PDA

View Full Version : Isoleren - maar dan van buiten naar binnen



rjong999
12 oktober 2006, 14:46
We hebben een oefenruimte in het vrije veld, dus isolatie naar buiten toe is niet zo'n probleem. Maar we zitten wel vlak langs de A1, en daarom is ons grootste probleem om geluid van buiten niet naar binnen te laten komen. En dan vooral voor het maken van opnames in onze eigen ruimte.

We zijn begonnen met meubelplaat tegen de muren en dak, daar overheen glaswol, daar overheen gipsplaten (twee lagen). Verder alles afgeschuimd, gepurd en gekit, dubbele deuren met schuimrubber isolatie in de sponningen. Allemaal prima. En met gaatjesboard ook mooi stil gekregen.

Maar als er een zware vrachtwagen over de A1 dendert hoor/voel je dat nog wel, het geluid komt door de vloer/grond/fundering heen.

Heeft iemand daar nog een suggestie voor ?

harrie-beton
12 oktober 2006, 16:17
Isolatie van binnen naar buiten is hetzelfde als buiten naar binnen natuurlijk ;)

Het beste is de "doos in een doos". Je kunt gewoon in deze rubriek (RECORDING) en zoeken naar islolatie en dat even lezen.

rjong999
12 oktober 2006, 17:34
Er is toch wel een aanmerkelijk verschil, harrie: er rijden echt maar heel zelden zware vrachtwagens door onze oefenruimte.

(hoewel...fretloze 6-string bass met dikke ampeg bak...je denkt soms...)

Ik heb alles gelezen wat hier over "isolatie" staat (wat trouwens niet "even" is, er is best veel geschreven) maar voor ons specifieke probleem zie ik niet zo 1-2-3 een oplossing.

Han S
12 oktober 2006, 17:44
Op het industrieterrein van Zwaagdijk Oost is een nieuwe studio gebouwd door een jongen met veel geld. Toen ze daar bezig waren dacht ik dat het ze nooit zou lukken om het zware subsonische gedreun van de vrachtwagens die daar de hele dag langskomen tegen te houden.

Maar het is er binnen muisstil, er zijn vrachtwagens vol rockwool in gegaan en het is letterlijk een gebouw in een gebouw, het is echt groot. Heeft bij elkaar 650.000 euro gekost. Ik ken de eigenaar, hij speelde vroeger in een metalbandje en nam bij mij op, nu heeft hij zijn eigen project studio.

Je kunt dus ongeveer elk geluid wel tegenhouden, de vraag is hoeveel geld je wilt besteden.

rjong999
12 oktober 2006, 23:01
Ongetwijfeld kan dat. En ik ga geen 650000 euro besteden terwijl wisseloord om de hoek zit en vrijwel altijd leeg staat.

Maar nu even praktisch: er ligt een gewapende betonnen vloer in, die haal je er dus niet zo even uit ofzo, dus daar zal dan iets overheen moeten. Maar hoe leg ik er iets overheen dat niet in contact staat met de grond ? Want de wanden staan ook op diezelfde betonnen vloer. Kan ik er iets onder leggen dat het lage dreunen tegenhoudt ? Moeilijk voorstelbaar, maar weet er iemand een praktische oplossing ?

(harder spelen en een flinke gate op alle microfoons werkt ook, natuurlijk)

Han S
12 oktober 2006, 23:42
In een ander draadje hier heb ik het al eens gehad over een studio waarvan de eigenaar een zwevende vloer had gemaakt die lag op oude autobanden. Als je plafond hoog genoeg is zou dat kunnen en oude banden fikken ook erg goed.

Solidkick
12 oktober 2006, 23:58
een zwevende vloer ... die lag op oude autobanden.

Lijkt me een hoop stelwerk :D
Ik heb zelf de balken op rubber strip liggen (2cm dik).
Uit matten gesneden die'k van een boer kon overnemen.

Roman
24 oktober 2006, 16:29
Harrie heeft het al gezegd, maar het kwam geloof ik niet door.
Isolatie van binnen naar buiten is het zelfde als van buiten naar binnen. Geluid kent niet 1 richting. In andere woorden, isoleren = isoleren.

Gezien de beste methode een MASSA-VEER-MASSA is bewijst dit meteen bovenstaande theorie :)
(de beide massa's zijn de muren en de "veer" is een lucht/wol spouw)

Die betonnen vloer is ideaal, vooral er niet uithalen zou mijn eerste reactie zijn. Hangt van de staat van het beton af uiteraard.
Lees hier waarom : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81199&page=2

Voor de rest staan hier en daar een paar waardevolle tips, neem die serieus. Meten=weten. Gissen=Missen. En er wordt nogal eens wat afgegist mbt geluidsisolatie.....