er zit evenveel in een Bogner kast als in een Mesa/Boogie kast, dus dat ze evenveel kosten is ook niet zo heel vreemd...
Ik beoordeel die dingen puur op klank, qua constructie zijn ze allebei van het niveau "kan je van de trap laten vallen, aansluiten en spelen"...

Kim Wilson
17 oktober 2006, 11:37
Tja, dan is het niet zo raar dat ze ongeveer even duur zijn. Dan is het aan de klant of hij voor bijna hetzelfde geld een heel goeie cab koopt. Als iemand dan een Mesa koopt, dat zou dan enigszins vreemd zijn, als ik je begrijp.

Laten we elkaar verder niet meer aanvallen of beschuldigen, ik denk dat we wel van elkaar weten hoe we over dingen denken en praten. :)

Biertje? :)

Mitch
17 oktober 2006, 11:49
Liever een single malt :D
Duidelijk zijn in oordelen blijft altijd lullig voor degene die iets heeft dat door een ander als 'slecht' wordt beoordeeld, maar maak daar nooit een persoonlijke kwestie van. :hippie: Als je Tristan's posts leest kan ik me best voorstellen dat je 't geneuzel vindt (we zijn niet allemaal even precies), maar je kunt 'm lastig op beledigingen betrappen ;)

On topic: Dude, ik heb nog een Rivera 1x12 volgens het Thiele concept, dus ook gepoort à la de Mesa's en de Bogner. Als je een keer wil horen hoe dat klinkt kun je 'm wel een keertje testen of lenen als je wil.

Dick Wolkendeck
17 oktober 2006, 11:52
Hoi Dude, je schrijft dat je een Multitone hebt. Heb je overwogen een Koch 1 x 12" cab te kopen? Ik heb er ook eentje en ik vind hem heel mooi klinken. Wel beetje duur misshien, hoewel, het gaat hier toch over Mesa's en Bogners, dus dat zou moeten meevallen.

Groet!

Dude
17 oktober 2006, 12:30
Als je een keer wil horen hoe dat klinkt kun je 'm wel een keertje testen of lenen als je wil.

Yoyo mitch bedankt !! Moet zeggen dat rivera me niet zo heel erg trekt maar bedankt voor je aanbod !




Hoi Dude, je schrijft dat je een Multitone hebt. Heb je overwogen een Koch 1 x 12" cab te kopen?

jazeker !! ga binnenkort maar eens op zoek naar een zaakje die zowel koch als bogner heeft staan denk ik !

Mitch
17 oktober 2006, 13:02
Goed dat 't je niet trekt, de cab staat ook niet te koop :D
Maar goed, er zit een dikke Celestion in en het is een closed back, gepoorte 1x12....het gaat dus niet om het merkje maar om het idee !

Dude
17 oktober 2006, 13:32
ah ok haha, ligt er aan welke celestion het is ? Ik heb zelf een zelfbouw openback met 1x12 hot 100 (opvolger van de G12H100) en moet zeggen dat ik daar best over te spreken ben voor het oefenen maar voor live doe ik het liever niet. Kast is behoorlijk bassig, bassiger dan de 1x12 van marshall met die 150 watter er in, maar voor mijn livesound vind ik het toch ietsje minder.

Tristan
17 oktober 2006, 14:31
@Dude:
Ja, dat is inderdaad ook mijn beleving met sommige Celestions uit de standaard serie, ik heb zelf die V60 wel eens in een 1x12 open back combo gehad en daarin klonk die speaker al baszwaar en voor de rest een beetje kil en doods...
Wat dat betreft vind ik die Vintage 30 dan een heel stuk lekkerder klinken...

Koch heeft tegenwoordig toch die Jensen speakers erin zitten?
Ben ik zelf ook niet echt weg van, maar die oude kasten hebben volgens mij wel een Vintage 30, misschien kan je zo eentje nog tweedehands vinden...
Ik blijf erbij dat ik als ik jou was zeker die Bogner 1x12 Cube zou checken, alleen hebben ze die bijna nergens staan...
Ik zit te denken waar ze zowel een Koch kast als een Bogner kast zouden kunnen hebben staan, maar eerlijk gezegd denk ik dat je meer succes zult hebben bij iemand hier op het forum...
Er moet toch wel iemand hier op het forum zitten die zowel een Bogner Cube als een Koch 1x12 heeft?
Post het anders eens onder Racks, daar zitten wel wat 1x12 gebruikers, en anders misschien bij Kees Dee?
Erik Van De Haar heeft de Bogner Cubes zeker weten staan...
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt...

Alain
17 oktober 2006, 15:18
Ik heb deze :
http://files.myopera.com/AlainCarels/albums/4568/S5300482.JPG
http://files.myopera.com/AlainCarels/albums/4568/S5300483.JPG
gebruik ze voor de wets in mijn WDW

Ik heb ze niet vergeleken met de bogners, omdat ik deze voor minder dan de helft kon krijgen. Maar ik wil ze gerust eens naast elkaar zetten.

Tristan
17 oktober 2006, 16:00
Apart ding, met vier? ports...
Wat voor speaker zit er in?

MaBeCo
17 oktober 2006, 16:46
Dat is nou ook toevallig, ook ik wil een test doen met dezelfde cabinets, te weten Bogner 1 x 12, Bogner 2 x 12 versus Koch 2 x 12..., maar inderdaad waar kan dit getest worden...?

future2future
17 oktober 2006, 21:55
Ik zou toch ook naar de 1x12 Custom Audio kijken

Michael AE
17 oktober 2006, 22:24
Mesa en bogner vergelijken is zinloos, en met Tristan in discussie gaan al helemaal...

Lachen! Nationale "zeik Tristan af" dag!

Tristan, je bent een lulhannes.


Mesa gebruikt dikker berkenplex en zwaarder berkenplex dan bogner oor zover ik heb kunnen zien, daarnaast is een bogner meer gericht op de britse sound en de Mesa's zijn echt gebouwd op de Amerikaanse sound, Mesa's en Fenders klinken geniaal over een Mesa Cab, en marshalls ook, vind ik.

Mijn Bogner 4x12 is een stuk dikker dan mijn Mesa 4x12 was en bij de 1x12's is dit ook niet anders.

Bogner cabs zijn gemaakt voor Bogner versterkers en Mesa cabs voor Mesa's. Dat hele Brits/Amerikaans verhaal vind ik een beetje vreemd. Mijn Mesa Recto klonk in elk geval beter over mijn Bogner cab dan over de Mesa.

Wat ik wel kan zeggen is dat de Mesa misschien iets geschikter is voor Zware Metal, omdat hij wat klinischer en droger klinkt.


Die thiele cabs zijn btw mijn favoriet als het gaat om 1x12's, veel meer druk en laag dan de gemiddelde ported 1x12 van VHT of Bogner.

Maarja, test ze gewoon en zoek jouw favoriet uit.

Vaag, in mijn ervaring zijn Mesa Thiele cabs juist een stuk minder vol en rond dan de Bogner Cube en heeft de Bogner duidelijk meer punch. Met dezelfde speaker BTW.

MaBeCo
17 oktober 2006, 22:30
Kan er iemand van jullie specialisten mij antwoord geven op de volgende vraag...? Ik zoek een cabinet voor mijn Koch Studiotone top, ik denk aan een Bogner V30 1x 12, Bogner V30 2 x 12 en de Koch VG12-90 2 x 12.
Zo'n studiotone is 20 Watt, hoeveel vermogen ( Watt ) moet/mag ik er onder hangen? Ik lees dat die Celestion V30 speakers 60 Watt zijn, is de 1 x 12 dan 60 Watt, de 2 x 12 120 Watt?
is een 60 Watt speaker voldoende voor een 20 Watt head?

tillens
17 oktober 2006, 22:57
Ik was laatst bij feedback en daar was dus iemand aan het spelen over zoon 15 watt orange ding over een cab, en ik weet nog wel mijn reactie, dat het nogal compact klonk, goedkoop... mijn andere ervaring met orange was dat ik het onbruikbaar hard vond, en mijn derde ervaring was op het podium met racoon dat ik dacht, wat een banaal geluid...dus op zich zou ik eerder voor de wat robustere sound gaan dan het britse... dus ik kan me wel conformeren met tristan maar wilde gewoon weten welke amps hij over de cab had gegooid..

Michael AE
17 oktober 2006, 23:09
Aan de buitenkant ja, het echte constructiehout niet. Daar is bogner volgens mij 16-18 en mesa 18 of 20 mm.

Bovendien gebruikt mesa zwaarder berkenplex, wat zorgt voor een stuggere constructie/sound

Nee hoor, de Bogner is ietsjes dikker dan de Mesa. Mijn Bogner 4x12 is net zo zwaar als mijn Mesa Oversized(!) 4x12.


Tja, dat vind ik niet, ik vond de Mesa triple recto beter over over een mesa cab. Ligt er maar aan wat je ermee wil doen he.

Tsja, als je alleen maar Metal speelt, kan ik me voorstellen dat je de stugheid en het extra laag van een Mesa Cab wel kan waarderen. Als echter je schaamhaar eindelijk gaat komen (:p) en ook ander stijlen gaat spelen, dan ga je de veelzijdigheid en voornamelijk de ontzettend gebalanceerde klank van de Bogner juist weer meer waarderen.


Tja, dat is wat de meeste mensen met recto's maken.

Welnee, man. Een Recto is net zo zeer een Rock amp als een Metal amp. Of je moet Nickelback, Live, Kane, Foo Fighters, enz. metal vinden.


In een thiele hoort geen v30 maar een EV. Met v30 is het geen waardevolle toevoeging imo.

Misschien niet, maar ik ben helemaal niet van de EV's. Veel te klinisch. Toch, stop een EV in een Cube, en oordeel dan. Het is een beetje vreemd om een cab met EV te vergelijken met een cab met een V30. Dat zei jij ook al, natuurlijk.


Hier is dus duidelijk uit op te maken dat ik een Metal sound zoek en dus mesa fan ben :satisfie:

AART IS EEN FANBOY!

Ik speel ook metal, maar hou totaal niet van de typische metalsound. Waarschijnlijk hebben we daarom een andere smaak. ;)

future2future
17 oktober 2006, 23:13
Ik vind dat het ene het andere niet utsluit, waarom is alleen Bogner te gek, of alleen Mesa? Kan je niet meerdere dingen tof vinden kliunken? ik dig EN Bogner EN Mesa EN Custom Audio en nog heeeel veel meer...

Michael AE
17 oktober 2006, 23:19
Ik vind dat het ene het andere niet utsluit, waarom is alleen Bogner te gek, of alleen Mesa? Kan je niet meerdere dingen tof vinden kliunken? ik dig EN Bogner EN Mesa EN Custom Audio en nog heeeel veel meer...

Tuurlijk kan dat, maar als iedereen het met elkaar eens zou zijn, dan wordt dit een heel saai forum.

Mensen halen meer info uit een vurige discussie dan uit koffiepraat waarbij iedereen het met elkaar eens is, denk ik.

Tristan
17 oktober 2006, 23:21
AART, jongen, lees het topic eens door, dan begrijp je dat dit hier allemaal al lang aan de orde is geweest...
Ik begrijp dat het hele Mesa/Boogie verhaal van laatst je nog hoog zit, maar dat is nog geen reden om op dit moment, zo laat in dit topic nog zo te reageren...

Over de Eminences heb ik, behalve dan dat ik neerzet dat ze goedkoper zijn, helemaal geen waardeoordeel neergezet, maar daarvan is ook bekend dat in ieder geval bij diverse forumgangers de Alnico Blue's t.o.v. de Red Fangs en de Vintage 30'a t.o.v. de Governers voor hen beter uit de verf kwamen...

Er zijn ook andere stijlen dan Metal en Amerikaanse Rock en ik ga er vanuit dat jullie weten met welke achtergrond ik beweringen hier op het net zet, we kennen elkaar inmiddels toch wel?
Later heb ik ook erbij gezet dat ik niet weet of dat de Mesa/Boogie cabs misschien beter geschikt zouden kunnen zijn voor Metal achtige stijlen...
Ik durf te beweren dat voor 9 van de 10 stijlen de Bogner cabs gewoon geschikter zullen zijn dan de Mesa/Boogie cabs, soi, dat is ook maar een opvatting, mijn opvatting in dit geval...
De Bogners geven gewoon een soort losheid en openheid zonder veel aan sttrakheid te verliezen, waardoor ietwat klinischer klinkende amps, zoals veel amps tegenwoordig mijns inziens klinken, wat aan respons winnen en bij meer vintage amps laat dit karakter gewoon meer het karakter van de amp doorklinken...

future2future
17 oktober 2006, 23:21
Ja dat is ook zo, maar je kan natuurlijk ook genuanceerd commentaar geven, en ook toegeven dat er andere dingen ook goed zijn, en niet alleen je eigen spul pushen

Tristan
17 oktober 2006, 23:33
Kan er iemand van jullie specialisten mij antwoord geven op de volgende vraag...? Ik zoek een cabinet voor mijn Koch Studiotone top, ik denk aan een Bogner V30 1x 12, Bogner V30 2 x 12 en de Koch VG12-90 2 x 12.
Zo'n studiotone is 20 Watt, hoeveel vermogen ( Watt ) moet/mag ik er onder hangen? Ik lees dat die Celestion V30 speakers 60 Watt zijn, is de 1 x 12 dan 60 Watt, de 2 x 12 120 Watt?
is een 60 Watt speaker voldoende voor een 20 Watt head?

Meer dan genoeg zelfs...
Als je je amp niet te vaak volledig opengooit, dan moet een 30 watt G12H of zelfs een 25 watt Greenback nog wel kunnen lukken...
Het hangt er vanaf wat voor sound je zoekt, de Studiotone is voor een Koch redelijk vintage gevoiced, dus zou het met die amp nog wel mooi kunnen zijn als de speaker meedoet, bij andere Koch amps kan ik me voorstellen dat dat niet wenselijk is...
Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik de Koch Studiotone i.c.m. mijn Marshall 2x12 cabje met 2xG12H's niet zo lekker vond klinken, maar dat cabje heeft wel een behoorlijk direct karakter en dat is niet bij alle amps even lekker...
De interne speaker van de Studiotone vond ik dan toch wat beter klinken, maar die was dan voor mijn smaak weer wat te klinisch, trok nog niet helemaal het maximale uit de Studiotone had ik het idee...
Ik dacht even dat je het over de Celestion V60 uit de standard serie had, die kan ik je echt niet aanraden, dat vind ik echt geen fijne speaker, een beetje baszwaar, muf en toch ook klinisch, wat dan weer vaak in het hoog zit...
Tsja, ik weet het niet, ik zou gewoon wat kasten proberen met verschillende speakers, in ieder geval een Vintage 30, misschien een G12H of een Greenback...

Michael AE
17 oktober 2006, 23:37
Ja dat is ook zo, maar je kan natuurlijk ook genuanceerd commentaar geven, en ook toegeven dat er andere dingen ook goed zijn, en niet alleen je eigen spul pushen

Eigen spul pushen doe ik persoonlijk niet aan, ik geef alleen aan wat ik goed vind voor iemands situatie en iemands budget.

Toch, waarom is het raar als mensen hun eigen spullen aanprijzen? Als je het niet goed vind, waarom koop je het dan? Waarom zou je in 's hemelsnaam iets anders gaan aanprijzen als je erg tevreden bent met wat je hebt waar je misschien lang naar op zoek bent geweest?

Genuanceerd zijn kan bijna niet op internet, en al helemaal niet als je over zoiets subjectiefs praat als gitaargeluid.

Tristan
17 oktober 2006, 23:38
Ja dat is ook zo, maar je kan natuurlijk ook genuanceerd commentaar geven, en ook toegeven dat er andere dingen ook goed zijn, en niet alleen je eigen spul pushen

Voor andere doeleinden zijn vaak andere spullen meer geschikt, maar ik post mijn overwegingen natuurlijk vanuit mijn eigen visie...
Als iemand duidelijk erbij zet welke stijl hij speelt en welke sound hij zoekt dan zal ik dat altijd als belangrijkste punt in mijn overwegingen meenemen...
Mensen zetten er vaak ook niet bij wat ze zoeken, dus dan vertel je wat je eigen bevindingen zijn, dat lijkt me logisch...
In principe doet AART hetzelfde wat mij nu verweten wordt, zij het misschien op een iets lichtere toon (alhoewel)...

Dude
17 oktober 2006, 23:40
he VERDOMME jongens...

Aart... tristan en hans hadden het al bijgelegd en dan kom jij hier puur en alleen in het topic om de boel weer op te laaien..

ERG infantiel en kinderachtig, ik heb liever dat je uit dit topic dondert en een andere discussie zoekt om in te roeren ok ?

flikker toch op zeg kleuter..

Tristan
17 oktober 2006, 23:46
Ik was laatst bij feedback en daar was dus iemand aan het spelen over zoon 15 watt orange ding over een cab, en ik weet nog wel mijn reactie, dat het nogal compact klonk, goedkoop... mijn andere ervaring met orange was dat ik het onbruikbaar hard vond, en mijn derde ervaring was op het podium met racoon dat ik dacht, wat een banaal geluid...dus op zich zou ik eerder voor de wat robustere sound gaan dan het britse... dus ik kan me wel conformeren met tristan maar wilde gewoon weten welke amps hij over de cab had gegooid..

Brits is toch juist robuust?
Orange wat minder is ook mijn ervaring, maar dat heeft niets met het wel of niet Brits zijn van deze amps te maken, de oudjes waren juist wat Britser en daarom klinken deze misschien wat robuuster, maar met de nieuwe lijn proberen ze wat meer op de moderne gitarist te mikken, dus klinken deze voor ons waarschijnlijk weer wat minder robuust...

Goed woord, dat robuust...
Nieuw?
Nee, robuust...
Robijn Fleur en Fijn?
Nee, robuust...

Ligt lekker in de mond, zegt ook Frank Govers... :D

Dude
17 oktober 2006, 23:47
Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik de Koch Studiotone i.c.m. mijn Marshall 2x12 cabje met 2xG12H's niet zo lekker vond klinken, maar dat cabje heeft wel een behoorlijk direct karakter en dat is niet bij alle amps even lekker...


mijn ervaring,

studiotone over standaard marshall 1922... minder, te klinisch


studiotone over openback 1x12 celestion G12H-100 ... ruk... waanzinnig slechte cleans, flobberige overdrive

studiotone over 1x12 marshall 1912 met 150 watt celestion zelfde als bovenstaande.. alleen was de overdrive wel weer erg vol en bassig ! lekker !

studiotone over 1960AX greenback cab... wereld, mooi klassiek gevoicte overdrive rock sounds, van santana tot pearljam en naar heerlijk koch clean, wel flinke greenback jus aanwezig !

studiotone over 1x12 openback met G12H-30 speaker....

sja.. te gek,

koch just loves die G12H 30 wattertjes.. super geluid, zowel clean als het drive gedeelte waren voor mijn smaak prachtig, vloeiende volle drive, klassiek maar toch ook retestrak en modern te krijgen met die studiotone..

try it !

MaBeCo
17 oktober 2006, 23:48
Bedankt Tristan! MaBeCo

tillens
17 oktober 2006, 23:49
Tja ik ben het met je eens, robuust wordt het helemaal! maar frank heeft niets aan robuust want frank ligt al een paar jaar tussen een paar planken ( puinhout van mesa?)
Hoe moet ik het uitleggen>? Ik vind Orange vuilig klinken, net als andere britse bakken. marshall even buiten beschouwing eerlijk gezegd.. maar orange,vox etc vind ik gewoon vuilig gritty klinken... maar ik heb een zwak voor die nieuwe ac30, my god.....
Robuuste amp in mijn oren is een bogner shiva, maar wel teringduur...en in mijn oren een sjeike marshall.... en verder mesa, mits goed afgesteld, rectoverb, en ampeg...

biertje doen? volgens mij ligt onze smaak dichterbij elkaar dan we daadwerkelijk denken.

Tristan
17 oktober 2006, 23:52
he VERDOMME jongens...

Aart... tristan en hans hadden het al bijgelegd en dan kom jij hier puur en alleen in het topic om de boel weer op te laaien..

ERG infantiel en kinderachtig, ik heb liever dat je uit dit topic dondert en een andere discussie zoekt om in te roeren ok ?

flikker toch op zeg kleuter..

Hee Dude!

Heb je nou al een winkel en/of een forumlid gevonden met zowel een Koch 1x12 als een Bogner 1x12 Cube kast?
Nog een ding, we zijn de Bogner Shiva 1x12 cab helemaal vergeten te noemen, die schijnt wat meer laag te hebben en is ook wat groter...
Als je de Cube te weinig laag vind hebben dan zou je die ook nog kunnen proberen, ik ga er vanuit dat je een closed back zoekt, anders zou je zelfs die Bogner Metropolis 1x12 nog kunnen proberen, maar die zijn volgens mij dus open back...
Veel succes met de zoektocht in ieder geval!

Tristan
18 oktober 2006, 00:07
mijn ervaring,

studiotone over standaard marshall 1922... minder, te klinisch


studiotone over openback 1x12 celestion G12H-100 ... ruk... waanzinnig slechte cleans, flobberige overdrive

studiotone over 1x12 marshall 1912 met 150 watt celestion zelfde als bovenstaande.. alleen was de overdrive wel weer erg vol en bassig ! lekker !

studiotone over 1960AX greenback cab... wereld, mooi klassiek gevoicte overdrive rock sounds, van santana tot pearljam en naar heerlijk koch clean, wel flinke greenback jus aanwezig !

studiotone over 1x12 openback met G12H-30 speaker....

sja.. te gek,

koch just loves die G12H 30 wattertjes.. super geluid, zowel clean als het drive gedeelte waren voor mijn smaak prachtig, vloeiende volle drive, klassiek maar toch ook retestrak en modern te krijgen met die studiotone..

try it !

Ja, daar kan ik me ook wel weer in vinden, ik begrijp ook wat je bedoelt met die combinatie van Vintage en Modern en dat toch niet klinische met de G12H...
Met mijn Marshall 2x12 kastje met G12H's vond ik het hoog wel een beetje te direct en wat dun, maar met de ballen zat het inderdaad wel goed...
Misschien dat je met tweaken wel het hoog wat kan temperen, maar dat vond ik wel wat lastig, moeilijker dan om er in eerste instantie een goede sound uit halen met de stock speaker van de combo, maar dat klonk voor mij dan ook wel klinischer inderdaad...

Dude
18 oktober 2006, 00:24
Mod, die post is in strijd met de forumregels, graag een reactie.


beste aart, vergeet even niet dat mods de verwijderde posts gewoon kunnen lezen. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat ik het ERG kleuterig vind dat je mijn topic hier komt verzeikstralen door een reeds uitgeprate discussie weer op te laaien en ik ga ook zeker niet mijn excuus aan je aanbieden om te voorkomen dat je de andere mods inlicht zoals je in pm aan me vraagt.. sterker nog je doet je best maar ! het feit dat je al je posts meteen verwijderd hebt zegt mij genoeg !

Anyway... als je hier niks nuttigs meer te melden hebt over de topicvraag post hier dan niet meer,

graag ontopic nu.

Dude
18 oktober 2006, 00:28
Hee Dude!

Heb je nou al een winkel en/of een forumlid gevonden met zowel een Koch 1x12 als een Bogner 1x12 Cube kast?
Nog een ding, we zijn de Bogner Shiva 1x12 cab helemaal vergeten te noemen, die schijnt wat meer laag te hebben en is ook wat groter...
Als je de Cube te weinig laag vind hebben dan zou je die ook nog kunnen proberen, ik ga er vanuit dat je een closed back zoekt, anders zou je zelfs die Bogner Metropolis 1x12 nog kunnen proberen, maar die zijn volgens mij dus open back...
Veel succes met de zoektocht in ieder geval!

nope niet gevonden maar ook niet naar gezocht,

ik heb iemand gevonden die voor zeer weinig geld mijn orginele rola G12H speaker kan repareren dus die ga ik eerst in combinatie met de anniversary G12H in mijn marshall 1922 stoppen, meteen backplate en bedrading aanpassen ed... en als dat het niet is gaat die in de verkoop en probeer ik gewoon eerst de bogner en als die niet bevalt verkoop ik hem en ga ik voor de koch, ik ben niet iemand die meteen hoort of een amp/kast 100% mijn smaak is, moet hem altijd een tijdje in de band / thuis gebruiken om er liefde voor te krijgen of niet haha

Tristan
18 oktober 2006, 00:44
Tja ik ben het met je eens, robuust wordt het helemaal! maar frank heeft niets aan robuust want frank ligt al een paar jaar tussen een paar planken ( puinhout van mesa?)
Hoe moet ik het uitleggen>? Ik vind Orange vuilig klinken, net als andere britse bakken. marshall even buiten beschouwing eerlijk gezegd.. maar orange,vox etc vind ik gewoon vuilig gritty klinken... maar ik heb een zwak voor die nieuwe ac30, my god.....
Robuuste amp in mijn oren is een bogner shiva, maar wel teringduur...en in mijn oren een sjeike marshall.... en verder mesa, mits goed afgesteld, rectoverb, en ampeg...

biertje doen? volgens mij ligt onze smaak dichterbij elkaar dan we daadwerkelijk denken.

Haha, dat wist ik wel, maar hij ligt nou al zo lang tussen vier planken dat ik dacht dat ik het grapje wel kon maken, ik weet ook niet hoe mijn idiote brein van robuust naar robijn en weer terug ging, maar ik vond het wel grappig en tijd voor een wat lichtere noot...

Ik begrijp precies wat je bedoelt met dat vuilig en gritty, dat is dat rafeltje en die gruis waar ik het altijd over heb...
Die Vox heeft voor mij inderdaad ook een soort gritty achtige crunch die ik erg kan waarderen, meer dan bij de Orange die voor mij dun weer wat te dun of indirect klinkt...
Marshall hebben dat gritty karakter veel minder is mijn ervaring, veel ronder en gladder, maar met zeker zo veel ballen, directheid en punch...
Ja, inderdaad, die klinken voor mij ook robuust...
Biertje? Whisky? allebei? :)

@MaBeCo:
Graag gedaan! (ik hoop dat je er wat aan hebt)...

AART
18 oktober 2006, 10:30
In principe doet AART hetzelfde wat mij nu verweten wordt, zij het misschien op een iets lichtere toon (alhoewel)...


Daar heb je wel een punt eigenlijk... :chicken: :sssh:

Mitch
18 oktober 2006, 11:10
Komisch dit. Tristan zegt iets over een HotRod: Kim W. geïrriteerd. Tristan zegt iets over Mesa: Aart geïrriteerd. Conclusie future2future: het is niet goed je eigen spul zo te pushen.
Tegen wie heeft hij het dan eigenlijk ? :D
Overigens ben ik het voor 90% met Tristan eens qua smaak en oordeel. De enige reden dat ik dit soort gezeur niet krijg is dat ik vaker mijn mond er over houd ;)


On topic: met mijn maat zijn Studiotone hebben we grofweg dezelfde ervaring qua speakers, alleen heb ik er nog geen G12H's onder gehoord. Dat kan dan zondag nog ! Ik blijf er wel bij dat die Koch 2x12 met Jensens me buitengewoon meeviel. Je zou ze karakterloos kunnen noemen, maar de ST is ook niet echt een karakterbak, het is een prima veelzijdig stuk gereedschap. Potje, dekseltje, klaar.

Tristan
18 oktober 2006, 13:53
@AART:
Geen probleem, no hard feelings wat mij betreft, een beetje discussie vind ik juist wel leuk, hoort bij gitaarnet zoals ik al ergens neergezet had...

@Mitch, Michael AE en de anderen die het voor mij opnamen:
Bedankt jongens, maar het is verder geen probleem, ik kan soms een beetje wild uit hoek schieten en ik kan me voorstellen dat iemand zich soms daaraan stoort en dat dan zegt...

Nu weer on-topic graag!

Tristan
18 oktober 2006, 14:18
@Mitch:
Ik heb er nu al zin, dat wordt cool...
Misschien kunnen we onze bevindingen hier dan wel even posten, ik denk dat het ook wel handig is voor Dude om het verschil in klank een beetje te weten met de hem bekende G12H en de Jensens van de Koch, ook al zijn dat dan maar onze bevindingen...
Heb je jouw cab met de Heritage G12M ook al eens onder de Studiotone gezet?

@Dude:
In Vintage Amps staat wel een topic van Toaster genaamd "Koch Jensens vs Celestion Creamback" waarin hij een aantal samples heeft gezet van zijn Koch Studiotone? met deze verschillende speakers, misschien had je die nog niet gezien en heb je daar nog wat aan...

Chroxy
18 oktober 2006, 14:47
Nee, hij speelt over een Marshall Superlead.. geen Koch ST

MaBeCo
18 oktober 2006, 15:35
Als ik het goed begrijp heeft Mitch dus een Studiotone en een cabinet met een ( of meerdere ) Celestion Heritage G12M speaker, dat is nou precies de combinatie die ik graag wil gaan proberen, ben erg benieuwd naar je oordeel.

Tristan
18 oktober 2006, 16:55
@MaBeCo:
De Studiotone is van de andere gitarist van zijn band, maar die staat als het goed is ook in de oefenruimte, dan kunnen we de Koch Studiotone dus met drie verschillende speakercabs testen:
Marshall 2061CX 2x12 cab met G12H anniversary
Koch 2x12 cab met Jensens
Vernet 2x12 cab met Heritage G12M

@Chroxy:
Oh ja, je hebt gelijk, Toaster speelt over een Marshall...
Ik dacht dat ik had gelezen dat het een Koch was, ik vond het al vreemd dat het in Vintage Amps stond, je weet tegenwoordig niet meer wie er nou wel of geen Studiotone heeft, er zijn zoveel mensen die er zo eentje hebben... :)

Chroxy
18 oktober 2006, 16:57
dat topic waarnaar je verwees in vintage. Waar iemand creambacks in zijn cab had gezet. Hij speelt dat over een Marshall superlead.

Mitch
18 oktober 2006, 16:58
... met mijn maat zijn Studiotone ...

Mijn mede-gitarist in de band heeft er laatst één gekocht na een lange middag testen(heb er nog een topic aan gewijd).
Maar goed, ik zal 'm vragen of 't OK is dat we zijn top ook aansluiten zondag en dan zullen we mijn cab er ook eens onder gooien. Had ik nog niet gedaan zelf... Als ik me echt verveel neem ik mijn MD recorder wel mee ;)

Wie heeft dan trouwens de Koch 2x12 ???

Tristan
18 oktober 2006, 17:03
@Mitch:
We zien wel wat we doen...
Heb je mijn pb trouwens nog gehad?

@Chroxy:
Haha, grappig, ik had het al aangepast toen ik eindelijk begreep waar je het over had en terwijl ik het aan het aanpassen was heb jij ook weer een bericht getypt... :D

Mitch
18 oktober 2006, 17:07
Jawel hoor, had alleen niet gereplied :satisfie:
Maar goed, René heeft geen bijpassende Koch 2x12 met Jensens, hij heeft een old school Mesa/Boogie verticale, half open/half closed 2x12 gekocht van een maat van 'm, maar daar moeten echt de afschuwelijke speakers uit. Als je het hebt over een rafelig scheurgeluid ... :stop:
Clean prachtig detail, maar scheur ! Instant cheap fuzz, hahahaha ! Maar goed, hij heeft nog aardige celestions liggen, die komen erin, dus dat komt op termijn wel goed.

Chroxy
18 oktober 2006, 17:12
@Mitch:
@Chroxy:
Haha, grappig, ik had het al aangepast toen ik eindelijk begreep waar je het over had en terwijl ik het aan het aanpassen was heb jij ook weer een bericht getypt... :D

Jah, ik las de pagina door en ik vroeg me nu af waarop ik nu weer reageerde.. huh! :satisfie: , volgens mij laat mn eigen geheugen me in de steek.

future2future
18 oktober 2006, 19:12
future2future: het is niet goed je eigen spul zo te pushen.
Dat zei ik niet, alleen waarom dat er zo dik bovenop moet liggen, maja is voor bij.

ONtopic is boeiender!

Tristan
18 oktober 2006, 19:45
De meeste spullen waar ik enthousiast over ben heb ik trouwens (nog) niet zelf hoor, ik heb zelf maar 3 gitaren, 1 versterker met een bijpassende speakercab en een paar pedalen...
Mijn pa heeft ook nog wat spullen...

future2future
18 oktober 2006, 19:59
Maar je hebt dan tenminste wel goede spullen, kwaliteit is beter dan kwantiteit!

Biertje? ;p

Tristan
18 oktober 2006, 20:12
Dat is ook mijn idee inderdaad, kwaliteit is beter dan kwantiteit...

Een biertje?
Lekker, ik heb nog Jupiler staan... :)

heavy-metal-thunder
18 oktober 2006, 21:22
Dat is ook mijn idee inderdaad, kwaliteit is beter dan kwantiteit...

Een biertje?
Lekker, ik heb nog Jupiler staan... :)

van qualiteit gesproken...

tillens
18 oktober 2006, 21:26
[QUOTE=Tristan]Haha, dat wist ik wel, maar hij ligt nou al zo lang tussen vier planken dat ik dacht dat ik het grapje wel kon maken, ik weet ook niet hoe mijn idiote brein van robuust naar robijn en weer terug ging, maar ik vond het wel grappig en tijd voor een wat lichtere noot...

Ik begrijp precies wat je bedoelt met dat vuilig en gritty, dat is dat rafeltje en die gruis waar ik het altijd over heb...
Die Vox heeft voor mij inderdaad ook een soort gritty achtige crunch die ik erg kan waarderen, meer dan bij de Orange die voor mij dun weer wat te dun of indirect klinkt...
Marshall hebben dat gritty karakter veel minder is mijn ervaring, veel ronder en gladder, maar met zeker zo veel ballen, directheid en punch...
Ja, inderdaad, die klinken voor mij ook robuust...
Biertje? Whisky? allebei? :)

Yup, vox kan inderdaad waarderen, orange is voor mij net te dun en te scherp en dan ook te duur heheheh... de vox isook vuil maar mooi rond vuil zeg maar...erg hoog rock gehalte, en dat voor een brit.. het is gek maar amerikaanse sounds/bands associeer ik vaak met de typische marshall rocksound... denk aerosmith/springsteen/soul asylum/rem... vaak marshall in de rig naar ik dacht...

Tristan
18 oktober 2006, 21:43
@heavy-metal-thunder:
Ik mag Jupiler graag drinken, Hertog Jan vind ik, evenals veel Metalbroeders ook lekker...

@Tillens:
Same here...
Nu je het zegt, veel Amerikaanse Rock bands, behalve de echt uitgesproken moderne gebruiken wel Marshalls of hebben dat gedaan, alhoewel er ook aardig wat Fenders gebruikt worden hoor...
REM/Peter Buck is dan weer meer Vox naar ik dacht, geweldige sound...
Oude(re) Orange amps zijn weer heel anders, die kan ik wel waarderen, een lekker eigenwijs Marshall achtig karakter en minder stug dan Hiwatt...

Nu maar weer on-topic?

tillens
18 oktober 2006, 21:47
Ja biertje in het klapcot doen ;)

Ehm ook ja box? ehm, heb je al getest dude?

Pilitev
19 oktober 2006, 15:54
Ik had even een vraag over die Orange 1x12 cab, daar zijn namelijk twee versies van. De ene versie heeft een Celestion Vintage 30 speaker:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100033473/sid/!18121995/quelle/listen

En de ander heeft een G12-K100 speaker (komt pas in december uit had ik ergens gelezen):

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100031493/sid/!18121995/quelle/listen

Heeft iemand een idee wat de verschillen zijn qua geluid en welke eventueel het beste zou zijn i.c.m. een valve junior head?

Dude
19 oktober 2006, 16:10
Denk dat het de G12-H100 is...


zie hier

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1051484&postcount=30

Pilitev
19 oktober 2006, 17:24
't Is wel de G12-K100 volgens de Orange site:

http://www.orangeamps.com/cabinets/1x12/specs.htm

LostHighway
19 oktober 2006, 17:52
Ik had even een vraag over die Orange 1x12 cab, daar zijn namelijk twee versies van. De ene versie heeft een Celestion Vintage 30 speaker:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100033473/sid/!18121995/quelle/listen

En de ander heeft een G12-K100 speaker (komt pas in december uit had ik ergens gelezen):

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100031493/sid/!18121995/quelle/listen

Heeft iemand een idee wat de verschillen zijn qua geluid en welke eventueel het beste zou zijn i.c.m. een valve junior head?
De V30 versie is niet meer te krijgen normaalgezien.

Pilitev
19 oktober 2006, 17:54
De V30 versie is niet meer te krijgen normaalgezien.

Maar bij MP staat nog wel dat ie direct leverbaar is

Ronaldd
21 mei 2008, 17:47
Ik vroeg mij af of het verstandig is om als je stereo versterker hebt, twee verschillende bogner 1*12" CUBE CLOSED BACK te nemen, dan zowel de eentje met een Celestion Vintage 30 en Classic 80 speaker.

Wat is het verschil tussen deze twee speakers als ik deze aansluit op m'n rover en traveller van ernst... Wat zouden jullie doen??
(momenteel heb ik nog een stereo marshall 4x12, maar het tillen ben ik zat)

Ik hoor het graag

x.a.d
21 mei 2008, 20:36
Ik zou persoonlijk voor 2x v30 gaan. Als je 2 verschillende speakers hebt, kan het ooit een nadeel zijn dat je maar 1 sound kunt maken. snap je? omdat je niet per kant je tone regeling hebt. Als je 2 zelfde speakers hebt kan het gemakkelijker zijn je sound te maken.
Ik dacht dat de classic 80 iets feller is en iets meer hoog heeft. zeker wel een goede speaker. Je kan een keer naar Jukebox in boekel gaan, die heeft 2 zwarte staan dacht ik..

Baker
22 mei 2008, 09:52
wat is dit nou weer voor rare bump..... :(

Ronaldd
24 mei 2008, 17:43
Ik zou persoonlijk voor 2x v30 gaan. Als je 2 verschillende speakers hebt, kan het ooit een nadeel zijn dat je maar 1 sound kunt maken. snap je? omdat je niet per kant je tone regeling hebt. Als je 2 zelfde speakers hebt kan het gemakkelijker zijn je sound te maken.
Ik dacht dat de classic 80 iets feller is en iets meer hoog heeft. zeker wel een goede speaker. Je kan een keer naar Jukebox in boekel gaan, die heeft 2 zwarte staan dacht ik..
HMmmmmmmmmm beetje vaag als je het mij vraagt.
Volgens mij is het juist een verbreding van het geluid. Omdat je twee verschillende speakers hebt krijg je waarschijnlijk een voller geluid..

Zijn er nog meer suggesties?

Tristan
24 mei 2008, 18:32
Mijn ervaring is dat dat niet zo is...
De ene speaker heeft vaak toch de neiging de andere te overstemmen, met name in het hoog en de speaker die overstemt wordt houdt daarmee de sound van de andere speaker min of meer tegen heb ik het idee...
Nou zijn mijn bevindingen wel gebaseerd op de combi Heritage G12M bovenin en Heritage G12H onderin een 2x12, waarbij de G12H duidelijk efficienter is, dus daarmee zou het ook te maken kunnen hebben...
Een andere ervaring die ik met mismatched speakers heb gehad was met een Matchless 2x12 open back cab, vond ik ook niet lekker klinken, een stuk minder dan bijvoorbeeld een Bogner 2x12...

Jim Haagmans
24 mei 2008, 22:49
Wat kosten die bogner 112 cubes eigenlijk? vind het op internet maar niet

Bernd Veenema
25 mei 2008, 00:28
Wat het niet iets van 550 euro ofzo?

ebreuk
1 juni 2008, 14:15
Sorry, maar Mesa/Boogie cabs en Bogner cabs is echt geen vergelijk...
Ik vind de Mesa/Boogie cabs met afstand de minste cabs die ik ooit gehoord heb, dozig, geen zingend laag, niet open, geen ballen, kartonnig, dun, geen projectie, echt compleet waardeloos als je er een andere willekeurige cab naastzet...

Ik weet dat dit een zeer oude post is, maar je hebt het blijkbaar niet over een Thiele cab met een EV. Die is echt ongelooflijk goed. Ik combineer hem met een Vox AC30CC head en dat klinkt waanzinnig!

paulusdeBKB
1 juni 2008, 16:11
Bag End 1x12" kastjes zijn ook erg goed. Die zijn een tijdje ook helemaal gehyped, da's op een gegeven moment weer weggezakt, zoals dat gaat gaat met zoveel hypes...

Tristan
1 juni 2008, 22:45
Ik weet dat dit een zeer oude post is, maar je hebt het blijkbaar niet over een Thiele cab met een EV. Die is echt ongelooflijk goed. Ik combineer hem met een Vox AC30CC head en dat klinkt waanzinnig!

Die zijn vast goed hoor, voor een bepaald geluid, maar niet zo lekker als een Bogner Cube naar mijn idee...