PDA

View Full Version : probleem met negatieve spanning



mag600
11 oktober 2006, 11:21
ben bezig met een marshall superbass major, maar ik heb een klein :???: probleempje.

bij de afvlakking van de negatieve spanning gaat iets mis: ik meet ongeveer 10 volt wisselspanning over de 70 volt negatieve rooster spanning.
ik heb het schema gevolgd, marshall 1978, maar het lijkt of de 2 elco`s niet doen wat zou moeten.

kan ik er zwaardere versies in zetten, of blaas ik dan de boel op?

het zijn elcos van 10uf 250 volt.

Negative K3 fan
11 oktober 2006, 12:32
10 uF is wel erg weinig voor de negatieve bias spanning (hangt natuurlijk ook van de weerstand af) en 250 Volt is weer heel erg veel voor een bias spanning...

een 100uF/100V elco kost haast niets, ik denk dat zoiets al veel kan schelen.

Negative K3 fan
11 oktober 2006, 13:17
ahzo, van een dempend effect had ik nog nooit gehoord eigenlijk... bedoel je dan dat die elco's ook voor het signaal een laagdoorlaatfilter vormen of???

in mijn post ging ik uit van de conventionele waardes die ik ken vanuit schema's van amps die ik heb gezien, daarmee vergeleken is 10uF aan de lage kant.

mag600
11 oktober 2006, 14:03
het vervelende is dat er een brom direct in de eindtrap terechtkomt op deze manier.

we hebben de spanning direct na de diodes en bij de buis gemeten.

we hebben ook een diode brug geprobeerd, bad idea!!!! :stop:
de voedingstrafo vond dat niet zo fijn.

is het misschien wijs om het eerst met een 50uf te proberen? misschien dempt dat niet te veel.

bedankt voor de reacties overigens. :)

matto
11 oktober 2006, 21:17
Elco lossolderen en nameten misschien een optie?

Antoon
12 oktober 2006, 18:00
Ik denk eigenlijk dat je zo'n rimpel op de oscilloscoop moet bekijken als je er wat zinnigs over wilt zeggen en niet met een multimeter op de wisselspannings stand

mag600
13 oktober 2006, 11:21
de elco`s zijn nieuw, de buizen zijn nieuw en gematched.
we hebben de rimpel ook op een ossciloscoop( of hoe je het ook schrijft :D )
bekeken.

het grote probleem is dat we het schema geheel hebben gevolgd en dit nog steeds gebeurd.
het enige originele aan de versterker is de kast en het chassis natuurlijk.
de trafo`s zijn nieuw en nagemeten.
echt alles is vervangen.
ik weet het echt niet meer :confused: .

mag600
15 oktober 2006, 17:08
ik zal ff wat foto`s maken.
hij staat bij m`n ouders, duurt ff. :D

Frits van Mourik
16 oktober 2006, 01:11
Het lijkt erop, alsof in het schema de "0"-aansluiting (center tap) van de biaswikkeling ontbreekt.
Deze moet aan aarde liggen. Check dat ff...