PDA

View Full Version : 225 Volt of 245 Volt???



Juup
14 oktober 2006, 10:47
Hai, op mijn Vox AC30TB zit een keuzeschakelaar voor het voltage. Momenteel staat deze op 225 Volt. Sinds een jaar is het voltage in Nederland van 220 naar 230 Volt gegaan. Moet ik nu de schakelaar overzetten op 245 Volt, of laten staan op 225 Volt?????
Greetzzz Juup :soul:

Negative K3 fan
14 oktober 2006, 12:01
volgens mij maakt het niet veel uit, er moet helemaal niets, ik zou persoonlijk de setting kiezen die het beste klinkt.

maestro_nl
15 oktober 2006, 09:28
Bij keuze tussen 220V en 240V klinkt 220V veel dikker,vetter en dynamischer.
Dus altijd lager gaan zitten en niet hoger.

beus
15 oktober 2006, 19:41
ik heb die van mij al jaren op 245V staan, dan zijn de spanningen iets lager. zodat de buizen het wat langer uithouden. of het heel veel in geluid uitmaakt weet ik niet, ik denk het niet want de spanningen schelen ook minder dan 10% maar hij wordt toch al zo heet en alle beetjes helpen

Aart

Chris Winsemius
15 oktober 2006, 19:44
Erg afhankelijk v/d amp, geluidswensen en de daadwerkelijke spanningen in de versterker.

Ik probeer zelf altijd 'n goeie balans te vinden tussen filament-spanning, B+ en sound.....

-Steven-
20 oktober 2006, 23:23
Ik heb sinds kort een Fender Twin Reverb waar ook zo'n schakelaar op zit. Gewoon op 220V laten staan inderdaad, buizen gaan langer mee + beter geluid (mijn mening natuurlijk), lijkt me duidelijk! :)

Han S
20 oktober 2006, 23:53
Ik heb sinds kort een Fender Twin Reverb waar ook zo'n schakelaar op zit. Gewoon op 220V laten staan inderdaad, buizen gaan langer mee + beter geluid (mijn mening natuurlijk), lijkt me duidelijk! :)


ik heb die van mij al jaren op 245V staan, dan zijn de spanningen iets lager. zodat de buizen het wat langer uithouden. of het heel veel in geluid uitmaakt weet ik niet, ik denk het niet want de spanningen schelen ook minder dan 10% maar hij wordt toch al zo heet en alle beetjes helpen

Aart

Hier is duidelijk sprake van een contradictie, de een zegt dat de buizen langer meegaan omdat de spanning lager is, de ander zegt hetzelfde omdat de spanning hoger is.

IMHO is het zo dat buizen vervuilen als de spanning te laag is, wie kan zijn licht daar op laten schijnen?

Robbert
21 oktober 2006, 01:02
Op het moment dat de netspanning 230 Volt is en de schakelaar op 220V staat, staat er méér spanning op de buizen dan wanneer de schakelaar op 245V staat. Dat betekend ook dat de buizen minder te verduren krijgen, simpel.

Of buizen vervuilen door te lage spanning, Nico zal het weten. Er is wel hoordbaar verschil door andere voltages.

Moet er ook opnieuw gebiased worden met een andere spanning?

matto
21 oktober 2006, 09:30
Ja, je moet wel opnieuw gaan biasen omdat alle spanningen zijn veranderd als je de voltage keuze schakelaar anders zet.

Chris Winsemius
21 oktober 2006, 14:49
Hier is duidelijk sprake van een contradictie, de een zegt dat de buizen langer meegaan omdat de spanning lager is, de ander zegt hetzelfde omdat de spanning hoger is.

IMHO is het zo dat buizen vervuilen als de spanning te laag is, wie kan zijn licht daar op laten schijnen?

Die te lage spanning duidt vooral op de gloeispanning. De meeste buizen werken op 6.3V wisselspanning, ga je daar vele procenten boven of onder dan wordt de levensduur v/d buizen ersntig bekort (50% of zo).

Qua anode-spanningen: je hebt natuurlijk bepaalde maximumwaardes en vooral sound-verschillen maar hier wordt de levensduur vooral bepaald door juiste biasing en het schermroostercircuit/etc.

Meestal kijk ik of de 6.3V binnen 10% haalbaar is en luister ik naar de "best klinkende" spanning als er wat met zo'n selector "gespeeld" kan worden.

EDIT/NB

Qua biasing blijfgt het bij Fenders meestal safe als je ze op 220V biased en daarna eventueel 'n hogere stand gebruikt; andersom wordt meestal "vrij heet".

Negative K3 fan
22 oktober 2006, 13:56
en het is ook nog eens zo dat vooral een te lage gloeispanning de levensduur van een buis heel erg verkort. 10 procent te lage spanning scheelt meer dan de helft v/d levensduur geloof ik me te herinneren. Te hoog kan minder kwaad.