PDA

View Full Version : Light-Heavy en Heavy Bottom/Light Top snaren



lampz
14 oktober 2006, 00:14
Ik ben, na de aanschaf van een Stratje, wat geïnteresseerd geraakt in andere soorten snaren als ik die ik nu gebruik (eerst jaren D'Addario EXL 0.09 en nu een klein jaartje 0.10) en nu zag ik dat er van D'Addario (http://www.daddario.com/DADProdDetail.aspx?CodaID=628&ID=1&Class=AABA) zgn. 'Heavy bottom / Light top' snaren bestaan (oftewel i.p.v. 010-046 nu 010-052). Ook Elixir (http://www.elixirstrings.com/products/product_electric.html) verkoopt dit soort snaren (daar heten ze 'Light-Heavy'). Nu begon ik me wat dingen af te vragen, en dan kom ik altijd weer hier terecht :)

- Krijg je er een vetter geluid door? Vooral voor m'n Stratje lijkt het voor de rockakkoorden en de blues-lickjes net wat lekkerder.
- Gaat de hals niet torderen? Lijkt mij dat normaal gesproken een hals is gebouwd voor de normale verhoudingen, kun je hier wel mee gaan klooien? Ik snap dat het afgesteld moet worden, maar gaat het toch niet kromtrekken?

Daarnaast even de vraag of Elixir daadwerkelijk zoveel beter is dan D'Addario als ze me doen geloven? Of is het iets wat ik gewoon zelf uitgeprobeerd moet hebben? Ik hou wel heel erg van het geluid en gevoel van nieuwe snaren...

Ik speel b.t.w. gewoon in normale E-stemming, wil dus niet omlaaggestemde dingen ofzo doen, puur een dikker geluid...

Eko
14 oktober 2006, 10:12
Je hals kan wel wat hebben. Zelf speel ik op de strats met .011 in normale stemming. Standaard kan er gewoon .012 op zonder problemen. Wel moet de hals worden afgesteld. De halspen wordt dan gewoon strakker gezet om de extra kracht op te vangen.
Extra kracht op de gitaar betekent in de regel meer toon. Dit komt omdat meer spanning meer trilling betekent. Ook veroorzaakt een dikkere snaar een grotere reactie bij de magneten van je pick-ups. Ook heb je dan vaak minder last van stringpull.
De Elixirs zijn gecoate snaren. DÀddario heeft ze ook ( EXP bv). Dit is bedoeld om een langere levensduur te krijgen. Als je zweethanden hebt of wat aggressief zweet dan is het een hele goede oplossing. De toon is iets verschillend maar voor de meesten niet hoorbaar. Het heldere van nieuwe snaren blijft veel langer aanwezig bij deze snaren.
Elk merk snaren heeft wel aparte typen er tussen zitten. Al dan niet gewonden G-snaren , dikkere bassnaren of andere verhoudingen bij de dunne snaren. Net wat er gevraagd wordt. Ook zijn er mensen die zelf alles samen stellen. Je zegt het maar.
Probeer gewoon het een en ander uit. Ook varieert het per type gitaar. Ik heb een American Vintage tele die beter klinkt met .010 dan bij .011.. Een zelfde model uit Japan van Squier met een topload brug klinkt als een dijk met .011. Ik moet zeggen dat ik er wel lol in heb om al dat soort zaken uit te proberen. Zo zit er nu voor het eerst Elixir op een electrische om uit te proberen ( op de AV tele).

lampz
14 oktober 2006, 10:36
Dankjewel :) En ik snap idd dat een 'normaal' setje 0.11 of 0.12 erop kan, maar bij deze snaren is het zeg maar de (hoge) E, B en G van een 0.10 setje en de D, A en (lage) E van een 0.11 set. Kan de hals dat ook zonder problemen (buiten natuurlijk ff afstellen, dat moet voor elk ander setje snaren) aan?

FruscianteFan
14 oktober 2006, 12:46
Ik denk het wel, anders zouden al die merken er toch niet aan doen?