PDA

View Full Version : Iemand ervaring met Envelope Filters??



dml
14 oktober 2006, 15:03
Dus gebruikers van bijv. MXR Auto-Q, Boss AW-3, Maxon AF-9, EH Q-tron, enz. enz. enz. Waarom hebben jullie voor een specifiek model gekozen? Voordelen? Nadelen?

brunodb
14 oktober 2006, 15:24
ik heb een discumbobulater van Emma electronics. die klinkt heel goed, heel veelzijdig. alleen vind ik dat zo een envelope filter beter klinkt als je een cleane gitaar gebruikt of een lichte overdrive. met distortion vind ik het niet zo mooi

Tristan
14 oktober 2006, 15:38
Ik heb mijn keuze specifiek op sound gemaakt, de meeste envelope filters zijn namelijk veel te dun en wimpy van geluid...
Boss AutoWah = waardeloos
MXR AutoQ = niet geweldig
DOD envelope filter = waardeloos

Ik heb zelf de Qtron+ en die vind ik erg goed klinken, het lullige alleen is dat mijn Qtron+ vanaf het begin eigenlijk kapot is geweest...
De input cap is vanaf het begin af aan niet goed gesoldeerd geweest, waardoor deze niet werkte, daarom gaf mijn pedaal zo'n ontzettend vet geluid en heb ik het pedaal gekocht (dat wist ik toen natuurlijk niet)...
Toen ik het pedaal wegbracht om hem te laten nakijken, omdat soms mijn hele geluid wegviel, heeft degene die hem nakeek alles opnieuw gesoldeerd en toen was mijn hele sound weg...
Later heb ik ook een gewone Qtron in de winkel uitgeprobeerd en die klonk ook zo wimpy als ik weet niet wat, precies zoals mijn Qtron+ klonk toen ik hem terugkreeg...
Dus mijn antwoord zou zijn, een Qtron of Qtron+ met de input cap verwijderd, maar zoals je al wel kan lezen zijn deze pedalen niet echt betrouwbaar (heeft niets met de input cap te maken, dat weet ik zeker), dus wat dat betreft kan ik je ze niet echt aanraden...
Een ding is zeker, alle andere envelope filters die ik ooit geprobeerd heb verbleken hierbij, het is echt de beste die ik tot nu toe gehoord heb...

Opties die je wat mij betreft zou kunnen proberen zijn:
Moog LowPass Filter
Sherman Filter
Electro Harmonix Bi-Filter, Qtron of Qtron+ (met input cap verwijderd)
Akai MFS24 (Akai Pro Legacy gear)

De laatste drie zijn allemaal 19 inch en ik weet niet of dat ze ook een specifieke envelope sectie hebben, maar als je er een expressie pedaal aanhangt kan je er ook hele vette wah achtige sounds uithalen en nog heel veel meer, zeer gave bakken en zeker het proberen waard...

Sander De Gier (www.degiergitaarbouw.nl) verkoopt ook nog een paar envelope filters die me wel interessant lijken:
Chunk Systems Funk Agent of zoiets
Pigtronix Envelope Phase (Phaser en Envelope Filter ineen)

Mitch
14 oktober 2006, 16:34
Die heb ik beide gehoord. Die van Chunk alleen met bas, de Pigtronix met gitaar én bas. De Pigtronix is eignelijk een envelope phaser en geen puur filter, maar ik vind 'm nog steeds de lekkerst klinkende envelope voor gitaar tot nu toe. Heel, heel erg organisch en prima in te stellen qua bereik.
Wat wel jammer is, is dat de ideale stand om 'm als gewone phaser te gebruiken nét en andere stand is dan oom 'm te gebruiken voor envelope, dus als je beide wil moet je wel aan een paar knoppen draaien.
De Chunk is geweldig, mar geen idee hoe hij 't op gitaar doet.

MarkS
15 oktober 2006, 01:20
Ik heb ooit de Doctor Q van Electroharmonix gehad. Wat een heerlijk smerig, onheilspellend en vuig geluid kwam daar uit!

dml
15 oktober 2006, 07:16
De Auto-Q heb ik laatst zelf geprobeerd maar vond 'm inderdaad vrij lafjes klinken en de instelmogelijkheid van de Decay niet groot genoeg. Ook de Doctor Q vond ik niet geweldig. Ben wel benieuwd naar de Maxon.......... heeft iemand deze?

jeroen van de pol
15 oktober 2006, 10:11
Ik heb ook ervaring met de DOD voor bas en gitaar. Ik vond het pedaal geen toegevoegde waarde geven. Je geluid word totaal opgeslurpt alsof je alleen je treble open hebt van je gear en dan een wah gaat spelen.

fullorder
15 oktober 2006, 11:03
Ik heb de Analogue Filter 442 van Tonefactor. Is een kloon van de oude DOD 440. Ik vind 'm erg fijn klinken, maar hij is wel vooral subtiel. Niet alleen voor funk, maar ook voor spherische postrock dus ;)
Vorig jaar tijdens pedalendag nog vergeleken met een mutron en daar deed de Tonefactor niet veel voor onder.

future2future
15 oktober 2006, 12:30
Xotic Robotalk is echt te gek

Tristan
15 oktober 2006, 12:57
Nee man, die is ruk, kan je beter de Zvex Seekwah of Ooh wah proberen...

Tristan
15 oktober 2006, 12:59
Ik heb ooit de Doctor Q van Electroharmonix gehad. Wat een heerlijk smerig, onheilspellend en vuig geluid kwam daar uit!

Dat is geen envelope filter, maar gewoon een pedaal waarmee je een fixed wahsetting kan nabootsen...

bieke
17 oktober 2006, 11:39
ik heb er een hele hoop
Ibanez AF-9 is een hele goeie
maar de Q-Tron is m'n favoriet omwille van dat "chow chow" geluid, helemaal zoals de klassieke Mutron III
de Line 6 FM-4 is leuk maar vooral de synth models klinken echt wel een beetje erover, niet zo bruikbaar, maar wel veelzijdig (een hoop goeie filter settings)
de OOh-Wah heb ik en is één van ZVex subtielst klinkende pedalen, vond ik ook beter als de Robotalk
ik heb ook 'n Lovetone Meatball en ik vond het ding niet extreem genoeg klinken (hij knort niet zoals de Q-TRon), maar voor de rest is het een machtig ding
laatst heb ik dan een EHX Bi-Filter gekocht, die dingen zijn nu betallbaar en kunnen alles aan, prima studio gevalletje en iets onpraktischer om live te gebruiken, je kan geen settings opslaan

pedalen waar ik niet zo wild van was, waren de Discumbobulator en de MoogerFooger Lowpass filter, de HAZ Mutron III+, ze klonken veel te braaf

de Pigtronix, AgentFunk, Frostwave, envelope filters heb ik altijd al willen proberen, maar het is er nooit van gekomen

EXAR heeft ook nog een leuke autowah/envelope filter pedaal met een rubberen tiet expressiepedaal (klonk wel OK op bas), is eigenlijk een ontwerp van franse pedaalbouwer Jacques, nl. de Trinity wah

en dan zijn er nog de bouteek pedaaltjes zoals de Prophecysound Rubber Fetish of de Rastop Design Envelope Filter, ik wil ze gelijk hebben als geld geen probleem was ...

of bouteek on a budget
de Tonefactor Envelope Filter

dml
17 oktober 2006, 12:22
Vandaag Maxon AF-9 geprobeerd, ook Boss AW-3 en EX Q-tron.
De Maxon klinkt ook vrij laf, die had ik hoger ingeschat, helaas.
Boss is inderdaad een lachertje, hetzelfde effect in de GT8 klinkt zelfs beter!!
En toen de Q-tron. Tja, da's toch de sound waar ik naar op zoek was. Nadeel is dat het een enorm aparaat is, heb geen ruimte meer op mijn bordje. Ik ga nu dan maar op zoek naar de Mini Q-tron, die zal vast niet hetzelfde klinken maar een benadering zou ik al tevreden mee zijn.
Iemand ervaring met de Mini Q-tron?

Tristan
17 oktober 2006, 15:34
Haha, inderdaad, ik vind de meeste van die Envelope Filters ook maar laffe bakken...
Die Mini Qtron is niet slecht, maar hij komt niet echt in de buurt van de gewone Qtron wat mij betreft, wat dunner van klank en voor mij was hij daarom moeilijker in te regelen, ik kreeg die Q factor ook niet helemaal lekker ingesteld...
De Qtron kan je dus, vind ik, nog lekkerder krijgen door het weerstandje dat aan de input verbonden zit weg te knippen, dan wordt het hele geluid nog wat vetter...

Tristan
17 oktober 2006, 15:47
ik heb er een hele hoop
Ibanez AF-9 is een hele goeie
maar de Q-Tron is m'n favoriet omwille van dat "chow chow" geluid, helemaal zoals de klassieke Mutron III
de Line 6 FM-4 is leuk maar vooral de synth models klinken echt wel een beetje erover, niet zo bruikbaar, maar wel veelzijdig (een hoop goeie filter settings)
de OOh-Wah heb ik en is één van ZVex subtielst klinkende pedalen, vond ik ook beter als de Robotalk
ik heb ook 'n Lovetone Meatball en ik vond het ding niet extreem genoeg klinken (hij knort niet zoals de Q-TRon), maar voor de rest is het een machtig ding
laatst heb ik dan een EHX Bi-Filter gekocht, die dingen zijn nu betallbaar en kunnen alles aan, prima studio gevalletje en iets onpraktischer om live te gebruiken, je kan geen settings opslaan

pedalen waar ik niet zo wild van was, waren de Discumbobulator en de MoogerFooger Lowpass filter, de HAZ Mutron III+, ze klonken veel te braaf

de Pigtronix, AgentFunk, Frostwave, envelope filters heb ik altijd al willen proberen, maar het is er nooit van gekomen

EXAR heeft ook nog een leuke autowah/envelope filter pedaal met een rubberen tiet expressiepedaal (klonk wel OK op bas), is eigenlijk een ontwerp van franse pedaalbouwer Jacques, nl. de Trinity wah

en dan zijn er nog de bouteek pedaaltjes zoals de Prophecysound Rubber Fetish of de Rastop Design Envelope Filter, ik wil ze gelijk hebben als geld geen probleem was ...

of bouteek on a budget
de Tonefactor Envelope Filter

WOW, volgens mij hebben we hier te maken met een echte filterfetishist... :)
Die Qtron gebruik je dan zeker met de drive in de omlaag stand, ben je een bassist ofzo?

De Lovetone Meatball niet extreem genoeg, ik dacht altijd dat die Lovetone pedalen de granddaddy van extreem waren?
Ik heb ze zelf helaas nog nooit kunnen proberen...
Hoe is die Electro Harmonix Bi-Filter, kan je daar wat meer bevindingen over posten?

Bij die Moogerfooger LowPass Filter had ik ook een beetje hetzelfde gevoel, eigenlijk bij al die Moogerfooger pedalen wel, ik dacht dat die dingen echt superfunky en extreem waren, maar het stelde mij ook een beetje teleur, ik vond ze erg braaf, braver dan goed voor mij was...

De Pigtronix en de Chunk Systems Agent 00Funk heeft Sander De Gier dus... (www.degiergitaarbouw.nl)...

Die laatste paar dingen heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me leuk...

Het ziet ernaar uit dat de enige Filter die jij nog een keer zou moeten of kunnen proberen een Sherman is, die zijn wel echt extreem...
Of misschien nog de Akai 19 inch Filter module, die lijkt me ook wel leuk...
Ik ken iemand die nog zo'n Akai te koop heeft voor 200 euro...

DiscoFreq
17 oktober 2006, 17:17
eventjes m'n rode balpen bovenhalen:


Nee man, die is ruk, kan je beter de Zvex Seekwah of Ooh wah proberen...
Dat zijn geen envelope filters


Dat is geen envelope filter, maar gewoon een pedaal waarmee je een fixed wahsetting kan nabootsen...
De Q-Tron is WEL een envelope filter.


EXAR heeft ook nog een leuke autowah/envelope filter pedaal met een rubberen tiet expressiepedaal (klonk wel OK op bas), is eigenlijk een ontwerp van franse pedaalbouwer Jacques, nl. de Trinity wah
Nee, die Exars (MW-03 en MW-04) bestaan al enkele jaren langer. Wat ook zo zou zijn voor die andere seriemodellen van Jacques (volgens die kerel van Godlyke die ze naast elkaar legde).

Ik heb op m'n site een vergelijking staan van wat ik heb (Exar MW-03 staat er nog niet op, wel enkele andere Exars), maar dat is natuurlijk een persoonlijke beoordeling en enkel op bas (sommige sweepen dan veel te hoog):
http://filters.muziq.be/type/filter/envelope/test

Die Ibanez/Maxon AF'en zijn allemaal heel goed, Q-Tron ook, maar de echte Mu-Tron of een goeie clone (Funky Fish, Univox Funky Filter,...) blijft het beste :)

Mitch
17 oktober 2006, 17:22
Zeg Bieke, ik mis een Vlaamse vleug in je schrijfstijl, maar wat betreft het aantal pedalen dat je beschrijft zou je zo maar de bieke van HCEF kunnen zijn ?

Von Trippenhof
17 oktober 2006, 17:40
Mee eens, de mutron 3 is de vetste maar zonder de bijbehorende adapter kost het me wel en hoop batterijen! Ook moet ik 'm wel in een loop zetten. Het instellen is per verschillende omstandigheid (gitaar/bas/ verschillende soort band) een werkje, maar de moeite waard, dus doen we dat graag. Ik vind het trouwens ook een mooie bak om te zien...

Ik vind de oude Zipper van EH ook een fijn ding; klinkt op een prettige manier "nat", "waterig", tsja, hoe omschrijf je zoiets...? Neemt bas lekker op. Ook deze wel in een loop, want bepaald geen bypass. mvg!

piezo
17 oktober 2006, 18:51
Ik heb de Q-tron +. Die wilde ik vanwege de loop.
Die is eigenlijk bedoeld om daarin de pedalen te zetten die je wèl vóór het filter wilt hebben, maar die het volumeverloop (de envelope) van je signaal zodanig zouden compressen dat het filter niet meer naar behoren zou reageren.
Je kunt echter ook de loop gebruiken om de klank van het ene instrument (in de loop return) te laten filteren volgens de envelope van een ander instrument (drums, zang, een tremolosignaal oid, in de input). Nadeel is alleen dat in de bypass stand altijd het input/sidechain signaal naar de output gaat. Daar moet je dus wat truuks op verzinnen, met loopers of bypasses.

De Q-tron + is qua degelijkheid overigens nòg slechter dan andere EHX spullen. Ik heb hier wel eens verteld dat pas de vierde die ik probeerde naar behoren werkte, en dat zowaar anderhalf jaar heeft volgehouden. Tijdens de reparatie heb ik toen ook meteen die weerstand die parallel over de input staat losgehaald. Mèt die weerstand licht de overload LED vrijwel constant op, zonder werkt het ding veel beter. Iemand anders hier wist te vertellen dat je ook beter de weerstand over de output kunt verwijderen.

@ Tristan: Die 19" Akai (MFC-42) is wel een filter maar heeft geen envelope detectie, de Sherman wèl. De Akai filtering kun je alleen sturen met de knoppen op het paneel of via MIDI.

Tristan
17 oktober 2006, 18:53
eventjes m'n rode balpen bovenhalen:


Dat zijn geen envelope filters


De Q-Tron is WEL een envelope filter.


Nee, die Exars (MW-03 en MW-04) bestaan al enkele jaren langer. Wat ook zo zou zijn voor die andere seriemodellen van Jacques (volgens die kerel van Godlyke die ze naast elkaar legde).

Ik heb op m'n site een vergelijking staan van wat ik heb (Exar MW-03 staat er nog niet op, wel enkele andere Exars), maar dat is natuurlijk een persoonlijke beoordeling en enkel op bas (sommige sweepen dan veel te hoog):
http://filters.muziq.be/type/filter/envelope/test

Die Ibanez/Maxon AF'en zijn allemaal heel goed, Q-Tron ook, maar de echte Mu-Tron of een goeie clone (Funky Fish, Univox Funky Filter,...) blijft het beste :)

Zal ik de mijne er dan ook even bijhalen?

Mijn commentaar was een reactie op iemand die zei dat de Robotalk erg goed was, de meeste mensen kopen dat ding niet voor de envelope filter die er op zit (klinkt bijna net zo slap als een Dod Envelope Filter), maar voor het random filter en dat is mijns inziens dan weer een soort mindere remake van de Zvex Ooh wah/Seekwah, vandaar dat ik deze aanhaalde...

De Qtron is inderdaad een envelope filter en daar hebben we het hier al uitgebreid over gehad, zoals je had kunnen lezen als je niet alleen maar gekeken had waar je zo nodig je rode balpen overheen moest halen...
Hier ging de reactie waarop ik reageerde echter over de Doctor Q en dat apparaat maakt nooit en te nimmer en in de verste verte nog geen wah achtig of funky geluid...

Kijk, als je je balpen ergens overheen wil of moet halen, dan moet je het wel goed doen en lezen wat er staat en waar het over gaat...

No hard feelings verder...

DiscoFreq
17 oktober 2006, 19:28
Mja, die Robotalk is een clone van de Maestro FSH, Sample/Hold dus (naast de envelope functie). Dan lijken die Z-Vexen me inderdaad interessanter, omdat die op vaste tijden verspringen, maar de bruikbaarheid kan wel tegenvallen denk ik (zeker met die prijs ;)).

Ik zei Q-Tron maar wou wel degelijk Doctor Q zeggen, want dat is alleszins een envelope filter, of je hem nu goed vindt of niet. Ofwel was hij kapot natuurlijk :)

MarkS
17 oktober 2006, 19:37
Dat is geen envelope filter, maar gewoon een pedaal waarmee je een fixed wahsetting kan nabootsen...

Tuurlijk jongen.
Daarom stond/staat er ook de tekst "Envelope Follower" op.
En vandaar ook de begeleidende tekst op de site " the Doctor Q responds to your picking dynamics producing different wah-like effects". , En vandaar dat hysterische gekrijs dat er uit komt als de sweep steeds verder open slingert en weer "omlaag" gaat.

Een fixed wahsetting suggereert namelijk een vaste "Q" setting of kantelfrequentie, en zou niet reageren op picking dynamics.
Dat doet de Doctor Q dus duidelijk WEL. De enige manier om de "Q" vast te zetten is het filter helemaal dicht te draaien. Een klein stukje verder open en er komt wel degelijk een funky wah geluidje uit.
Het is ook zeker geen auto-wah. Maar misschien wel vergelijkbaar met de Boss T-Wah. Alleen die klinkt retebraaf.

In short: ik snap werkelijk niets van jouw bewering.

Tristan
17 oktober 2006, 20:05
Huh, dan moet ik wel een hele gare Doctor Q getest hebben, bij mij kneep hij eigenlijk alleen maar het geluid af, ik had verder niet gekeken wat er op stond...
Nou, mijn fout dan, sorry...
Is die Doctor Q dan weer een versimpelde versie van de mini Qtron?

Tristan
17 oktober 2006, 20:09
Mja, die Robotalk is een clone van de Maestro FSH, Sample/Hold dus (naast de envelope functie). Dan lijken die Z-Vexen me inderdaad interessanter, omdat die op vaste tijden verspringen, maar de bruikbaarheid kan wel tegenvallen denk ik (zeker met die prijs ;)).

Ik zei Q-Tron maar wou wel degelijk Doctor Q zeggen, want dat is alleszins een envelope filter, of je hem nu goed vindt of niet. Ofwel was hij kapot natuurlijk :)

Je weet er meer van dan ik, zo te lezen...
Mijn post was verder ook niet echt lullig bedoeld, maar ik had de indruk dat je niet alles goed gelezen had en dat rode balpen gedoe vond ik een beetje flauw, vandaar mijn reactie...

Ja, die Electro Harmonix dingen hebben er een handje van om kapot te gaan, dat blijkt telkens weer...

MarkS
17 oktober 2006, 21:21
Is die Doctor Q dan weer een versimpelde versie van de mini Qtron?
Ik ken de Qtron niet ;)

DiscoFreq
17 oktober 2006, 21:58
Huh, dan moet ik wel een hele gare Doctor Q getest hebben, bij mij kneep hij eigenlijk alleen maar het geluid af, ik had verder niet gekeken wat er op stond...
Nou, mijn fout dan, sorry...
Is die Doctor Q dan weer een versimpelde versie van de mini Qtron?

Nee, de Q-Tron is gedesigned door de man van de Mu-Tron, Mike Beigel, als een soort moderne versie daarvan. Ik snap niet goed waarom hij niet gewoon een reissue deed aangezien copies van de originele nog altijd stukken beter zijn...

De Doctor Q was een van de originele EH envelope filters (naast de Y-Triggered Filter en de Zipper). De Q-Tron detecteert de envelope met een LED-LDR combinatie, de Doctor Q niet.

Dat van die balpen zei ik omdat ik 3 verbeteringen deed in 1 post, wat ik zelf beetje vervelend vond, maar vond dat ik de fouten niet moest laten staan alleen om vriendelijk te zijn. Die balpen was luchtig bedoeld :D

DiscoFreq
17 oktober 2006, 22:03
Je weet er meer van dan ik, zo te lezen...


Mja, m'n site ging eerst enkel over envelope filters omdat er quasi niks over bestond. Ik ben dus een beetje een envelope filter freak ;)

De lijst van envelope filter pedalen is momenteel 154 modellen lang:
http://filters.muziq.be/type/filter/envelope/pedal
(ik heb er "maar" een kleine 30 van ;))

maar heb hem ondertussen dus een "beetje" uitgebreid naar andere types...

Tristan
17 oktober 2006, 22:07
Nee, de Q-Tron is gedesigned door de man van de Mu-Tron, Mike Beigel, als een soort moderne versie daarvan. Ik snap niet goed waarom hij niet gewoon een reissue deed aangezien copies van de originele nog altijd stukken beter zijn...

De Doctor Q was een van de originele EH envelope filters (naast de Y-Triggered Filter en de Zipper). De Q-Tron detecteert de envelope met een LED-LDR combinatie, de Doctor Q niet.

Dat van die balpen zei ik omdat ik 3 verbeteringen deed in 1 post, wat ik zelf beetje vervelend vond, maar vond dat ik de fouten niet moest laten staan alleen om vriendelijk te zijn. Die balpen was luchtig bedoeld :D

Zoals ik al zei kan je die Qtron nog een heel stuk vetter krijgen als je dat inputweerstandje wegknipt...
Er zit in het pedaal trouwens ook nog een trimpot waarmee je het effect ook nog wat dikker er bovenop kan krijgen, maar die stond bij mij al in de dikste stand (in het midden bij mij), misschien dat het dan wel wat dichter bij de Mutron in de buurt komt...
Ik heb ooit wel een oude Mutron gehoord en die vond ik erg gaaf klinken, met de bas in ieder geval, met gitaar heb ik hem niet kunnen testen, maar ik heb het idee dat de Qtron met de door mij genoemde modificatie wel wat dichter erbij in de buurt komt, zonder de modificatie vind ik hem nog ietsje te wimpy...

Haha, sorry, misverstand... :D

drap
20 oktober 2006, 22:15
Iemand hier wel es van de MoogerFooger MF-105 MuRF gehoord? Tenminste, ik denk dat dit ook een envelope filter is? Ik heb niet het complete topic bewust doorgenomen, maar heb 'm nog niet genoemd horen worden. Iemand ervaring met dit pedaal? Ik las dat John Frusciante dit pedaal heeft gebruikt op Stadium Arcadium, evenals de MoogerFooger MF-105B Bass MuRF en de MF-101 Low-Pass filter. Geen idee eigenlijk wat het verschil is tussen een Low-Pass filter en een envelope filter.

Interessant topic dit. Ik ben namelijk ook geinteresseerd in een goeie envelope filter voor wat funkriffjes.

LostHighway
20 oktober 2006, 22:38
@Tristan, jij hebt het waarschijnlijk over die MXR/Dunlop Q.. nogwat die inderdaad fixed wahsetting geeft.
EDIT: De Q-zone dus, check: http://filters.muziq.be/model/dunlop/crybaby/qz1?PHPSESSID=8d09c5ceb

Tristan
20 oktober 2006, 22:44
Ja, ik heb beide Moogerfoogers getest bij Sound Plaza in Amsterdam...

De Moogerfooger Murf:
Compleet waardeloos mijns inziens, een soort sequencer die door verschillende filter stadia gaat, maar het nadeel van het apparaat is dat de filters vrij dun klinken en een beetje een metalige attack hebben die je er niet uit kan draaien, daardoor is er eigenlijk maar 1 sound mee te maken en die sound vond ik wel grappig, maar niet echt super...
Een beetje Kraftwerk achtig en erg nerdy, misschien leuk voor als je in zo'n '80's Britpop revival bandje zit, trouwens met dik 500 euro wel rete de reteduur...

De Moogerfooger LowPass Filter:
Eerste reactie, jezus wat ruist dit ding idioot hard, ongelofelijk, is dit een professioneel apparaat?
Vragen ze daar zoveel geld voor?
Beetje een slap filter zeg, een beetje braaf...
Verder wel een aardig ding, met een expressiepedaal eraan gehangen kan je er aardige wah sounds uithalen...
Een beetje moeilijk te tweaken tot zelfoscillatie, of schel geschreeuw, of niets, maar een controleerbare ray gun vond ik er moeilijk uit te halen...
Ik denk en hoop dat het exemplaar dat ik getest heb niet helemaal lekker was, gezien de excessieve hoeveelheid ruis die eruit kwam...

Ik denk dat het echte geheim van de sounds die Frusciante eruit haalt, de CP251 Control Processor is, want daarmee stuurt hij al die pedalen aan en combineert hij ze ook met elkaar denk ik, maar los maakten de pedalen op mij absoluut geen professionele indruk, ik vond ze op z'n zachtst gezegd een beetje lullig en veel te hoog geprijsd...

Tristan
20 oktober 2006, 22:47
@Tristan, jij hebt het waarschijnlijk over die MXR/Dunlop Q.. nogwat die inderdaad fixed wahsetting geeft.
EDIT: De Q-zone dus, check: http://filters.muziq.be/model/dunlop/crybaby/qz1?PHPSESSID=8d09c5ceb

Hahahahahahahaha, fokkin' NOOB die ik ben...
Dat was hem inderdaad, sjongejonge, ik ga me nu even heel diep schamen hoor... :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

drap
20 oktober 2006, 22:52
Ja, ik heb beide Moogerfoogers getest bij Sound Plaza in Amsterdam...

De Moogerfooger Murf:
Compleet waardeloos mijns inziens, een soort sequencer die door verschillende filter stadia gaat, maar het nadeel van het apparaat is dat de filters vrij dun klinken en een beetje een metalige attack hebben die je er niet uit kan draaien, daardoor is er eigenlijk maar 1 sound mee te maken en die sound vond ik wel grappig, maar niet echt super...
Een beetje Kraftwerk achtig en erg nerdy, misschien leuk voor als je in zo'n '80's Britpop revival bandje zit, trouwens met dik 500 euro wel rete de reteduur...

De Moogerfooger LowPass Filter:
Eerste reactie, jezus wat ruist dit ding idioot hard, ongelofelijk, is dit een professioneel apparaat?
Vragen ze daar zoveel geld voor?
Beetje een slap filter zeg, een beetje braaf...
Verder wel een aardig ding, met een expressiepedaal eraan gehangen kan je er aardige wah sounds uithalen...
Een beetje moeilijk te tweaken tot zelfoscillatie, of schel geschreeuw, of niets, maar een controleerbare ray gun vond ik er moeilijk uit te halen...
Ik denk en hoop dat het exemplaar dat ik getest heb niet helemaal lekker was, gezien de excessieve hoeveelheid ruis die eruit kwam...

Ik denk dat het echte geheim van de sounds die Frusciante eruit haalt, de CP251 Control Processor is, want daarmee stuurt hij al die pedalen aan en combineert hij ze ook met elkaar denk ik, maar los maakten de pedalen op mij absoluut geen professionele indruk, ik vond ze op z'n zachtst gezegd een beetje lullig en veel te hoog geprijsd...

Jij hebt ook de Guitar Player van deze maand gelezen onieda :D

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat die dingen teringduur zouden zijn, maar dit overtreft al mijn verwachtingen. Al zou het pedaal super zijn, ik pas bij een dergelijk bedrag. Voor dat bedrag kan ik net zo goed een 2e hands buizenversterkertje op de kop tikken.

Weet je toevallig ook wat het nou het verschil is tussen een low-pass filter en een envelope filter? Beide maken toch een soort van auto-wah geluid?

En misschien dat je een goed alternatief weet voor het funky slagje in Dani California? Dat vind ik persoonlijk een erg lekker geluid en lukt me niet met m'n wah pedaal helaas. Vandaar ook mijn interesse in een goeie envelope filter.

MarkS
20 oktober 2006, 23:22
Geen idee eigenlijk wat het verschil is tussen een Low-Pass filter en een envelope filter.
Een low-pass filter, in het Nederlands laagdoorlaat-filter (of om extra verwarring te zaaien ook hoogaf-filter genoemd) is een filter dat alle frequenties doorlaat tot aan een instelbare drempelwaarde (de cut-off frequentie). Boven die drempelwaarde worden alle frequenties afgekapt met een bepaalde steilheid bijv. 12dB/octaaf of 24dB/octaaf. Hoe steiler het filter, hoe krachtiger het effect. Op synths wordt een lowpass-filter vaak gecombineerd met een resonance-regelaar, die de afsnijfrequentie van de ingestelde drempelwaarde extra kan versterken evt. tot aan zelfoscillatie.
Hoe klinkt dit? Denk aan de knetterende acidbassen van een TB-303, en de veelgebruikte synth-leadsounds in dancemuziek.
Als gitaareffect moet je denk ik meer denken aan een fixed-wah effect.

Een envelope filter wordt getriggerd door het input voltage: hoe harder je speelt, hoe groter de envelope wordt. De envelope opent en sluit het lowpass-filter (verandert dus de cut-off frequentie). De gevoeligheid voor de reactie op het input voltage is vaak instelbaar met een sensitivity knop.

Tristan
20 oktober 2006, 23:27
Jij hebt ook de Guitar Player van deze maand gelezen onieda :D

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat die dingen teringduur zouden zijn, maar dit overtreft al mijn verwachtingen. Al zou het pedaal super zijn, ik pas bij een dergelijk bedrag. Voor dat bedrag kan ik net zo goed een 2e hands buizenversterkertje op de kop tikken.

Weet je toevallig ook wat het nou het verschil is tussen een low-pass filter en een envelope filter? Beide maken toch een soort van auto-wah geluid?

En misschien dat je een goed alternatief weet voor het funky slagje in Dani California? Dat vind ik persoonlijk een erg lekker geluid en lukt me niet met m'n wah pedaal helaas. Vandaar ook mijn interesse in een goeie envelope filter.

Nee, die heb ik niet gelezen, die pedalen zijn er heel lang hoor, ik liep er gewoon toevallig tegenaan toen ik de Sound Plaza binnenstapte, leuke winkel...
De Moogerfooger LowPass Filter had trouwens ook een envelope functie hoor, maar die vond ik niet zo best, triggerde niet echt, dus ik heb het pedaal voornamelijk met een expressiepedaal getest, die LowPass Filter kost trouwens zo'n 300 euro, dus die is wel minder duur dan de Murf, dat gaat echt nergens meer over...

Een Filter is datgene wat het is, namelijk gewoon een filter, een eq waar je de eq range (cutoff) en resonantie van kan instellen (van een bepaalde frequentie die in het midden van het door jouw uitgekozen frequentiespectrum zit, geeft een wat dunner en een beetje fluitend geluid bij hogere instellingen)...
Vaak wordt dit filter dan door het frequentiespectrum (van hoog naar laag) bewogen d.m.v. een knop of een expressiepedaal en daarmee krijg je een wah achtige sound en nog extremere sounds, denk een beetje aan de sounds van oude analoge synthesizers...
Een envelope is niets anders dan een aanslaggevoelige sensor die de cutoff knop van laag naar hoog (en soms andersom) beweegt al naar gelang je aanslagsterkte, dus dan kan je wah achtige en extremere sounds maken zonder dat je zelf aan de knop hoeft te draaien of zonder dat je een expressiepedaal hoeft te gebruiken...
Het verschil tussen een dedicated filter gericht op synthesizers en een gewone envelope filter gericht op gitaar is dat de eerste in de regel veel extremere sounds kan maken terwijl de tweede meestal niet verder komt dan een wah simulatie...

Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee hoe die sound klinkt op het album (ik heb het album niet) en ik weet ook niet hoe Frusciante dat doet, maar ik vind zelf de Electro Harmonix Qtron of Qtron+ wel een erg goed apparaat, maar helaas zijn deze niet zo betrouwbaar, ze gaan vaak kapot...
De andere envelope filters die ik weleens heb geprobeerd vond ik een stuk minder klinken...
Als variant op de Murf zou je ook eens de Zvex Seek Wah kunnen proberen, dat is net zoiets, maar volgens mij klinkt die beter en die is ook iets beter te betalen...

drap
20 oktober 2006, 23:41
Nee, die heb ik niet gelezen, die pedalen zijn er heel lang hoor, ik liep er gewoon toevallig tegenaan toen ik de Sound Plaza binnenstapte, leuke winkel...
De Moogerfooger LowPass Filter had trouwens ook een envelope functie hoor, maar die vond ik niet zo best, triggerde niet echt, dus ik heb het pedaal voornamelijk met een expressiepedaal getest, die LowPass Filter kost trouwens zo'n 300 euro, dus die is wel minder duur dan de Murf, dat gaat echt nergens meer over...

Een Filter is datgene wat het is, namelijk gewoon een filter, een eq waar je de eq range (cutoff) en resonantie van kan instellen (van een bepaalde frequentie die in het midden van het door jouw uitgekozen frequentiespectrum zit, geeft een wat dunner en een beetje fluitend geluid bij hogere instellingen)...
Vaak wordt dit filter dan door het frequentiespectrum (van hoog naar laag) bewogen d.m.v. een knop of een expressiepedaal en daarmee krijg je een wah achtige sound en nog extremere sounds, denk een beetje aan de sounds van oude analoge synthesizers...
Een envelope is niets anders dan een aanslaggevoelige sensor die de cutoff knop van laag naar hoog (en soms andersom) beweegt al naar gelang je aanslagsterkte, dus dan kan je wah achtige en extremere sounds maken zonder dat je zelf aan de knop hoeft te draaien of zonder dat je een expressiepedaal hoeft te gebruiken...
Het verschil tussen een dedicated filter gericht op synthesizers en een gewone envelope filter gericht op gitaar is dat de eerste in de regel veel extremere sounds kan maken terwijl de tweede meestal niet verder komt dan een wah simulatie...

Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee hoe die sound klinkt op het album (ik heb het album niet) en ik weet ook niet hoe Frusciante dat doet, maar ik vind zelf de Electro Harmonix Qtron of Qtron+ wel een erg goed apparaat, maar helaas zijn deze niet zo betrouwbaar, ze gaan vaak kapot...
De andere envelope filters die ik weleens heb geprobeerd vond ik een stuk minder klinken...
Als variant op de Murf zou je ook eens de Zvex Seek Wah kunnen proberen, dat is net zoiets, maar volgens mij klinkt die beter en die is ook iets beter te betalen...

Thanx! Die Zvex Seek Wah moet ik dan maar es gaan testen denk ik. Ik weet nog niet waar, maar dat zal wel goed komen denk ik.

Wat betreft het nummer Dani California, daar hoef je het album ook niet voor te hebben trouwens hoor, die wordt nog steeds alle dagen grijs gedraaid op de radio :D Klinkt in ieder geval als een envelope filter in dat nummer, wellicht de MuRF, maar zeker weten doe ik het niet.

@MarkS: Jij ook bedankt voor je antwoord. Het is me nu een stuk helderder. Ik heb er weer wat bijgeleerd :)

Tristan
20 oktober 2006, 23:45
De Zvex Seek Wah zou je kunnen testen bij Van De Haar...
Dat is echter, evenals de Murf geen Envelope Filter, maar een Filter die door een sequencer wordt aangedreven, waardoor verschillende patronen ontstaan, een beetje alsof je een filter door een tremolo aan en uit laat gaan...
Ik luister vrijwel nooit radio en mtv en aanverwante programma's kijk ik ook vrijwel niet, dus ik kan me niet voor de geest halen hoe die sound uit Dani California klinkt...

drap
20 oktober 2006, 23:57
De Zvex Seek Wah zou je kunnen testen bij Van De Haar...
Dat is echter, evenals de Murf geen Envelope Filter, maar een Filter die door een sequencer wordt aangedreven, waardoor verschillende patronen ontstaan, een beetje alsof je een filter door een tremolo aan en uit laat gaan...
Ik luister vrijwel nooit radio en mtv en aanverwante programma's kijk ik ook vrijwel niet, dus ik kan me niet voor de geest halen hoe die sound uit Dani California klinkt...

Wellicht dat je hier wat mee kan: http://www.youtube.com/watch?v=IL1jTjVQwR8. Om je ff een idee te geven wat ik bedoel. Het gaat om het riffje na het accoordenschemaatje. Dat klinkt mij als een envelope filter, evenals het stukje met distortion direkt na het refrein. Van deze sound zou ik wel es willen weten hoe ik redelijk in de buurt kan komen. Niet om precies als Frusciante te zijn ofzo, maar puur voor de funky riffjes en dan is dit een mooi voorbeeld wat mij betreft.

Die Zvex ga ik alsnog wel ff testen, alleen ik denk dat ik wel echt een envelope filter zoek. Maar wie weet is het wel wat voor mij.

DiscoFreq
21 oktober 2006, 03:56
Als variant op de Murf zou je ook eens de Zvex Seek Wah kunnen proberen, dat is net zoiets, maar volgens mij klinkt die beter en die is ook iets beter te betalen...
Dat kun je ook niet dikwijls zeggen van Zvex :D

Mitch
21 oktober 2006, 12:39
Het Dani-stukje is echt een envelope Follower, daar wil je geen Seek Wah voor gebruiken.

Aimé
21 oktober 2006, 12:44
En de tubezipper van EHX dan? Das toch ook zo'n pure envelope?

drap
21 oktober 2006, 13:05
Het Dani-stukje is echt een envelope Follower, daar wil je geen Seek Wah voor gebruiken.

Okee, dan moet ik dus sowieso ff verder kijken naar goeie alternatieven voor deze sound. Ik ga wel alsnog die Zvex es aan de tand voelen, maar het Dani California geluid haal ik er daar dus niet mee uit begrijp ik. Ik denk dat ik ook maar es een mailtje moet gaan sturen naar de Gier met deze vraag. Wellicht dat die man ook wel een passend antwoord weet op m'n zoektocht.

Ghehe, wat is dan trouwens het verschil tussen een envelope follower en een envelope filter? Wellicht ook met een aantal voorbeelden? Want ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer :D

robzilla
21 oktober 2006, 15:01
Ik heb de Moog, die is te gek! Heeft een hele dikke sound, en best veelzijdig..

Tristan
21 oktober 2006, 15:22
Welke Moog(s) heb je dan?
De LowPass Filter?
De MurF?
De Ring Modulator?
De Phaser?
De Analog Delay?
De Control Processor?

Ik had al de indruk dat die LowPass Filter die ik testte gaar was...

zoon van Piet
21 oktober 2006, 18:33
Wat een gehannes rond die DrQ, zeg... zijn we daar nu zo'n beetje uit?
Anders kan ik wel effe vertellen dat dit lowbudget-enveloppe filtertje uit de seventies stamt en egwel als een dolle kan wah-en en fonken. Behoorlijk lofi ivg met de duurdere apparaten, maar wel lekker zompig. Sommige doen het minder goed, maar op de print zit een instelpotmeter... De Wet zegt dat je nooit aan die dingen mag draaien, maar in dit geval is het ene sensitivity regalaar, waarmee je een tam klinkend exemplaar verandert in een dolle Bootsy.
Bovenstaand verhaal geldt voor de originele, geen idee hoe de RI is....

edit: mijn favo is mn AF201 of hoe heet ie, met het postzegelswitchje.. moeilijk af te stellen, priegelregelaars, maar retevet.

robzilla
21 oktober 2006, 19:05
Welke Moog(s) heb je dan?
De LowPass Filter?
De MurF?
De Ring Modulator?
De Phaser?
De Analog Delay?
De Control Processor?

Ik had al de indruk dat die LowPass Filter die ik testte gaar was...

Ik heb de LowPassFilter en de RingMod

Tristan
21 oktober 2006, 19:21
En die LowPass Filter ruist niet als een idioot?
Misschien heb ik dan een gaar exemplaar getest, die indruk had ik al...

Hoe vind je die Ring Modulator trouwens?
Je kan de LowPass Filter ook aansturen met de Ring Modulator (bijvoorbeeld met de LFO daarvan), heb je dat weleens gedaan?
Wat vond je daarvan, geeft dat coole sounds?

Ik merkte trouwens soms wel een vreemd tikje of kraakje op in de Ring Modulator, als ik deze afstelde als tremolo, heeft jouw exemplaar dat ook?

Sorry, veel vragen, ik was eigenlijk wel geinteresseerd in die Moog dingen, maar ze stelden mij een beetje teleur en nu denk ik dat ik niet helemaal lekkere exemplaren in mijn handen heb gehad...

Von Trippenhof
21 oktober 2006, 20:06
Is er iemand die me kan vertellen of de Qtron en de DrQ (etc etc) veel anders zijn dan de oude Zipper?
Ook: hoe is de Tube Zipper eigenlijk? Zou een fantastisch apparaat moeten kunnen zijn , maar ik hoor zo weinig enthousiastelingen? Is hij zo weinig verkocht of zo? Of heeft hij erkende problemen??


Als reactie op Tristan: mijn Ring Mod heeft geen kraakje in de tremelo stand, daarin werkte hij prima.
Het gebruik van een extern pedaal (Ik gebruik er een van Roland - Dat zou het natuurlijk kunnen zijn, kweenie, was niet zo als ik had gehoopt. Het is alsof de maximale bereiken niet worden gehaald in vergelijking met de manuele bepoteling
Maar wat me wel op- en tegenviel was het weinig tot geen effect hebben met bepaalde instellingen, mn bij de LFO.. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik niet alles heb geprobeerd om dit te verhelpen/omzeilen ... Maar aangezien ik vanavond eens lekker met wat spulletjes wilde gaan klooien, ga ik dat eens op m'n gemak bekijken... en waarom dan niet NU!?
grtz & laterz

robzilla
21 oktober 2006, 20:21
En die LowPass Filter ruist niet als een idioot?
Misschien heb ik dan een gaar exemplaar getest, die indruk had ik al...

Hoe vind je die Ring Modulator trouwens?
Je kan de LowPass Filter ook aansturen met de Ring Modulator (bijvoorbeeld met de LFO daarvan), heb je dat weleens gedaan?
Wat vond je daarvan, geeft dat coole sounds?

Ik merkte trouwens soms wel een vreemd tikje of kraakje op in de Ring Modulator, als ik deze afstelde als tremolo, heeft jouw exemplaar dat ook?

Sorry, veel vragen, ik was eigenlijk wel geinteresseerd in die Moog dingen, maar ze stelden mij een beetje teleur en nu denk ik dat ik niet helemaal lekkere exemplaren in mijn handen heb gehad...

Het zijn niet de stilste apparaten inderdaad, dat klopt. Het feit dat ze altijd aanstaan, en dus beide altijd bufferen, kan vervelend zijn voor je signaal. Je kan ze het beste in een loop hangen. De LPF ruist wel een beetje ja als de actief is. De ringmod gebruik ik eigenlijk alleen als tremolo, ik heb ook wel eens een kraakje gehoord idd bij sommige settings. Dat heeft te maken met het circuit van de ringmod schijnt.. Stil zijn ze absoluut niet, maar ik vind het niet storend. De ruis van de LPF is niet echt hard ofzo!

Je kan ze idd allemaal combineren, zelf heb ik hier nog niet veel mee gespeeld helaas. De laatste 2 maanden heb ik sowieso amper gespeeld, heb het nogal druk :( Alle knoppen op het pedaal zijn aanstuurbaar met een expression pedal, maar ook met de andere pedalen. LFO's en Envelope's zijn dus allemaal te patchen. Wat jij zegt is idd een mogelijkheid, het is ook mogelijk om de enevelope van de filter aan de frequency van de ringmod te hangen. Op deze manier krijg je een tremolo die aanslaggevoelig is..

Er zijn heel veel leuke dingen mee te doen! :)

Edit: Het is al veel te lang geleden dat ik eens gekloot heb ermee! Ik ga even de LFO van de RM op de LPF aansluiten.. brb

robzilla
21 oktober 2006, 20:50
Ok gedaan :)

Er zijn zeker heel leuk en er zijn best bruikbare geluiden uit te halen.

Als je de LFO van de RM op de de CUTOFF van de LPF aansluit, en je de LFO op de 'choppy' waveform zet kan je een soort van Sample and Hold geluiden maken. Sla je een akkoord aan dan tikt de LPF zeg maar rond je akkoord, beetje Seek Wah van Zvex achtig. Zet je de LFO op sine-wave dan kan je een soort van sweeps maken. Ze zijn vrij subtiel, maar wel cool met wat delay denk ik tijdens volume swells. :)

Er zijn zoveel dingen waarmee je kan klooien dat er echt heel veel geluiden uit te halen zijn. De envelope kan je ook nog steeds laten werken dus je kan bijvoorbeeld een envelope filter doen en daarbij ook eens sample and hold. Erg vet! :D

Als je nog vragen hebt moet je ze maar stellen. Ik heb zo een afspraak dus kan morgen pas reageren en evt. wat voor je testen.. :)

Tristan
21 oktober 2006, 20:52
Oh okee, ik vind dat toch wel een beetje raar voor pedalen die zoveel geld kosten en waarvan door de maker wordt beweerd dat het de meest professionele pedalen zijn die er op de markt zijn...

Die ruis bij de LowPass Filter was trouwens niet afhankelijk van het feit of hij aan of uit stond en zelfs niet afhankelijk van het feit of een gitaar ingeplugd was ja of nee...
Is dat bij jouw LowPass Filter ook het geval?

DiscoFreq
21 oktober 2006, 20:56
edit: mijn favo is mn AF201 of hoe heet ie, met het postzegelswitchje.. moeilijk af te stellen, priegelregelaars, maar retevet.

Inderdaad, ik speel soms met 2 van die parallel :)
(of andere combinaties van een LP en een HP)

robzilla
21 oktober 2006, 20:57
Oh okee, ik vind dat toch wel een beetje raar voor pedalen die zoveel geld kosten en waarvan door de maker wordt beweerd dat het de meest professionele pedalen zijn die er op de markt zijn...

Die ruis bij de LowPass Filter was trouwens niet afhankelijk van het feit of hij aan of uit stond en zelfs niet afhankelijk van het feit of een gitaar ingeplugd was ja of nee...
Is dat bij jouw LowPass Filter ook het geval?

Moeilijk testen voor mij, mijn versterker ruist sowieso :P Ze zijn niet altijd even stil nee, maar het zijn hele vette pedalen en ze hebben opties die je nergens anders vindt. Ik kan niet zeggen dat ik last heb van het feit dat ze niet zo heel stil zijn, het is vrij subtiel en zeker niet opvallend in een band ofzo.. Het valt reuze mee allemaal..

Tristan
21 oktober 2006, 21:00
Ok gedaan :)

Er zijn zeker heel leuk en er zijn best bruikbare geluiden uit te halen.

Als je de LFO van de RM op de de CUTOFF van de LPF aansluit, en je de LFO op de 'choppy' waveform zet kan je een soort van Sample and Hold geluiden maken. Sla je een akkoord aan dan tikt de LPF zeg maar rond je akkoord, beetje Seek Wah van Zvex achtig. Zet je de LFO op sine-wave dan kan je een soort van sweeps maken. Ze zijn vrij subtiel, maar wel cool met wat delay denk ik tijdens volume swells. :)

Er zijn zoveel dingen waarmee je kan klooien dat er echt heel veel geluiden uit te halen zijn. De envelope kan je ook nog steeds laten werken dus je kan bijvoorbeeld een envelope filter doen en daarbij ook eens sample and hold. Erg vet! :D

Als je nog vragen hebt moet je ze maar stellen. Ik heb zo een afspraak dus kan morgen pas reageren en evt. wat voor je testen.. :)

Haha, gaaf man, dat Seekwah achtige soundje dacht ik al dat je dat wel zou kunnen maken met die combi inderdaad...
Dan heb je zo'n MurF eigenlijk ook niet meer nodig en de LowPass Filter + de Ring Modulator zijn helemaal niet veel duurder dan de MurF alleen en klinken vetter i.m.o...

Von Trippenhof
21 oktober 2006, 21:00
ik weet het, ver verwijderd wellicht van de envelope filters, maar toch...

de lfo-knop is niet het sterkste onderdeel maar werkt wel op dit exemplaar.

Ik merkte dat het beste effect is
1 - mooie, rustige tremelo die je ook nog eens via het externe pedaal al spelend over de top kan jagen;
2- een soort creepy vervormde toon (Black Sabbath - Paranoid solo)
3 - een "broing"toon, a.k.a. het klokken geluid
en vooral
4- als je met een eBow een sustainende toon aanhoudt (al dan niet met slide) en tegelijkertijd de rate en frequency varieert.... Dit is het effect dat Jon Lord op Made In Japan gebruikt bij het intro van Lazy en in Space Truckin' - het spacey effect, zogezegd, en wat mij betreft een van de hoogtepunten van alles wat met rock te maken heeft, maar da's natuurlijk geheel een persoonlijke afwijking.
Al met al een apparaat dat veel meer geschikt is voor toetsen, denk ik.
Terwijl ebnvelope filters het leukste werken met een percussiever instrument.... Hoe komen deze twee eigenlijk in een topic bij elkaar?? grtz.

robzilla
21 oktober 2006, 21:02
Haha, gaaf man, dat Seekwah achtige soundje dacht ik al dat je dat wel zou kunnen maken met die combi inderdaad...
Dan heb je zo'n MurF eigenlijk ook niet meer nodig en de LowPass Filter + de Ring Modulator zijn helemaal niet veel duurder dan de MurF alleen en klinken vetter i.m.o...

Ik heb de MuRF ook getest en vond hem niet zo heel boeiend eigenlijk.. Er waren zeker wat vette geluiden uit te halen maar niet echt bijster interessant vond ik, beetje eenzijdig..

http://www.xs4all.nl/~zuiden/.guitar/DSC00792.jpg

:D

Von Trippenhof
21 oktober 2006, 21:04
Inderdaad, ik speel soms met 2 van die parallel :)
(of andere combinaties van een LP en een HP)


Dit , in combi met een tube- of band echo heeft mij avonden en avonden speelplezier gegeven... en veel lichtjes laten zien...

Tristan
21 oktober 2006, 21:11
Ik heb de MuRF ook getest en vond hem niet zo heel boeiend eigenlijk.. Er waren zeker wat vette geluiden uit te halen maar niet echt bijster interessant vond ik, beetje eenzijdig..

http://www.xs4all.nl/~zuiden/.guitar/DSC00792.jpg

:D

Wat een plaatje! :D
Volgens mij is jouw LowPass Filter een oudere versie, omdat daar nog Bob Moog op staat, i.p.v. Moog, of is het juist andersom en is jouw Ring Modulator ouder?
Ik vond die MurF ook erg eenzijdig...

drap
21 oktober 2006, 21:31
En hoeveel moet die low-pass filter nu kosten?

Tristan
21 oktober 2006, 22:14
Volgens mij kosten zowel de LowPass Filter als de Ring Modulator zo'n 300 euro...

drap
21 oktober 2006, 23:05
Volgens mij kosten zowel de LowPass Filter als de Ring Modulator zo'n 300 euro...

Sodemieter! Ik flikker me hier haast achterover van de stoel! Wil je me in het vervolg ff wat beter voorbereiden voor dit soort berichten? :o

Ik denk dat ik wat goedkopers ga zoeken...

Tristan
21 oktober 2006, 23:09
DRAP, DEZE POST BEVAT SCHOKKEND MATERIAAL, GA EVEN ZITTEN BIJ HET LEZEN HIERVAN EN DENK OM JE HART!!! :D

Haha en dat zijn dan nog de goedkoopste Moogerfoogers...
De Zvex Seek Wah zal ook wel richting de 300 euro gaan vrees ik...

drap
21 oktober 2006, 23:11
DRAP, DEZE POST BEVAT SCHOKKEND MATERIAAL, GA EVEN ZITTEN BIJ HET LEZEN HIERVAN EN DENK OM JE HART!!! :D

Haha en dat zijn dan nog de goedkoopste Moogerfoogers...
De Zvex Seek Wah zal ook wel richting de 300 euro gaan vrees ik...

Tering, zijn er ook nog goedkopere alternatieven voor een redelijke envelop filter? De EHX waar jij het over had wellicht?

Gelukkig was ik nu wat beter voorbereid :)

Tristan
21 oktober 2006, 23:20
Die Electro Harmonix Q-tron is nieuw ongeveer zo'n 180 euro geloof ik, misschien verkoop ik mijn Q-tron+ wel, maar die moet ik eerst even na laten kijken, want het geluid valt soms weg, als het niet te repareren is dan hou ik hem maar zelf...
Hij klinkt wel ontzettend vet en deze heeft als extra t.o.v. de gewone Q-tron ook een attack switch die ik altijd op slow zet, voelt iets lekkerder en het is ook te gek om een Octaver in de effectsloop van de Q-tron+ te zetten...

drap
21 oktober 2006, 23:22
Die Electro Harmonix Q-tron is nieuw ongeveer zo'n 180 euro geloof ik, misschien verkoop ik mijn Q-tron+ wel, maar die moet ik eerst even na laten kijken, want het geluid valt soms weg, als het niet te repareren is dan hou ik hem maar zelf...
Hij klinkt wel ontzettend vet en deze heeft als extra t.o.v. de gewone Q-tron ook een attack switch die ik altijd op slow zet, voelt iets lekkerder en het is ook te gek om een Octaver in de effectsloop van de Q-tron+ te zetten...

Ik hou me aanbevolen! :)

Tristan
21 oktober 2006, 23:38
Dat is goed, ik laat hem eerst nakijken en dan pm ik je wel...

drap
21 oktober 2006, 23:41
Eh... ik heb net eentje bestelt voor E99,- Ik was nog ff gaan spieken op de site van Muziekhuis Westerhaven en vond de Q tron. Ik kon 'm eigenlijk niet laten liggen voor dit bedrag. Sorry Tristan, bij deze heb ik er dus volgende week eentje in huis liggen. Toch bedankt voor je aanbod.

piezo
21 oktober 2006, 23:48
Die Electro Harmonix Q-tron is nieuw ongeveer zo'n 180 euro geloof ik, misschien verkoop ik mijn Q-tron+ wel, maar die moet ik eerst even na laten kijken, want het geluid valt soms weg, als het niet te repareren is dan hou ik hem maar zelf...
Hij klinkt wel ontzettend vet en deze heeft als extra t.o.v. de gewone Q-tron ook een attack switch die ik altijd op slow zet, voelt iets lekkerder en het is ook te gek om een Octaver in de effectsloop van de Q-tron+ te zetten...Tristan, pruts even aan het contact van de inputs en outputs, ook van de loop. Bij mijn Q-tron + waren die de oorzaak van het wegvallen van het geluid.
En nog een opmerking: een envelope follower reageert niet alleen op je aanslagsterkte, zoals je ergens zei, maar op het totale volumeverloop van je signaal. In de slow stand slaat ie de attackfase zelfs gewoon over

Ik vind het nog steeds een leuk effect, al gebruik ik tegenwoordig vaker de "autowah" op mijn Tonelab als het voor gitaar alleen is.

Tristan
22 oktober 2006, 00:05
Eh... ik heb net eentje bestelt voor E99,- Ik was nog ff gaan spieken op de site van Muziekhuis Westerhaven en vond de Q tron. Ik kon 'm eigenlijk niet laten liggen voor dit bedrag. Sorry Tristan, bij deze heb ik er dus volgende week eentje in huis liggen. Toch bedankt voor je aanbod.

Is dat een Q-tron?
Lijkt mij een Mini Q-tron te zijn, die heb ik zelf weleens getest, maar die vond ik minder goed klinken en lastiger instelbaar...
Het is wel een kleiner kastje en je kan hem met een batterij voeden, dus dat zijn wel voordelen...

Tristan
22 oktober 2006, 00:07
Tristan, pruts even aan het contact van de inputs en outputs, ook van de loop. Bij mijn Q-tron + waren die de oorzaak van het wegvallen van het geluid.
En nog een opmerking: een envelope follower reageert niet alleen op je aanslagsterkte, zoals je ergens zei, maar op het totale volumeverloop van je signaal. In de slow stand slaat ie de attackfase zelfs gewoon over

Ik vind het nog steeds een leuk effect, al gebruik ik tegenwoordig vaker de "autowah" op mijn Tonelab als het voor gitaar alleen is.

Ah, moeten er dan nieuwe jack inputs op?
Ik had het over een envelope filter in algemene zin, wat jij nu zegt over de Q-tron+ wist ik niet...

drap
22 oktober 2006, 00:12
Is dat een Q-tron?
Lijkt mij een Mini Q-tron te zijn, die heb ik zelf weleens getest, maar die vond ik minder goed klinken en lastiger instelbaar...
Het is wel een kleiner kastje en je kan hem met een batterij voeden, dus dat zijn wel voordelen...

Nee, foutje. Het is een EHX Dr. Q envelope filter. Nou ja, afwachten of het wat is :) Desnoods, als het me lukt om eindelijk es gebruik te maken van m'n eigen webspace van m'n provider, post ik nog wel ff een soundclipje.

Tristan
22 oktober 2006, 00:15
Oh, een Doctor Q, dat is dat ene pedaal wat ik uiteindelijk niet getest bleek te hebben... :D
Cool, ik ben wel benieuwd wat 'ie doet eigenlijk...

piezo
22 oktober 2006, 11:34
Ah, moeten er dan nieuwe jack inputs op?
Ik had het over een envelope filter in algemene zin, wat jij nu zegt over de Q-tron+ wist ik niet... Nieuwe jacks hoeft niet meteen, maar de "tip" contacten zijn wat slap. Openschroeven, tip contacten met een tang even aanbuigen en zonodig de schakelaars even inspuiten met contactspray doet al wonderen. (Merk dan meteen op hoe leeg het kastje eigenlijk is, de Q-tron had maar half zo groot hoeven zijn)

Een envelope (ned. omhullende) is het grafische verloop van iets, bijvoorbeeld volume. Een envelope follower zet de amplitude van inkomende wisselsspanningen om in een stuurspanning, in dit geval voor een VCF (voltage controlled filter). De stuurspanning zelf kan meestal ook nog gemanipuleerd worden, bijvoorbeeld door de de polariteit om te keren, zodat het filter omgekeerd werkt (drive down). Bij een compressor wordt met de gemanipuleerde stuurspanning een VCA(mplifier) aangestuurd i.p.v. een VCF(ilter)

dml
26 oktober 2006, 16:01
Weet iemand of de Micro Q-tron in NL al te krijgen is. Zo ja, waar?

drap
28 oktober 2006, 21:31
Heb vanmiddag m'n EHX Dr. Q opgehaalt, oh yeah! Bij deze dan maar een voorlopige indruk van het pedaal.

Het eerste wat me opviel aan dat ding is dat ie maar één draaiknop heeft en een schuifie voor bas of de gewone gitaarstand. Ik dacht dan dus ook dat het ding lekker makkelijk in te stellen viel. Niets is minder waar helaas. De draaiknop moet dan ook precies zo staan en niet anders + nog het nodige instellen van m'n versterker.

Waar ik ook al snel achterkwam is dat ie veel lekkerder klinkt in de basfunctie. Veel dieper.

Toen ik eenmaal na lang instellen de knoppen op de goede plek had was het dan ook funken geblazen voor zover dat ik dat kan. Het is dan wel niet precies a la Frusciante, maar een soortgelijk funky geluidje is er zeker uit te halen.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is waar ik 'm ga plaatsen. Ik heb 'm vooralsnog geprobeerd tussen de MXR Micro Amp en m'n overdrive en distortion pedaal, met voor de Dr. Q nog een Ibanez FL9, die dan dus niet aanstaat. Wellicht moet ik 'm nog es voor de Micro Amp proberen, want de Dr. Q begon wat licht te oversturen, wat een niet zo'n lekker kraakje in het signaal met zich meebrengt. Ik heb het vermoeden dat de veroorzaker de Micro Amp is, maar dat moet ik dus nog ff ondervinden. Ik ben sowieso nog niet helemaal d'r uit hoe ik al m'n pedalen ga plaatsen. Ik wil namelijk een redelijk clean funkgeluid. Hoewel het pedaal ook leuk werkt bij leadwerk met distortion ben ik achtergekomen.

Afijn, de eerste indruk is al met al wel redelijk, maar nog niet helemaal zoals ik wil. Maar ik ben er van overtuigt dat dat goed gaat komen.

Rutger
10 november 2006, 15:34
hey, nog ff een vraagje over envelope filters. is er een aanmerkelijk verschil tussen de originele Ibanez/Maxon AF9 en de re-issue AF9?

dan schijnt de AF201 wel uber te zijn, maar dat is de prijs ook.... :roll:

dml
28 november 2006, 14:41
Zo, heb de EHX Micro Q-tron in da house.
Prima pedaal, lekker compact. Klinkt natuurlijk NIET als zijn grootste broer (Q-tron (plus)), maar voor een effect dat in een complete setlist maar twee a drie keer voorbij komt, goed genoeg. Klank is voor mij sowieso beter dan de MXR auto-Q en Maxon AF-9. En gewoon te voeden met 9V middels batterij of Boss-style adapter.
Ding is True Bypass (for what it's worth.....), intern een trimpot om het "wah"gebied te bepalen, af-fabriek staat deze vrij hoog ingesteld dus heb 'm een stuk lager gezet. Standaard een rood ledje welke ook direct vervangen is door een blauwe. De behuizing is kaal, onbewerkt spuitgiet-aluminium met de EH-logo's erop gespoten. Dit zal garant staan voor snelle slijtage...... Kortom, voor € 80,- geen misser.

BillyG
28 november 2006, 15:24
vraagje: heeft die micro q-tron ook een volume boost ?
want ik heb een mini q-tron en die geeft een kleine volume boost, niet heel veel, maar net genoeg dat ik het irritant vind. En ik vind het ook zo'n lomp formaat, dus ik was ook aan het denken om een micro aan te schaffen of een emma discobombutliowfehsfjfsjtor ......

dml
28 november 2006, 15:42
Ja, heeft 'ie.