PDA

View Full Version : Hohner of Squier strat kopie?



coony
10 oktober 2006, 21:44
Hallo!

Ik overweeg de aankoop van een tweedehandse strat kopie, met name een Squier stratocaster ofwel een Hohner ST57.
De Squier heeft wel de typische Fender headstock enz, maar de reviews op harmony central spreken van een MDF body met weinig sustain? Zit hier enige waarheid in?
De hohner ST57 is een kopie van een '57 model en krijgt wel betere reviews.

Iemand enige ervaring met deze gitaren? Of overweeg ik bv beter een nieuwe Richwood stalion?

Mvg,
Koen

marter544
10 oktober 2006, 21:51
Hangt er van af, welke serie is die squier?

coony
10 oktober 2006, 21:54
Hangt er van af, welke serie is die squier?

Ik weet alleen dat hij 5 jaar oud is. Vermoedelijk grote '70's headstock & rosewood neck... Ik wacht nog op info van de verkoper. Kan ik specifieke vragen stellen om te achterhalen welk model het is?

Mvg,
Koen

Luke-wannabe
10 oktober 2006, 22:44
Dan hebben ze waarschijnlijk een Agathis body. Is een soort goedkope plank mahonie. Kun je best doen. Ik heb een Squier standard uit '03 ofzo en met een paar toffe elementjes is dat een fijn gitaartje!

coony
11 oktober 2006, 18:26
Nog iemand die me een Squier van een jaar of 5 oud kan aanraden?

Koen

G.G.
12 oktober 2006, 08:19
Nog iemand die me een Squier van een jaar of 5 oud kan aanraden?

Koen

Ja hoor, maar dan wel de nut, en vaak ook de mechanieken even vervangen. Gewoon een hoop uitproberen, zitten prima exemplaren tussen.

California Jam
12 oktober 2006, 08:34
Ik heb onlangs een nieuwe Squier Standard Strat uit 92 gekocht en ik moet zeggen dat het een heerlijke gitaar is. Vooral de hals bevalt mij enorm en de elementjes klinken prima. Aanradertje dus!

G.G.
12 oktober 2006, 08:52
Ik heb onlangs een nieuwe Squier Standard Strat uit 92 gekocht en ik moet zeggen dat het een heerlijke gitaar is. Vooral de hals bevalt mij enorm en de elementjes klinken prima. Aanradertje dus!
Precies.

Coony, ik heb het idee als ik je post lees dat je een bepaald model/serie en bouwjaar wilt weten.

Staar daar niet blind op. Zoek er een aantal die zo oud mogelijk zijn, dat zijn over het algemeen de betere (begin '90 er jaren) en neem de tijd ze te testen.

Als je een goeie oppakt merk je het eigenlijk al meteen. Hij is zwaar, voelt solide aan, speelt netjes, etc etc etc..... Je merkt het echt vanzelf.

Ook als ie alleen een goeie constuctie heeft, netjes afgewerkt is en acoustisch goed klinkt heb je een winnaar, ookal vind je de elementen prut (hoewel die in de oudere ook vaak erg lekker zijn).

Setje GFS erin en klaar.

Ook de Richwood in je eerste post is een prima strat (wel die met het gouden logo)

Wat eigenlijk voor al deze voorbeelden geldt:

Tuners en nut vervangen (evt. ook de stringtrees) door bijv. gotoh en graphtech. Meestal vervang ik ook de brug, maar dat is niet noodzakelijk. Dan de slagplaat eraf en alles even shielden met alu tape (30 minuten werk) en dan alles goed afstellen of laten afstellen.

Bij het soort goedkope strats waar je nu naar aan het kijken bent wordt door de fabrikant bezuinigd op bepaalde zaken, maar ik ben van mening dat je met wat vervangingsonderdelen zo klaar bent.

Veel kosten zal het niet:

Graphtech nut €5
Setje Gotoh's €30
Stringtrees €5
Rolletje alu tape €5

en het is het absoluut waard.

BLOK182
12 oktober 2006, 09:22
Squiers zijn best prima te doen! Ik ben ook op zoek naar een leuk goedkoop stratje, en vaak stuiten me de niet-originele headstocks van andere fabrikanten gigantisch tegen de borst. Met een beetje sleutelen (voor weinig geld), een goede afstelbeurt en een paar muzikale vingers kan je met een squier goed uit de voeten!

California Jam
12 oktober 2006, 13:18
Geinig, ik heb precies hetzelfde; zoals die headstock van Stagg. Nog even afgezien dat het helemaal een prulding is maar die headstock houd mij al tegen om daaraan te beginnen, zelfs al was het een kwalitatief goede gitaar.
Of Blade, erg goeie gitaren maar die headstock...... bah!!!

Noid
12 oktober 2006, 17:20
Interessant topic: onbekend maakt onbemind naar het schijnt, want hoe zit het nou met die Hohner? Die is misschien wel beter dan die Squier ...

En daarnaast zijn we al weer aanbeland bij de looks: liever een brakke gitaar met een bij de eigen fantasie passende headstock, dan een echte player, waarvan de headstock echter niet bij de fantasie past ... :confused:

G.G. heeft je een aantal goede tips gegeven die je naast de Squier ook door kunt trekken naar Hohners, Richwood (gouden logo), London city etc. Probeer eens wat te testen en kies voor wat het best bij je past. Probeer dan vooral niet aan een headstock te denken :D , maar voel hoe de gitaar in je hand ligt, of je de nek prettig voelt, of het geluid je bevalt enz. By the way: op dit moment staat er op marktplaats een Hohner ST59 (nee ik heb daar totaal geen zak mee te maken), ik heb wel eens op zo'n ding gespeeld en vond het een fijn ding: prettige hals, met een lekker actie en een normaal geluid. Wel voelde hij wat zwaarder aan dan "het origineel", maar al met al gewoon een lekker ding, stukken beter dan ooit mijn 1e gitaar. Ik zou de ST59's dus naast de 57's meenemen in je overwegingen.

G.G.
12 oktober 2006, 17:37
Noid geen zinnig commentaar. Bespeel ze allemaal en bepaal welke jij het lekkerst vind spelen en klinken.

Je kan altijd eventueel een squier hals van marktplaats halen voor een tientje of 5 of de vorm van de kop aanpassen zoals ik met de hendrixstrat gedaan heb (alleen dan nog een plaatje fineer op de voor en achterkant).

Kijk gewoon eens goed rond op marktplaats, er is genoeg te vinden. Ik ga van het weekend mijn 3e strat in 2 maanden ophalen (er zijn echt genoeg koopjes te vinden die echt lekker klinken)

coony
12 oktober 2006, 21:00
Bedankt voor jullie vele reacties!

't Gaat over dit model:

http://img.2dehands.be/f/normal/16710614-linkshandige-squier-strat.jpg

Inderdaad, linkshandig om dan om te keren voor rechtshandig!

Groeten,
Koen

Noid
12 oktober 2006, 22:05
Noid geen zinnig commentaar.

Dank! :???:

G.G.
13 oktober 2006, 10:14
Bedankt voor jullie vele reacties!

't Gaat over dit model:

http://img.2dehands.be/f/normal/16710614-linkshandige-squier-strat.jpg

Inderdaad, linkshandig om dan om te keren voor rechtshandig!

Groeten,
Koen

Kijk eens in mijn hendrixstrattopic, misschien kan je wat leuke ideeën opdoen mbt de elementen.