PDA

View Full Version : Deluxe Memory Man ruis probleem



Tristan
10 oktober 2006, 20:48
Ik heb vandaag een Deluxe Memory Man gekocht, maar ik heb een probleempje ermee, want het delaysignaal ruist enorm, het gaat dus niet om het directe signaal, maar echt om de gedelayde tonen zeg maar...

Weten jullie hier iets van? Is dit normaal?
(dan breng ik hem terug naar de winkel)

Tristan
10 oktober 2006, 21:36
Is er niemand die hier iets over weet aanwezig?

zoon van Piet
10 oktober 2006, 23:01
misschien... ik heb dat ooit gehad met een oudje. kwestie van instellen van de trimpot. dat moet gebeuren door de vakman....

Tristan
10 oktober 2006, 23:09
Oh okee, bedankt, ik ga er morgen maar even mee terug naar de winkel...
Misschien dat ik hem toch maar ruil, of dat ik afwacht of dat ze hem dan kunnen maken, ik weet het niet...
Anders wordt het waarschijnlijk een Maxon AD999 of een Diamond Memory Lane, die Moogerfooger Analog Delay lijkt me ook waanzinnig, maar 665 euro is mij een beetje te veel van het goede...
Heeft iemand anders nog een idee wat het kan zijn, als het niet aan de trimpot ligt?

Harry
11 oktober 2006, 09:37
nee, maar die van mij ruist niet echt. Het is geen cleane delay zoals die digitale bakjes, omdat deze een tape-echo nadoet. En daar hoort wel een klein beetje ruis bij, maar dat bedoel je neit denk ik.

Dweezman
11 oktober 2006, 09:39
De mijne is stil.

Tristan
11 oktober 2006, 21:43
Hmm, hebben jullie ze al lang?
Misschien is het zo dat alleen de nieuwe reissues dit probleem hebben en de oude reissues niet...
Het is wel een waanzinnig klinkend pedaal, die modulaties zijn ook echt waanzinnig, ik heb het pedaal met pijn in het hart teruggebracht naar de winkel, hij heeft me een tegoedbon gegeven, maar hij zou ook nog naar het pedaal laten kijken en misschien een andere bestellen...
Misschien komt het dus nog goed tussen mij en de Deluxe Memory Man, ik hoop het...

Tristan
11 oktober 2006, 21:44
nee, maar die van mij ruist niet echt. Het is geen cleane delay zoals die digitale bakjes, omdat deze een tape-echo nadoet. En daar hoort wel een klein beetje ruis bij, maar dat bedoel je neit denk ik.

Het gaat echt om een ruis die op de gedelayde tonen zit, dus de ruis is er niet als je niet speelt en ook niet als je de delaytijd helemaal uitzet en alleen de chorus of vibrato gebruikt gek genoeg...

Don Olivier
12 oktober 2006, 01:26
Gewoon omruilen!!!

Niet zelf aan klooien.

Lucluc
12 oktober 2006, 14:24
Misschien voor jou interessant om te weten:


We bought up a lot of 3005s and then we also redesigned the Deluxe Memory Man to use four 3008s; two 3008s equals one 3005. So far we've only been supplying with 3005's, but the 3008 unit is quieter. I thought it would be noisier because we got some extra parts; but it's even quieter. So far we have stockpiles for several years of those...

De oude modellen hebben twee MN3005 IC's, de latere modellen 4 keer MN3008. De mijne heeft 4 MN3008's, true bypass door relais schakeling en kwam in een kartonnen doosje. Zat jouw DMM in een houten doosje?

Ik vind de mijne ook behoorlijk ruisen, maar dat is wel wat ik met alle BBD delay's heb, kan je aan wennen, maar sommigen misschien niet. Ik heb het hier al vaker gezegd: voor op de slaapkamer niet de ideale delay, voor in de band ken ik tot nu toe geen betere, zowel qua klank als bediening.

Tristan
12 oktober 2006, 15:28
Misschien voor jou interessant om te weten:



De oude modellen hebben twee MN3005 IC's, de latere modellen 4 keer MN3008. De mijne heeft 4 MN3008's, true bypass door relais schakeling en kwam in een kartonnen doosje. Zat jouw DMM in een houten doosje?

Ik vind de mijne ook behoorlijk ruisen, maar dat is wel wat ik met alle BBD delay's heb, kan je aan wennen, maar sommigen misschien niet. Ik heb het hier al vaker gezegd: voor op de slaapkamer niet de ideale delay, voor in de band ken ik tot nu toe geen betere, zowel qua klank als bediening.

@lucluc:
Dat is een verkooppraatje hoor, in werkelijkheid is hun voorraad MN3005 gewoon opgeraakt en de true bypass op het nieuwe model schijnt ook niet helemaal je dat te zijn...
Aan de andere kant schijnt het qua sound niet veel uit te maken of dat er 4 MN3008 of 2 MN3005 chips inzitten...

Ik heb hem alweer teruggebracht naar de winkel, maar het was een nieuwer model in ieder geval, in kartonnen doos...

Dus je vindt alle analoge delays ruisen, ook de Maxon AD999 en de Diamond Memory Lane, of ruisen deze toch minder in vergelijk met de Deluxe Memory Man?

Zit die ruis bij jouw DMM dan ook voornamelijk op de gedelayde tonen, dus niet gewoon als hij aanstaat, maar alleen een soort ruis op de gedelayde tonen?

Tsja, ik vond het ding ook geweldig klinken, supermooie modulaties en hele lekkere pulse waarmee je echt muziek kan maken, die digitale delays vind ik altijd zo kil en daarmee heb ik altijd moeite om in time te spelen met de delay, het voelt niet lekker ofzo...
Ook de blend knop is superhandig, je kan precies afstellen hoe hard je delaysignaal moet zijn en zelfs alleen de delays horen...
De feedback knop is super gecalibreerd, want als je deze op het een na laatste streepje zet dan kan je je noten eindeloos laten sustainen zonder dat de delay echt gaat oscilleren, op het randje van zelfoscillatie zeg maar...
Als je de delayknop richting maximaal zet dan kan je heel makkelijk die dubbelingstruck uitvoeren, dus echt een superhandige delay inderdaad...
Die Chorus op de delays vind ik ook vet als je deze redelijk laag zet, zo tot het tweede of derde streepje ofzo en die Vibrato op de delays is helemaal waanzinnig...
Ja, een te gek pedaal, maar die ruis op de gedelayde tonen, daar kan ik echt helemaal niets mee, in de Studio kan je er waarschijnlijk ook niets mee om deze reden...
Erg jammer...

@allemaal:
Bedankt voor jullie reacties!

Joey Handsome
12 oktober 2006, 17:07
Ik zowel het oude model als het nieuwe model horen ruizen. Opeens begon hij ermee en later hield ie er weer mee op. Vreemd. Ik heb er niks aan laten doen omdat ze niet van mij waren. Ik vind de oude iets lekkerder klinken. Iets warmer. Ook jammer van de lelijke knoppen op de nieuwe versie.

Lucluc
12 oktober 2006, 17:26
...in de Studio kan je er waarschijnlijk ook niets mee...

Ik heb twee nummers opgenomen met mijn memory man: http://www.myspace.com/spiderjamesspiderjames

Je moet maar eens wat andere analoge delays proberen, misschien dat die beter bevallen. Mijn ervaring tot nu toe is dat er altijd een ruis op de delay's zit, met name als je een wat langere delaytijd instelt. Voor mij is een AD-9 of DM-2 net iets te beperkt met ongeveer 300 ms delaytijd.

Succes met zoeken!

Tristan
12 oktober 2006, 18:45
@Lucluc:
Dat klinkt goed man!
Leuke muziek ook, volgens mij maak je veelvuldig gebruik van de Memory Man zo te horen, tsja, het is echt een vet apparaat...
Ik heb wel het idee dat jouw Memory Man toch wat meer definitie heeft in de delays, de mijne was redelijk dof, misschien wel een beetje te dof...
Bij jou hoor ik inderdaad meer dat The Edge achtige soundje en herken ik echt dat het een Memory Man is, ik denk toch dat de Memory Man die ik had niet helemaal lekker was dan...
Een AD9 of welke andere delay met 300ms is voor mij ook niet flexibel genoeg en die Moogerfooger vind ik veel te duur, ik denk niet dat die beter is dan een Memory Man, die Carl Martin dingen ben ik ook niet zo dol op, dus de enige delays die voor mij echt interessant zijn zijn deze:
Diamond Memory Lane
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Maxon AD999

@Joey Handsome:
Jij hebt toch die Memory Lane, wat vind je daarvan?
Wou je die nou nog wegdoen?

Joey Handsome
12 oktober 2006, 20:57
@Joey Handsome:
Jij hebt toch die Memory Lane, wat vind je daarvan?
Wou je die nou nog wegdoen?

Helaas moet ik je teleurstellen, maar ik denk dat je me verwardt met iemand anders. Om precies te zijn, ik heb zelf niet eens een delay momenteel. Ik speel wel vaak op een DMM, omdat een vriend van me er twee heeft. De oude was namelijk gaan ruisen (!) en toen heeft hij een nieuwe gekregen via de verzekering omdat iemand hem had laten vallen. Later bleek, en dat was ook op opnamen te horen, dat het pedaal al eerder was gaan ruisen. Toch zou ik nog kijken of er niet iets aan te doen is. Het rare is ook dat het pedaal er later weer mee opgehouden is namelijk. Die nieuwe heb ik ook wel eens horen ruisen. Precies wat je aangaf, enkel bij de delays.
Ik heb ook gemerkt dat als je een nieuw pedaal koopt van EHX je goed moet opletten. Ik heb nu al een defecte Qtron+ en een Octave Multiplexer bij Feedback gekocht. Terug gebracht en direct een nieuwe gekregen waar niks mee aan de hand is. De russische Small Stones staan er uit eigen ervaring en die van anderen ook om bekend raar te gaan doen. Kortom, je moet er zeker van zijn dat je een goede te pakken hebt. Als je zelf ook al aangeeft dat de jouwe dof klinkt en ook nog eens ruist...
Ik ben ook erg benieuwd naar die delay van Moog, prijs is wel echt te hoog. Heb je die al getest of denk je gewoon dat deze niet veel beter zal klinken dan de DMM?

Tristan
12 oktober 2006, 21:16
Oh, dan was het waarschijnlijk Johnny Ramone die die Memory Lane had, jullie nicknames haal ik weleens door elkaar...

Ja, inderdaad, dat is ook precies waarom ik zo baal van die Electro Harmonix dingen, want ze klinken te gek, maar ze gaan altijd kapot en doen de meest rare dingen...
Ik heb zelf een Qtron+ die af en toe gewoon helemaal geen signaal meer geeft, helaas ging hij deze kuren pas buiten de garantieperiode vertonen...
Ik denk dat ik hem maar eens na laat kijken, want hij klinkt wel waanzinnig, vooral nadat ik het weerstandje bij de input heb weggehaald klinkt hij nog een stuk vetter, moet je ook eens proberen (daar is de mijne zeker weten niet kapot van gegaan hoor, dat kan echt geen kwaad)... :D

Om eerlijk te zijn heb ik gisteren een aantal Moog pedalen getest, waaronder de Lowpass Filter, de Murf en de Ring Modulator en ik was zeer underwhelmed door deze effecten, ik vond ze een beetje dun, steriel en karakterloos klinken...

De Ring Modulator had een irritant kraakje als je deze afstelde als een tremolo, de input drive was heel lastig in te stellen en daardoor was er een duidelijk merkbare volumedrop als ik het pedaal inschakelde en echt lekker vet pulseren deed de tremolo ook niet, bovendien kan je de range van de ringmodulator niet aanpassen, dus als je song in een bepaalde key staat kan je niet de range van je expressiepedaal aanpassen om in die key te passen, een redelijk onbruikbaar apparaat dus eigenlijk...

De Murf klonk heel erg kraftwerk achtig, gewoon 1 sound, nog een beetje wimpy ook, totaal niet vet, en dan wat verschillende patroontjes en daar betaal je dan bijna 500 euro voor, belachelijk...

De LowPass Filter vond ik wel okee, wel een leuk ding, maar om nou te zeggen dat hij echt heel erg vet is, het is bij lange na geen Sherman zullen we maar zeggen, ik vond hem nou niet godsgruwelijk en ontzaglijk vet en superduper cool, een beetje tam en netjes...
Bovendien ruisde dit exemplaar als een gek (dat dan weer wel), zelfs al stond het hele ding niet aan, ik heb nog gevraagd of dat exemplarisch was en of daar dan nog wat aan gedaan zou worden, maar dat wisten die gasten van de winkel niet...

Al met al geeft dat mij niet zoveel vertrouwen in die Moog produkten, ik krijg een beetje de indruk dat ze produkten die op zich redelijk zijn proberen te verkopen als de heilige graal qua sound, terwijl het dat helemaal niet is, die Moog Analog Delay heb ik daarom maar van mijn lijst gehaald, ik weet vrijwel zeker dat die geen dikke 600 euro waard is...

Joey Handsome
12 oktober 2006, 21:35
Oh, dan was het waarschijnlijk Johnny Ramone die die Memory Lane had, jullie nicknames haal ik weleens door elkaar...

Ja, inderdaad, dat is ook precies waarom ik zo baal van die Electro Harmonix dingen, want ze klinken te gek, maar ze gaan altijd kapot en doen de meest rare dingen...
Ik heb zelf een Qtron+ die af en toe gewoon helemaal geen signaal meer geeft, helaas ging hij deze kuren pas buiten de garantieperiode vertonen...
Ik denk dat ik hem maar eens na laat kijken, want hij klinkt wel waanzinnig, vooral nadat ik het weerstandje bij de input heb weggehaald klinkt hij nog een stuk vetter, moet je ook eens proberen (daar is de mijne zeker weten niet kapot van gegaan hoor, dat kan echt geen kwaad)... :D

Om eerlijk te zijn heb ik gisteren een aantal Moog pedalen getest, waaronder de Lowpass Filter, de Murf en de Ring Modulator en ik was zeer underwhelmed door deze effecten, ik vond ze een beetje dun, steriel en karakterloos klinken...

De Ring Modulator had een irritant kraakje als je deze afstelde als een tremolo, de input drive was heel lastig in te stellen en daardoor was er een duidelijk merkbare volumedrop als ik het pedaal inschakelde en echt lekker vet pulseren deed de tremolo ook niet, bovendien kan je de range van de ringmodulator niet aanpassen, dus als je song in een bepaalde key staat kan je niet de range van je expressiepedaal aanpassen om in die key te passen, een redelijk onbruikbaar apparaat dus eigenlijk...

De Murf klonk heel erg kraftwerk achtig, gewoon 1 sound, nog een beetje wimpy ook, totaal niet vet, en dan wat verschillende patroontjes en daar betaal je dan bijna 500 euro voor, belachelijk...

De LowPass Filter vond ik wel okee, wel een leuk ding, maar om nou te zeggen dat hij echt heel erg vet is, het is bij lange na geen Sherman zullen we maar zeggen, ik vond hem nou niet godsgruwelijk en ontzaglijk vet en superduper cool, een beetje tam en netjes...
Bovendien ruisde dit exemplaar als een gek (dat dan weer wel), zelfs al stond het hele ding niet aan, ik heb nog gevraagd of dat exemplarisch was en of daar dan nog wat aan gedaan zou worden, maar dat wisten die gasten van de winkel niet...

Al met al geeft dat mij niet zoveel vertrouwen in die Moog produkten, ik krijg een beetje de indruk dat ze produkten die op zich redelijk zijn proberen te verkopen als de heilige graal qua sound, terwijl het dat helemaal niet is, die Moog Analog Delay heb ik daarom maar van mijn lijst gehaald, ik weet vrijwel zeker dat die geen dikke 600 euro waard is...

Dat is dus precies waar die eerste Qtron+ van mij ook last van had. Hij deed het eerst prima. Daarna van het een op het andere moment kwam er bijna geen signaal meer door. Enkel een heel dun zacht kwaakje. In de boost stand met de gain op max kon je nog wel wat horen, maar met zo'n instelling klinkt het nergens meer naar. Die boost vind ik uberhaupt vrij overbodig. Erg jammer inderdaad. Ik houd heel erg van EHX. M'n Polychorus heb ik nu een jaar of zeven. Weleens van het podium gekletterd en meer van dat, nooit een probleem mee gehad. Dat is dus een zo'n goed exemplaar, maar daar moet je geluk mee hebben.
Vervelend om te horen van die Moog's. Ik had er best hoge verwachtingen van. Qua geluid, maar daarnaast zien ze er ook nog eens gaaf uit. Vooral die MURF leek me gaaf. Ik zoek namelijk nog een goed analoog filter voor gitaar. Sherman lijkt me dan een beter idee. Die zie je ook nog wel eens tweedehands voor 400 E voorbij gaan. Uiteraard ga ik die Moog's nog wel een keer aan de tand voelen. Je moet het toch zelf gehoord hebben. Jammer ook van die Ring Modulator, blijf ik toch maar bij mijn Frequency Analyzer.

Tristan
12 oktober 2006, 22:45
Dat is dus precies waar die eerste Qtron+ van mij ook last van had. Hij deed het eerst prima. Daarna van het een op het andere moment kwam er bijna geen signaal meer door. Enkel een heel dun zacht kwaakje. In de boost stand met de gain op max kon je nog wel wat horen, maar met zo'n instelling klinkt het nergens meer naar. Die boost vind ik uberhaupt vrij overbodig. Erg jammer inderdaad. Ik houd heel erg van EHX. M'n Polychorus heb ik nu een jaar of zeven. Weleens van het podium gekletterd en meer van dat, nooit een probleem mee gehad. Dat is dus een zo'n goed exemplaar, maar daar moet je geluk mee hebben.
Vervelend om te horen van die Moog's. Ik had er best hoge verwachtingen van. Qua geluid, maar daarnaast zien ze er ook nog eens gaaf uit. Vooral die MURF leek me gaaf. Ik zoek namelijk nog een goed analoog filter voor gitaar. Sherman lijkt me dan een beter idee. Die zie je ook nog wel eens tweedehands voor 400 E voorbij gaan. Uiteraard ga ik die Moog's nog wel een keer aan de tand voelen. Je moet het toch zelf gehoord hebben. Jammer ook van die Ring Modulator, blijf ik toch maar bij mijn Frequency Analyzer.

Oh, cool, je zit zo te lezen ook wel een beetje in de vreemde hoek wat betreft effectpedalen...

Ik hoop dat het probleem nog op te lossen is met mijn Qtron+, bij mij valt namelijk het hele geluid weg, dus ik hoor echt niets meer, ik denk en hoop dat het gewoon een kapotte schakelaar is...

Ik had ook een hoge verwachting van die Moog dingen, die Murf vond ik echt compleet waardeloos, wat een slap en lullig geluidje kwam daar uit zeg, ik denk dat de Zvex Seek Wah veel beter is, dat is wat betreft concept wel een beetje te vergelijken met die Murf, maar dan zonder dat dunne en hoge pingelachtige geluid...

Een Sherman (ongeveer 700 euro nieuw) als filter lijkt me inderdaad veel vetter, of misschien een Electro Harmonix Bi-Filter (ongeveer 500 euro nieuw), of de Akai MPS24 of zoiets?
Ik weet nog zo'n Akai te koop staan voor 200 euro, die is niet van mij overigens...
Het kan ook zijn dat het exemplaar wat ik testte niet helemaal okee was, gezien de echt excessieve ruis die het ding had, daarmee vergeleken is de ruis van de Memory Man helemaal niet hard...

Die Ring Modulator vond ik wel okee hoor, maar omdat je het expressiepedaal niet kan tunen in een bepaalde range heb je er in feite niet zo veel aan, dan is de Frequency Analyzer inderdaad misschien wel makkelijker in te stellen, maar daar kan je volgens mij helemaal geen expressiepedaal aan hangen...
Overigens hebben alle mij bekende Ring Modulators in pedaalvorm het probleem dat je de start en stop range niet kan instellen, dus dat kan ik de Moog niet specifiek aanrekenen, maar het maakt het pedaal wel een stuk minder bruikbaar...
Alhoewel, ik bedenk net bij mezelf dat je nu wel de Ringtone hebt van Zvex, misschien dat die het wel kan, dat zou nog een optie kunnen zijn...

Als je die Moog dingen zelf aan de tand wil voelen, ze staan bij Sound Plaza in Amsterdam...