PDA

View Full Version : Boss RC-50 loopstation - ervaringen?



ruezzz
12 oktober 2006, 18:46
Ik ben benieuwd of er mensen zijn de ervaringen en/of indrukken hebben van de Boss RC-50. Wat ik zo lees over het apparaat, komt aardig in de buurt van wat ik zoek. (Hieronder een korte uitleg)

'Mijn' band gaat vanaf 2007 (bewust) verder zonder toetsenist.
Ik wil graag een apparaat gaan gebruiken waarmee ik intro's, wat loops, samples, al dan niet met clicktrack voor de drummer, kan aansturen.
Ik pretendeer daarmee niet het werk van een toetsenist te kunnen evenaren, maar dat is ook absoluut niet de insteek.
Ik wil graag op een creatieve manier met de hedendaagse mogelijkheden omgaan, zonder dat het op een playbackshow gaat lijken.

schizo910
13 oktober 2006, 10:33
http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=772&ParentId=72

even op video klikken, dan krijg je een demo te zien waar de mogelijkheden erg duidelijk worden. Wat jij beschrijft te willen doen is zeker mogelijk maar zal wel (zoals alles) de nodige oefening vergen.

ruezzz
13 oktober 2006, 13:10
Thanx, deze video's had ik nog niet gezien.
Is niet exact de manier waarop ik em wil gebruiken, maar wat ik wil moet kunnen. Ik hoop alleen dat de opslagruimte na verloop van tijd niet erg klein blijkt te zijn.
Ik heb er een besteld in ieder geval. :-)

Joey Handsome
13 oktober 2006, 13:26
Check ook eens de 2880 van EHX, ook een leuk ding. Ik denk dat beiden wel redelijk tegen elkaar opwegen.

schizo910
13 oktober 2006, 13:30
De RC-50 is veel makkelijker live te gebruiken omdat je verschillende samples onder de trapknoppen kunt opslaan en dus al gitaar spelend de samples kan triggeren. Dat krijg je neveramenooitniet voor elkaar met die 2880.

Joey Handsome
13 oktober 2006, 13:33
De RC-50 is veel makkelijker live te gebruiken omdat je verschillende samples onder de trapknoppen kunt opslaan en dus al gitaar spelend de samples kan triggeren. Dat krijg je neveramenooitniet voor elkaar met die 2880.

Daar zit toch ook een footcontroller bij? Is dat daar niet mee te doen?

up-guitarman
13 oktober 2006, 13:41
Haha die eerste video feat. Rico Loop is heerlijk !!!

schizo910
13 oktober 2006, 15:14
Daar zit toch ook een footcontroller bij? Is dat daar niet mee te doen?

De footcontroller moet je los aanschaffen en is minder handig in gebruik. Dan moet je dus twee apparaten op het podium zetten en meeslepen. De RC-50 is echt gemaakt "for the road".

ruezzz
13 oktober 2006, 16:03
Ik denk ook dat de RC-50 precies is wat ik zocht.
Hopelijk heb ik em snel onder de knie, ik ben al begonnen met loops en samples klaar te maken op de computer. Met een beetje geluk is ie begin volgende week binnen.

Aimé
13 oktober 2006, 18:59
Ik vraag me af of samples niet wat ingewikkeld zijn, aangezien je het juiste ritme al op voorhand moeten hebben, toch?

ruezzz
14 oktober 2006, 02:56
Ik maak nu bijvoorbeeld loops en/of samples in Logic Pro (sequencer programma op de Mac). Die maak je al in een bepaalde tempogrid.
Ik laat ze in dat programma al loopen om te checken of begin en eind in elkaar overvloeien. Die exporteer ik naar WAV-files. Deze kun je weer in de RC-50 importeren.

Alleen even de vraag of de BPM-interpretatie van de RC-50 exact hetzelfde is al die van Logic. Maar ik verwacht daar geen problemen. Ik neem aan dat in Logic 120 BPM in de RC-50 niet ineens 120,5 BPM is of zoiets.

schizo910
14 oktober 2006, 09:56
Ik maak nu bijvoorbeeld loops en/of samples in Logic Pro (sequencer programma op de Mac). Die maak je al in een bepaalde tempogrid.
Ik laat ze in dat programma al loopen om te checken of begin en eind in elkaar overvloeien. Die exporteer ik naar WAV-files. Deze kun je weer in de RC-50 importeren.

Alleen even de vraag of de BPM-interpretatie van de RC-50 exact hetzelfde is al die van Logic. Maar ik verwacht daar geen problemen. Ik neem aan dat in Logic 120 BPM in de RC-50 niet ineens 120,5 BPM is of zoiets.


Dat zou niet uit moeten maken, je past gewoon het taptempo aan. Je kunt ook zelf prikken dus dan laat je de wav lopen, de RC neemt deze dan automatisch op en je 'stopt' de opname functie van de RC zelf, het opgenomen stuk is dan de exacte loop. snappie wat ik bedoel?

ruezzz
23 oktober 2006, 14:28
Ik heb em in huis.
Heb er even mee geklooid.
Dat over elkaar heen spelen gaat prima.
Vind het niet echt intuitief werken.
En wat ik er eigenlijk mee wil werkt niet echt lekker.
Ik krijg bij geimporteerde loops geen doorlopend geheel (kraakt ook)
Hij gaat terug.... andere oplossing zoeken.

Aimé
23 oktober 2006, 14:37
Probeer eens de digitech jamman?

ruezzz
23 oktober 2006, 16:41
Ziet er interessant uit.
Maar: geen aparte clicktrack OUT voor drummer.
En: MONO?

Aimé
23 oktober 2006, 17:58
Mmm, weet ik allemaal niet...
Wat mss handiger zou zijn, is het kunnen aansluiten van een koptelefoon of oortje, naar je drummer toe.

edit: ohjah, naar het schijnt gebruikt de gitarist van de yeahyeahyeahs de jamman constant voor zijn samples/loops, hij speelt ze bv voor de gig in, en laat ze afspelen...(dat is toch wat je wil hé?)

viiktor
11 november 2007, 23:00
Ik denk ook dat de RC-50 precies is wat ik zocht.
Hopelijk heb ik em snel onder de knie, ik ben al begonnen met loops en samples klaar te maken op de computer. Met een beetje geluk is ie begin volgende week binnen.
Hoeveel kost zo een dingske? ik als drummer ben ik daar op naar op zoek om te gebruike in een tweemansband. Stuur de aankoopprijs naar lmijn emailadress als ge zin hebt Faro-90SS@hotmail.com