PDA

View Full Version : coil tap / phase switch op LP?



Nocki
12 oktober 2006, 12:12
Hoi,

Zodra ik mn nieuwe les paul heb wil ik mn oude lp smartwood laten helpen.
Door de LP GT was ik zo onder de indruk van het single coil geluid door middel van de push pull die erop zat dat ik dit ook wil op mn lp smartwood.

als zij dan toch open ligt kan er misschien gelijk wel meer gedaan worden. ik vraag me af of een "in en uit phase" switch nut heeft met de afstand van de humbuckers op de les paul. bij een strat klinkt het leuk omdat de elementen lekker dicht bij elkaar liggen maar zou het bij een lp ook nut hebben?

het is de bedoeling dit allemaal te doen zonder te boren in de gitaar. gewoon met push pull of push push (laatste het liefste)

de huidige potmeters enzo zijn wat aan het kraken en niet helemaal goed meer dus werk zal er toch aan zijn. het zou een leuke gitaar worden voor wat ik er mee doe.


heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Orpheo
12 oktober 2006, 12:15
gewoon een set push push long shaft CBS 500k ohm pots kopen lijkt me he. maar de pups die van origine in de smartwood liggen zijn niet splitsbaar he... ze hebben niet de x conductor kabel (3 of 4). dus splitten lukt niet echt...

Nocki
12 oktober 2006, 12:18
Dat klopt idd. maar mn tech heeft gezegd dat ie de pu wel even open haalt en de coils uitelkaar haalt en de draden even verlengd. maar goede opmerking van je.

heb je enig idee betreft de phase schakeling of dat nog nut heeft?

Nocki

Orpheo
12 oktober 2006, 12:27
Dat klopt idd. maar mn tech heeft gezegd dat ie de pu wel even open haalt en de coils uitelkaar haalt en de draden even verlengd. maar goede opmerking van je.

heb je enig idee betreft de phase schakeling of dat nog nut heeft?

Nocki

pup openhalen zou ik niet doen. kans dat t mislukt is voor mijn gevoel te groot.

faseswitch... ach, ik ben er niet gek op. ik vind t tussenstandje van de les paul lekker genoeg. ik kan wat ik wil makkelijk genoeg met de pots doen zoals het al zit. ik ben van mening dat hoe meer wiring er in je gitaar zit, hoe meer tone t gaat zuigen en hoe minder effectief t is. ik vind al die meuk echt afbreuk doen aan de puurheid en eenvoud van de gitaar an sich. of t nu les paul, telecaster, ibanez, gretsch of stratocaster is :)

no 1 hops
12 oktober 2006, 12:32
een goede tech kan rustig die hummie voorzien van een andere aansluitkabel waardoor de hum meer mogelijkheden heeft.
toch zou ik kiezen voor serial/parallel, inplaats van coilsplit/single coil.
de laatste zorgt voor een ruizend element, de eerste blijft humbucking maar neigt naar single coil.
heb ze op standaart olp pickups en ook mijn Bill Lawrence zijn zo gemod.
al is het solderen van een serial/parallel wel even iets meer werk dan een coil split, maar volgens mij wel die extra moeite waard

Nocki
12 oktober 2006, 12:38
wat doet serieel paralel? krijgt de gitaar meer output?

het single coil verhaal klonk bij de gt wel heel goed. en was eigenlijk wel prettig zonder tegveel ruis. maar goed ruis hou je altijd bij enkelspoels pu's denk ik.

ondertussen even nog wat aanhet zoeken en dit voor de volledigheid:


Met alle respect, joh, maar zo'n uitgebreide 4 knoppen modificatie helemaal in wóórden uit te leggen is minstens 2 uur typwerk. Daarom leg ik de belangrijkste basistermen uit:
- met een coilsplit schakel je 1 spoel van een humbucker uit, om een "single coil" geluid te krijgen. Het element is dan niet meer bromonderdrukkend
- met een coiltap schakel je een deel van de wikkelingen uit om minder output en een lichtere klank te krijgen, c.q. juist meer wikkelingen erbij voor het omgekeerde.
- met een parallel/serie schakeling zet je meestal 2 spoelen van een humbucker zodanig dat je minder output en meer hoog hebt. Een humbucker blijft in parallelstand gewoon humbucking. Serie/parallel wordt ook wel met 2 elementen gedaan om de combinatie juist méér output te geven.
- met een fase schakelaar kun je elementen elkaar laten "tegenwerken" wat een dun/scherp hoog, veel minder laag en flink wat minder output oplevert
- verder kun je ook nog schakelingen maken waarbij je kunt kiezen wat/hoeveel je tonepot doet en of je wel of niet een "treble bleed" op je volumepot hebt.

Orpheo
12 oktober 2006, 13:05
wat doet serieel paralel? krijgt de gitaar meer output?

het single coil verhaal klonk bij de gt wel heel goed. en was eigenlijk wel prettig zonder tegveel ruis. maar goed ruis hou je altijd bij enkelspoels pu's denk ik.

Nocki

een normale pickup is serie. dat wil zeggen: de 2 spoelen in de humbucker staan in serie. je kan t echter ook zo schakelen dat het parallel is. dat heeft als effect dat de output flink verminderd word. Als spoel 1 bv 100 mV heeft als output, en spoel 2 200 mV (is mogelijk, had gibson ook vaak vroeger) dan is t in serie:

Output totaal= output1+output2=> 100+200=300

parallel:

1/output totaal=1/output1+1/output2=> 1/100+1/200= 66 mV.

flink output verschil. met andere woorden: het gaat lijken op een singlecoil, maar dan wel humcanceling. Ik vind het behoorlijk zinloos, om eerlijk te zijn.

no 1 hops
12 oktober 2006, 19:47
zinloos als je alleen maar humbucker sound wil hebben.
als je de humbucker bij de neck normaal laat werken, de brug in parallel en de middenstand van de schakelaar gebruikt dan kun je wat bite aan je sound toevoegen.
een andere optie is om een potmeter aan de pickup te koppelen en dan met coilsplit werken.
je kunt dan met de potmeter vloeiend van humbucker naar single coil varieren.
trouwens output is niet eens datgene waar het om gaat, serieel, twee spoelen achterelkaar is een optelsom van de twee, parallel de halve waarde van beide.
en die ohmse verandering in combinatie met magneten en draaddikte zorgen voor een andere sound.
of je dat kunt gebruiken is dan weer persoonlijk

jerome
12 oktober 2006, 21:05
een normale pickup is serie. dat wil zeggen: de 2 spoelen in de humbucker staan in serie. je kan t echter ook zo schakelen dat het parallel is. dat heeft als effect dat de output flink verminderd word. Als spoel 1 bv 100 mV heeft als output, en spoel 2 200 mV (is mogelijk, had gibson ook vaak vroeger) dan is t in serie:

Output totaal= output1+output2=> 100+200=300

parallel:

1/output totaal=1/output1+1/output2=> 1/100+1/200= 66 mV.

flink output verschil. met andere woorden: het gaat lijken op een singlecoil, maar dan wel humcanceling. Ik vind het behoorlijk zinloos, om eerlijk te zijn.

Niet altijd zinloos....
In de parralel stand klinkt de brug-humbucker van mijn Strat heerlijk transparant!
Eigenlijk lekkerder dan dat ik hem in de Single coil stand zet!
Het heeft dan wel iets weg van een Telecastersound.

Orpheo
12 oktober 2006, 22:23
Niet altijd zinloos....
In de parralel stand klinkt de brug-humbucker van mijn Strat heerlijk transparant!
Eigenlijk lekkerder dan dat ik hem in de Single coil stand zet!
Het heeft dan wel iets weg van een Telecastersound.

mogelijk. maar er staat ook: IK vind het zinloos :)

@ no 1 hops: wat je zegt dat coilsplit en singlecoil schakelen anders is, verschillend van elkaar, is BULLSHIT. coil split: splitsen van 2 spoelen; 1 spoel niet mee laten doen, DUS singlecoil. je bent verward met parallel/singlecoil denk ik.

jerome
12 oktober 2006, 23:03
mogelijk. maar er staat ook: IK vind het zinloos :)

@ no 1 hops: wat je zegt dat coilsplit en singlecoil schakelen anders is, verschillend van elkaar, is BULLSHIT. coil split: splitsen van 2 spoelen; 1 spoel niet mee laten doen, DUS singlecoil. je bent verward met parallel/singlecoil denk ik.

Ik denk dat je het verhaal van no 1 hops niet helemaal goed gelezen hebt...
Hij zegt dat je i.p.v. een schakelaar ook een potmeter kan gebruiken om één van de coils (geleidelijk) uit of aan te zetten.

Ik gebruik ook zo'n schakeling met een Dimarzio Dual Sound.
In de Humbucking (serie) stand heb ik een heerlijk heavy geluid.
Door die potmeter iets terug te draaien kan je 1 coil als het ware iets zachter zetten waardoor het geluid iets minder heftig wordt.
Zet je die potmeter helemaal dicht dan heb je volledig single coil.
De parallel stand schakel ik wel met een schakelaartje.
Dus dan heb ik heel veel mogelijkheden met 1 humbucker!

Orpheo
12 oktober 2006, 23:10
Ik denk dat je het verhaal van no 1 hops niet helemaal goed gelezen hebt...
Hij zegt dat je i.p.v. een schakelaar ook een potmeter kan gebruiken om één van de coils (geleidelijk) uit of aan te zetten.

Ik gebruik ook zo'n schakeling met een Dimarzio Dual Sound.
In de Humbucking (serie) stand heb ik een heerlijk heavy geluid.
Door die potmeter iets terug te draaien kan je 1 coil als het ware iets zachter zetten waardoor het geluid iets minder heftig wordt.
Zet je die potmeter helemaal dicht dan heb je volledig single coil.
De parallel stand schakel ik wel met een schakelaartje.
Dus dan heb ik heel veel mogelijkheden met 1 humbucker!

dit zei no 1hops:

toch zou ik kiezen voor serial/parallel, inplaats van coilsplit/single coil.
de laatste zorgt voor een ruizend element, de eerste blijft humbucking maar neigt naar single coil.

daar ging mijn post over :)

Anders Destium
12 oktober 2006, 23:31
Wat ik in dit topic lees vind ik echt vrijwel allemaal gimmicks. En ja, ik heb het allemaal in gitaren zitten (of gehad). Coil tap is inderdaad echt iets waar je iets aan hebt, net als bijvoorbeeld piezo. De rest is echt gerommel in de marge IMO.

no 1 hops
13 oktober 2006, 04:49
@ no 1 hops: wat je zegt dat coilsplit en singlecoil schakelen anders is, verschillend van elkaar, is BULLSHIT. coil split: splitsen van 2 spoelen; 1 spoel niet mee laten doen, DUS singlecoil. je bent verward met parallel/singlecoil denk ik.
niet verward, want bij een parallel hoor je 1 van de spoelen, maar de andere werkt nog steeds mee voor de humbucking.
bij een normale coilsplit word 1 spoel door hem aan de massa te leggen uitgeschakeld.
dat is wat je met die potmeter kunt doen, dan kun je gelijdelijk van full hum(bucker) naar full hum(single coil) gaan
en dit laatste is een doordenkertje ;-)

Orpheo
13 oktober 2006, 07:19
niet verward, want bij een parallel hoor je 1 van de spoelen, maar de andere werkt nog steeds mee voor de humbucking.
bij een normale coilsplit word 1 spoel door hem aan de massa te leggen uitgeschakeld.
dat is wat je met die potmeter kunt doen, dan kun je gelijdelijk van full hum(bucker) naar full hum(single coil) gaan
en dit laatste is een doordenkertje ;-)

dat eerste dat je zegt is bullshit kerel. je hoort beide spoelen, alleen ze staan parallel ipv serie. zoek maar de definitie op van serie en parallel schakelen. kom dan maar weer terug.

no 1 hops
13 oktober 2006, 08:06
dat eerste dat je zegt is bullshit kerel. je hoort beide spoelen, alleen ze staan parallel ipv serie. zoek maar de definitie op van serie en parallel schakelen. kom dan maar weer terug.
orpheo, ik weet niet wat jou mankeert, maar je taalgebruik mag echt wel even anders.
als ik het mis heb, en dat kan, dan leer ik ervan.
maar zo'n vijandelijke houding is meer iets dat iets uit jouw hoofd weerspiegelt dan de mijne.
en om afgebekt te worden kom ik niet op een forum, ga dan maar ergens een boksbal halen en reageer je daarop af.

Orpheo
13 oktober 2006, 09:18
orpheo, ik weet niet wat jou mankeert, maar je taalgebruik mag echt wel even anders.
als ik het mis heb, en dat kan, dan leer ik ervan.
maar zo'n vijandelijke houding is meer iets dat iets uit jouw hoofd weerspiegelt dan de mijne.
en om afgebekt te worden kom ik niet op een forum, ga dan maar ergens een boksbal halen en reageer je daarop af.

ik had t al gezegd dat je fout zat, en daarna nog n keer, en daarna nog n keer. met een formule erbij. had ik er dan ook nog tig aantal links bij moeten zetten? Ik ben niet degene die hier blijft vasthouden aan het eigen idee, en niet kijkt 'goh heeft de ander dan toch gelijk?'.

ACSlater
13 oktober 2006, 10:21
Ik heb coilsplit op beide pickups in mn LP. Zeer bruikbaar geluid! Het enige nadeel is dat je een volume verschil hebt van een kwart ten opzichte van het volle volume. Een geluidsman heeft eens tegen me gezegd dat hij er niets van snapte: dan weer klonk mijn gitaar enorm luid en vol en dan weer dunner en zachter :d

Luke-wannabe
13 oktober 2006, 10:25
Ik heb coilsplit op beide pickups in mn LP. Zeer bruikbaar geluid! Het enige nadeel is dat je een volume verschil hebt van een kwart ten opzichte van het volle volume. Een geluidsman heeft eens tegen me gezegd dat hij er niets van snapte: dan weer klonk mijn gitaar enorm luid en vol en dan weer dunner en zachter :d
Daarom lijkt het mij vrij onbruikbaar...

Kim Wilson
13 oktober 2006, 10:26
Nee, daarom hebben ze volumeknoppen bedacht op gitaren.

ACSlater
13 oktober 2006, 10:27
Daarom lijkt het mij vrij onbruikbaar...

maar dat is het dus niet. Voor vette solo's in het onbruikbaar maar voor funky slagjes enzo is het ideaal omdat je dan niet het vette humbucker geluid hebt en je meteen een beter volume hebt voor dat geval.

Luke-wannabe
13 oktober 2006, 10:38
Nee, daarom hebben ze volumeknoppen bedacht op gitaren.
Da's nou niet echt een snuggere opmerking..

Kim Wilson
13 oktober 2006, 10:46
Waarom niet? Als je een volumeverschil hebt, kun je dat toch oplossen door je volumeknoppen te gebruiken? Als je hem gewoon gebruikt, draai je hem iets dicht, op 7 of zo, en als je hem split, draai je hem vol open. Dat is toch niet zo raar?

Ik gebruik mijn volumeknop ook veel. Als ik een solo wil spelen, draai ik hem open. Als ik gewoon slag speel, heb ik hem op 6 of 7 staan. Daar komt geen pedaal aan te pas. Dus ook geen klankverschil, alleen meer drive en volume. Ideaal, zou je ook eens moeten proberen.

Luke-wannabe
13 oktober 2006, 10:47
Jawel.. Je hebt toch niet het 100 % geluid uit je gitaar als je de volume een beetje dicht draait..
Ik zou het nooit doen :sssh:

Kim Wilson
13 oktober 2006, 10:48
Wat een onzin. Dan draai je je amp toch iets op?

piezo
13 oktober 2006, 11:38
Ik heb even zitten twijfelen of ik op dit draadje zou reageren. Maar er moet me wel iets van het hart. En dan moet ik maar even overkomen als de belerende ouwe lul, het zij zo.

Deel 1)
Orpheo, je bent me veel te aanmatigend! Nog niet zo lang geleden heb je het forum een tijdje verlaten omdat je je aangevallen voelde. De toon van je uitlatingen in dit draadje is dan zeker níet aanvallend? Denk daar maar eens over na ......
Los van de toon van je betoog even mijn inhóudelijke reactie daarop
- eerst zeg je dat "voor mijn gevoel" het risico van het aanpassen van een humbucker door Nocki's (waarschijnlijk ervaren) gitaartech te groot. Bedoel je niet dat het alleen een groot risico is als een ondeskundig iemand het zou doen?
- vervolgens zeg je dat voor jou alles "puur" moet zijn. Ik meen me anders duidelijk te herinneren dat jij ooit zei een faseschakeling van de 2 spoelen van een humbucker heel bruikbaar te vinden en diverse andere schakelingen ook. Zijn je inzichten inmiddels veranderd?
- dat iedere extra schakeling "toon zuigt" is te kort door de bocht. Alle schakelingen veranderen iets aan het geluid, maar daar heb je ze juist voor. Of je die verandering mooi vindt of niet, is persoonlijk.
- Uit ".... toch zou ik kiezen voor serial/parallel, inplaats van coilsplit/single coil" maak jij op dat hij met dat laatste twee verschillende dingen bedoelt. Ik las dat toch blijkbaar heel anders.

Deel 2)
@ No 1 Hops. Dat bij een parallelschakeling één van de spoelen alleen meedoet voor het humbucking effect, maar geen signaal levert, heb je misschien ergens op het internet gelezen, maar het is - zoals Orpheo al zei ;) - echt onzin. Je kunt dat zelf constateren door even een trillende stemvork boven beide spoelen apart te houden; ze klinken dan heus gelijk.

Deel 3)
@ Luke Wannabee. De potmeters op een gitaar zijn de meest onderschatte onderdelen van de signaalweg. Het heeft mij ook 20 jaar gekost om daar achter te komen, hoor.

Deel 4)
Ik ben eigenlijk gek, dat ik zo'n lang verhaal houdt. Ik moet namelijk nog een lezing voorbereiden.
Voor de gitaarbouwersbijeenkomst van a.s. zondag.
Over gitaarelectronica ................

EDIT: in mijn "inhoudelijke" reactie stonden ook niet-inhoudelijke dingen. Die heb ik verwijderd.

Kim Wilson
13 oktober 2006, 11:43
...
Deel 3)
@ Luke Wannabee. De potmeters op een gitaar zijn de meest onderschatte onderdelen van de signaalweg. Het heeft mij ook 20 jaar gekost om daar achter te komen, hoor.

...
Goed verhaal!

Maar wat bedoel je hier? Dat ze te weinig gebruikt worden door gitaristen, of dat er te weinig aandacht aan besteed wordt door de fabrikanten qua geluid, toonbehoud etc.?

piezo
13 oktober 2006, 11:56
Maar wat bedoel je hier? Dat ze te weinig gebruikt worden door gitaristen, of dat er te weinig aandacht aan besteed wordt door de fabrikanten qua geluid, toonbehoud etc.?Allebei wel, maar in het kader van dit draadje vooral het eerste.

Orpheo
13 oktober 2006, 12:42
Deel 1)
Orpheo, je bent me veel te aanmatigend! Nog niet zo lang geleden heb je het forum een tijdje verlaten omdat je je aangevallen voelde. De toon van je uitlatingen in dit draadje is dan zeker níet aanvallend? Denk daar maar eens over na ......
Los van de toon van je betoog even mijn inhóudelijke reactie daarop
- eerst zeg je dat "voor mijn gevoel" het risico van het aanpassen van een humbucker door Nocki's (waarschijnlijk ervaren) gitaartech te groot. Bedoel je niet dat het alleen een groot risico is als een ondeskundig iemand het zou doen?
- vervolgens zeg je dat voor jou alles "puur" moet zijn. Ik meen me anders duidelijk te herinneren dat jij ooit zei een faseschakeling van de 2 spoelen van een humbucker heel bruikbaar te vinden en diverse andere schakelingen ook. Zijn je inzichten inmiddels veranderd?
- dat iedere extra schakeling "toon zuigt" is te kort door de bocht. Alle schakelingen veranderen iets aan het geluid, maar daar heb je ze juist voor. Of je die verandering mooi vindt of niet, is persoonlijk.
- Uit ".... toch zou ik kiezen voor serial/parallel, inplaats van coilsplit/single coil" maak jij op dat hij met dat laatste twee verschillende dingen bedoelt. Ik las dat toch blijkbaar heel anders.


je weet niet waarom ik weg ben gegaan. de reden had NIKS te maken met t forum.

Ja ik vind nog steeds die schakeling bruikbaar. maar desalnietemin vind ik t niet opwegen tegen het nadeel van tone zuigen.

Ik vind dat, door hoe meer solderingen je signaal moet gaan, hoe meer (per definitie) tone zuiging je hebt.

Nee. Ik vind het ook een gevaar als je je pickup aan laat passen door een deskundig iemand. De kans zit erin dat je pup dan flink anders gaat klinken dan voorheen, en is imo de mod niet waard.

En ja, ik ben onderhand de mening aangedaan dat singlecoil, parallel, faseschakelingen, niet nuttig zijn. live niet. op plaat wellicht, maar dan pak ik liever en andere gitaar.

sickpunk
13 oktober 2006, 13:53
als jeje volume knop dichtdraait op je gitaar word je geluid anders hoor... dat valt wle op te lossen maar als je het in een standaard wiring doet, dan veranderd je geluid wel degelijk!(en nee niet alleen zachter voor de wiseguys)

Kim Wilson
13 oktober 2006, 13:54
Weet jij hoe je dat kunt oplossen?

sickpunk
13 oktober 2006, 13:58
Talkbass! (http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=281301&highlight=bleed)

hier is iemand die er een vraag over stelt... ok het gaat over bassen maar goed principe lijkt mij het zelfde ;)
hun oplossing "treble bleed"

inclusief "how to"

no 1 hops
13 oktober 2006, 14:19
Talkbass! (http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=281301&highlight=bleed)

hier is iemand die er een vraag over stelt... ok het gaat over bassen maar goed principe lijkt mij het zelfde ;)
hun oplossing "treble bleed"

inclusief "how to"of je pakt de hendrix mod waar je een aanpassing aan de volume knop ziet die het hoog erin houd.
gebruik ik op een squier strat en werkt goed.
trouwens voor wie maar een driestanden schakelaar heeft is deze hendrix mod best wel intressant
http://homepages.ihug.co.nz/~online/nocaster/blhendrixstratwiring.jpg

sickpunk
13 oktober 2006, 14:20
ja dat is een treble bleed grappemaker... als je het eerst is doorleest voordat je dingen zegt

Kim Wilson
13 oktober 2006, 14:21
Jaja...



:???:


Als ik zoiets wil, doe ik er denk ik het beste aan om de gitaar naar een tech te brengen. Ik snap echt geen reet van al die schema's...

sickpunk
13 oktober 2006, 14:22
treble bleed is 2 componentjes vast solderen aan je potmeter... als je dat laat doen betaal je veel te veel!

how to inclusief plaatjes! (http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm)

no 1 hops
13 oktober 2006, 14:24
orpheo, wat mij betreft zand erover.
als ik mis zit zit ik mis, maar ik kom hier voor de gezelligheid en wat van elkaar te leren.
voor wie meer dan alleen recht voor zijn raap speelt in 1 stijl is serial/parallel gewoon een leuke mod en onzichtbaar te gebruiken.
als je bv een wat ruimtelijke cleane sound wil hebben met wat chorus dan doet de parallel gewoon meer is tot nu toe mijn ervaring.
zelfs als je zoals ik in mijn olpmm1 bij de neck een humbucker met serial/parallel heb en in de brug positie een noisles single die een schakelaartje heeft om de fase om te draaien
als ik de middenstand gebruik en ik gebruik dat schakelaartje bij cleane stukken hoor ik dat het geluid verandert en dat kan net dat beetje extra zijn wat iemand zoekt.

Kim Wilson
13 oktober 2006, 14:30
Ja oké. Dat kan ik zelf ook. Maar wát moet ik nu precies solderen? Ik ben er achter dat ik een 500K pot moet hebben, en d.m.v. een paar weerstanden moet ik dat terugbrengen naar 250K. Maar welke weerstanden moet ik daarvoor kopen? 2 keer 1 meg? En die parallel solderen, als ik het goed zie, of niet?

sickpunk
13 oktober 2006, 14:32
nee het is gewoon een algemene pagina over het modden van potmeters ;) bovenste helft is inderdaad over een potmeter een lagere waarde geven... je moet het onderste gedeelte hebben
er komt weer een geel regeltje en dat daar onder moet je hebben.... een weerstand en een capacitator moet je hebben....

no 1 hops
13 oktober 2006, 14:39
Ja oké. Dat kan ik zelf ook. Maar wát moet ik nu precies solderen? Ik ben er achter dat ik een 500K pot moet hebben, en d.m.v. een paar weerstanden moet ik dat terugbrengen naar 250K. Maar welke weerstanden moet ik daarvoor kopen? 2 keer 1 meg? En die parallel solderen, als ik het goed zie, of niet?gewoon je eigen volume pot gebruiken

Kim Wilson
13 oktober 2006, 14:39
Aha, een 100K weerstand en een .002 cap, bijvoorbeeld. Of 130k met .0012, of 150K met .001. En deze bak ik tussen pootje 1 en 2. Het wordt langzaam duidelijker...

Wat is trouwens het verschil tussen deze drie opties?

sickpunk
13 oktober 2006, 14:41
uhm je cap bepaald hoeveel treble je uiteindelijk overhoud(staat ook op die site hoor) je moet eigenlijk een cap zoeken die een beetje een middenweg is tussen je normale geluid en je normale geluid maar dan met je pot dicht... maar die dingen kosten wat? een paar cent et stuk ofzo, dus als je gewoon meerdere waardes haalt kan je wat uitproberen...

sickpunk
13 oktober 2006, 14:43
het verschil is dat de 1 in serie staat, de ander parallel en de ander geen weerstand gebruikt... wat hier precies het nut van en is en wat de invloed precies is.... geen idee ;) ik heb het zelf (nog) niet in me bass hangen dus... maar zoals ik al zei die dingen kosten niets dus je kan wat experimenteren

Kim Wilson
13 oktober 2006, 14:53
Mijn Engels is dusdanig slecht dat ik het hele verhaal hier op mijn werk niet zo even tussendoor kan ontcijferen. Vandaar dat ik zoveel vraag. Ik ga vanmiddag nog even naar de elektrozaak. Even het e.e.a. proberen vanavond. Thanx voor de info!

sickpunk
13 oktober 2006, 14:57
haha maakt mij niet uit hoor... leer ik ook wat bij ;)
voor dat geld is het gewoon een trial and error kwestie... de een vind combi a lekker en de ander combi b... sowieso zal dit ook element afhankelijk zijn lijkt mij...
succes in elk geval ;)

Kim Wilson
13 oktober 2006, 14:58
Ja, klopt ook.

Moet ik trouwens in beide gevallen tussen pootje 1 en 2 solderen?

sickpunk
13 oktober 2006, 15:05
ja dat wel.... en daar overheen/daarbij soldeer je weer je element... (dus in het normale oogje waar ie ander ook ingaat)
en het 3e pootje gaat aan de aarde...zij het door te buigen en te solderen of door em gewoon door te verbinden met een stukje draad... 1e optie is het mooist, maar tevens iets waar ik niet zo goed in ben ;)

Kim Wilson
13 oktober 2006, 15:12
Ik mag toch aannemen dat de aarde er nu ook al aan zit? Het werkt nu wel, tenminste...

sickpunk
13 oktober 2006, 15:20
ja als je inderdaad je oude pots gebruikt dat zit die al vast ja ;)