PDA

View Full Version : F akkoord



Slevin
14 oktober 2006, 14:30
Hrr, het spelen van een F akkoord met de barre over de hele 1ste fret (134211 dus ) is op zich geen probleem meer, maar er is echter 1 probleem .M'n 2e snaar BLIJFT gedempt klinken, hoe ik me wijsvinger ook draai of schuif of wat dan ook, en ik kan niet meer kracht zetten anders kneus ik me duim :P Iemand hier nog een tip voor oid ? :dontgeti:

patricia
14 oktober 2006, 14:54
een open f misschien?

Bl44t44p
14 oktober 2006, 14:57
Wat moet die Fis op de D-snaar daar in je F akkoord? Als dat geen tiepvaut is, speel daar dan gewoon een F op fret 3, dat zal ook wel wat voor je vingers schelen.

-=JEROEN=-
14 oktober 2006, 15:15
een andere manier om het F-akkoord te spelen

http://1.bp.blogspot.com/_ClI5SJtFwsI/RylJtcAwCAI/AAAAAAAAA8g/5_BNON6kzqc/s320/easy+F+chord.gif

demp met je duim de lage E-snaar en met je wijsvinger de hoge E-snaar

Slevin
14 oktober 2006, 16:21
Wat moet die Fis op de D-snaar daar in je F akkoord? Als dat geen tiepvaut is, speel daar dan gewoon een F op fret 3, dat zal ook wel wat voor je vingers schelen.

hehe, typfoutje van mijn kant. Tis 133211 inderdaad :D

@ Jeroen, hm, voelt misschien wat makkelijker aan idd. Eens kijken of dat beter lukt

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 22:50
en, lukt het?

Helter Skelter
18 oktober 2006, 22:51
Voor beginners is zo'n F akkoordje een van de lastigste, blijven oefenen dan gaat het zeker goed komen...

peter_heijnen
19 oktober 2006, 09:07
En voor het beste resultaat natuurlijk netjes je vinger kort tegen de fret aan!

Kim Wilson
19 oktober 2006, 09:13
Als het echt nog te lastig is, kun je ook nog xx3211 spelen. Dus zonder de bovenste twee snaren. Zo heb ik hem ook geleerd in het begin, dan kun je toch de liedjes spelen waar een F in staat.

-=JEROEN=-
19 oktober 2006, 11:34
probleem is dat ze dan vaak de E en A-snaar meespelen, en omdat ze dan toch de E meespelen, én omdat ze vaak moeite hebben met die wijsvinger plat over de B en E-snaar, leer ik ze ook wel eens het Fmaj7 akkoord, waarbij het niet zo uitmaakt of ze ook de lage-E spelen of niet

http://1.bp.blogspot.com/_ClI5SJtFwsI/RylJtcAwCAI/AAAAAAAAA8g/5_BNON6kzqc/s320/easy+F+chord.gif
De hoge E-snaar speel je dus open (oude plaatje is kwijtgeraakt)

mawashi
24 oktober 2006, 19:38
Ik heb dus echt problemen met die F he. Ik kan mijn wijsvinger precies niet over die eerste drie snaren leggen op de eerste fret en dan ondertussen mijn andere nog zetten. Ik heb nu wel echt korte vingers ook. Enfin, blijven oefenen zeker al heb ik toch het gevoel dat ik dat nooit ga kunnen.

En gisteren leerden we in een liedje op de gitaarles de B bemol, maar ik ben even vergeten hoe het moet. We speelden het gewoon met een vinger op de eerste vier snaren, maar ik weet niet meer of dit nu op de derde of de vierde fret was. Kan iemand me helpen?

jaspie
25 oktober 2006, 12:25
indd, gewoon doorbijten en een barretje leren. Daarna verleer je het nooit meer.

tip*
probeer hoger op de hals een barre te leggen, dan hoef je minder kracht te gebruiken. Daarna ga je langzaam omlaag.

-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 14:44
Bmol of Bflat of Bb of Bes of A# of Ais (belachelijk eigenlijk heh)

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Stadium/9564/bflatchord.gif

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Stadium/9564/bflatchord.gif

mawashi
25 oktober 2006, 15:25
Oei, ik kan precies niet meer volgen. Is Bb dan gelijk aan A kruis?
In de vorige les speelden we A kruis ook zoals op het eerste prentje. Maar de Bb speelden we eigenlijk op geen enkele manier van de prentjes. Het was gewoon een vinger op de eerste 4 snaren (E B G D) op de derde of de vierde fret, weet de fret niet meer.

mawashi
25 oktober 2006, 15:26
Of wacht, misschien heb ik het door. A kruis betekent een halve toon hoger dan de A en Bb is een halve toon lager dan de B waardoor het hetzelfde is?
Klopt mijn uitleg? Sorry, ben nog maar een beginneling.
Maar stel dat deze uitleg juist is, waarom spelen wij die Bb in de les dan anders dan de A kruis die we vorige week speelden?

outside
25 oktober 2006, 16:40
Of wacht, misschien heb ik het door. A kruis betekent een halve toon hoger dan de A en Bb is een halve toon lager dan de B waardoor het hetzelfde is?
Klopt mijn uitleg? Sorry, ben nog maar een beginneling.
Maar stel dat deze uitleg juist is, waarom spelen wij die Bb in de les dan anders dan de A kruis die we vorige week speelden?

Juist geredeneerd ;-). Voor die andere vraag, je kan een akkoord nu eenmaal op verschillende manieren spelen maar ze zouden normaal gezien van klank zeer hard op elkaar moeten gelijken.

mawashi
25 oktober 2006, 18:20
wooohoow, juist geredeneerd, 'k ben fier op mezelf :d

-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 18:59
een verhoogde A is precies dat wat het zegt, een A verhoogd, en dat is wat anders dan een B verlaagd

een voorbeeld:

G majeur akkoorden reeks (progressie) = G Am Bm C D Em F#dim

ga je hier een mineur progressie van maken, dan wordt het:

G mineur = Gm Adim Bb Cm Dm Eb F

en dus is hier sprake van een verlaagde B dus Bes majeur, en niet A#

mawashi
26 oktober 2006, 15:47
En weet je op welke fret de Bb gespeeld wordt als je het op de manier doet zoals ik in de gitaarles? Dus de eerste 4 snaren ingedrukt op de derde of de vierde fret?
Ik moet namelijk nog twee weken wachten voor ik het terug in de les kan vragen.

Pun
26 oktober 2006, 17:20
A# en Bb zijn gewoon dezelfde fret. Je moet het niet te moeilijk maken met allemaal theorie gelijk in het begin :)

Dus gewoon:


e (1)
b 3
g 3
D 3
A 1
E (1)


Of als je het leuker vindt:


e 6
b 6
g 7
D 8
A 8
E 6


Welke het, muziek theoretisch, verder precies is hangt af welke noten je er verder bij speelt (en daar weet ik verder ook niets vanaf, maar dat heeft Jeroen al uitgelegd).

CowGuitar
26 oktober 2006, 17:46
een verhoogde A is precies dat wat het zegt, een A verhoogd, en dat is wat anders dan een B verlaagd

een voorbeeld:

G majeur akkoorden reeks (progressie) = G Am Bm C D Em F#dim

ga je hier een mineur progressie van maken, dan wordt het:

G mineur = Gm Adim Bb Cm Dm Eb F

en dus is hier sprake van een verlaagde B dus Bes majeur, en niet A#

Ik denk dat dat nog te moeilijk is. Ik zou als ik mawashi was eerst nog even geloven dat A# en Bb hetzelfde is (en dat is het ook op je gitaar, soms noem je het alleen anders).

mawashi
26 oktober 2006, 17:59
Idd, het is nog een beetje te moeilijk voor een noob als ik :p

-=JEROEN=-
27 oktober 2006, 08:58
nix te moeilijk, snap je best, laat je niet gek maken door die 2 :hippie:

een Bb met eerste 4 snaren als barré, hmmm
als je dit speelt: xx3333 dan is dat een Bb6, bedoel je die misschien?

en anders is het x13331 wat men meestal speelt als 2 barrés
(x11111 met wijsvinger en xx333x met ringvinger of pink)

of zo, met alle 4 je vingers:

http://www.rich-pickings.com/chord-shapes/b-major-chord.jpg

misschien is dit een handige site voor je:
http://www.gootar.com/guitar/

of deze:
http://www.vidap.nl/guitargeorge/XGG1_indexD_new.htm

mawashi
27 oktober 2006, 09:10
Vorige week speelden we in de les de A# zoals het prentje dat je net gegeven hebt. Maar deze week zei de leraar dat je de A# of de Bb dus ook kan spelen met een barré op de eerste vier snaren op de ik denk toch wel derde fret. En uiteindelijk klinkt dit precies toch wel redelijk hetzelfde. Dus ik denk dat het die Bb6 is dat we speelden. Ik ga er in elk geval volgende week eens goed op letten in de les.

Bedankt voor de sites, ik ga er me vanavond eens in verdiepen, nu moet er jammer genoeg nog een beetje gewerkt worden :d

-=JEROEN=-
27 oktober 2006, 09:37
er staat B major boven het plaatje, maar dat is een Bb

schuif je alles 1 fret verder, dan is het een B, nog een fret verder is het een C, en weer 2 fretten verder een D (vat je die?)

en tja akkoordnamen, kan je alle kanten mee uit, tis maar net in welke context... speel je de A-snaar erbij: x03333 dan kan het een Bb maj13 zijn, maar ook een Gm9... maar dit komt later wel, als je gaat begrijpen wat akkoorden eigenlijk zijn

GunMetalBlue
30 oktober 2006, 13:37
Als het kan helpen... mij lukte het ook niet... En ik speel nu zo goed als alles in barrés. Leuk voor gedempte effectjes ed.

Cicerooke
14 december 2006, 15:37
Even terug naar die f majeur!

Ik ga die nu beginnen te leren spelen.
Wat is nu het interessantste om eerst de leren...de f maj in barré vorm? (de moeilijke wijze om aan te leren).
Of wat mijn leraar van plan is om aan te leren (zonder barré) X33211 of X3321 en dan de hoge E dempen met je plectrumhand (pink)?

Persoonlijk wil ik die barré doen omdat je die vroeg of laat toch onder de knie moet krijgen en je die barré techniek veel gebruikt.

Wat ik ook kan doen naturlijk is ze beide aanleren maar meer de nadruk leggen qua oefenen op die barré?

Kortom,graag raad gevraagd!

Mvg.

-=JEROEN=-
14 december 2006, 15:59
ik zou die hoge e dan niet dempen met mn aanslag (plectrum) hand, maar door mn wijsvinger tegen de snaar te laten rusten

dus het akkoord spelen zoals ik eerder aangaf:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1047388&postcount=4

maar dan de wijsvinger (b-snaar 1e fret) tegen de hoge e snaar aanhouden, zodat deze gedempt wordt

Cicerooke
14 december 2006, 16:06
Thanks Jeroen...werkt idd beter en makkelijker.

Ik ga wel mijn nadruk op die barré leggen zoals ik in mijn eerdere reactie reeds aangaf.
Tenzij jullie dit een slecht idee vinden voor één of andere reden?

-=JEROEN=-
14 december 2006, 19:17
barré is altijd handig, dan kan je namelijk ook de B, C#m en dat soort akkoorden gaan spelen

ik gebruik allerlei soorten F akkoorden, hangt maar net af van welk schema

er zijn nog veel meer F akkoorden:

x33200 spaanse F
x0321x F/A
x3323x F6
x3324x F7
xx0565 F/D
xx5565 F/G
xx3210 Fmaj7
xx3555 Fmaj7
zo kunnen we nog wel effe doorgaan :hippie: