PDA

View Full Version : wat kost een goede elektroakoestische staalsnaar



guhlenn
14 oktober 2006, 11:28
Ben even wat akoestische gitaren gaan testen en ben er nog niet uit... staal of nylon. Wellicht allebei... maar mijn vraag is; wat kost een goede eletroakoestsiche ongeveer. HEb de draadjes over gitaren v=boven de 500 en boven de 1000 gelezen, maar daar ben ik niet zo heel veel wijzer van geworden. HEt lijkt alsof alles boven de 500 tweedehands gewoon goed is, klopt dit, en neiuwprijs boven de 1000,-.

Laatst de taylor 812 (nieuw, prijs zo'n 1000-1100) bespeeld, klonk al erg fijn maar ik miste wat diepte ofzo... net als een hele rij aan budget gitaren maar dat was het niet.

gertdm
14 oktober 2006, 11:52
Er is echt maar 1 advies mogelijk: ga naar een winkel met veel keus en ga spelen op diverse gitaren.
Dan kom je jouw gitaar gegarandeerd tegen. Bijvoorbeeld bij Kees Dee of Casa Benelly.
Laat je niet beinvloeden door merknaam, maar gewoon op het model en jouw gevoel erbij als je erop speelt. Bevalt t, kijk dan naar specificaties zoals bijvoorbeeld of het een geheel massieve gitaar is of een met gelamineerd zij- en achterblad.
Verder is een akoestiese gitaar elektro-akoesties te maken door een piezo in te bouwen.
En veel gitaren hebben natuurlijk al elektronika.
Er is veel mogelijk.
Belangrijkste is de klik tussen jou en de gitaar.

Kees Dee ben ik onlangs geweest en die heeft echt veel (verschillende) gitaren staan en bovendien van ieder merk ook nogal veel exemplaren.
Er staan de gerenomeerde merken (Taylor, Martin, Lowden) maar ook Lárrivees, Lakewood en de wat lager geprijsde maar erg goede Ayer gitaren.
Bovendien viel me de deskundigheid op van de verkoper.
Ik mag misschien geen reklame maken, maar in dit geval doe ik dat lekker wel.
Dat hebben ze gewoon verdiend.
succes...

Picker
14 oktober 2006, 11:53
Laatst de taylor 812 (nieuw, prijs zo'n 1000-1100) bespeeld, klonk al erg fijn maar ik miste wat diepte ofzo... net als een hele rij aan budget gitaren maar dat was het niet.


Een nieuwe Taylor 812 voor 1000-1100€? De adviesprijs voor de 8-serie van Taylor is zo'n 3400-3700€. Laat ze er 15% af doen, zonder inruil, dan zit je toch nog steeds op de 3000-3200€.


http://www.taylorguitars.com/guitars/images/800/812ce_detail_full_front.jpg




http://www.gpguitars.com/images/812-CE-1.jpg

Weet je zeker dat het een 812 was? En nieuw? Zelfs voor een tweedehands 812 is 1100€ een krankzinnige prijs. Direct kopen die gitaar!

De 12 serie van Taylor zijn kleine gitaren die inderdaad geen heel zwaar geluid hebben. Ze zijn met name ontworpen voor fingerstyle spelers. Ze reageren heel direct, maar zitten daarom bij zware aanslag wel snel 'aan het plafond' wat geluid betreft.

Als je een dieper geluid wilt, zou je eens een 14 model moeten proberen. De GS is een andere optie. Over zwaar geluid gesproken! Maar dan ga je ook al snel richting drieduizend euro, bovendien zijn ze nog amper verkrijgbaar in Nederland.

guhlenn
16 oktober 2006, 10:34
Dag en dank voor de reactie. ik zla me ongetwijfeld vergist hebben in het serienummer, gitaar was nieuw nl. De betreffende winkel heeft scherpe prijzen, maar niet zo scherp.

Zal ook de andere merken eens controleren, dank daarvoor. realiseer me natuurlijk terdege dat het moet klikken en dat de klank MIJ moet aaanpsreken, maar de ervaring met elektrische gitaren is dat het tijd (en dus veel modellen) kost alvorens je de dingern hoort die belangrijk zijn. nu kan ik dat niet omzeilen maar iig wwel zoveel mogelijk beperken door een realistisch budget te stellen.

Satriani
16 oktober 2006, 12:31
dat zal wel een 110e of een 210e geweest zijn

Eko
16 oktober 2006, 22:08
Ik denk dat je eerst zult moeten beslissen of je een goed klinkende acoustische wilt of een goedklinkende electro.
Beiden gaat wel samen maar dan zal je budget rigoreus omhoog moeten worden bijgesteld.
Belangrijk is om te weten of je veel in een band ( live dus) zult spelen. Dan is een Yamaha APX te overwegen of een Ovation. Beiden zijn voor live gebruik zeer goed. De duurdere APX`n zijn goed van klank.
Voor zeer goed acoustisch en electro samen zou je kunnen kijken naar Maton of ColeClark. Beide merken hebben twin systemen waarbij er zowel een piezo in zit als een systeem onder de bracing. Andere merken hebben combinaties met microfoon en piezo.
Het advies om bij o.a. Kees Dee te gaan kijken is goed. Die heeft behalve de gitaren ook zeer goede versterkers staan. Dan kun je horen hoe zoiets kan klinken in de live versie zullen we maar zeggen.

guhlenn
17 oktober 2006, 07:35
in eerste instantie moet de akoestische klank goed zijn. daarnaast moet het elketrische systeem voldoende zijn om hem (direct) op te nemen of via PA uit te versterken zonder dat mensen pijn aan hun oren krijgen. de yamaha vond ik ok. maar niet meer dan dat. ik noemde geen budget, ik leide alleen een prijsklasse af. Ik bevind mij in de gelukkige positie dat ik wat financiële ruimte heb. Maar 2000,- voor een twedehandsje is me te gek...
Kees Dee it is then :)

Dank allen.

gertdm
18 oktober 2006, 16:18
Bij Kees Dee zul je zeker vinden wat je zoekt.
Electro akoestiese gitaren zijn er ook in allerlei varianten. Het is dus maar wat je zoekt.
Als je een gitaar zoekt die thuis jou het goeie akoestiese geluid biedt en versterkt, al of niet in band, zijn mannteje staat, dan zul je al gauw uitkomen op gitaren met kleinere klankkasten (Taylor 12 serie of een OM van Lárrivee bv).
Persoonlijk ben ik altijd voor het in laten bouwen van een systeem. Maar dat is omdat ik altijd uitga van het akoestiese geluid. Een duet-system is mooi. Een gewone Fishman of highlander kan ook al voldoende zijn. Allemaal afhankelijk van de body van de gitaar.

Picker
18 oktober 2006, 20:50
'k Heb hier nog een leuke Taylor staan... 412ce-L30. Zit er aan te denken om hem binnenkort op Marktplaats te gooien want ik speel er nooit op, ondanks dat het een erg goede gitaar is.

Picker
20 oktober 2006, 18:35
'k Heb hier nog een leuke Taylor staan... 412ce-L30. Zit er aan te denken om hem binnenkort op Marktplaats te gooien want ik speel er nooit op, ondanks dat het een erg goede gitaar is.Correctie: had. Is inmiddels voor een zacht prijsje naar een heel gelukkige nieuwe eigenaar.