PDA

View Full Version : Inkoopprijzen gitaren



Stray_talk
14 oktober 2006, 10:47
Ik moet voor het vak Management & Organisatie fictief een eigen bedrijf starten. Nu heb ik ervoor gekozen om een gitaarwinkel te beginnen, maar ik kan nergens inkoopprijzen vinden van gitaren (alleen adviesprijzen). Weet iemand of ik die ergens kan vinden, of misschien een inschatting van de gemiddelde winstmarges van muziekwinkels?

Emocide
14 oktober 2006, 10:50
Ik moet voor het vak Management & Organisatie fictief een eigen bedrijf starten. Nu heb ik ervoor gekozen om een gitaarwinkel te beginnen, maar ik kan nergens inkoopprijzen vinden van gitaren (alleen adviesprijzen). Weet iemand of ik die ergens kan vinden, of misschien een inschatting van de gemiddelde winstmarges van muziekwinkels?


op bijna alle prijzen in nl zit zo'n 60% marge van de inkoopprijs :)

Wizz
14 oktober 2006, 22:23
op bijna alle prijzen in nl zit zo'n 60% marge van de inkoopprijs :)

Als dat zo was, zat ik hier nu niet op Gitaarnet te kutten vanuit Weesp, maar zat ik op Hawaï ... Lekker achterover in mijn Cadillac Coupe de Ville, cocktailtje d'r bij...

Wizz

Harry
15 oktober 2006, 10:37
ik weet niet of je al geprobeerd hebt om het bij groothandels na te vragen? Zal wel, want dat ligt wel heel erg voor de hand.

Robbert
15 oktober 2006, 15:25
Uit eigen ervaring: mijn standaard USA strat voor 550 verkocht aan een winkel, en twee dagen later te koop voor net geen 1000 Euro. Een behoorlijke marge dus.

Ik verwacht níét dat nieuwprijzen voor winkeliers zo laag liggen, ik denk eerder zo'n 25-30%.

Chris Winsemius
15 oktober 2006, 17:05
Marges verschillen heel erg per merk en vooral per type artikel. Meestal (maar ook niet altijd meer) wordt op dingen die snel en goedkoop geproduceerd kunnen worden meer marge gegeven aan winkels.

Bedenk ook dat marge niet gelijk is aan winst :)

edit/ps;
heb ook weleens zo'n verzoek v/e scholier gekregen maar daar heb ik geen tijd voor hoewel ik alweer op GN zit :D

Mitch
15 oktober 2006, 19:41
op bijna alle prijzen in nl zit zo'n 60% marge van de inkoopprijs :)

Sig-worthy ! :seriousf:

Veekeren
15 oktober 2006, 21:52
Ik weet niet hoe het bij de meeste gitaren zit, maar toch echt wordt er vaak 60% bovenop de inkoop gedaan. En dan is dat inderdaad dus geen winst maar marge.

Pais
15 oktober 2006, 23:03
Waarom vraag je het niet gewoon bij een plaatselijke muziekwinkel? Zoiets is vast niet geheim, en misschien vinden ze het wel aantrekkelijk om genoemd te worden in je verslag.

vox
16 oktober 2006, 01:14
ik heb dan zelf een bedrijfje en het verschilt inderdaad zoals hier al gezegd werd per type, merk en wat voor artikel/onderdeel het is.

Stray_talk
16 oktober 2006, 23:17
ik weet niet of je al geprobeerd hebt om het bij groothandels na te vragen? Zal wel, want dat ligt wel heel erg voor de hand.

Ik had een mailtje gestuurd naar Voerman, maar daar heb ik geen reactie op gehad. Ik kan me voorstellen dat ze zoiets niet zo maar vrijgeven, aangezien je je als dealer moet inloggen op sites en de prijzen nergens te vinden zijn. De enige winkel bij mij in de buurt is de Feedback (vandaar het idee) en die importeren zelf, dus dat heeft weinig zin. Zelf had ik ook iets rond de 30% verwacht, 60% lijkt me idd nogal overdreven.

Stray_talk
16 oktober 2006, 23:19
Marges verschillen heel erg per merk en vooral per type artikel. Meestal (maar ook niet altijd meer) wordt op dingen die snel en goedkoop geproduceerd kunnen worden meer marge gegeven aan winkels.

Bedenk ook dat marge niet gelijk is aan winst :)

edit/ps;
heb ook weleens zo'n verzoek v/e scholier gekregen maar daar heb ik geen tijd voor hoewel ik alweer op GN zit :D

Dan heb je vast wel even tijd voor mij ;)

Veekeren
16 oktober 2006, 23:31
Zelf had ik ook iets rond de 30% verwacht, 60% lijkt me idd nogal overdreven.

Het zal je nog verbazen hoor :D Maar volgens mij is het bij gitaren wel minder... Als ik er aan denk zal ik eens kijken of ik het uitgevogeld krijg.

bass blom
17 oktober 2006, 04:39
brutomarge supermarkten.. 21%
mode/tapijt etc 300 a 400%
in mijn optiek zal muziekinstrumenten dichter bij 60% zitten dan bij 30

Chris Winsemius
17 oktober 2006, 09:43
Dan heb je vast wel even tijd voor mij ;)

Maar ik voer geen winkel :D ('k bouw + mod versterkers)

Misschien 'n idee om gewoon 'n gitaarwinkel binnen te stappen en zoiets aan de eigenaar te vragen waar geen klanten bijstaan.

heavy-metal-thunder
17 oktober 2006, 11:27
brutomarge supermarkten.. 21%
mode/tapijt etc 300 a 400%
in mijn optiek zal muziekinstrumenten dichter bij 60% zitten dan bij 30

Een 10-tal jaar terug heb ik eens een opleiding voor zelfstandig fietsenmaker gevolgd. De leerkrachten waren zelf een zelfstandige fietsenhandel en daar bedroeg de marge 80%, want anders kwam je nauwelijks uit de kosten. Zoals CW zegt: marge is geen winst. Veel vaste kosten:
- huur van het winkelpand, verwarming, verlichting, verzekering...
- voorraadbeheer
- overjaarse modellen die gesoldeerd worden
- al eens een kabeltje ofzo die gratis wordt bijgeleverd...
- taksen, sociale bijdrage
- hopelijk nog wat winst

Ik denk dat die 60% nog niet zo gek zal zijn.

Pais
17 oktober 2006, 11:27
brutomarge supermarkten.. 21%
mode/tapijt etc 300 a 400%
in mijn optiek zal muziekinstrumenten dichter bij 60% zitten dan bij 30

Hmm ja de service kost natuurlijk we veel tijd. Toen ik mn gitaar kocht, was de verkoper zeker een half uur bezig, want hij heeft er nog even aan geknutseld. Ik heb pakweg €200,- uitgegeven. 30% is €60,- Dat zou verlies beteken, want personeel is duur en dat zijn niet de enige kosten die de winkel maakt.

Wizz
17 oktober 2006, 12:55
Tipje van de sluier :
Het ligt (ver) onder de 30 % !

Wizz

arjanb01
17 oktober 2006, 13:21
Tipje van de sluier :
Het ligt (ver) onder de 30 % !

Wizz

22% van de inkoopprijs ? Volgens mij was dat de marge. Dus als je een gitaar hebt met kostprijs 1000 euro zou je op 1 gitaartje 220 euro verdienen.
Moet je flink wat gitaren gaan verkopen wil je je zaak draaiende houden. :)

Stray_talk
17 oktober 2006, 13:35
Maar ik voer geen winkel :D ('k bouw + mod versterkers)

Misschien 'n idee om gewoon 'n gitaarwinkel binnen te stappen en zoiets aan de eigenaar te vragen waar geen klanten bijstaan.

Oh ok :)

Maar er zijn hier in de buurt dus ook helemaal geen gitaarwinkels meer, behalve de Feedback. Ik zal nog wat mailtjes sturen naar importeurs en anders maak ik gewoon een schatting op basis van jullie reacties. Het gaat uiteindelijk toch om de uitwerking, realistische gegevens leveren alleen maar bonuspunten op.

pikasso
17 oktober 2006, 16:11
Tipje van de sluier :
Het ligt (ver) onder de 30 % !

Wizz

Wouter,
doe niet zo flauw en PM de beste man ff met wat info :).
Jij weet er immers echt wat van.

Chris Winsemius
17 oktober 2006, 17:17
Even wat meer "info":

In Amerika zijn particulieren/etc. wat meer op de hoogte van algemene marges dan hier volgens onderzoek.

Het verschil tussen bruto-marge en winst wordt helaas (!) niet door iedereen begrepen.

Op misschien 'n enkele uitzondering na ken ik geen bedrijven die hun inkoop/kost-prijzen aan derden bekend maken.

Half off-topic:
Vele "online-internet-shops" kunnen vaak lagere consumenten-prijzen hanteren omdat het "on-the-side-bizz" is (na 5-en en lekker emailen/etc. in de baas z'n tijd dus ook nog op langere termijn 'n negatieve invloed op de algemene nationale economie), ze geen/amper/nauwelijks tijd in research steken en elk centje d'r bij 'n centje d'r bij voor hun is.
Voor de consument is dit eerst ietsje goedkoper maar verwacht geen top-kwaliteit/know-how en je maakt puur "gemakkelijke/luie" mensen rijker.

"Wizz" heeft me behoorlijk wat verteld over diverse marges maar dat blijft gewoon tussen hem en mij (bizz-respect :))!

Stray_talk
19 oktober 2006, 18:23
Ja, dat was dus al precies wat ik verwachtte en waarom ik hierheen kwam :P Ik zal wel uitgaan van ongeveer 20% ofzo, het gaat om het idee. In ieder geval bedankt iedereen!

johantipker
19 oktober 2006, 18:37
Ja, dat was dus al precies wat ik verwachtte en waarom ik hierheen kwam :P Ik zal wel uitgaan van ongeveer 20% ofzo, het gaat om het idee. In ieder geval bedankt iedereen!


Voor ons projekt gitaaropschool.nl kopen wij regelmatig aantallen gitaren in.
Het sleutelwoord tot minder betalen is meer aantallen/minder kostprijs...

heavy-metal-thunder
19 oktober 2006, 19:49
eigenlijk vind ik het raar dat er geheimen worden over gemaakt! LANG geleden heb ik gestudeerd voor boekhouder en indertijd moesten we balansen en resultatenrekeningen van firma's analyseren. Deze balansen waren bij de Nationale Bank van België te bekomen. Enig onderzoek leert dan toch wat omzet, winst, marge is. Oké, wij Belgen staan er om bekend om wat aan zwartwerk te doen, maar het schept toch een beeld?

Maar voor de gemakkelijkheid zou'k een marge van 50% nemen. Hiermee bedoel ik dat, als je een gitaar voor 250 excl. btw koopt, je deze voor 375 excl. btw verkoopt. Lijkt veel, maar de huurlast voor een winkelpand kost op jaarbasis al snel 10-15.000 euro per jaar. En er zijn nog veel vaste kosten zoals verwarming, verlichting, opruiming van de eindejaarsstock....

Als winst = brutoloon voor de exploitant (geen personeel) moet je minimum rekenen op 50.000 euro

Dan moet je al een pak gitaartjes verkopen, lijkt me.

steph
21 oktober 2006, 00:54
:sssh: Ligt aan het merk en artikel nl.

plectrums inkoop 0.10ct verkoop €1,-
snaren inkoop €3,50 verkoop € 8,- ligt natuurlijk aan type
Dan krijg je natuurlijk Gibson, Fender etc. maar of je er 1 hebt hangen of tien maakt inkoop erg veel verschil uit!!! Kun je vergelijken met staffel.
Op de brutoadviesprijs, krijg je al gauw 15% korting en de marge is ongeveer 35-50%.
Hiervoor moet je dus heel veel verkopen om je huur, vaste lasten precariorechten, plee doortrekken, koffie, loon en noem het maar op te kunnen betalen. :sssh:

Nocki
21 oktober 2006, 00:59
De marges in muziekland zijn helaas niet super. vaak is er sprake van een adviesprijs en een straatprijs zoals bij bijvoorbeeld gibson en zijn de marges erg klein. een marge van 30% is al flink.

Stray_talk
13 november 2006, 20:40
Ik heb hier toch nog een leuke site gevonden: http://www.ronhouben.com/06_01_algemenevoorwaarden.php

Voor als iemand hem ooit nog kan gebruiken ;)

sickpunk
16 november 2006, 19:35
even terug komend op een super markt... ik werk er zelf als bijbaantje... op levensmiddelen zit heel weinig, soms gaat het zelfs tegen verlies weg... maar speelgoed in een supermarkt is geweldig... inkoop €0.39 verkoop €2,99, dit zijn natuurlijk hele kleine bedragen en houden een supermarkt niet draaiend.. maar toch een aardig verschil, hoe het met gitaren zit weet ik niet :D
hoewel je bij sommige winkels je afvraagt hoe ze aan die prijzen komen(zo hoog als ze zijn)

freekick
17 november 2006, 10:43
een ondernemer die 60% marge hanteert ????
wat een onzin dan lacht de concurrentie zich een ongeluk want de consument is echt niet gek. en zo'n zaak bestaat niet lang.

er bestaan overigens branche-gegevens!
dit soort gegevens kan je gewoon gaan vragen bij het c.i.m.k hoor.

of neem gewoon 25% dan zit je gemiddeld altijd goed .bederf, beschadigd,
onverkoopbaar e.d. meegerekend.
dus; verkoopprijs gedeeld door 119 , maal 75!


cimk= centraal bureau v/h midden en kleinbedrijf. succes!