PDA

View Full Version : akkoord progressies



-=JEROEN=-
11 oktober 2006, 03:48
ik had voor vandaag een lesje over akkoord progressies voorbereid, en vond em zo leuk dat ik em jullie niet wilde onthouden

bij deze dus

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/progressies.html

als er behoefte aan is, kan ik ook wat audio voorbeelden toevoegen, zodat je kan horen wat je hier nou eigenlijk mee kan :soul:

edit: hier een audio voorbeeld http://www.sendspace.com/file/f945gj

de bedoeling is dus dat je deze akkoorden achter elkaar, of door elkaar speelt, maar het gaat erom dat je het principe snapt

ik heb de D als basis genomen, omdat je de D-snaar los/open kan spelen, en daar dan de verschillende 3-klanken over kan spelen

voor de volgende les ga ik iets voorbereiden vanuit de A-snaar
(een voorproefje (http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/A-major-minor-progression.gif))

en als er interesse voor is, maak ik ook nog iets dergelijks met 4-klanken (septiem progressies)

-=JEROEN=-
11 oktober 2006, 03:49
oh en het kan zijn dat die link niet werkt

mocht dat zo zijn, laat het dan ff weten, dan plaats ik de hele les gewoon hier op het forum

Jimi Hendrix
11 oktober 2006, 09:20
Ha Jeroen,
daar ben ik weer haha.
De II hoef je als je Em wilt niet IIm te noemen, omdat de 2e trap standaard een mineur-akkoord is.
Als je met andere woorden het hebt over een II dan weet men: Oh Mineur.
Het ligt anders als je opeens uit mineur gaat lenen, zodat het een dim-akkoord wordt, in dat geval noem je hem IImd (moll-dur: je leent de verlaagde zesde noot uit mineur).

Over IImd zou je dan ook een ladder moeten spelen met wel een F# (we zitten immers in majeur) maar ook een Bb, Gmelodisch mineur ligt dan voor de hand.

-=JEROEN=-
11 oktober 2006, 12:59
wat is volgens jou de hele (oorspronkelijk) mineur progressie dan?

I IImd ?? ?? ?? enz?

en hoe zit 't met melodisch en harmonisch ?

ik haal meeste info hier vandaan: http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

en die laatste opmerking van je snap ik niet, in die Dm progressie van mij zou ik over die Edim lekker eigenwijs Dm-ladder blijven spelen

Jimi Hendrix
11 oktober 2006, 21:34
wat is volgens jou de hele (oorspronkelijk) mineur progressie dan?

I IImd ?? ?? ?? enz?

en hoe zit 't met melodisch en harmonisch ?

ik haal meeste info hier vandaan: http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

en die laatste opmerking van je snap ik niet, in die Dm progressie van mij zou ik over die Edim lekker eigenwijs Dm-ladder blijven spelen


Ik heb het over een majeurprogressie, waar je even een akkoord wilt lenen uit mineur. Als het mineur is, dan is II uiteraard dim. hoef je er dus ook niet bij te vermelden. wil je in mineur toch Em dan is het IImd (moll-dur: de Bes wordt de B van majeur).

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 07:27
wow, 3 vragen en geeneen beantwoord :listen:

taylor
12 oktober 2006, 10:31
hij geeft toch antwoord je leent 1 akkoord uit een mineur progresie,anders kun je het niet zeggen.

melodisch een harmonisch zijn geen modes maar varianten van mineur.de toepassing ja daar moet je toch de theorie en wat voorbeelden(schema's) kennen anders heeft het niet zo veel zin denk ik,vraag het is aan je leraar als je die hebt.

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 11:56
ik ben een prima leraar, maar oh zo'n moeilijke leerling

ik zie waarschijnlijk de relevantie niet

het II akkoord in een majeur progressie is mineur, dus volgens jou hoef ik het daarom niet te benoemen, maar het III en VI akkoord zijn ook altijd mineur, dus ...

en waarom akkoorden-lenen er bij halen, ik wil juist heel duidelijk majeur en mineur van elkaar scheiden, zodat het duidelijk is voor iedereen

hoofd
12 oktober 2006, 12:03
wow, 3 vragen en geeneen beantwoord :listen:

Ik vind je betweterige en arrogante houding lichtelijk erg irritant, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. In andere topics viel me dat ook al op, maar ik dacht ik zeg het nu even.

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 12:10
tja, ken beuren :D

gorgasm
12 oktober 2006, 12:48
maaak je die dan ook ff?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1025542&postcount=3
thenk joee

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 14:46
done :soul:

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 15:15
ik heb er ook één gemaakt met de A-snaar open:

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/A-major-minor-progression.gif

als er behoefte aan is, kan ik dit ook in TABS uitschrijven

Das Schaap
12 oktober 2006, 17:15
ik ben een prima leraar, maar oh zo'n moeilijke leerling

ik zie waarschijnlijk de relevantie niet


Ik snap de relevantie van al dit gedoe niet zo.
Het enige wat voorbij komt is gewoon de akkoordfuncties van de noten van een ladder. Dat kan een stuk kortbondiger, en is maar het topje van de ijsberg als het om progressies gaat. Ik zie dit meer als een kleine toevoeging op een les over akkoorden dan progressies. :confused:

-=JEROEN=-
12 oktober 2006, 22:08
tja de beste stuurlui staan aan wal

ik nodig jullie dus uit om ook eens aan boord te stappen en het roer te nemen

mijn bootje dobbert slechts op een piepklein meertje

ik zou dolgraag jullie zeeën eens bevaren

Don Capo
13 oktober 2006, 08:30
tja de beste stuurlui staan aan wal

ik nodig jullie dus uit om ook eens aan boord te stappen en het roer te nemen

mijn bootje dobbert slechts op een piepklein meertje

ik zou dolgraag jullie zeeën eens bevaren

Ja alstjeblieft iemand? Kan iemand alstjeblieft het roer over nemen van JEROEN?

Neem toch eens een keer niet alles zo persoonlijk op man. Je bent menig forummer danig aan het irriteren met je betweterige gedrag, mij incluis.

peter_heijnen
13 oktober 2006, 09:33
Zelfde beestje andere naam.

Het gaat er echt niet om of je iets II of IImin noemt, het is allebei goed.

Ach ja, het forum... :)

taylor
13 oktober 2006, 10:37
ik zie waarschijnlijk de relevantie niet

het II akkoord in een majeur progressie is mineur, dus volgens jou hoef ik het daarom niet te benoemen, maar het III en VI akkoord zijn ook altijd mineur, dus ...



dus .. tja als je gaat jammen met iemand een je zegt 6e trap in E nou dan gaan ze geen bleusje in A spelen en vice versa :)

opzich maakt het niks uit als jij graag erbij zet dan doe je toch, het is jou les matriaal..

Jimi Hendrix
13 oktober 2006, 10:38
dat ben ik niet met je eens:
in mijn idee is IImin de tweede trap uit mineur, dus halfverminderd, (liever noem ik dat zoals gezegd IImd) in jouw idee weet ik 't niet....
denken in een toonsoort ipv elk akkoord apart.....

ach ja, 't forum :confused:

taylor
13 oktober 2006, 10:43
ja ,dat snap ik maar eigenlijk is dat al een paar stappen veder dan waar jeroen was met zijn les.

ik nam ff een simpel vb aan zijn les.dus net wat jij zei heeft iemand over (basis) 2e trap dan weet iedereen mineur.

peter_heijnen
13 oktober 2006, 10:58
ja ,dat snap ik maar eigenlijk is dat al een paar stappen veder dan waar jeroen was met zijn les.

ik nam ff een simpel vb aan zijn les.dus net wat jij zei heeft iemand over (basis) 2e trap dan weet iedereen mineur.

Same here.

Voor hen die Jeroens lessen volgen is iedere geheugensteun dat de tweede trap majeur mineur is er een, en geen overbodige luxe. Als ze ooit aan moll dur toe zijn, komt het grote IImin hiaat vast wel aan het licht.

johantipker
13 oktober 2006, 11:31
Same here.

Voor hen die Jeroens lessen volgen is iedere geheugensteun dat de tweede trap majeur mineur is er een, en geen overbodige luxe. Als ze ooit aan moll dur toe zijn, komt het grote IImin hiaat vast wel aan het licht.


hetgeen vast wel weer leidt tot een begrotingstekort..... :D

gorgasm
13 oktober 2006, 12:29
Ja alstjeblieft iemand? Kan iemand alstjeblieft het roer over nemen van JEROEN?

Neem toch eens een keer niet alles zo persoonlijk op man. Je bent menig forummer danig aan het irriteren met je betweterige gedrag, mij incluis.
with all respect, maar JEROEN is de enige die theorie wat uit WIL typen.

-=JEROEN=-
13 oktober 2006, 12:59
zoals ik al zei, de beste stuurlui staan aan wal

ik ben zelf ook maar gewoon een klojo, progressies zijn nog redelijk nieuw voor mij, maar ik doe wel mn best om mijn ervaringen en ontdekkingen op een zo goed mogelijke manier met andere te delen

feedback is altijd welkom natuurlijk, ik word graag verbeterd, al ben ik nog zo stronteigenwijs, ik leer graag en ben verschrikkelijk nieuwsgierig, dus als jij iets weet wat ik niet weet, vertel op! leg het uit! kunnen we allemaal wat van leren misschien!

:hippie:

Don Capo
13 oktober 2006, 13:28
feedback is altijd welkom natuurlijk, ik word graag verbeterd, al ben ik nog zo stronteigenwijs, ik leer graag en ben verschrikkelijk nieuwsgierig, dus als jij iets weet wat ik niet weet, vertel op! leg het uit! kunnen we allemaal wat van leren misschien!

:hippie:
Ik denk dat ik heel veel weet wat jij niet weet en vice versa. Het gaat mij ook niet om je kennis, die waarschijnlijk prima in orde is. Het gaat mij meer om je halstarrige houding en je altijd gelijk willen hebben. Dat is een persoonlijke mening en in die hoedanigheid plaatste ik de opmerking.

-=JEROEN=-
13 oktober 2006, 14:10
het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft

en halstarrig ben ik zeker, weinig aan te doen, aard van het beestje :D

bert k
13 oktober 2006, 16:50
Probeer het volgende zinnetje eens: 'O, ik had het mis, jij hebt gelijk.'

Das Schaap
13 oktober 2006, 17:28
with all respect, maar JEROEN is de enige die theorie wat uit WIL typen.
Vele hebben niet de tijd alles uit te leggen en hij wel, dat is een goed iets ja.
Maar met vragen stellen kom je alsnog verder.

With all respect, maar Jeroen die legt hier uit wat hij zelf pas net kent. Er is niks mis met leren, maar het grote geheel mist dan nog. Dat is ook een van de redenen dat ik eerder vragen zou stellen dan dit soort dingen zou typen, naast het gebrek aan tijd voor dat soort dingen. Ik heb al te weinig tijd om te posten. ;)
Toch zijn er dingen die je al snel prima kan uitleggen hoor, denk aan toonladders en akkoorden, maar daarna zal er al snel meer nodig zijn. Ik zeg niet dat Jeroen dat allemaal niet heeft, maar ik zeg wel dat hij ook nu al z´n beperkingen qua huidige kennis tegenkomt.
Z´n huiding tegenover anderen laat ik buiten beschouwing, die hebben weinig te maken met z´n aanvankelijke doel en z´n posts waarin hij iets probeert uit te leggen.

Ik heb hier niet echt een punt in tegen Jeroen verder, maar uit je post maakte ik op dat je graag dus meer van theorie wilt weten en het fijn vindt dat iemand hier wat post. Ik raad je nu dus enkel aan om meer vragen te stellen, gezien er meer dan genoeg echte theorie freaks zijn op dit forum die altijd wel bereid zijn even te posten en te helpen. Kijk maar naar de topics van DTmaster waarin hij hulp vroeg bijvoorbeeld.

En de beste stuurlui staan inderdaad aan wal, en als de mensen op de boot af en toe luisteren naar mensen die dingen vanuit een ander perspectief zien of andere zaken opmerken die gebeuren terwijl de stuurlui bezig zijn zouden beiden kunnen profiteren van die samenwerking. :hippie:

Bassbitch
13 oktober 2006, 17:33
Mag het dan nu weer ontopic?

taylor
14 oktober 2006, 10:50
als je antwoord wil hebben op theorie vragen(wie dan ook)stel dan hele concrete vragen.

wat jeroen doet dat vind ik prima als anderen er wat aan hebben, maar ik moet wel zeggen dat je in elk willekeurig boek dat ook tegenkomt +dat het dan nog wat veder gaat.

het beste is gewoon en leraar die je begleid erin en ook je vragen kan beantwoorden met gitaarspel/voorbeelden enz
uiteindelijk leer je theorie om een betere(allrounder) gitarist te worden neem ik aan dus om die wetenschap om te zetten in spel,alleen aan die wetenschap opzich(dus zonder spel) daar heb je niks aan vind ik.

-=JEROEN=-
14 oktober 2006, 15:39
ik zou zeggen help me met de volgende stap

de 2 oefeningen die ik hier geplaats heb, zijn om 3 klank progressies iets beter te begrijpen

de eerste, vanuit D majeur en mineur, laat mij heel duidelijk zien waar de verschillende drieklanken in deze beide progressies zitten, en dat wel op de onderste 3 snaren (G, B, e), en ook de vorm wordt duidelijk, hoe ziet een majeur drieklank er uit op deze snaren... tegelijkertijd leer je de volgorde van de I, II, III, enz in mineur en majeur op een praktise manier

bij de tweede oefening vanuit A majeur en mineur herhaalt zich dezelfde volgorde, na deze oefening heb je denk ik wel door dat majeur I ii iii IV V vi vii* is en mineur i ii* III iv v VI VII is, je kan je nu meer op de vorm (voicing) richting, je leert hoe je een majeur, mineur en dim 3-klank op de D, G en B snaar speelt

een logise volgende stap zou zijn om ditzelfde met 4 klanken te gaan doen

en dan de volgende stap om verschillende voicings uit te werken (hier kunnen jullie mij vast mee helpen)

en dan heb ik het alleen nog maar gehad over de 2 standaard progressies majeur (ionisch) en mineur (aeolisch), en helemaal nog niet over tension, voiceleading, I IV V, enz... maar das vooral omdat ik daar zelf nog bar weinig over weet... misschien kunnen jullie ons allen helpen om hier een klein beginnetje aan te maken, om te beginnen met de verschillende toepassingen van de sterkste oplossing: van V naar I

en boeken zijn duur en praten niet terug ;)

-=JEROEN=-
15 oktober 2006, 01:20
m.a.w. willen jullie mij helpen?

taylor
15 oktober 2006, 11:41
ik kan voor me zelf spreken dat ik zonder een leraar ik vrij weinig van theorie zou weten.

maar met die lessen ,misschien moet je zelf leren over schema's als je het begrijpt maak je er een les van.
je zou ook materiaal uit andere boeken en zo kunnen halen weet ik veel een schande is dat niet hoor ,je hoeft niet alles zelf te gaan verzinnen als het al lang bekend is toch?

-=JEROEN=-
15 oktober 2006, 12:19
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1044806&postcount=1

heeft iemand dit al geprobeerd?

wat vond je er van?

heb je er wat aan?

Dirk_Hendrik
15 oktober 2006, 12:47
Ja, ik heb het bekeken en kan je melden dat het voor mij in elk geval zeer oude theoriekoek is. Niet in het negatieve maar waar ik zou meer op zitten te wachten zijn toepassingen ervan.

-=JEROEN=-
15 oktober 2006, 22:02
eerst het één dan het ander Dirk ;)

Noid
17 oktober 2006, 23:13
Ha, geweldig, dank Jeroen, je post heeft mij een flink stuk geholpen! Voor hen die zich wel verdiept hebben in de muziektheorie zal het allemaal gesneden koek zijn, maar dat geldt dus niet voor mij. Maar nu, met mijn gitaartje op schoot, kom ik er ineens achter dat sommige dingen die ik en m'n vrienden al jaren toepassen omdat ze logisch klinken , wel een logische basis hebben. Zo komt bijvoorbeeld regelmatig bij het jammen een reeks voorbij met de volgende akkoorden: D G Gm Edim (want die 1e 2 horen tot de Dmaj en die laatste 2 niet tot de Fmaj wat ik altijd dacht, maar tot de Dmin) :)

Bedankt, door de min en de maj ladder te combineren kan ik nu in composities (maar ook in de benadering van solo's) veel meer "gefundeerd" switchen.

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 11:08
D minor = Dm Edim F Gm Am Bb C

F major = F Gm Am Bb C Dm Edim

zelfde akkoorden, andere functie

hangt van nog meer factoren af trouwens

D G Gm Edim kan je benaderen als D > Dm, als D > Eb > F, of als D > F, maar misschien kunnen de experts vertellen hoe en waarom

Gm komt bijvoorbeeld wel in meer progressies voor


I ii iii IV V vi viidim

C major = C Dm Em F G Am Bdim

G major = G Am Bm C D Em F#dim

D major = D Em F#m G A Bm C#dim

A major = A Bm C#m D E F#m G#dim

E major = E F#m G#m A B C#m D#dim

B major = B C#m D#m E F# G#m A#dim

Gb major = Gb Abm Bbm Cb Db Ebm Fdim

Db major = Db Ebm Fm Gb Ab Bbm Cdim

Ab major = Ab Bbm Cm Db Eb Fm Gdim

Eb major = Eb Fm Gm Ab Bb Cm Ddim

Bb major = Bb Cm Dm Eb F Gm Adim

F major = F Gm Am Bb C Dm Edim