PDA

View Full Version : Nieuwe buizen voor de H&K tri-amp MK1 (6L6)



Willlem
12 oktober 2006, 16:23
Ik ben zojuist bij mijn vaste muziekwinkel langs geweest met mn H&K tri-amp MK1 omdat er een "kraakje" in het geluid zit op alle kanalen (ook als ik een andere dan mijn eigen speaker gebruik). en ik ben bang dat het een buizenprobleem is.
sowieso heb ik de amp al 3 a 4 jaar, was ie tweedehands en weet ik dus niet hoe oud de buizen echt zijn, heb ik nog nooit de buizen vervangen en er +/-200 optredens mee gedaan. kortom: de buizen zijn aan vervanging toe. andersgezegd, het is een wonder dát ze het nog doen.
maar omdat de tri-amp 13 buizen heeft (9 voor- en 4 eindbuizen) is het nogal een kostbare onderneming. daarom wilde ik hier even om raad vragen. ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar weinig over het buizengebruik voor deze specifieke amp gelezen.
mijn vraag is dus of iemand met (bijna) dezelfde amp wel eens zijn/haar buizen heeft vervangen en zo ja met welke buizen en wat is zijn/haar ervaring geweest? of iemand anders wat handige tips of aanbevelingen heeft?
mijn genre: punk. ik gebruik zowel hi- als low-gain geluid en alle zes de kanalen. en een goed helder cleangeluid is dus ook onontbeerlijk.
hopelijk kunt u er wat mee! alvast bedankt.

Willlem
15 oktober 2006, 11:35
hmm, geen enkele reactie, en toch al beland op pagina 2. misschien is mijn vraag te specifiek?
ik ben er ondertussen wel uit dát ik ze laat vervangen, alleen nog niet precies waarmee en hoe.
de reparateur raadde mij aan de buizen te vervangen met precies dezelfde buizen als er nu in zitten. dus 6L6 en 12ax7 meen ik. hij zei omdat de amp daar toch omheen is gebouwd en deze dus het beste bij de versterker passen. dit klinkt logisch, maar gaat dat in de praktijk ook op?
is het ook raadzaam om bijvoorbeeld eerst de voor- of achterbuizen te vervangen en te kijken of dat al voldoende vooruitgang oplevert qua geluid, zodat ik wellicht niet alle buizen ineens hoef te vervangen?

alle tips & trucs zijn van harte welkom!

olaf
15 oktober 2006, 11:51
Om van je kraakje af te komen zou ik beginnen met de pre-amp buisjes!

AART
15 oktober 2006, 11:59
ik zou alles vervangen, straks klapt een buis er van ouderdom uit op een optreden, en dat wil je niet.

Ik zou btw Electro Harmonix of JJ buizen gebruiken(gewoon 12ax7 en 6l6).

Neals
15 oktober 2006, 16:18
Om van je kraakje af te komen zou ik beginnen met de pre-amp buisjes!

Pre-amp maakt in weze het grootste deel van je geluid, zijn goedkoper en ook kwetsbaarder.
Als er een eindbuis knapt heb je vaak dat er gewoon een beetje vermogen wegvalt, zo zijn er ook veel lampenversterker bezitters die er 2 buizen uithalen.

mmrizio
15 oktober 2006, 18:41
Ik heb zelf geen ervaring met de Triamp, maar met zoveel buisjes zal hij wel per kanaal z'n eigen buizen hebben. Check dat ff, wat dat betekent 2 dingen:
- Heeft hij het kraakje op alle kanalen? Dan zijn het waarschijnlijk niet de voorversterkerbuizen!
- Toch kan het dan zin hebben om de voorversterkerbuizen te vervangen om elk kanaal af te stemmen op je eigen smaak - per kanaal. Veel merken hebben hun eigen karakter (pas is nog een linkje naar de tubemap gepost)

Verder kun je voorversterkerbuizen zelf vervangen, de versterker hoeft niet opnieuw afgesteld te worden.

Maurice

imlikeajungle
15 oktober 2006, 19:03
Ik ben zojuist bij mijn vaste muziekwinkel langs geweest met mn H&K tri-amp MK1 omdat er een "kraakje" in het geluid zit op alle kanalen (ook als ik een andere dan mijn eigen speaker gebruik). en ik ben bang dat het een buizenprobleem is.
sowieso heb ik de amp al 3 a 4 jaar, was ie tweedehands en weet ik dus niet hoe oud de buizen echt zijn, heb ik nog nooit de buizen vervangen en er +/-200 optredens mee gedaan. kortom: de buizen zijn aan vervanging toe. andersgezegd, het is een wonder dát ze het nog doen.
maar omdat de tri-amp 13 buizen heeft (9 voor- en 4 eindbuizen) is het nogal een kostbare onderneming. daarom wilde ik hier even om raad vragen. ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar weinig over het buizengebruik voor deze specifieke amp gelezen.
mijn vraag is dus of iemand met (bijna) dezelfde amp wel eens zijn/haar buizen heeft vervangen en zo ja met welke buizen en wat is zijn/haar ervaring geweest? of iemand anders wat handige tips of aanbevelingen heeft?
mijn genre: punk. ik gebruik zowel hi- als low-gain geluid en alle zes de kanalen. en een goed helder cleangeluid is dus ook onontbeerlijk.
hopelijk kunt u er wat mee! alvast bedankt.

Ik had ook een MK1, probleem is idd dat je 200 euro kwijt bent om te retuben. Ik zou de 12AX7s bestellen bij TubeTown & de eindlampen bij de technicus die je amp herbiast (scheelt je vaak de biaskosten). Ik heb er zelf destijds een mix van vanalles in gepropt: Groove Tubes & JJ, 12AX7, 5751 & 12AU7 (denk ik). Amp zo getweaked. Ik liet 'm trouwens op EL34 draaien, heb 'm nooit op 6L6 gehoord maar EL34 kan ook. Geeft iets minder cleane headroom & wat meer warmte.

EDIT: check het schema van de Triamp idd ns, ik geloof dat V1 mss wel alle kanalen beďnvloedt, anders is het mss de PI die kraakt, of de FX-loop-lamp?

mmrizio
15 oktober 2006, 19:44
EDIT: check het schema van de Triamp idd ns, ik geloof dat V1 mss wel alle kanalen beďnvloedt, anders is het mss de PI die kraakt, of de FX-loop-lamp?

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Je kunt zelfs die buisjes even tijdelijk vervangen door een ander buisje uit je versterker om te testen of daar het probleem ligt.

Tubetown heeft ook de tubemap op de site staan die ik noemde: http://www.tube-town.de/info/info.html

Maurice

Missing Act
16 oktober 2006, 15:30
Ha die Willem,

Dit komt van de H&K site, maar alles vervangen lijkt mij ook beter.

groet, Jeroen

What are the TriAmp MK1/MK2’s tube assignments; that is, which tube drives which channel.

Preamp tube channel assignments

The chart below will help you pinpoint defective preamp tubes in the event of failure or faults (microphonics, rattles, etc.). Note that that the numbering system begins with High Grade, which is designated as tube 1:

Amp.1A and 1B manifest faults/have failed = tube 3 (E83CC)
Amp.1B manifests faults/has failed = tube 2 (E83CC)
Amp.2A and 2B manifest faults/have failed = tube 5 (E83CC)
Amp.3A and 3B manifest faults/have failed = tube 4 (E83CC)
Amp.3A manifests faults/has failed = tube 6 (E83CC)
Amp.3B manifests faults/has failed = tube 7 (E83CC) or 8 (E83CC)
Amp.2 and 3 manifest faults/have failed completely = tube 4 (E83CC)
Amp.1 and 2 manifest faults/have failed completely = tube 1 (E83CC)
All channels manifest faults/have failed = tube 1.8 (E83CC) or High Grade "9" ,
or power tubes

Amp. 1A and 1B = tube 3 (E83CC)
Amp. 1B = tube 2 (E83CC)
Amp. 2A and 2B = tube 5 (E83CC)
Amp. 3A and 3B = tube 4 (E83CC)
Amp. 3A = tube 6 (E83CC)
Amp. 3B = tube 7 (E83CC) or 8 (E83CC)
Amp. 2 and 3 = tube 4 (E83CC)
Amp. 1 and 2 = tube 1 (E83CC)
All channels = tube 1.8 (E83CC) or High Grade "9",
or power tubes

Willlem
18 oktober 2006, 17:58
hartstikke bedankt voor alle reacties, erg nuttig en leerzaam. ik zal zelf even een update geven over de stand van zaken.
ik heb op het moment een jcm 900/50w top geleend van een vriend van mij om even te testen of het kraakje aan mijn voor of eind buizen lag. ik heb verschillende set-ups geprobeerd om het probleem te lokaliseren:
1. pre-amp van de triamp aan de effects return van de jcm 900 (om mijn voorbuisjes te testen) = gaf een prima geluid, geen kraakje maar mijn "normale" geluid.
2. pre-amp van de jcm 900 aan de effects return van de triamp (om mijn eindbuizen te testen) = en tot mijn verbazing: weer een helder geluid, weliswaar vanuit een jcm 900, maar geen kraakje of niks geen storing.
3. toen heb ik gewoon mijn top weer eens ingeschakeld dus zowel voor- als eindbuizen gebruikt en toen, na maanden last te hebben gehad van dat "kraakje" was mijn geluid weer normaal ... geen idee hoe het kan, maar hij doet het dus weer prima.

desalniettemin ben ik op zoek naar nieuwe buizen voor mn ampje. ik ga me eens goed inlezen in de beschikbare kennis en waarschijnlijk zelf de voorbuizen uitzoeken/vervangen en de eindbuizen ism de reparateur.

ojah, uit het schema van de H&K site maak ik op dat tube 1 (V1 neem ik aan?) dus niet alle 3 de kanalen beďnvloedt, maar alleen kanaal 1 en 2.

bedankt voor de tips/suggesties, en keep 'em comin'.

mmrizio
18 oktober 2006, 18:07
Een relatief veel voorkomend en gemakkelijk oplosbaar probleem is vervuiling van de contacten van de effect lus. Een paar keer met een plug daardoorheen lost dat vaak (voor even) op...

Maurice

e!
21 oktober 2006, 14:05
Ik heb diezelfde amp en heb ook wel eens kraakje gehad waar ik niet van snapte waar t vandaan kwam. Bleek uiteindelijk het contact van de speakerkabelplug.

Check effe het contact tussen amp en speakerkabel en tussen speakerkabel en speaker als het kraakje zich weer manifesteert. Gewoon de plug even aandrukken en ronddraaien in het contact. Als dat de oorzaak is hoor je vaak al gekraak tijdens het frummelen aan dat ding.

Overigens heb ik die amp al 7 jaar en nog nooit de buizen vervangen. Klinkt nog steeds prima.

e!
21 oktober 2006, 14:06
Een relatief veel voorkomend en gemakkelijk oplosbaar probleem is vervuiling van de contacten van de effect lus. Een paar keer met een plug daardoorheen lost dat vaak (voor even) op...

Maurice

Same thing inderdaad. Ook al last van gehad.