PDA

View Full Version : Aantal kleine vraagjes over m'n nieuwe gitaar



Spitfire
14 oktober 2006, 17:06
Ik heb dus net een nieuwe gitaar gekocht (Blade RH-4, geweldig ding). Alleen heb ik nu een aantal vragen:
- Ik heb die folie die over de slagplaat heenzit eraf zitten peuteren, alleen zit de folie er bij de de volume knop, de tone knop en de VSC switch nog wel onder, hoe krijg ik dit daar weg?
- Er zitten dus actieve elementen in mijn gitaar en nou ben ik vergeten te vragen of dat op batterijen ofzo werkt. En voordat ik de achterkant openschroef, misschien weet iemand van jullie dit?

Misschien schiet me straks nog iets te binnen wat ik niet begrijp ofzo, maar dan post ik het hier wel.

Squier4ever
14 oktober 2006, 17:11
je kan even de knopjes van je gitaar verwijderen en dan de folie eraf halen.
actieve elementen werken idd op een 9v batterij. er zit als het goed is ergens een apart batterijvakje op je gitaar, denk er wel aan dat je gitaar nooit ingeplugd laat, anders is je batterij binnen een dag leeg

Azaruc
14 oktober 2006, 17:12
ik heb idd hetzelfde probleem met dat folie...
maar kun je die knoppen er gewoon aftrekken ofzo? of moet dat op een andere manier?

Squier4ever
14 oktober 2006, 17:14
ja wss wel, je hebt er ook met schroefjes, maar anders kun je ze er zo aftrekken. als dat niet gaat eventjes een schroevendraaoer eronder wippen

Spitfire
14 oktober 2006, 17:16
actieve elementen werken idd op een 9v batterij. er zit als het goed is ergens een apart batterijvakje op je gitaar, denk er wel aan dat je gitaar nooit ingeplugd laat, anders is je batterij binnen een dag leeg
bedoel je met ingeplugd aan de versterker of aangesloten op een versterker die aan staat?

Veekeren
14 oktober 2006, 17:17
ja wss wel, je hebt er ook met schroefjes, maar anders kun je ze er zo aftrekken. als dat niet gaat eventjes een schroevendraaoer eronder wippen

Als je bang bent wat te beschadigen met een schroevendraaier, kan je ook een doek onder de knop schuiven en er omheen wikkelen, daarna kan je hem omhoog trekken. Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, sorry als het wat vaag is :D

sickpunk
14 oktober 2006, 17:20
bedoel je met ingeplugd aan de versterker of aangesloten op een versterker die aan staat?

je kabel algemeen in je output laten zorgt ervoor dat er stroom door het circuit heen blijft lopen en dus je batterij leeg trekt... omdat die schakelaar in je output zit, trek je gewoon je kabel eruit en dan is het circuit verbroken en loopt er dus geen stroom meer... actieve gitaar dus niet ingeplugt laten als je hem toch niet gebruikt...

sickpunk
14 oktober 2006, 17:22
en binnen een dag is volgens mij onzin... een batterij heeft geen 24 uur aan stroom inzich.... zoveel trekt dat ook weer niet hoor...

Azaruc
14 oktober 2006, 17:29
gelijk ff gedaan, thx :)

joost104
14 oktober 2006, 17:30
Als je bang bent wat te beschadigen met een schroevendraaier, kan je ook een doek onder de knop schuiven en er omheen wikkelen, daarna kan je hem omhoog trekken. Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, sorry als het wat vaag is :D

Met een plaatje...

http://members.lycos.nl/joostel/fok/knop.jpg

Veekeren
14 oktober 2006, 17:32
Met een plaatje...


Precies! Dank je ;)

Squier4ever
14 oktober 2006, 17:32
en binnen een dag is volgens mij onzin... een batterij heeft geen 24 uur aan stroom inzich.... zoveel trekt dat ook weer niet hoor...

al is het binnen een week: het is toch zonde van je geld en die blokkies zijn vrij duur

Spitfire
14 oktober 2006, 17:39
Met een plaatje...

http://members.lycos.nl/joostel/fok/knop.jpg
ja maar ik heb knoppen van metaal die vast zitten (volgens mij, ik durf niet zo hard te trekken). en het zit onder een bout vast (zon 6-hoekig ding)

sickpunk
14 oktober 2006, 17:58
al is het binnen een week: het is toch zonde van je geld en die blokkies zijn vrij duur
dat ben ik helemaal met je eens ;)

en als je knoppen vast zitten met een boutje... boutje los draaien... je krijgt ze er in elk geval niet af zonder het los te draaien... (ja ik spreek uit ervaring, kwam er na een half uur van vloeken achter dat het vast zat met een boutje....OEPS!)

Spitfire
14 oktober 2006, 18:12
en als je knoppen vast zitten met een boutje... boutje los draaien... je krijgt ze er in elk geval niet af zonder het los te draaien... (ja ik spreek uit ervaring, kwam er na een half uur van vloeken achter dat het vast zat met een boutje....OEPS!)
gedaan en het is gelukt :D

ik had er wel notabene de lijkschouwersset van mn vader voor nodig om dat plastic eronder vandaan te peuteren (scherpe pincetten ftw ;) )

STW
14 oktober 2006, 18:13
ik weet dat met een plug er in de batterijen langzaam leegraken... maar hoe kan dat eigenlijk? ik bedoel, je verlengt toch alleen de boel, het circuit is nog steeds niet gesloten right?

sickpunk
14 oktober 2006, 18:54
jawel... want in de input zit een verbreek contact... als je plug erin zet dan worden de 2 min punten met elkaar verbonden doormiddelvan van je plug zelf, beide contacten komen tegen de "shaft" aan en maken daardoor verbinding met elkaar EN dus een gesloten circuit... haal je de plug eruit dan staan de 2 contacten niet met elkaar in verbinding meer dus is je circuit open...

sickpunk
14 oktober 2006, 18:55
gedaan en het is gelukt :D

ik had er wel notabene de lijkschouwersset van mn vader voor nodig om dat plastic eronder vandaan te peuteren (scherpe pincetten ftw ;) )

haha is je pa echt lijkschouwer?? dat lijkt me een heel smerig beroep, maar tegelijkertijd ook een heel boeiend beroep... hoor je toch niet vaak "me pa is lijk schouwer"

Spitfire
14 oktober 2006, 22:05
haha is je pa echt lijkschouwer?? dat lijkt me een heel smerig beroep, maar tegelijkertijd ook een heel boeiend beroep... hoor je toch niet vaak "me pa is lijk schouwer"

nee, was nog uit zn studententijd (hij studeerde geneeskunde) en dan kregen ze nog weleens een lijk waar ze in moesten gaan snijden. hijs 'gewoon' arts ;)

sickpunk
14 oktober 2006, 22:10
nouja dat is ook een boeiend beroep :P
ortopeet(hoe je dat ook schrijft) lijkt me echt dope.... maar goed das mijn achtergrond(in totaal nu 8 gebroken botten :P)

Spitfire
15 oktober 2006, 18:09
Ok, ik ben weer tegen een paar probleempjes aangelopen:
- Mijn tone-knop kan je indrukken, waardoor de humbucker wordt gesplitst. Echter, volgens mij is de knop niet helemaal goed, aangezien hij meestal weer omhoog flipt (niet altijd, als hij blijft zitten hoor ik ook echt het verschil). Toen ik de gitaar kocht wist ik helemaal niet dat je die knop kon indrukken, dus ik kom er nu pas achter. Dus, zou ikzelf proberen het probleem te verhelpen (schroevendraaier erbij ofzo, of anders doet mijn vader het wel) of zou ik terug naar de winkel gaan?
- Als ik speel heb ik soms last van klapperende snaren (dat de snaar klappert op de volgende fret). Kan ik dit verhelpen door de actie te veranderen? Of moet er dan ook een andere topkam op?
- Wat me nu opvalt (het was bij de vorige gitaar ook al zo) is dat de versterker bromt als er niet wordt gespeelt. Als ik dan mijn vinger op bijvoorbeeld de snaar leg is dit gebrom weg. Een aardings-probleem dus en dat klopt ook omdat op mijn kamer geen geaarde stopcontacten zitten. Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? Mijn pc is al geaard dmv een draad van de kast naar de verwarmingsbuis (niet helemaal veilig, maargoed) alleen zitten er geen metalen onderdelen aan de buitenkant van mijn versterker (Vox AD30VT) waar ik het draad dan aan vast kan maken.

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Gearjunkie
15 oktober 2006, 20:01
Elke nieuwe gitaar moet afgesteld worden. Actie moet juist afgesteld worden, alsmede de intonatie en de lichte holling van de hals. Je hebt in principe geen nieuwe topkam nodig.

Zit er achter op je versterker geen schroefje of zo waar die draad aan vast kan?

Overigens: waarschijnlijk is jouw gitaar inwendig niet of niet goed afgeschermt. Dit scheelt ook heel veel. Bij goede gitaren is het Faraday-principe toegepast rondom de electronica.

Eko
15 oktober 2006, 23:08
Zoals hierboven al staat: je gitaar moet bij levering worden afgesteld. Als de gitaar lang in een winkel hangt is hij op dezelfde vochtigheidsgraad als de winkel was. Als de winkel z`n werk goed gedaan heeft is de gitaar opnieuw afgesteld en van nieuwe snaren voorzien. Dat zou betekenen dat fretbuzz in de winkel niet voor kwam. Bij jou in huis zijn de omstandigheden weer anders. Een gitaar is een instrument dat met de omgeving mee verandert. Dit kan betekenen dat de gitaar iets ,,zet,,. ga met een week even terug om opnieuw af te laten stellen. Bijna alle winkels vinden dit normaal en doen dit als service.
Het probleem met de aarding is alleen echt goed op te lossen met........een geaard stopcontact! Leer het van begin af aan, speel alleen geaard. Is niet alleen beter voor de apparatuur maar ook beter voor jou. Kun je niet onder stroom komen te staan.
Ik heb zelf een randaarde verlengdoos (( Zo`n oprolsnoer van 10m) en haal de randaarde van de overloop. Bij mij in de muziekkamer zit ook geen randaarde dus.....

sickpunk
16 oktober 2006, 09:42
ja maar kooi van faraday is niet iets wat standaard in elke gitaar zit en dus iets wat je zelf moet gaan breien... en het is iets wat niet altijd nodig is... de enige reden waarom hij waarschijnlijk echt ruis heeft is omdat z'n versterker niet geaard is... simpelste oplossing word al gegeven "haal het van een andere kamer"... is ook verstandiger voor je computer eigenlijk voor elk aparaat...

die knop is defect of laten fixen(garantie) of zelf ff fixen... gitaar open maken knop met aansluitingen na tekenen en nieuwe knop hetzelfde vast solderen..

Hydra
16 oktober 2006, 10:37
Ok, ik ben weer tegen een paar probleempjes aangelopen:
- Mijn tone-knop kan je indrukken, waardoor de humbucker wordt gesplitst. Echter, volgens mij is de knop niet helemaal goed, aangezien hij meestal weer omhoog flipt (niet altijd, als hij blijft zitten hoor ik ook echt het verschil). Toen ik de gitaar kocht wist ik helemaal niet dat je die knop kon indrukken, dus ik kom er nu pas achter. Dus, zou ikzelf proberen het probleem te verhelpen (schroevendraaier erbij ofzo, of anders doet mijn vader het wel) of zou ik terug naar de winkel gaan?
- Als ik speel heb ik soms last van klapperende snaren (dat de snaar klappert op de volgende fret). Kan ik dit verhelpen door de actie te veranderen? Of moet er dan ook een andere topkam op?
- Wat me nu opvalt (het was bij de vorige gitaar ook al zo) is dat de versterker bromt als er niet wordt gespeelt. Als ik dan mijn vinger op bijvoorbeeld de snaar leg is dit gebrom weg. Een aardings-probleem dus en dat klopt ook omdat op mijn kamer geen geaarde stopcontacten zitten. Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? Mijn pc is al geaard dmv een draad van de kast naar de verwarmingsbuis (niet helemaal veilig, maargoed) alleen zitten er geen metalen onderdelen aan de buitenkant van mijn versterker (Vox AD30VT) waar ik het draad dan aan vast kan maken.

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Hoi ik heb ook een rh-4 ... ten eerste de schakelknop voor singlecoil of humbucker moet normaal werken ..dus laten repareren..

De ruis lijkt mij een blade ding, ik heb hem wel geaard en toch geeft ie ruis.. schema bij fabrikant opgevraagd, alles nagelopen en klopt gewoon, als je de gitaar bespeelt ruist ie niet dus ik kan er maar mee leven..

De afstelling van die blades af fabriek is echt droevig die van mij kletterde ook onwijs en na herfretten en afstellen door een goede gitaarbouwer is dat gezeik weg. (was overigens 2dehands) dus dat raad ik je echt aan.

Kortom lekkere sound, mooi hout gebruikt, veelzijdige gitaar (rommel vooral veel met je vsc settings achterop je gitaar en gegarandeerd dat je er heerlijke sounds uithaalt. Wat ik maar niet kan begrijpen dat zo een gitaar zo droevig word afgeleverd door de makers, heb meerdere a gitaren oa, musicman enzo en die moesten ook afgesteld worden maar zo slecht heb ik het nog niet gezien.

Ondanks de brom en het gezeik met afstellen is het nu wel 1 van mijn favorieten btw... veel plezier met jouw blade

gibls6
16 oktober 2006, 14:29
Hoi, heb ook een rh4, maar dan van oudere datum. Bij mij kan de toneknop echter niet worden ingedrukt, is dat pas bij nieuwere blades geintroduceerd óf is mijn gitaar niet helemaal origineel meer!??

Spitfire
16 oktober 2006, 15:58
Hoi ik heb ook een rh-4 ... ten eerste de schakelknop voor singlecoil of humbucker moet normaal werken ..dus laten repareren..

De afstelling van die blades af fabriek is echt droevig die van mij kletterde ook onwijs en na herfretten en afstellen door een goede gitaarbouwer is dat gezeik weg. (was overigens 2dehands) dus dat raad ik je echt aan.
Ok, naar de winkel terug dan maar voor die knop (het is een RH-2 trouwens, geen RH-4, maar in principe is dat hetzelfde).
Wel flauw dat ze toen ze hem verkochten zeiden 'in principe zijn alle gitaren goed afgestelt, slecht afgestelde instrumenten sturen we terug naar de fabriek'. Bij de winkel waar ik heb hem heb gekocht (Tonika in Groningen) heb je altijd recht op 1 afstelbeurt binnen een halfjaar nadat je hem hebt gekocht. Zal ik dus straks wel kwijt zijn....

Hydra
17 oktober 2006, 11:28
Ok, naar de winkel terug dan maar voor die knop (het is een RH-2 trouwens, geen RH-4, maar in principe is dat hetzelfde).
Wel flauw dat ze toen ze hem verkochten zeiden 'in principe zijn alle gitaren goed afgestelt, slecht afgestelde instrumenten sturen we terug naar de fabriek'. Bij de winkel waar ik heb hem heb gekocht (Tonika in Groningen) heb je altijd recht op 1 afstelbeurt binnen een halfjaar nadat je hem hebt gekocht. Zal ik dus straks wel kwijt zijn....


Grappig bij tonica heb ik mijn musicman luke gekocht.. afstelling was toen ook niet in orde, maar gelukkig woon ik diht bij elio martina en die laat ik mijn gitaren altijd afstellen..

PS had je al met je instelling gerommeld van je VSC ?

Spitfire
17 oktober 2006, 15:13
PS had je al met je instelling gerommeld van je VSC ?

Nope, ik heb al wel van die schema's gevonden op internet.

Ik ga donderdag even met de gitaar terug, kijken of ze het dan meteen kunnen fixen (de knop en fretbuzz) en als ik hem dan weer thuisheb ga ik em eens echt onder handen nemen. 8-)