PDA

View Full Version : Getest: Orange Tiny Terror



Tristan
11 oktober 2006, 21:26
Hee dudes,

Vandaag ben ik even langsgegaan bij Sound Plaza in Amsterdam en daar hadden ze toevallig twee Tiny Terror topjes staan...
Ik kon de verleiding natuurlijk niet weerstaan om er eentje te proberen...

Ik heb hem getest op een Hiwatt 4x12 cab, ik denk met Celestion speakers...

Leuk ampje, lijkt heel erg op de Epiphone Valve Junior head van sound, maar dan beter, meer ballen, beter laag...
Wel een beetje erg midrange qua sound en (te) veel gain, de amp klinkt mijns inziens het lekkerste met de gain tot maximaal halverwege...
Als je hem daarboven draait, dan wordt alles wat ongedefinieerd en korrelig, net als bij de Valve Junior head...
De tonepot is niet zo lekker gevoiced, beetje squeeky midrange achtig en bij hoge settings irritant, deze regelaar vind ik ook het beste klinken tot maximaal halverwege...
De 7 watt setting klinkt verbazingwekkend goed, niet eens veel zachter, het geeft alleen wat meer gain, waardoor je om de lekkerste sound te krijgen de gainregelaar weer wat terug kan schroeven en waardoor je wel een wat lager volume krijgt, erg goed deze 7 watt setting, zeer vergelijkbaar met de 15 watt setting...

Al met al denk ik dat het een leuk ampje is, hoger qua klasse dan een Valve Junior head, maar ook weer niet zo hoog dat het de prijs van 500 euro rechtvaardigd mijns inziens...
Ik vind een Vox AC15 (vooral die met Alnico Blue speaker) toch wel een paar klassen beter dan deze Tiny Terror en een Tiny Terror met een goede cab kost waarschijnlijk hetzelfde, dus waar voor je geld?
Niet echt mijns inziens...

Nou, weer een amp die ik van mijn lijst kan halen, leuk ding, maar voor mij niet interessant genoeg...

Ik wil deze low power amps nog gaan checken:
CMW amps Single Ended
Hiwatt Custom 7
Zvex Nanohead

Les Paul
12 oktober 2006, 09:55
De ZVex heb je bij mij al getest........:D

Chris Winsemius
12 oktober 2006, 10:51
en de CMW SingleEnded moet nog (weer 'ns) gebouwd worden...

Lijkt de toonregeling v/d Tiny Terror (toffe naam!) op de Trace Elliott Velocette of de Gibson GA15?

Tristan
12 oktober 2006, 11:24
De ZVex heb je bij mij al getest........:D

Ja, dat klopt, maar toen hebben we volgens mij ook voornamelijk met drives ervoor gewerkt, dus niet alleen met puur de amp...
Dat zou ik nog wel willen testen, maar zoals het er nu naar uitziet zou ik mensen die een Tiny Terror willen kopen en alleen thuis spelen eerder adviseren om een Nanohead te kopen, die is ook ongeveer 500 euro en ik vind hem beter klinken en ik denk ook dat die Nanohead voor Studiogebruik ook veel idealer is, dus al met al een veel beter ding denk ik, maar ik wil hem nog wel een keer testen...

Tristan
12 oktober 2006, 11:31
en de CMW SingleEnded moet nog (weer 'ns) gebouwd worden...

Lijkt de toonregeling v/d Tiny Terror (toffe naam!) op de Trace Elliott Velocette of de Gibson GA15?

Ja, inderdaad, maar ik heb geen haast met een low powered amp, eerst moet er nog een Bad Cat of Matchless amp komen...

Geen idee, ik vind zowel de Velocette als de GA15 niet lekker klinken, de Tiny Terror is beter i.m.o....
De toonregeling is gewoon niet goed gevoiced, die zit een beetje in het midrange gebied en geeft niet extra crunch en sparkle zoals bij jouw amps of bijvoorbeeld bij mijn Marshall 2061x...
Als je de tooncontrol hoger zet dan wordt je hele geluid bijna overgenomen door een soort squeeky midrange en wordt het geluid te dun...
Dit probleem heeft de AD30 twin channel trouwens ook naar mijn ervaring, die ging ook heel dun klinken als je de tooncontrols hoger dan de helft zette en had ook te veel gain, waardoor het boven de helft te ongedefinieerd werd...
Hoog erbij is voor een amp niet zo erg is mijn ervaring, daar krijg je meer detail mee, meer harmonischen en de amp wordt meestal niet echt scheller of dunner van klank...
De amp wordt pas dunner van klank als je in het hoogmidden gebied gaat zitten draaien en toevallig zit die toneknop van de Tiny Terror precies in een irritant gebied, maar het gebied zit wel wat hoger dan bij de Velocette en de GA15 volgens mij, want die vond ik vrij dof klinken, wat meer nasaal...

Les Paul
12 oktober 2006, 12:31
Ja, dat klopt, maar toen hebben we volgens mij ook voornamelijk met drives ervoor gewerkt, dus niet alleen met puur de amp...
Dat zou ik nog wel willen testen, maar zoals het er nu naar uitziet zou ik mensen die een Tiny Terror willen kopen en alleen thuis spelen eerder adviseren om een Nanohead te kopen, die is ook ongeveer 500 euro en ik vind hem beter klinken en ik denk ook dat die Nanohead voor Studiogebruik ook veel idealer is, dus al met al een veel beter ding denk ik, maar ik wil hem nog wel een keer testen...

De nanoamp werkt niet echt lekker met pedaaltjes, aangezien je eigenlijk altijd eindbuis oversturing hebt. Ik weet dus eigenlijk zeker dat er niets voor heeft gestaan. Maar je bent welkom hoor ;)

Solidkick
12 oktober 2006, 12:50
De 2W MiniMat lijkt me wel aardig:
LINK (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm)
SOUND (http://www.pointclickdrag.com/Sounds/minimatamp.mp3)

Unicron
12 oktober 2006, 13:14
Die Minimat lijkt mij ook geniaal, zal wel iets donker klinken ook, wat mij persoonlijk wel aanstaat.

EDIT: vind die sample wel vies schel eigenlijk... maar was een single coil naar ik aanneem?

Tristan
12 oktober 2006, 13:30
De 2W MiniMat lijkt me wel aardig:
LINK (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm)
SOUND (http://www.pointclickdrag.com/Sounds/minimatamp.mp3)

Wow, dat geluid krijg je precies ook uit die Orange Tiny Terror, met die squeeky midrange en die rafelige gain, ik vind het niet lekker klinken...

@Unicron:
Schel vind ik het niet klinken, eerder dun en ongedefinieerd...
Dat wat jij schel noemt is dus die squeeky midrange die het hele geluid overneemt, het is meer een gebrek aan andere frequenties en laag dat het geluid zo dun maakt...
De Tiny Terror klinkt een beetje als een Telecaster met slechte, dun klinkende pickups als je die tonecontrol omhoog draait...
Ik durf wel te stellen dat de Minimat sample inderdaad met single coils is opgenomen...

Unicron
12 oktober 2006, 14:04
het is in elk geval een akelig soort schreeuwerigheid die verre van "vintage" associaties oproept...

Tristan
12 oktober 2006, 14:09
Ja, inderdaad, maar zo klinken die Orange Tiny Terror en die AD30 twin channel dus ook, ik vind de Orange AD5 en vooral ook de AD15/12 beter, maar die worden helaas niet meer gemaakt...

Les Paul
12 oktober 2006, 17:09
AD5 is sowieso een zeer beperkt gemaakte amp. 125 seriematig en 64 handwired in de customshop. Maar inmiddels weet onze ampguru Chris hoe hij een AD5 zou kunnen maken (en ongetwijfeld ook modden :) )

Chris Winsemius
12 oktober 2006, 17:30
AD5 is sowieso een zeer beperkt gemaakte amp. 125 seriematig en 64 handwired in de customshop. Maar inmiddels weet onze ampguru Chris hoe hij een AD5 zou kunnen maken (en ongetwijfeld ook modden :) )

Geen guru hoor, gewoon 'n gitarist met 'n soldeerbout! :D

Ik heb +/- 4 single ended ontwerpen gemaakt/getest/gebouwd/verkocht; m'n eigen favoriet was 1tje met 1x6L6, volume, tone en nog 'n boost-switch. Met 'n Stratje en alles voluit kon ik 'm met de gitaarvolumeregelaar instellen tussen bluesy clean en Deep Purple style crunch (op jouw toekomstige Marshall cab) en met humbuckers had ie ook nog voldoende headroom en low-end. David Hollestelle vond 'n later exemplaar lekkerder spelen/klinken dan een THD Univalve hoewel die se-amp ook zeer goed moet zijn.

Wil in de toekomst 'n SE gaan bouwen/produceren die 6L6/EL34/KT88/etc. kan hebben en met 4/8/16 ohm uitgangen. MM OTje dus niet goedkoop....

Ik moet nog even uitzoeken welke trafo's Orange voor die AD5 heeft gebruikt.

Later,

Hes
12 oktober 2006, 18:06
Ik heb afgelopen week contact opgenomen met matamp over hoeveel zo een minimat + bijpassende 112 gaat kosten inclusief verzenden. Verder ben ik nog aan het kijken of er wat voicing mogelijkheden zijn, dat kunnen ze namelijk ook nog veranderen.

Voor mij is het namelijk ideaal zo een 2 watt ampje. En wat ook cool is is dat je zelf het uiterlijk van je amp door hun kan laten pimpen.

Tristan
12 oktober 2006, 18:22
Geen guru hoor, gewoon 'n gitarist met 'n soldeerbout! :D

Ik heb +/- 4 single ended ontwerpen gemaakt/getest/gebouwd/verkocht; m'n eigen favoriet was 1tje met 1x6L6, volume, tone en nog 'n boost-switch. Met 'n Stratje en alles voluit kon ik 'm met de gitaarvolumeregelaar instellen tussen bluesy clean en Deep Purple style crunch (op jouw toekomstige Marshall cab) en met humbuckers had ie ook nog voldoende headroom en low-end. David Hollestelle vond 'n later exemplaar lekkerder spelen/klinken dan een THD Univalve hoewel die se-amp ook zeer goed moet zijn.

Wil in de toekomst 'n SE gaan bouwen/produceren die 6L6/EL34/KT88/etc. kan hebben en met 4/8/16 ohm uitgangen. MM OTje dus niet goedkoop....

Ik moet nog even uitzoeken welke trafo's Orange voor die AD5 heeft gebruikt.

Later,

Ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar...
Die THD Univalve vind ik niet echt super, erg rafelig en niet zoveel karakter, bovendien is die echt reteduur, zeker 1000 euro en dat vind ik hem al helemaal niet waard...
De attenuator die erin zit vind ik ook waardeloos, zonder attenuator klinkt de amp veel beter, zelfs op laag volume...
Ik weet zeker dat jouw Single Ended beter zal zijn...

Tristan
12 oktober 2006, 18:25
Ik heb afgelopen week contact opgenomen met matamp over hoeveel zo een minimat + bijpassende 112 gaat kosten inclusief verzenden. Verder ben ik nog aan het kijken of er wat voicing mogelijkheden zijn, dat kunnen ze namelijk ook nog veranderen.

Voor mij is het namelijk ideaal zo een 2 watt ampje. En wat ook cool is is dat je zelf het uiterlijk van je amp door hun kan laten pimpen.

Als het voor thuisgebruik is dan zou ik ook zeker eens een Zvex Nanohead checken als ik jou was, die klinkt naar mijn idee veel beter en is ook handzamer qua volume voor thuis en voor thuisopnames...

Punt
12 oktober 2006, 19:11
Dat 2 watterertje vind ik ook niet lekker klinken.
Blikkerig schel.

Ik heb veel verschillende sounds van de Univalve (en Bivalve) gehoord, hangt toch grotendeels van de tubes af. je kan er zowat alles instoppen aan tubes.

Solidkick
12 oktober 2006, 19:41
Wellicht komt het doordat m'n gehoor niet verder reikt dan 12 kHz :D maar ik vindt het niet onpasselijk schel.

De clips van de Nano even beluisterd
Vin'k minder overtuigend.
Met name de "dirty". Wat een brij!

Aron Maiden
17 oktober 2006, 09:15
Is die tiny terror ook goed voor op het podium? of is ie daar niet goed genoeg voor?

groetjes

Mitch
17 oktober 2006, 11:50
Dat hangt nooit van de amp zelf af, maar van de eisen die de gitarist eraan stelt.

Tristan
17 oktober 2006, 11:59
Dat 2 watterertje vind ik ook niet lekker klinken.
Blikkerig schel.

Ik heb veel verschillende sounds van de Univalve (en Bivalve) gehoord, hangt toch grotendeels van de tubes af. je kan er zowat alles instoppen aan tubes.

Ten dele, het basiskarakter van de Univalve blijft wel behouden en dat was naar mijn idee een beetje rafelig...
Hij is met 1000 euro ook wel duur vind ik zelf...

Tristan
17 oktober 2006, 12:02
Wellicht komt het doordat m'n gehoor niet verder reikt dan 12 kHz :D maar ik vindt het niet onpasselijk schel.

De clips van de Nano even beluisterd
Vin'k minder overtuigend.
Met name de "dirty". Wat een brij!


Schelheid zit volgens mij eerder rond de 2 a 3 K, dus dat zou je nog wel moeten kunnee horen...

IRL vond ik de Nanohead wel lekker klinken, maar ik geloof dat die clipjes inderdaad niet denderend zijn...
Het is in ieder geval wel een schattig ding om te zien...

Tristan
17 oktober 2006, 12:05
Is die tiny terror ook goed voor op het podium? of is ie daar niet goed genoeg voor?

groetjes

Geen idee, hij ging in de winkel in ieder geval niet echt hard...
Het volumeverschil tussen de 15 watt en de 7 watt stand vond ik ook niet echt merkbaar, ik kreeg alleen wat meer gain en compressie op de 7 watt stand, waardoor ik het lekkerder vond om de gain wat terug te schroeven en dan heb je wel wat minder volume...
Ik kon nagenoeg dezelfde sound maken op de 7 watt stand als op de 15 watt stand, met vergelijkbare hoeveelheid ballen, dus dat hebben ze erg goed gedaan naar mijn idee...

jozum
16 oktober 2007, 16:58
Met uw welnemen trap ik dit topic even terug omhoog.

Het ding is ongeveer een jaar uit, er moeten meer ervaringen zijn. Over die toonregeling: is dat gemakkelijk aan te passen? En hangt het er niet heel erg van af over wat voor cabinet je m speelt? Ik heb namelijk al redelijk wat goede sampels gehoord die niet zo last hadden van het dunnige 'squeaky' midrange probleem.


De amp wordt pas dunner van klank als je in het hoogmidden gebied gaat zitten draaien en toevallig zit die toneknop van de Tiny Terror precies in een irritant gebied, maar het gebied zit wel wat hoger dan bij de Velocette en de GA15 volgens mij, want die vond ik vrij dof klinken, wat meer nasaal...

Mathidal
11 november 2009, 20:25
De 2W MiniMat lijkt me wel aardig:
LINK (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm)
SOUND (http://www.pointclickdrag.com/Sounds/minimatamp.mp3)

Is die wel krachtig genoeg? Amper 2 watt.

arcane
11 november 2009, 21:47
Is die wel krachtig genoeg? Amper 2 watt.

Je schopt wel een erg oud topic zeg.
Maargoed, om je vraag te beantwoorden, ja een 2 watt buizenversterker gaat hard zat, in ieder geval voor thuisgebruik.

Mathidal
11 november 2009, 21:50
Je schopt wel een erg oud topic zeg.
Maargoed, om je vraag te beantwoorden, ja een 2 watt buizenversterker gaat hard zat, in ieder geval voor thuisgebruik.

Dus zoals ik al dacht (leek me logisch) is het niet voor repetities gemaakt. :cheerup:

arcane
11 november 2009, 21:52
Dus zoals ik al dacht (leek me logisch) is het niet voor repetities gemaakt. :cheerup:

Nee dat heb je goed ;)
Tenzij je het geheel uitversterkt via de PA, dan maakt het niet uit hoe hard je amp gaat.

Mathidal
11 november 2009, 22:05
Nee dat heb je goed ;)
Tenzij je het geheel uitversterkt via de PA, dan maakt het niet uit hoe hard je amp gaat.

We hebben geen PA. Ik zoek naar een goede versterker om met gemak boven de drum uit te kunnen voor maximum 500 (om clean niet te laten klinken als overdrive, bah). Ik doe momenteel nog research. :D
Rock/metal.

Alle suggesties en hulp zijn welkom. :)

humbucker
11 november 2009, 23:18
ahum *sig* ahum