PDA

View Full Version : lak vraag: gibson lp standard / standard faded



Nocki
12 oktober 2006, 16:36
Hoi,

Ik ben helemaal gek aan het worden van een gibson lp stanard faded. hij heeft een veel dunnere lak laag en is gewoon helemaal mijn gitaar. hij klinkt akoestisch ook veel beter dan de standard die er naast hangt.

veel meer bas meer volume en lekker warm.

zijn dit soort dingen ook terug te horen als de gitaar verterkt is? heb ik nog niet kunnen proberen.
wat zijn jullie bevindingen wat betreft dikke lak lagen en dunnnere.
het ging hier over nitrocellulose lak. maar alle info over lak en klank is welkom.

Nocki

Orpheo
12 oktober 2006, 16:45
Ik hoor het in ieder geval wel. Het klinkt iets houtiger, organischer. Ik vind 't wel een lekker geluid. Maar volgens mij is het meer psychologisch (tussen de oren) dan dat t ook echt iets is.

Nocki
12 oktober 2006, 16:49
tja. akoestisch was het verschil echt ontzettend groot. maar of het versterkt ook wat doet???

Wimvdb
12 oktober 2006, 16:49
Wel oppassen van rubber icm cellulose

Les Paul
12 oktober 2006, 17:06
Een dunnere laklaag hoor je wel degelijk. Het klinkt opener.
Van de LP Faded heb ik al meerdere zeer goed klinkende exemplaren gehoord.

Snaar'n Bennie
12 oktober 2006, 18:22
Ik hoorde afgelopen jaar van twee gerenomeerde gitaarbouwers dat een dunne laklaag juist helemaal niet goed is. Dat het hout altijd zal blijven werken en dat ie nooit hetzelfde klinkt. Wie heeft hier ook wel eens van gehoord????

No offense tegen je Les Paul hoor.

Orpheo
12 oktober 2006, 18:23
Ik hoorde afgelopen jaar van twee gerenomeerde gitaarbouwers dat een dunne laklaag juist helemaal niet goed is. Dat het hout altijd zal blijven werken en dat ie nooit hetzelfde klinkt. Wie heeft hier ook wel eens van gehoord????

No offense tegen je Les Paul hoor.

hout blijft altijd werken. maar als t goed hout is, goed gedroogd, is er niks aan t handje. hoe zou t dan zitten met gitaren in de olie? ook geen lak. bullshitverhaal dus.

Punt
12 oktober 2006, 19:02
Uiteraard hoor je de klank van de gitaar versterkt ook.
Waarom zou iemand anders nog een dure gitaar kopen met top hout etc?
Als dat niet zo zou zijn kan de CS wel dicht.

G.G.
12 oktober 2006, 19:43
Ik heb altijd het idee dat een gitaar zonder lak, of met een dunne laklaag wat wolliger klinkt, iets minder attack. Weet niet of dat ook werkelijk zo is, misschien zit het tussen mijn oren?

Punt
12 oktober 2006, 21:05
Ik heb altijd het idee dat een gitaar zonder lak, of met een dunne laklaag wat wolliger klinkt, iets minder attack. Weet niet of dat ook werkelijk zo is, misschien zit het tussen mijn oren?

Ik heb wel eens een test gelezen waarin werd uitgelegd dat de laklaag op de body onder de snaren invloed heeft op de manier waarop de geluidsgolven weerkaatsen en de snaren weer beinvloeden. Kan hier iets mee te maken hebben...

Overigens kan ik me voorstellen dat de lak invloed heeft op de resonantie van het hout.

drap
12 oktober 2006, 21:12
Ik heb altijd het idee dat een gitaar zonder lak, of met een dunne laklaag wat wolliger klinkt, iets minder attack. Weet niet of dat ook werkelijk zo is, misschien zit het tussen mijn oren?

Naar mijn weten resoneert een dunnere laklaag beter, wat zich doet vertalen in meer sustain. Tenminste, dat heb ik altijd geleerd. M'n highway strat is trouwens ook m'n best resonerende gitaar en dat kan geen toeval zijn. Als je die unplugged aanslaat komt er behoorlijk wat tone van de snaren.

Chris Winsemius
12 oktober 2006, 21:22
Botte posting :D :

Basis v/e ELEKTRISCHE gitaar is het hout en de constructie/hardware. Zelf kies ik ze eigenlijk alléén maar uit dmv. een unplugged-test. Als dat goed is check ik even of de elementen het doen en kan "dat ding" gelijk mee.
Zonder "die basis" vind ik het maar niets...

Punt
12 oktober 2006, 21:32
Botte posting :D :

Basis v/e ELEKTRISCHE gitaar is het hout en de constructie/hardware. Zelf kies ik ze eigenlijk alléén maar uit dmv. een unplugged-test. Als dat goed is check ik even of de elementen het doen en kan "dat ding" gelijk mee.
Zonder "die basis" vind ik het maar niets...

Precies ;)

Ik las in een interview van iemand uit de Gibson Customshop (teamleider oid) dat naast de genoemde kwaliteiten (materiaal en constructie) de hals de meeste invloed op de toon heeft...

Michael AE
13 oktober 2006, 02:02
Botte posting :D :

Basis v/e ELEKTRISCHE gitaar is het hout en de constructie/hardware. Zelf kies ik ze eigenlijk alléén maar uit dmv. een unplugged-test. Als dat goed is check ik even of de elementen het doen en kan "dat ding" gelijk mee.
Zonder "die basis" vind ik het maar niets...

+1

Als ik niet alleen hoor welke noten ik speel, maar ze ook voel, dan is een gitaar pas echt goed. Ik speel in winkels en dergelijke meestal zonder versterking in het begin. Als een gitaar het dan al heel goed doet, komt hij pas in aanmerking voor "inplugging".

bram123
13 oktober 2006, 13:04
als je huilt wanneer er een kras op je gitaar komt dan moet je geen faded lak nemen. daar kan je met een vingernagel zo je initialen in schrijven. die dingen slijten gewoon erg snel. belangrijk punt als je je gitaar ook weer wilt gaan verkopen zoals sommigen hier zo vaak doen.

RvB
13 oktober 2006, 13:12
nou, daar heb ik bijzonder weinig last van :dontgeti:

Punt
13 oktober 2006, 16:52
als je huilt wanneer er een kras op je gitaar komt dan moet je geen faded lak nemen. daar kan je met een vingernagel zo je initialen in schrijven. die dingen slijten gewoon erg snel. belangrijk punt als je je gitaar ook weer wilt gaan verkopen zoals sommigen hier zo vaak doen.

Ik dacht dat gitaren tegenwoordig gerelict meer waard zijn...

Les Paul
13 oktober 2006, 17:21
Ik dacht dat gitaren tegenwoordig gerelict meer waard zijn...

Maar dan wel zonder initialen :D