PDA

View Full Version : Jazz/blues combo voor 300 euro



andoni
12 oktober 2006, 17:21
Ik moet iemand helpen met de keuze voor een versterker. De persoon in kwestie is net beginnen gitaarspelen, maar is in zekere zin wel vrij kritisch (neemt het clean kanaal van mijn Marshall DSL100 als referentie, wat verre van high end is, maar toch...) Nu zie ik twee grote mogelijkheden:
- Een klein, simpel buizenbakje
- Een veelzijdiger transistorcombootje.

Omdat het echt alleen voor jazz en blues dingen is dacht ik dat een kleine buizencombo wel een leuke optie is. Ik denk aan een Laney LC-15 of aan zo 'n klein Fame dingetje van Musicstore Keulen. Ik heb deze versterkers nog nooit gehoord (wel al de grote broers van de Laney) en vraag me af of we:

- ten eerste: in deze lijn van kleine buizenbakjes moeten kijken (denk eraan dat een goed geluid echt wel geapprecieerd zal worden, veelzijdigheid minder, jazz en in in mindere mate blues is vrijwel alles dat de versterker moet kunnen), of eerder naar meer feature-loaded en grotere modeling of transistorcombo's.

- ten tweede: zijn er specifieke suggesties tot aan de 300 euro?

Het ding is voor thuisgebruik. 2e hands is ook een optie mits het een vrij courant model is dat we snel te pakken kunnen krijgen...

Erikt
12 oktober 2006, 19:58
Peavey Valveking misschien een leuke optie? (2e hands, en anders wat bijsparen!)

the sure thing
13 oktober 2006, 22:07
EUR 300 voor een nieuwe buizenversterker is een soort van weinig...Dat beperkt je keuze wel enorm. Je wilt er ook nog Jazz op spelen, dus je wilt dat hij op hoge volumes clean blijft..... Ik zou voor een transistorbak gaan, zoals de Cube 60 van Roland. Dan heb je de Jazz Chorus clean tot je beschikking, en nog een zooi vervormkanalen.

Eko
14 oktober 2006, 10:18
Kijk eens naar een gebruikte LAB L5 of L7. Dit zijn transistor versterkers met een toon die ontzettend dicht in de buurt komt van buizen. BB King speelt er onder andere op. Zijn goed clean te houden maar kunne ook mooi crunchen zoals bij BB.
Gebruikt zijn ze regelmatig te vinden voor je budget.

andoni
14 oktober 2006, 13:12
EUR 300 voor een nieuwe buizenversterker is een soort van weinig...Dat beperkt je keuze wel enorm. Je wilt er ook nog Jazz op spelen, dus je wilt dat hij op hoge volumes clean blijft..... Ik zou voor een transistorbak gaan, zoals de Cube 60 van Roland. Dan heb je de Jazz Chorus clean tot je beschikking, en nog een zooi vervormkanalen.
Goed lezen. Ten eerste is het voor een kennis die er alleen jazz en blues gaat spelen. Bovendien in de huiskamer, dus niks hoge volumes. In alle andere gevallen staat er een Marshall DSL100 ter beschikking. Wat belangrijk is, is dat het geluid inspireert om verder te spelen. Ik vind het zo op eerste zicht zonde om geld uit te geven aan vermogen terwijl we dat beter in geluidskwaliteit kunnen steken. Ik weet niet of die digitale dingen de centen waard zijn als er maar 1 of 2 amp models gebruikt gaan worden, en als rock gitarist weet ik niet hoe die dingen een geloofwaardig jazz geluid neerzetten. Veelzijdigheid is hier geen argument. Wat wel sterk doorweegt is gebruiksgemak en betrouwbaarheid, en dat is voor mij dan weer een groot vraagteken bij goedkope buizencombootjes.

Nog mensen met ervaringen met een Laney LC-15 of een Fame combootje zoals deze?:
http://www.musicstore.de/nl/Gitarren/3_15_GECOMBO_59_GIT0007942-000/0/0/0/detail/musicstore.html

a.c.
14 oktober 2006, 14:13
Geen ervaring met de LC15, wel met de laney VC 15. Die klinkt niet minder dan geweldig en veelzijdig. Er zit als extra ook nog een fantastisch scheurkanaal op.
Echter wel een 10 inch jensen speaker, wat in een band te klein is. Ik sluit er altijd een 2x12 of 4x12 op aan.