PDA

View Full Version : oude buizen versterkers



darkfear
14 oktober 2006, 17:07
hallo,

Weet iemand hoe snel buizen versterkers slijten. ik sta namelijk op het punt om een mesa boogie versterker te kopen uit 1994.

Iemand tips voor mij waar ik goed op moet letten bij het kopen van deze versterker.

Alvast bedankt,

Squier4ever
14 oktober 2006, 17:21
let op bijgeluiden zoals: krakende potmeters, krakende speakers (is het een combo), tikken (dit kan volgens mij duiden op rotte buizen), ruis, brom dergelijke dingen. vraag ook wanneer de buizen voor het laatst zijn vervangen. bij regelmatig tot zeer vaak gebruiken moet je tellen op iedere 2 jaar nieuwe buisjes. als er oudjes inzitten probeer iig 100-150 € van de prijs af te praten, want dit ben je makkelijk kwijt voor een retube.

let er trouwens ook op of je geen schroeiende of brandende onderdelen ruikt.... kan leip zijn

ateng
14 oktober 2006, 17:51
Pffff ... heel moeilijk te zien hoor tenzij je de versterker uit elkaar haalt.
Soms lijkt een versterker wel oké en dan met een optreden als je voluit speelt begint ie kuren te vertonen. Dus heel moeilijk te bepalen.

Wat je moet doen is of alles wel funcioneert zoals schakelaars en switchknoppen, potmeters enz.
Als het om een combo gaat checken of de speakers wel oke zijn (even op hoog volume spelen en dan hoor je het wel). Ook is het belangrijk om te weten hoe lang de buizen erin zitten en voornamelijk de eindbuizen want die slijten harder dan pre-amp buizen.

En voor de rest is het op goed geluk denk ik.

ateng
14 oktober 2006, 17:52
let op bijgeluiden zoals: krakende potmeters, krakende speakers (is het een combo), tikken (dit kan volgens mij duiden op rotte buizen), ruis, brom dergelijke dingen. vraag ook wanneer de buizen voor het laatst zijn vervangen. bij regelmatig tot zeer vaak gebruiken moet je tellen op iedere 2 jaar nieuwe buisjes. als er oudjes inzitten probeer iig 100-150 € van de prijs af te praten, want dit ben je makkelijk kwijt voor een retube.

let er trouwens ook op of je geen schroeiende of brandende onderdelen ruikt.... kan leip zijn
Ooo shit... ik zie dat je mij al voor was. Ha ha ha

darkfear
14 oktober 2006, 17:55
Ok bedankt voor het advies. ik zal eens goed en kritisch gaan kijken.

heel erg bedankt

darkfear
14 oktober 2006, 18:12
Ik heb net gehoord dat de buizen nog nooit vervangen zijn. is dit ook schadelijk voor de versterker als ze er al zo lang in zitten?

Squier4ever
14 oktober 2006, 19:06
neej, maar dit betekent wss wel dat er nieuwe in moeten en je zou dus moeten proberen af te dingen.
welk model is het en wat vraagt degene ervoor?

darkfear
14 oktober 2006, 19:13
Mesa boogie caliber 50 combo ik kan hem voor 425 ophalen

AART
14 oktober 2006, 19:14
dat is al heel weinig, normaal is het 500-550.

HIj doet het ook nog wel met oude buizen, is ook niet schadelijk, maar met nieuwe klintk ie beter.

Ik vind het een prima prijs, als je er iets af wet te krijgen is het altijd mooi natuurlijk.

Squier4ever
14 oktober 2006, 19:15
psies idd lekker prijsje, maar wegens de nodige retube zou ik em toch wel voor 400 proberen te krijgen

darkfear
14 oktober 2006, 19:18
is goed ik ga het zeker proberen. Iedereen bedankt voor alle informatie.

Squier4ever
14 oktober 2006, 19:24
succes ermee en veel speelplezier (425 is nog steeds een leuke prijs)