PDA

View Full Version : Welke nieuwe (buizen)versterker voor +- 600 euro



Sliver
12 oktober 2006, 12:45
Hoi,

zoals de topictitel al zegt wil ik binnenkort een nieuwe (lees geen tweedehands) buizenversterker kopen. Ik heb +- 600 euro te besteden (700 max), speel op een jaguar met humbuckers en heb nog niet eerder een buizenversterker gehad.
Wat ik over de versterker zou willen spelen; blues, indierock (britpop - grunge) en wat er zoal tusseninzit (Ryan Adams).

Nu ben ik zelf een paar versterkers tegengekomen hier op de site die nogal veel besproken zijn en ms ook voor mij interessant zijn;

fender hotrod deluxe
fender blues deluxe
vox ac15cc1 (zonder blue alnico anders wordt die gewoon te duur, helaas)

ik ben van plan deze te testen, maar ms hebben jullie nog tips over versterkers die meer/eveneens geschikt zijn en/of bijzonderheden om op te letten? Ik heb soms namelijk een beetje mijn twijfels bij de "kennis" van sommige verkopers en daarom is alle info welkom.

ReinoutV
12 oktober 2006, 12:49
Allereerst de vraag waarom je per se een nieuwe wil en geen tweedehands? Om deze maar even te omzeilen: De Peavey classic serie krijgt ook goede kritieken, deze lijkt erg op de Hotrod serie van Fender en is voor jouw stijl geloof ik ook wel geschikt.

Sliver
12 oktober 2006, 13:01
ik verwachtte die vraag al; liever geen 2e hands omdat ik ms niet zo alert opmerk wat er mis is met een buizenversterker als iemand die er wel verstand van heeft. In een winkel heb je iig ook nog garantie.

Kim Wilson
12 oktober 2006, 13:09
De Hotrod is denk ik wel een goeie kandidaat. Ik zou er misschien wel een ander speakertje inhangen, als je weer wat centen gespaard hebt, dat is origineel niet veel soeps. Maar voor de stijlen die jij noemt wel een geschikte amp.

En idd de Peavey Delta Blues en Classic series krijgen ook goeie recensies. Daar kan ik zelf echter niet veel van zeggen, die heb ik nog nooit gehoord...

blademan
12 oktober 2006, 13:18
waarom geen Laney? de laney vc15 of wellicht de vc30 is een mooi ding

Sliver
12 oktober 2006, 14:02
bedankt voor de eerste reacties, hoop dat er nog meer volgens.
owja, is die blues deluxe zoals de naam doet vermoeden echt alleen blues gericht of is deze toch nog vrij breed inzetbaar, evt. met de veelgeprezen tubescreamer oid erbij?

Squier4ever
12 oktober 2006, 14:38
het is een vrij brede amp, eigk de voorloper/minder heavy versie van de hotrod, wat eigenlijk een hotrodded blues dlx is. met TS ervoor heb je zeker een lekker soundje

E-J
12 oktober 2006, 14:43
Mij lijkt ook een Hotrod of Blues Deluxe wel een goede keuze voor je. De verschillen zijn klein: de Blues klinkt wat warmer en overstuurt wat sneller. De Hotrod is wat moderner qua geluid zeg maar. Je koopt een Fender versterker natuurlijk voor het Fender clean...voor overdrive/distortion moet je toch meer gaan kijken voor een pedaaltje. Ik gebruik een Blues Driver (gemod door Keeley) en die klinkt erg goed erover.

De Peavey Delta Blues en Classic zijn zeker ook niet verkeerd. De overdrive eruit zou ook bruikbaarder zijn dan die van de Fenders.

Maar als je toch je versterker nieuw wil kopen, probeer ze dan lekker op je gemak alle 4 uit :)

Sliver
12 oktober 2006, 14:57
ga ik ook zeker doen, maar ik ben graag goed voorbereid en aangezien hier nogal wat mensen met verstand van zaken rondhangen... :)

heavy-metal-thunder
12 oktober 2006, 15:11
ik verwachtte die vraag al; liever geen 2e hands omdat ik ms niet zo alert opmerk wat er mis is met een buizenversterker als iemand die er wel verstand van heeft. In een winkel heb je iig ook nog garantie.

als je er niets van af weet, kan ik je begrijpen. Ik neem altijd mijn makker mee, dat is nogal een techneut.

Met een budget van max 600, durf ik de Peavey Valveking aanbevelen. Het clean is niet als een Fender, de crunch niet als Marshall en de gain niet zoals mesa of... maar hij biedt zeker heel goede compromissen.

De laney VC30... heb ik al gehoord, maar is zo'n aparte sound. De Peavey (zeker de 100W) kan je op allerlei manieren tweaken...

E-J
12 oktober 2006, 15:35
Misschien zijn deze vragen nog handig voor je.

- Wil je oversturing uit je versterker halen of uit pedalen? Oftewel, koop je een versterker voor het clean, overdrive, of voor allebij?
- Wat voor gitaren heb je?
- Wat voor geluid zoek je precies? (bands, gitaristen)
- Wil je ermee op kunnen treden of is het alleen voor binnenshuis?

Sliver
12 oktober 2006, 15:51
Misschien zijn deze vragen nog handig voor je.

- Wil je oversturing uit je versterker halen of uit pedalen? Oftewel, koop je een versterker voor het clean, overdrive, of voor allebij?
- Wat voor gitaren heb je?
- Wat voor geluid zoek je precies? (bands, gitaristen)
- Wil je ermee op kunnen treden of is het alleen voor binnenshuis?


hey, goede vraag;

in eerste instantie wil ik een mooie clean, maar wel met een rauw randje als het even kan. Mijn plan was om dus iets van 600 euro uit te geven aan een versterker zodat ik 100 over houd voor een pedaal + kabeltje. Maar goed, als ik een versterker tegenkom die iets duurder is, maar al zo goed is dat een pedaaltje niet nodig is, dan is de keuze simpel.

Verder speel ik op een Fender Jaguar met humbuckers, een special edition, het geluid is door al die jaguar schakelstanden behoorlijk breed, maar dit komt er door mijn hudige Marshall beginnersamp niet uit.

Geluid wat ik zoek; vrij breed, maar ik vind dat van Ryan Adams (country/blues), hedendaagse britse punkbandjes als Libertines, Dirty Pretty Things, de nummers die niet verzuipen in distortion en andere effecten van Alice in Chains, Nirvana, enz en "het stereotype bluesgeluid" wel heel relaxed. Als ik zelf wat in elkaar probeer te zetten laveer ik tussen mooi zacht getokkel en het lompe powerchords beuken.

ik speel nu nog gewoon thuis, maar houd de mogelijkheid van optredens in de toekomst open dus enig vermogen is altijd handig, 100w of meer is ws wel te gortig.

Kim Wilson
12 oktober 2006, 15:54
Dan is de Hotrod wellicht niet helemaal wat je zoekt. Deze blijft tot een hoog volume clean. Het is echter wel een goeie basis voor pedalen. Met een TS9 wordt het wel weer wat, denk ik. Ik heb een BD-2, en die vond ik i.c.m. humbuckers niet fijn. Samen met mijn strat gaat het echter hardstikke goed.

Het drive kanaal van de Hotrod is op zich wel bruikbaar, maar je moet enorm oppassen met de gain. Het is een erg "vintage" drive, waar je van moet houden. In sommige nummers in ons repertoire is ie heel lekker, maar verwacht er geen SRV van...

AART
12 oktober 2006, 15:56
Mesa Boogie Studio .22+ of .50+.

Echt ubervet clean, vooral de .22+, en de scheur is ook zeer bruikbaar(zeker met graphic eq).

Axelll
12 oktober 2006, 17:08
Vox Ac-15, super vet ding. Ik speel een beetje de zelfde dingen als jij doet (nouja brittpop tot the datsuns achtig) en ik ga der zaterdag ook een halen. Vet ding hoor!

Sliver
13 oktober 2006, 16:32
bump (schaamteloos), nog andere suggesties?

Tristan
13 oktober 2006, 16:46
De Vox AC15CC is volgens mij de beste keus voor de muziekstijlen die je omschrijft...

grayfink
14 oktober 2006, 10:03
bump (schaamteloos), nog andere suggesties?

De bronx 112 van www.backandforth.nl (http://www.backandforth.nl) ? de huges&kettner tube edition 20th anniversary? Zelf geen ervaring mee, iemand anders?