PDA

View Full Version : Mesa Boogie Nomad 45 head



JeroenR
13 oktober 2006, 21:01
Heeft hier iemand ervaring met deze amp?
Ik kan hem kopen voor 600€. Is dit een redelijke prijs?

Ik speel muziek van Lenny Kravitz , The darkness , pearl jam , rage against the machine , U2 en foo fighters. En heb voor de rest een squier telecaster master series en een boss DS-1 in combinatie met een 20 watt oefenampje, dit zal hopelijk wel een heel verschil maken in mijn sound, wat denken jullie?

Ik ben ook vooral op zoek naar een goede buizensound. Ik speel bij mijn gitaarleraar altijd op een peavey classic 50 en vindt dit zeer goed klinken, zal ik dan in de goede richting gaan met de nomad?

Squier4ever
13 oktober 2006, 21:11
ik denk dat je met die amp wel goed zit voor de door jou genoemde stijlen, je moet er nog wel een cabinet bij kopen....

Tristan
13 oktober 2006, 21:22
De prijs is redelijk, maar ik vind die Nomads echt vreselijke amps...
Ik heb er zelf een tijdje eentje gehad en die amp klonk eigenlijk helemaal niet zo goed, veel te neuzig...
Ik denk dat de amp ook totaal niet geschikt is voor de muziekstijlen die je opnoemt...
Als ik jou was zou ik het zowiezo, gezien de muziekstijlen die je speelt, absoluut niet bij Mesa/Boogie zoeken, je hebt waarschijnlijk toch een ouderwetser, non higain geluid nodig...
Wat is je budget ongeveer? (maximaal)

JeroenR
13 oktober 2006, 21:32
Ik wou rond de 600€ blijven met mijn budget.

Ik kan hier ook een Engl Screamer mee kopen. Als jullie betere voorstellen hebben laat die dan maar komen.

marter544
13 oktober 2006, 21:36
Ik dacht eerst dat ik JorienR zag staan... niet dus.. Maar ik zou zeggen: Gewoon proberen!

Squier4ever
13 oktober 2006, 21:37
ga em gewoon eens testen, maar test ook zeker andere versterkers uit, en beperk je niet tot een merk, zelfs niet tot jou prijsklasse maar probeer ook duurdere amps uit, dan weet je of je niet door zou willen sparen

Tristan
13 oktober 2006, 23:10
Ja, ze kunnen een vette Moderne Rock sound produceren, higain, voor solo's en/of voor Moderne Amerikaanse Rock of Metal, maar voor de sounds van de genoemde bands heb je een veel opener klinkende amp nodig...

@Topc Starter:
Als je rond de 600 of ietsje meer euro's wil blijven dan zou ik gaan voor een Marshall of Vox...
Marshall JCM800 2203 of 2204
Vox AC30CC tweedehands, of AC15CC nieuw

De Voxjes zijn waarschijnlijk het makkelijkst te vinden voor deze prijs en het meest veelzijdig, als je er nog een goed overdrive pedaaltje bij aanschaft...

interessander
14 oktober 2006, 01:09
Als die peavey classic bevalt dan kun je die toch ook nemen?
Er is ook een classic 30 head en op marktplaats staat een classic 100 halfstack (niet van mij) die helaas wel wat boven de € 600 moet kosten.

Ibanez RuleZ
14 oktober 2006, 01:44
Het zijn geen vooroordelen hoor, leuk dat die ene gast van The Darkness weleens Recto's gebruikt, maar de main sound is toch echt een Les Paul door een Marshall hoor...

Natuurlijk kan een Mesa/Boogie ook andere sounds aan dan alleen higain solosounds, maar echt geweldig is het i.m.o. niet, je kan beter krijgen, zoals Marshall en Vox e.d.
Marshall en Vox amps klinken gewoon veel opener en voor ouderwetse niet higain sounds zijn die amps gewoon veel meer geschikt...

Het is net zo goed een vooroordeel van jouw kant om te denken dat een Mesa/Boogie amp en met name de Mark IV alles kan, dat kan wel zo zijn, maar ze kunnen niet alles geweldig...
Herinner jij je de laatste meeting niet waarin de Mark IV vrijwel werd weggeblazen door een Marshall Studio 15, een ampje van 15 watt nota bene?
I rest my case...

Niet om te zeggen dat alle Mesa/Boogies slechte amps zijn hoor, maar ze klinken gewoon wat minder open dan Marshall en Vox amps en hebben meestal wat meer gain, leuk voor sommige stijlen, maar niet voor de door de Topic Starter genoemde stijlen, dan heb je gewoon meer aan een open klinkende amp met een pedaaltje ervoor...

Bovendien blijft het wat mij betreft gewoon een feit dat een Mesa/Boogie Nomad wel een slechte amp is, die heeft echt totaal geen ballen en klinkt van alle Mesa/Boogies die ik ooit gehoord heb het meest dozig...
Dan liever een Dual Caliber series, maar die zijn ook niet geschikt voor de stijlen die genoemd werden door de Topic Starter, misschien zou een Mark series nog wat zijn, maar die zijn veel te duur en reteingewikkeld om af te stellen, niet echt iets om iemand aan te raden die zijn eerste buizenamp gaat halen lijkt me...

probleem met die boogie amps is voornamelijk de eindtrap. ik ben het volledig met je eens dat boogies erg gefocussed klinken en dat (hoewel een prima amp) die nomad wsl niet echt gaat voldoen.

waarom noem ik de eindtrap de schuldige: ik had een 20/20 van mesa bij mijn mesa quad, die heeft het veld geruimd voor een classic 50/50 van peavey (ja, lijkt slechte deal, is het ABSOLUUT niet). resultaat: veel opener geluid, maar nog wel amerikaans.

je kan verder kijken naar een opener amp of proberen je EIGEN sound te maken met bijvoorbeeld die mesa, want 600 euro is niet gek voor een dergelijke amp. ik ben ook liefhebber van verschillende soorten muziek die op een marshall gespeeld worden (bijvoorbeeld satriani), speel het ook wel mee/na, maar met mijn eigen (veel amerikaansere) sound. klinkt even goed (soundwise dan).

harrald

mcannegieter
14 oktober 2006, 10:25
Ik ben het eens met Tristan. Ik was op zoek naar een heftigere rocksound via mijn Fender HotRod. Toevallig kwam ik ook langs de Mesa Nomad. Na mijn eerste enthousiasme over de versterker (veel opties, veel verschillende sounds), viel hij me na een paar keer lang testen toch tegen. Precies wat Tristan zegt, te dozig. Uiteindelijk heb ik nu nog steeds mijn Fender HotRod maar heb een Visual Sound Jekyll & Hyde gekocht. Echt super, de Jekyll kant zorgt samen met de distortion van de Fender voor een soort Brian May-geluid en de Hyde kant zorgt voor echte dikke distortion. De Visual Sound zou je dus zeker is kunnen checken als pedaaltje bij de Fender.

JacksonBas
14 oktober 2006, 10:34
waar kan je m kope voor 600?

Jimwoud
14 oktober 2006, 15:10
Jongens, ik denk niet dat jullie de topicstarter op deze manier helpen.

Ik heb die nomad één keer geprobeerd, en ik vond hem ook niet lekker klinken(lead kanaal), echt veel te modderig en weinig definitie.

Ibanez RuleZ
14 oktober 2006, 15:47
jullie beiden zijn even erg: zowel tristan als aart, beiden gewoon een andere smaak en beiden zijn jullie zowel de pot als de ketel.


tristan is een liefhebber van vox achtige versterkers, dat is duidelijk en dat wisten we natuurlijk ook al.

dat aart onze mesa mark IV profeet is is ook niets nieuws...

als we over persoonlijke smaken gaan babbelen helpen we Jeroen niet. wederom zeg ik: jeroen, luister naar die amps en probeer voor jezelf een lekker geluid te vinden. als het over het die 600 euro gaat voor de mesa: vind ik een HEEL net bedrag. het is wel een mesa en dat hoor je.

Harrald

Ibanez RuleZ
14 oktober 2006, 15:55
hmms, what do I smell.....?


sarcasm??

Harrald

AART
14 oktober 2006, 16:03
Ik dat je mijn tosti rook, die is nu zwart... :dontgeti:

Tristan
14 oktober 2006, 16:09
Ik heb het topic even schoongemaakt wat betreft mijn uitspraken, het heeft inderdaad geen zin...
Zowel AART als ik hebben gewoon een eigen smaak...

Ja, ik vind Vox (achtige) amps te gek, maar het is niet zonder reden dat ik deze bij de Topic Starter aanraad, deze amps zijn namelijk de meest veelzijdige ouderwets klinkende amps die ik tot nu toe ben tegengekomen, zoals ik al zei klinken deze amps erg open en hebben ze een hele mooie clean en crunch sound, van Pop tot Punk...
In combinatie met pedaaltjes kan je vrijwel alles uit dit type amp halen, vandaar dat ik deze amp bij de Topic Starter aanraadde...

Ja, ik vind oude Marshall amps ook te gek en deze zijn inderdaad niet zo veelzijdig, maar er is 1 ding wat ze wel heel goed doen en dat is crunchen, dus als iemand een crunch/lead sound zoekt zou ik die persoon altijd aanraden er een paar te proberen...

In het budget van de Topic Starter kom ik dan uit op een Marshall JCM800 2203 of 2204, een tweedehandse Vox AC30CC, of een tweedehandse of nieuwe Vox AC15CC, allemaal amps die ik als ik hem was zeker eens zou proberen...
In die prijsklasse en in prijsklassen daar ver boven behoren ze i.m.o. absoluut tot de beste amps die ik tot nu toe ben tegengekomen...

De belangrijkste vraag waar het in dit topic om draaide was echter de vraag of het voor de topic starter verstandig was om met zijn muzikale voorkeuren een Mesa/Boogie Nomad te kopen en daarop is mijn antwoord in ieder geval een luid en welluidend nee...

JeroenR
14 oktober 2006, 19:18
Bedankt iedereen voor de goede informatie.

Ik ga wanneer ik eens tijd heb bij feedback langs gaan en daar alle versterkers die in mijn budget liggen eens testen.
Mijn oog is gevallen op de Voc AC15 en ik wou er misschien ook nog een metatone red snapper erbij. Goede keuze of niet?

En wat de speaker betreft, zal een celestion alnico blue veel beter klinken dan de standaard Wharfedale?

Tristan
14 oktober 2006, 19:24
Als je het geld hebt dan zou ik in geval van de AC15 zeker voor de Alnico Blue versie gaan, die vind ik echt nog een stuk lekkerder klinken...
Als je uiteindelijk toch voor de AC30 zou gaan dan zou ik gaan voor de top versie AC30CCH, of voor de 1x12 combo versie AC30CC1, die zijn beide namelijk nog een beetje te tillen en te betalen, erg goede amps en ik vind zowel de top als de 1x12 combo lekkerder klinken dan de 2x12 combo met Wharfedale speakers...

Wat betreft de Menatone Red Snapper i.c.m. de Vox heb ik geen idee, de Vox combineert met sommige overdrive pedaaltjes wel moeilijk, dus je moet een goede test met een flink aantal pedalen tegelijk doen...
Ik zou als ik jou was gewoon langs Van De Haar rijden met je nieuwe amp en dan gewoon zoveel mogelijk pedaaltjes testen...

BLOK182
14 oktober 2006, 19:48
Ik heb zelf een paar jaar over een Nomad gespeeld en vond het zelf best een leuke amp. Veel mogelijkheden, verschillende sound, en handelbaar. Denk dat 600 euro zeker niet teveel is. Ik zou em wel ff proberen te testen, hoewel het tegenwoordig een beetje trend lijkt een zo simpel mogelijke amp aan te bevelen en alles met pedalen te doen, zijn er ook nog massa's goede channel switchers te koop. Alleen testen kan uitwijzen wat voor type amp jouw ding is, qua prijs zit je bij de Mesa iig goed.