PDA

View Full Version : Merk "Vintage"



Tweedy
11 oktober 2006, 00:40
Hallo mensen!
ben een paar keerde merk "Vintage" tegen gekomen. Op het eerste gezicht wel mooi, prijzen rond de 300 Euro, bij www.maxguitars.nl of www.westerhaven.nl
Heeft er iemand ervaring mee? Ik kijk voral naar de LP Gold Top voor 289.-
Bedankt en groeten
Tweedy

kiem
11 oktober 2006, 01:29
wat t vaak is met de goedkopere gitaren, soms zitten dr hele goeie tussen en soms mindere, dus je moet gewoon zon ding oppakken, en dr tijd op spelen.

ik heb dit in de plaatselijke muziekwinkel vrij vaak gemerkt.

soms zijn er bv japanse of mexicaanse fender strats die gewoon vele beter klinken en aanvoelen als een dure fender usa strat. tis vaak maar net welke je dr tussenuitpakt.

Tweedy
11 oktober 2006, 12:34
Ja dat is zo.
Ik denk toch dat deze (goedkopere) merken verschillen in zo'n gemiddelde kwaliteit. Bijvoorbeeld dat je bij Epiphone meer goede hebt dan slechte, en andersom bij Stagg of Jack&Danny hebt meer slechte dan goede (en natuurlijk de kwaliteit over het algemeen beter is bij Epi).
Dat men de gitaar die je wilt kopen goed moet bekijken geldt sowieso. Bovendien kunnen goedekopere gitaren wel goed afgewerkt zijn, maar electric en elementen zijn gewoon niks, enzovoort...

BamBuFan1
11 oktober 2006, 13:54
Hallo mensen!
ben een paar keerde merk "Vintage" tegen gekomen. Op het eerste gezicht wel mooi, prijzen rond de 300 Euro, bij www.maxguitars.nl of www.westerhaven.nl
Heeft er iemand ervaring mee? Ik kijk voral naar de LP Gold Top voor 289.-
Bedankt en groeten
Tweedy

Ik heb hier zo'n Vintage LP liggen en ik moet zeggen dat het een verd*md lekker gitaartje is. Heeft een wat dunnere body dan een echte LP, maar wel gewoon 1 stuk mahonie dus qua geluid zit het wel goed. De pickups zijn af fabriek al netjes waxpotted, en het geheel klinkt weliswaar iets meer richting SG dan LP maar da's ook lekkah!

Brammibal
11 oktober 2006, 15:10
Weetiemand of Vintange en Vantage iets met elkaar te maken hebben? Die vantages zijn namelijk toch in de matsomaku fabriek gemaakt.

Mitch
11 oktober 2006, 15:13
Van Vantage zijn alleen de vintage exemplaren goed :D

Tweedy
11 oktober 2006, 15:42
hmm....hoe kun je eigenlijk nagaan welke gitaren waar gemaakt zijn? Of, hoeveel fabrieken zijn er in Asie, zijn er hele goede en slechte en zon beetje achtergrond-info vind ik ook wel spannend...

mdb
11 oktober 2006, 15:51
Hey. Ik heb ook een Vintage LP. Hij bevalt me erg goed, lekker geluid netjes afgewerkt. Misschien dat ik nog een keer een vintage sg koop, kijken of die me ook bevalt;).

lampz
11 oktober 2006, 21:35
Vintage is, van de lowbudget merken, toch wel een van de toppers. Helaas niet zelf mee begonnen, maar wel eens bij de lokale muziekzaak in m'n handen gehad en ze waren voor 't geld toch wel errug lekker :)

grayfink
11 oktober 2006, 21:56
Vintage gitaren worden regelmatig getest in "Gitarist". Trevor Wilkinson (van de tremolo) heeft er iets mee te maken. Brits merk, geassembleerd in Vietnam. De tests zijn goed over het algemeen. (Maar dat is meestal zo in "Gitarist"... )

BamBuFan1
12 oktober 2006, 00:06
Vintage gitaren worden regelmatig getest in "Gitarist". Trevor Wilkinson (van de tremolo) heeft er iets mee te maken. Brits merk, geassembleerd in Vietnam. De tests zijn goed over het algemeen. (Maar dat is meestal zo in "Gitarist"... )

Huub Boel verkocht ze (voordat ie zich volledig op zijn eigen merk ging richten), dat zei mij genoeg. Die verkoopt geen rommel, al zou ie er verlies op maken.

schizo910
12 oktober 2006, 09:58
Het zijn redelijk goede gitaren hoor, zeker voor die prijs. Maar zoals hier altijd wordt gezegd: "ga ze proberen"...

Bij de weg, Tweedy, super sig!!!

Franc
12 oktober 2006, 10:06
De SGs zien er goed uit, de LP's kloppen niet helemaal qua vorm, maar zien er nog steeds redelijk uit.

Heb eens een Goldtop geprobeerd maar dat was om te janken. Uiterlijk dan.
De gouden verf zat overal waar het niet hoort, maar de klank (P90s) was lekker.

Het is net als met Richwood denk ik. Gewoon uitproberen.

Carpe Diem
12 oktober 2006, 13:11
gozer bij mij in de band speelt ook op een vintage les paul. speelt ie al 5 jaar op en is helemaal tevreden. hij klinkt niet zo lekker als mijn epi lp, maar dat zal je uit zijn mond dus nooit horen. smaken verschillen.

Franc
12 oktober 2006, 14:08
Ik zou ook graag eens willen horen van iemand die zo'n Vintage SG heeft.

Lees wel hier en daar wat Engelse reviews maar zou nou wel eens direkt van iemand willen horen hoe ze zijn.

En inderdaad die bladen als Guitarist/Gitarist zijn overal positief over :D
Dus dat zegt niets.

bram123
12 oktober 2006, 16:46
ik heb zon sg:

pros:
-prijs
-looks
-stevige lak (kogelvrij waarschijnlijk)

cons:
-dunne hals, niet fijn voor grote handen en maakt een wiebelige sg nek nog lubberiger met afhankelijk van speelstijl de bijkomende stemproblemen.
-slecht fretwerk, in ongeveer een jaar kuilen in die frets gespeeld. groot probleem wanneer je bedenkt dat een fretjob net zoveel kost als het ding zelf.
-topzwaar. en nee niet alle sgs zijn topzwaar.

pickups en hardware zijn niks bijzonders. zowel in positieve als in negatieve zin.

mijne is wel een oude, wellicht dat nieuwere uitvoeringen in een trev wilkinson tijdperk verbeterd zijn op punten. geen flauw idee.

als ik zelf wat zou moeten kopen zou ik voor iets anders gaan. mijne was tweedehands, E 200+ zou ik er niet voor betalen.


nahja uiteinelijk is dat allemaal onrelevant wanneer je er een paar in je klauwen hebt en een beetje kan vergelijken met andere opties. tis maar net wat je er zelf van vindt.

rjong999
12 oktober 2006, 17:16
Ik heb een Vintage PRS model, voor 11 tientjes op marktplaats gekocht, een heerlijke gitaar, goeie trem, elementen, tuners (wilkinson). Ingelijmde hals, push/pull voor split, lekkere snelle hals met mooie inlay en waanzinnig felle kleur cherry sunburst, alsof je te lang tv gekeken hebt zeg maar
http://img286.imageshack.us/img286/629/p1010226xyf2.jpg
Klinkt overigens goed, erg veelzijdig (niet erg als een PRS overigens, meer LP).

Tweedy
13 oktober 2006, 15:44
Hallo!
Heb eentje (Gold Top) mogen testen. Zag er mooi uit, maar uiteindelijk beetje teleurstellend...neck was NIET aangelijmd zoals overal aangegeven, maar gewoon met schroeven. Bovendien had ik meer response verwacht vanuit de body als je hem "droog" (zonder versterking) speelt. De Neck-pickup klonk mager en dun, de hals-pickup zeer zompig (of net te zompig), het was tussen de beide een behoorlijk verschil in luidsterkte. Afgewerkt was ze trouwens goed!
De body bestond uit een samengelijmde stuk hout, ik heb ze niet allemaal kunnen tellen, waren gewoon te veel....raar vond ik dat er een soort top-laagje was opgelijmd. Naja, zag er beter uit als ze klonk, ik heb niet zo zeer veel ervaring met LesPauls, maar mijn vriendin heeft er een Epi Custom (lekker ding, de gitaar bedoel ik :D ) en dat voelt anders. Maar ik zal in ieder geval nog de Epi Gold Top moeten proberen, dan kan ik beter vergelijken. Dit was trouwens de enige Gold Tp in de zaak. so far...

Noid
13 oktober 2006, 19:39
Ik heb een Vintage PRS model, voor 11 tientjes op marktplaats gekocht, een heerlijke gitaar, goeie trem, elementen, tuners (wilkinson). Ingelijmde hals, push/pull voor split, lekkere snelle hals met mooie inlay en waanzinnig felle kleur cherry sunburst, alsof je te lang tv gekeken hebt zeg maar

Klinkt overigens goed, erg veelzijdig (niet erg als een PRS overigens, meer LP).
Voor 11 tientjes op marktplaats??? Goede deal! Mooi ding, wat is dat voor soort trem die er op zit?

roelercoaster
14 oktober 2006, 22:14
zijn die vintages gewoon voor beginnners (als je een goeie in handen krijgt) of ook voor 2e gitaar of zouden jullie gewoon doorsparen voor een echte fender of gewoon epi of gibson? :strat: Greetings
Roeland

rjong999
15 oktober 2006, 00:23
@noid: er zit een wilkinson wvp trem op, erg fijn, nauwkeurig en stemvast.

@roelercoaster: het was mijn 14de ofzo...ik gebruik 'm ook in de studio, hij heeft een erg fijn afgerond tegenfase-geluid, mooi met wat reverb en een lichte chorus, kamerbreed zeg maar. En hij tokkelt lekker weg, ook fijn voor bij het voetballen enzo.

Noid
15 oktober 2006, 10:35
@noid: er zit een wilkinson wvp trem op, erg fijn, nauwkeurig en stemvast.

Aha, toch een Wilkinson dus. Zelf ben ik ook erg tevreden over Wilkinson tremolo's (de V50's/V100's). Het type wat jij hebt lijkt op een Hipshot, vandaar dat ik het even vroeg. Nogmaals gefeliciteerd met je mooie rooie :).