PDA

View Full Version : Vox Valvetronix/Line 6 Spider geprobeerd



joey-t
10 oktober 2006, 19:15
Hallo allemaal, ik heb vandaag de twee bovengenoemde versterkers geprobeerd bij Feedback. De Vox was een AD30VT en de Line 6 was ook een 30W variant. De Vox heeft een 10" speaker en de Line 6 een 12" Celestion, zo staat erop aangegeven.

De line 6 doet precies wat hij zegt, het was vrij makkelijk om de juiste tone voor bijv. zoiets als Enter Sandman te vinden, iets wat op de Vox moeilijk - zo niet ondoenbaar was. Ik vond de Vox ERG modderig en bassig klinken en moest bij de 'UK 70s' en 'UK 80s' amps het mid helemaal wegdraaien (en de gain vol open) wilde ik een beetje bruikbare sound met ballen vinden. Als ijkpunt probeerde ik de intro van Sweet Child O' Mine via de neck pickup van een LP en het leek echt nergens naar. Modderig, weinig sustain (tenzij ik de gain VOL opendraaide) en gewoon niet helder. Ik was verbaasd aangezien iedereen altijd zo lovend is over deze versterker. De Line 6 heeft weer als nadeel dat het nogal gericht is op metal en verder weinig te bieden heeft. De Vox heeft zeer veel verschillende geluiden en effecten en zou dus de betere versterker moeten zijn. Echter ik was verbaasd over het doffe, bassige geluid. Je mag toch verwachten dat je een beetje rock-tune a la Kiss of Aerosmith moet kunnen spelen zonder de gain tot de absolute max te moeten draaien, die bands speelden immers ook op een '70s UK' versterker en niet over een moderne high-gain amp. Iemand anders die dezelfde ervaringen met deze versterker heeft? Alle input is welkom. Ik twijfel er namelijk nog steeds aan of het aan mij ligt, had mijn zinnen echt op deze versterker gezet omdat ie zo veelzijdig is.

vosarnout
10 oktober 2006, 20:47
Om eerlijk te zijn denk ik dat het of aan jou ligt of dat de versterker niet helemaal OK meer was. Ik ben laatst met mijn nichtje voor haar een versterker wezen uitzoeken. En we zijn ook bij de VOX beland. Ik vond het verschil met de Line6 en Roland (hier met name op effect gebied) erg groot.
Je kunt merken dat Vox de technologie die ze hebben ontwikkeld voor de Ad120vt en de tonelab etc nu ook in de kleine amps toepassen. je hebt voor weinig geld echt goede effecten etc. Ook de door jou genoemde sound haalde ik er met gemak uit. Toch nog maar even proberen dus...??

joey-t
10 oktober 2006, 21:15
Haha ja ik was op het eind van de middag helemaal gaar door het proberen van allerlei verschillende gitaren dus misschien moet ik morgen eens linea recta naar die vox lopen en meteen inpluggen om hem opnieuw te testen.


Ik vind het wel typisch dat je een wattage-regelaar op de achterkant hebt zitten, een volumeknop voor het ampmodel, een gain waar je uiteraard het volume ook mee beinvloedt en dan nog eens een mastervolume helemaal rechts op het toestel. Ik had de mastervolume vrij laag staan en de andere volumeknop bijna vol. Misschien moet ik daar ook maar eens mee experimenteren.

Swampash
10 oktober 2006, 22:34
Zorg dat je in de manual mode zit, onder preset mode moet je enkel aan de ampknop draaien om presets te krijgen.

Master volume kan je niet meenemen in preset, gain is de volume van de preamp, volume is het volume van de gewenste versterker type, zo kan je ervoor zorgen dat er geen grote volume verschillen ontstaan tussen een cleane preset en een overstuurde preset, kinkt ingewikkeld maar is het niet.

Ook zeer handig is de noise gate bij overstuurde sounds.... bypass aanzetten, tap knop ingedrukt houden en dan met de edit potmeter je noisegate instellen. daarna kan je de bypass weer uitzetten om effecten te gebruiken.

De vox is echt erg goed maar je moet je er iets meer in verdiepen, na 10 min. heb je hem helemaal door. succes.

nopster
11 oktober 2006, 10:56
Zelf heb ik een tijd geleden ook zo'n vox gekocht (wel de 50-watter) en ik blijf ervan onder de indruk. Heel veel mogelijkheden en gemakkelijk te bedienen eens je het doorhebt... Het is belangrijk dat je zowel met je master als je volume als je gain experimenteert want er zijn weldegelijk klankverschillen. Over het basserige: mss moet je hem eens wat meer in de hoogte zetten en niet in een hoek, het zal normaal minder zijn.

heavy-metal-thunder
12 oktober 2006, 10:53
Ik vind het wel typisch dat je een wattage-regelaar op de achterkant hebt zitten, een volumeknop voor het ampmodel, een gain waar je uiteraard het volume ook mee beinvloedt en dan nog eens een mastervolume helemaal rechts op het toestel. Ik had de mastervolume vrij laag staan en de andere volumeknop bijna vol. Misschien moet ik daar ook maar eens mee experimenteren.

UITERAARD!!!! De Vox heeft een 12AX7 als "eindbuis" (die dan nog eens versterkt wordt door transistors om tot 30W te komen), hiermee pogen ze ook aan eindtrapoversturing te doen. Lukt aardig en bovendien maakt het echt wel véél verschil in overdrive.

Ik kan begrijpen dat ze achteraan een soort powerattentuator zetten, maar ik ben er nog altijd niet uit waarom er een gain, mastervolume, volume en die "attentuator" opstaat.

JorikDekkers
12 oktober 2006, 12:16
Je zou als je gaat testen een paar settings van andere users kunnen pakken, dan heb je al een veel beter idee wat hij echt kan!

www.valvetronix.net

Ik heb zelf een AD100VT met een epiphone les paul std. en als jij zegt dat je geen ballen eruit krijgt, doe je idd iets mis met de master/volume verhouding.

De power knop achterop helemaal laag zetten, de master 3/4 open en het volume ook een eind open knallen. Bij een model als UK80 (treble hoog, mid hoog, bas naar wens) krijg je dan echt een schreeuwend marshall geluid met veel definitie. De power knop gebruik je dan als volume regelaar. De noise reduction zou ik zover mogelijk uit zetten en dan met een beetje reverb: sweet child o mine :o

Wat ook een tip is: probeer ook eens de 50 watt versie. Die heeft al grotere speakers en daardoor klinkt ie weer een slag zwaarder en 'echter'

JorikDekkers
12 oktober 2006, 12:26
UITERAARD!!!! De Vox heeft een 12AX7 als "eindbuis" (die dan nog eens versterkt wordt door transistors om tot 30W te komen), hiermee pogen ze ook aan eindtrapoversturing te doen. Lukt aardig en bovendien maakt het echt wel véél verschil in overdrive.

Ik kan begrijpen dat ze achteraan een soort powerattentuator zetten, maar ik ben er nog altijd niet uit waarom er een gain, mastervolume, volume en die "attentuator" opstaat.

Het is vrij logisch: ze wilden amps modeleren waarvan sommige een volume, master en/of gain hadden. Maar als jij ze allemaal een beetje waarheidsgetrouw wilt modeleren, moet je natuurlijk wel al die controls hebben. Uiteindelijk hebben ze deze functies:
Gain: zorgt voor de hoeveelheid oversturing
Master: zorgt voor de oversturing en invloed van de buis
Volume: dat is om de patches op elkaar af te kunnen stemmen, maar tegelijkertijd geldt: hoe hoger het volume, hoe dynamischer het klinkt (logisch, je vergroot t ingangssignaal van de buis)
attenuator: de volumepotmeter van de transistor eindtrap. Dus in theorie zou dat niks aan je geluid veranderen aan karakter maar kan je hem gewoon VEEL harder zetten (bijv. voor in een band)

Wat ik ook doe bij de bandrepetities: Daar staat een 50 watt buizencombo, kabel van de send van mn vox naar de return van de buizenamp. Dan de master van de buizenamp een eind open en de attenuator van de vox minimaal. Dan heeft je geluid op hoog volume nog steeds dat superfelle van die buizen!

joey-t
12 oktober 2006, 15:24
Hm oke, heel erg bedankt voor de input allemaal. Ik had dus de knop achterop juist helemaal openstaan en de master daarom behoorlijk dicht. Op die manier merkte ik weinig qua klankverschil van de volumeknop. Ik zal vandaag eens proberen de knop achterop een flink stuk minder te zetten en dan de master omhoog. :)

nopster
13 oktober 2006, 11:21
Dan kom je zeker met zo'n Vox naar huis. ;)

joey-t
16 oktober 2006, 16:28
Yep, je hebt helemaal gelijk. Ik heb er nu idd een gekocht. Ik heb het namelijk eens met de wattage-knop omlaag geprobeerd en de volume/master open en er kwam een wereldgeluid uit. Ik was meteen verkocht, de Line 6 komt niet eens in de buurt. Het enige wat er met mijn exemplaar is, is dat het knopje van de amp-models niet helemaal netjes uitlijnt met de stipjes die erbij staan. Ik ben ook een zeikerd :). Nee maar serieus, wat een geweldige amp. Die gaat voorlopig de deur niet meer uit.

nopster
17 oktober 2006, 08:11
Goed om te horen dat je tevreden bent! Veel plezier ermee.
Heb je de 30 of de 50 gekocht?

heavy-metal-thunder
17 oktober 2006, 08:32
ik heb ondertussen een 9-tal maand de vox VT30. Ik vind hem geweldig, nog geen haar op mijn hoofd dat eraan gedacht heeft deze weg te doen. En dat is niet van mijn gewoonte, want de laatste 3 jaar is het volgende de revue gepasseerd:

- Marshall valvestate vs8080
- Fender Blues Junior
- Laney LC30
- Marshall JMP 1987
- Fender Vibrochamp
- Fender Vibrolux reverb
- Marshall JCM800
- Marshall JTM 45 (kopie)
- Marshall JMP 1987
- Marshall DSL
- en wellicht vergeet ik er nog

Voor bandgebruik vind ik de vt30 net iets te kort... wellicht door de 10 inch speaker.

nopster
17 oktober 2006, 08:53
Zelf heb ik die 50. Zelfs op de cleane standen kan ik nog mee met een drummer. Ik ben er heel tevreden over. Zelfs na een aantal maanden kan ik nog een geluid tegenkomen waarvan ik denk, he, that's nice. :satisfie:
De versterker blijft me aangenaam verrassen.

heavy-metal-thunder
17 oktober 2006, 09:46
oh ja, de VT 30 is krachtig genoeg om boven een drum uit te komen (ook al spelen we nogal hard). Maar om de een of andere reden (10 inch speaker) klinkt het allemaal zo goed niet meer, als hij zo hard moet. Wellicht scoort de VT50 daar een stuk beter.

nopster
17 oktober 2006, 10:20
Het zou kunnen dat het wat ruimer is met die 50. Ik heb ze eigenlijk onderling niet vergeleken.

joey-t
17 oktober 2006, 16:16
Goed om te horen dat je tevreden bent! Veel plezier ermee.
Heb je de 30 of de 50 gekocht?




Thanks! Ik heb de 30. Groot genoeg voor thuisgebruik en een stuk goedkoper dan de 50 (ik heb er 227 voor betaald bij Feedback).





Lijnen bij jullie die knoppen wel allemaal netjes uit? Ik erger me toch wel een beetje aan zulke oneffenheden, zeker bij een product dat ik van plan ben nog lang te gebruiken. Maar ermee teruggaan is ook weer zo triest, zeker omdat ik er verder heel tevreden mee ben.

Driez
17 oktober 2006, 19:45
Joey-t,

wat vind je van de distortion op de Vox in vergelijking met de Peavey Bandit?
Clean vind ik de vox beter klinken, bij de Peavey klinkt het minder warm maar het leadkanaal op de Peavey vind ik dan wel immens vettig klinken, zeker als de keuzeschakelaar op "modern" staat.

joey-t
18 oktober 2006, 11:56
Ja de Peavey is een beest, je merkt gewoon dat er veel meer power achter schuilt. Teveel power voor mij, want je kunt hem niet echt mooi op huiskamer volume spelen. Ik weet niet wat je bedoelt met de keuzeschakelaar op 'modern', bedoel je de extra gain knop? Ik ben in elk geval blij dat ik nu de Vox heb zodat ik op beschaafd volume kan spelen en veel keuze aan geluiden heb, de Peavey is meer voor de oefenruimte ofzo.

heavy-metal-thunder
18 oktober 2006, 12:51
Joey-t,

wat vind je van de distortion op de Vox in vergelijking met de Peavey Bandit?
Clean vind ik de vox beter klinken, bij de Peavey klinkt het minder warm maar het leadkanaal op de Peavey vind ik dan wel immens vettig klinken, zeker als de keuzeschakelaar op "modern" staat.

ik vind clean eigenlijk het minst op de vox. ttz, er worden 2 fenders geïmiteerd maar dat zijn nou net 2 amps wiens clean ik niet zo van hou: de Super reverb is in't echt goed als hij luid staat, maar anders klinkt hij zo dun, ijl.. en een tweed is beter als hij met een randje staat.

Qua distortion krijg ik er alles uit wat ik op slaapkameriveau wil. Trouwens UK modern is echt ook wel goed, maar dan mag je net als bij een DSL/TSL de gain niet te ver open zetten. VOor high gain ben je beter af met US High gain.

heavy-metal-thunder
18 oktober 2006, 12:54
Thanks! Ik heb de 30. Groot genoeg voor thuisgebruik en een stuk goedkoper dan de 50 (ik heb er 227 voor betaald bij Feedback).





Lijnen bij jullie die knoppen wel allemaal netjes uit? Ik erger me toch wel een beetje aan zulke oneffenheden, zeker bij een product dat ik van plan ben nog lang te gebruiken. Maar ermee teruggaan is ook weer zo triest, zeker omdat ik er verder heel tevreden mee ben.

227 voor een nieuwe?

wat bedoel je met uitlijnen? Als je de knop helemaal links draait dat hij dan niet op 0 staat? Dat moet je kunnen oplossen door de knop eraf te halen, potmeter gans links te draaien en knop erop te zetten met streepje juist boven de 0

joey-t
19 oktober 2006, 01:12
227 voor een nieuwe?

wat bedoel je met uitlijnen? Als je de knop helemaal links draait dat hij dan niet op 0 staat? Dat moet je kunnen oplossen door de knop eraf te halen, potmeter gans links te draaien en knop erop te zetten met streepje juist boven de 0




yep 227 voor een brand new one. Normale prijs 239, die dag met 5% korting.



Hm, kun je dat knopje waarmee je de amp models selecteert erafhalen dan?

heavy-metal-thunder
19 oktober 2006, 07:59
Is er aan de knoppen een klein vijsje, bevindt zich gewoonlijk aan de zijkant (zou'k ff moeten checken)? Zoja, draai dit los en kan je knop afnemen. Indien er geen vijsje is, kan je knop eraf halen door er een schroevendraaier onder de knop te steken en zo naar boven te wrikken. Wees wel voorzichtig zodat je geen krassen maakt (doekje rond schroevendraaier doen).

Mocht je een footswitch zoeken, footswitchen van vb. Marshall doen het ook. En voor de zuinige mensen: je kan dit perfect zelf maken met een stereojack, een 3-aderige kabel en 2 stompswitchen.